Την υιοθέτηση του μοντέλου οδικής συμπεριφοράς που ισχύει σε κράτη, όπως η Φινλανδία και η Ελβετία, προσδοκά να εφαρμόσει στην Ελλάδα το υπουργείο Μεταφορών.
Ωστόσο, το γεγονός ότι μήνες μετά την πρώτη διαβούλευση ακόμα εξετάζονται οι τρόποι με τους οποίους αυτό θα λειτουργήσει, γεννά ερωτήματα, ειδικά σε πτυχές που έχουν να κάνουν με τη διασταύρωση στοιχείων από το Taxis. Σύμφωνα πάντως με τον αρμόδιο υπουργό, Χρήστο Σπίρτζη, το σχέδιο νόμου που θα ολοκληρωθεί μέσα στην εβδομάδα και θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή θα περιλαμβάνει μια σειρά από νομοθετικές ρυθμίσεις, ανάμεσά τους η μείωση των προστίμων βάσης, η προσαύξησή τους με εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων και η αυστηροποίηση των ποινών για συγκεκριμένες παραβάσεις του ΚΟΚ.
Ο κ. Σπίρτζης σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ προανήγγειλε παρεμβάσεις:
1. Επιβολή προστίμων ανάλογα με εισοδηματικά κριτήρια. Σύμφωνα με τον υπουργό, το υπουργείο Μεταφορών θα έχει πρόσβαση στο σύστημα του TAXISNET και με βάση το εισόδημα του παραβάτη αλλά και την παράβαση θα διαμορφώνεται το πρόστιμο που θα του επιβάλλεται. Στην ουσία θα υπάρχει ένα πρόστιμο βάσης που θα επιβάλλεται σε όλους και μετά θα γίνονται οι προσαυξήσεις. Το πρόστιμο θα αποστέλλεται στην εφορία του παραβάτη.
2. Κατηγοριοποίηση των προστίμων τα οποία θα χωρίζονται σε μικρή, μεσαία και υψηλή επικινδυνότητα και προσθήκη δύο πρόσθετων κατηγοριών: Της αντικοινωνικής συμπεριφοράς (τσιγάρο στο δρόμο ή παρκάρισμα σε χώρο αναπήρων) και της συχνής πρόκλησης ατυχημάτων (ομιλία στο κινητό).
3. Μόνο διοικητικές κυρώσεις (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας και διπλώματος) και μηδενικά πρόστιμα για τις παραβάσεις αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Την πρώτη φορά θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης και οι πινακίδες για δύο μήνες, τη δεύτερη φορά για περισσότερο και την τρίτη και… φαρμακερή θα καλείται κάποιος να ξαναδώσει για να αποκτήσει την άδεια οδήγησης από την αρχή.
4. Αύξηση των ορίων ταχύτητας.
5. Δημιουργία ΚΟΚ και σημάτων για ποδήλατα.
6. Δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας έκδοσης πινακίδων, ώστε να αποφευχθούν οι ουρές στα γκισέ αλλά και τα κυκλώματα που κατήγγειλε ο υπουργός.
Οσον αφορά την εισαγωγή αυτοκινήτων από το εξωτερικό, ο κ. Σπίρτζης σημείωσε πως για να γίνει εισαγωγή αυτοκινήτου, «θα πρέπει ο ιδιοκτήτης να έχει τα έγγραφα από τον κατασκευαστικό οίκο ή τον αντιπρόσωπο και θα πιστοποιείται ότι είναι πράγματι αυτό το αυτοκίνητο, αυτός ο αριθμός πλαισίου, αυτά τα κυβικά και αυτά τα χιλιόμετρα έχουν γίνει στην τελευταία συντήρηση από το ΚΤΕΟ της χώρας που έρχεται».
Να υπενθυμίσουμε ότι σε νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης περιελήφθη αυστηροποίηση των διοικητικών κυρώσεων για τις περιπτώσεις πρόκλησης θανατηφόρου δυστυχήματος από οδηγούς υπό την επήρεια αλκοόλ, με
αφαίρεση διπλώματος οδήγησης για μεγάλο χρονικό διάστημα και σε περίπτωση που ο παραβάτης μελλοντικά παραβιάσει τον ΚΟΚ, τότε θα αφαιρείται το δίπλωμα διά βίου.
Πάντως, η πρώτη αντίδραση ήρθε από τον εκπαιδευτή οδικής συμπεριφοράς Τάσο Μαρκουίζο, τον γνωστό Ιαβέρη, ο οποίος μιλώντας στον ΣΚΑΪ χαρακτήρισε το μέτρο των προστίμων με βάση εισοδηματικά κριτήρια ως «αντισυνταγματικό» και «μη ηθικό», τονίζοντας πως τελικά θα λειτουργήσει προς την αντίθετη κατεύθυνση.
Προτάσεις
Υπενθυμίζουμε ότι στην πρώτη διαβούλευση του υπουργείου Μεταφορών, με αρμόδιους φορείς, είχαν γίνει προτάσεις, ωστόσο, δεν είναι οι τελικές καθώς το ΥΠΟΜΕΔΙ βρίσκεται σε διαδικασία εξέτασης του νομοσχεδίου.
Συγκεκριμένα έχει προταθεί μείωση προστίμων: Των 2.000 και 1.500 σε 1.000 ευρώ. Των 700 σε 400 ευρώ. Των 400 και 350 σε 200 ευρώ. Των 200 και 150 σε 100 ευρώ. Τα πρόστιμα των 100, 80, 40 και 20 ευρώ να παραμείνουν ως έχουν.
Επίσης, έχει προταθεί να μην αλλάξουν τα εξής πρόστιμα: στη μέθη, στην υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, στην παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, στην παραβίαση STOP/υποχρεωτικής παραχώρησης προτεραιότητας, στους επικίνδυνους ελιγμούς, στην κίνηση στο αντίθετο ρεύμα/αντικανονικό προσπέρασμα, στους αυτοσχέδιους αγώνες/οδήγηση χάριν εντυπωσιασμού, στην αναστροφή σε αυτοκινητόδρομο/σήραγγα, στην απόρριψη αντικειμένων που καθιστούν ολισθηρό το οδόστρωμα, στην καταστροφή/αλλοίωση σήμανσης/σηματοδοτών/διαγραμμίσεων, στην πλημμελή σήμανση εργασιών που εκτελούνται στις οδούς, στον εξοπλισμό εντοπισμού ή παρεμπόδισης συσκευών μέτρησης ταχύτητας, στην αλλοίωση στοιχείων των ταχογράφων, στη χρήση κινητών τηλεφώνων, στον τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ.