Εκτοξεύτηκαν στα ύψη τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών αεροδρομίων. Για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά αερομεταφορών τις κατηγορούν οι αεροπορικές. Ζητούν άμεση αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τις χρεώσεις στα αεροδρόμια.
Η ένωση Α4Ε (Airlines for Europe) που έχουν δημιουργήσει οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης κάνουν, πλέον, λόγο για υπερβολική κερδοφορία καικατάχρηση δεσπόζουσας θέσης των εταιρειών αεροδρομίων προτρέποντας την Κομισιόν να προχωρήσει σε αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τα αεροδρόμια ώστε να μειωθούν τα τέλη και να επωφεληθούν οι επιβάτες/καταναλωτές.
Η νεοσύστατη Α4E (δημιουργήθηκε τον Ιανουάριο του 2016) έχει ως μέλη της τις γνωστότερες ευρωπαϊκές εταιρείες (μεταξύ των οποίων τους ομίλους Lufthansa, Air France, IAG (British Airways), τις Ryanair, EasyJet αλλά και την Aegean ΑΡΑΙΓ +0,50%) οι οποίες διακινούν 570 εκατ. επιβάτες το χρόνο, αντιπροσωπεύουν το 70% των δρομολογίων, διαθέτουν 2.800 αεροπλάνα και τα έσοδά τους σε ετήσια βάση υπερβαίνουν αθροιστικά τα 100 δισ. ευρώ.
Η Α4Ε ανέθεσε στην York Aviation να εκπονήσει μελέτη για το καθεστώς των χρεώσεων στα μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης από την οποία, όπως υποστηρίζει, προκύπτει η επείγουσα ανάγκη να κινηθεί άμεσα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να επανεξετάσει την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί μετά την εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας για τις χρεώσεις (τέλη) στα αεροδρόμια.
Σύμφωνα με τη μελέτη της York που έχει στη διάθεσή του το Euro2day.gr, στην «Στρατηγική για τις Αερομεταφορές» που παρουσίασε η Κομισιόν το 2015 αναφέρονταν μεταξύ άλλων πως «οι υψηλού επιπέδου, ανταγωνιστικές υπηρεσίες των αεροδρομίων, συμπεριλαμβανομένων των αεροδιαδρόμων, των επιβατικών σταθμών και της επίγειας εξυπηρέτησης, είναι κρίσιμες για την ανταγωνιστικότητα του τομέα αερομεταφορών της Ε.Ε και την ποιότητα υπηρεσιών που θα απολαμβάνουν οι επιβάτες».
Η Ευρωπαϊκή Οδηγία για τα τέλη αεροδρομίων της Ε.Ε στόχευε, μεταξύ άλλων, να μειωθεί η «ψαλίδα» 19 μονάδων που είχε διαπιστωθεί πως υπήρχε ανάμεσα στα αεροδρόμια και τις αεροπορικές εταιρείες. Δύο βασικούς κρίκους της αγοράς αερομεταφορών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία μελέτης του 2015 Ε.Ε για την ευρωπαϊκή αγορά αερομεταφορών, το 2013 το λειτουργικό περιθώριο κέρδους των 100 μεγαλύτερων ομίλων αεροδρομίων διαμορφωνόταν στα επίπεδα του 23% ενώ των 150 μεγαλύτερων αεροπορικών εταιρειών μόλις στο 4%.
Τι συνέβη μετά την εφαρμογή της οδηγίας για τις χρεώσεις (τέλη) που επιβάλλουν τα αεροδρόμια στην Ευρώπη; Σύμφωνα με τη νέα μελέτη της York Aviation (για λογαριασμό της Α4Ε) η κερδοφορία (EBITDA) των εταιρειών αεροδρομίων έχει εκτοξευτεί στο 46%. Από την ίδια μελέτη προκύπτει πως την υψηλότερη κερδοφορία εμφανίζουν τα αεροδρόμια που ελέγχονται κατά πλειοψηφικό ποσοστό από ιδιωτικά κεφάλαια.
Στη δεύτερη θέση από άποψη κερδοφορίας κατατάσσονται τα αεροδρόμια όπου το δημόσιο διατηρεί πλειοψηφικό ποσοστό ενώ μετέχουν και ιδιώτες.
Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες «καίγονται» να αναθεωρηθεί άμεσα η Ευρωπαϊκή Οδηγία για τα τέλη αεροδρομίων καθώς πιέζονται από τον διεθνή ανταγωνισμό.
Στο πλαίσιο αυτό προτείνουν, μεταξύ άλλων, αλλαγή του μοντέλου λειτουργίας των αεροδρομίων της Ευρώπης προκειμένου τα τεράστια έσοδα που αποσπούν από τις εμπορικές τους δραστηριότητες (εκτός αεροναυτιλίας) να αξιοποιούνται για τη μείωση των τελών.
Στην ίδια μελέτη, πάντως, επισημαίνεται η αδυναμία των ανεξάρτητων εποπτικών αρχών αερομεταφορών των κρατών μελών να παρουσιάσουν λεπτομερή στοιχεία για τα τέλη που ισχύουν αλλά και τη «χαλαρή» εποπτεία για τα τέλη που επιβάλουν οι εταιρείες αεροδρομίων.
Παναγιώτης Δ. Υφαντής-euro2day.gr