Απροετοίμαστοι δήλωσαν οι (λιγοστοί) εκπρόσωποι φορέων που παραβρέθηκαν χτες στην συνεδρίαση της Επιτροπής Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης του Δήμου Ρόδου, που προσκλήθηκαν για να συζητήσουν και να τοποθετηθούν σχετικά με το Ετήσιο Πρόγραμμα Τουριστικής Προβολής του Δήμου Ρόδου, για το 2018.
Στη συνεδρίαση μετείχαν ο πρόεδρος του Συλλόγου Δ/ντών Ξενοδοχείων Ρόδου κ. Γιώργος Ματσίγκος, ο εκπρόσωπος του ΕΒΕΔ (και ξενοδόχος) κ. Νικος Γερονικόλας, ο πρόεδρος των ξεναγών κ. Ν. Κολιάδης, και ο πρόεδρος των εστιατόρων κ. Γιάννης Κλούβας.
Σύμφωνα με την εισήγηση της αντιδημάρχου Τουρισμού κας Μαρίζας Χατζηλαζάρου: Η Ρόδος είναι ένας από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς σε παγκόσμιο επίπεδο καθώς διαθέτει ένα μοναδικό φυσικό περιβάλλον, αρχαιολογικούς χώρους παγκοσμίου φήμης, αξιοθέατα και μουσεία, μοναδική γαστρονομία, πολιτιστική παράδοση, παραλίες. Η διατήρηση του τουριστικού προϊόντος της Ρόδου στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων των τουριστών, επιβάλλει την ανάληψη κατάλληλων ενεργειών δράσεων προβολής και προώθησης.
Ο βασικός στόχος του Προγράμματος είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της αποδοτικότερης προβολής της Ρόδου και των τουριστικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο νησί για το έτος 2017 και η αύξηση της εισροής τουριστών στο νησί. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει δράσεις οι οποίες ακολουθούν τις τάσεις του σύγχρονου Τουριστικού Μarketing συμπεριλαμβανομένου του σχεδιασμού και της εκπόνησης στρατηγικής. Περιλαμβάνονται επίσης δράσεις τουριστικής προβολής στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό αξιοποιώντας όλα τα σύγχρονα μέσα προβολής και ενημέρωσης, υλοποιώντας συγκεκριμένες ενέργειες συμπεριλαμβανομένης και της στελέχωσης των εκθεσιακών συμμετοχών στις κύριες αγορές του εξωτερικού, της οργάνωσης προωθητικών ενεργειών και γενικά της χρήσης όλων των απαραίτητων «εργαλείων» προσέγγισης των αγορών – στόχων.
Αποδέκτες του Προγράμματος Τουριστικής Προβολής του Δήμου Ρόδου είναι το ταξιδιωτικό και καταναλωτικό κοινό (οι δυνητικοί επισκέπτες της Ρόδου από την Ελλάδα και το εξωτερικό).
Οι βασικοί άξονες του προγράμματος καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος των διαθέσιμων εργαλείων και τεχνικών για την προβολή του τουριστικού προϊόντος της Ρόδου, ενώ αξιοποιείται σαν κυρίαρχο στοιχείο η προβολή της πολιτισμικής και ιστορικής ταυτότητας του νησιού, σε συνδυασμό με μορφές εναλλακτικού τουρισμού που συνθέτουν το τουριστικό προϊόν.
Με κύριο όχημα επικοινωνίας τη δυνατή ταυτότητα του ονόματος (brandname) «Ρόδος», την αδιαμφισβήτητη παγκόσμια φήμη του νησιού αλλά και τις δυνατότητες πολλαπλών επιλογών που έχει ο κάθε επισκέπτης, η Διεύθυνση Τουρισμού του Δήμου Ρόδου προτείνει συγκεκριμένους τρόπους προβολής του νησιού για το 2018 που ως στόχο έχουν την ανάδειξη του συγκριτικού πλεονεκτήματος του τουριστικού προϊόντος της Ρόδου.
Επίσης, τίθεται και πάλι, η περίφημη «επιμήκυνση» της τουριστικής περιόδου, όπου σημειώθηκε μεταξύ άλλων ότι η Ρόδος αποτελεί έναν δημοφιλή τουριστικό προορισμό με δυνατότητες πολλαπλών επιλογών για κάθε επισκέπτη. Ο Δήμος Ρόδου προτείνει σε συνεργασία με όλους τους αρμόδιους τοπικούς φορείς το σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός προγράμματος με στόχο τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου, την ανάδειξη επιμέρους χαρακτηριστικών του νησιού (για παράδειγμα αρχαιολογία, οινοτουρισμός, αθλητικός τουρισμός, γαστρονομία και άλλα), την προσέλκυση νέων αγορών (στόχευση σε κοινά διαφορετικής γεωγραφίας ή κοινωνικοοικονομικής τάξης και σε κοινά με ιδιαίτερα ενδιαφέροντα) και την αποφόρτιση της υψηλής τουριστικής περιόδου.
Η επικοινωνιακή πολιτική του προγράμματος περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός εντύπου που να αναφέρεται στις δυνατότητες που προσφέρει το νησί στους επισκέπτες του κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, την on lineεπικοινωνία του προγράμματος στα εγχώρια και στα διεθνή Μ.Μ.Ε. καθώς και την επικοινωνία του προγράμματος μέσα από την ιστοσελίδα του Δήμου Ρόδου και τα Social Media.
Σε συνεργασία με τους τοπικούς πολιτιστικούς συλλόγους, πραγματοποίηση εκδηλώσεων πολιτιστικού περιεχομένου εκτός της «υψηλής περιόδου» (off season) με στόχο την παροχή επιπλέον επιλογών στους χειμερινούς επισκέπτες του νησιού για διασκέδαση, ψυχαγωγία, άθληση, εκπαίδευση και άλλα.
Δηλώσεις Χατζηλαζάρου
Η αντιδήμαρχος, αμέσως μετά την συνεδρίαση υπογράμμισε: «Βρισκόμαστε ακόμη σε αναμονή, για να δούμε σε ποιες εκθέσεις θα συμμετέχει και η ΠΝΑΙ. Ξεκινήσαμε αρκετά νωρίς αλλά θέλουμε το 2018, να ολοκληρώσουμε το πρόγραμμα. Ζητήσαμε από τους φορείς να μας καταθέσουν τις προτάσεις τους μέχρι την προσεχή Παρασκευή προκειμένου να καταλήξουμε σε ένα συγκεκριμένο κείμενο που θα έχει την στήριξη όλων. Το πρόγραμμα θα διευρυνθεί φέτος λόγω και των θετικών μηνυμάτων για την νέα σεζόν. Θέλουμε να έχουμε ποιοτικότερο τουρισμό και να ανοίξουμε νέες αγορές ή να βελτιωθούν εκείνες που φέτος είχαν υστέρηση. Εμείς θα προσπαθήσουμε να συμμετέχουμε σε πολλές εκθέσεις με έμφαση στις κύριες αγορές μας».
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τον ΠΡΟΤΟΥΡ η αντιδήμαρχος, είπε: «Πιστεύω ότι μέσα στο επόμενο διάστημα θα έχουμε εξελίξεις στο θέμα του ΠΡΟΤΟΥΡ. Επειδή καθυστερούν οι διαδικασίες και φέτος δεν καταφέραμε να υλοποιήσουμε το πρόγραμμά μας, γι αυτό ξεκινήσαμε με ένα πλαίσιο δράσεων, ώστε εάν λειτουργήσει ο ΠΡΟΤΟΥΡ να υποστηρίξει το πρόγραμμα. Ο Δήμος Ρόδου θα ενισχύσει την Δ/νση Τουρισμού από ίδιους πόρους αφού η Ρόδος δεν πρέπει να λείπει από την τουριστική προβολή».
Ο Γιώργος Ματσίγκος
Μιλώντας στους δημοσιογράφους ο πρόεδρος του Συλλόγου Δ/ντών Ξενοδοχείων Ρόδου κ. Γιώργος Ματσίγκος τόνισε: «Το πρόγραμμα το λάβαμε σήμερα και δεν ήταν δυνατό να το μελετήσουμε για να τοποθετηθούμε. Δική μου πρόταση είναι να εστιάσουμε στις αγορές τις οποίες ‘χάσαμε’ διότι υπήρξε μικρή αύξηση της τουριστικής κίνησης κατά 5% αλλά η περαιτέρω δυνατότητα αύξησης, απαιτεί και προϋποθέσεις. Για να έχουμε πολύ καλές πληρότητες στα ξενοδοχεία –επειδή ανοίγουν καινούργιες μονάδες στο νησί και θα προστεθούν 6.000 κλίνες- θέλουμε 180.000 επιπλέον αφίξεις. Επομένως, θα πρέπει να στοχεύσουμε στις κοντινές αγορές και όχι στις μακρινές, όπως ΗΠΑ, Σαουδική Αραβία κ.λπ. που ούτε καν υπάρχουν πτήσεις προς Ρόδο. Οι αγορές στις οποίες υστερήσαμε ήταν η Αυστρία, το Βέλγιο, η Ρωσία, το Ισραήλ. Γιατί να έχουμε απώλειες, αφού η Ελλάδα παραμένει αγαπημένος προορισμός;»
Ο κ. Ματσίγκος εξέφρασε τις αντιρρήσεις του για τον τρόπο προβολής, λέγοντας: «Είναι λάθος να πηγαίνει η Ρόδος σε εκθέσεις χωρίς να είναι μαζί τουριστικοί πράκτορες, επιχειρηματίες αλλά και δημοσιογράφοι. Δεν μπορείς να πηγαίνεις σε μια έκθεση για να μοιράσεις ένα φυλλάδιο. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι μόνον το 2% κάνουν κράτηση από μία έκθεση. Παράλληλα, με τα μέχρι τώρα δεδομένα, για την επόμενη προβλέπεται αύξηση κατά 80.000 αεροπορικές θέσεις. Συνεπώς, για να γεμίσουν τα ξενοδοχεία χρειαζόμαστε 180.000 αφίξεις. Εμείς, ζητήσαμε να γίνουν νέες δράσεις ενώ προτείναμε στην ‘Fraport’ να ανοίξει δύο ακόμη θέσεις στάθμευσης στο αεροδρόμιο για τα αεροπλάνα ώστε να μπορέσει να εξυπηρετήσει περισσότερα αεροπλάνα. Προς το παρόν μας απάντησαν θετικά…».
Ο Νίκος Γερονικόλας
Παρόμοιο προβληματισμό εξέφρασε με δηλώσεις του στους δημοσιογράφους και ο εκπρόσωπος του ΕΒΕΔ (και ξενοδόχος) κ. Νικος Γερονικόλας: «Στο ΕΒΕΔ λάβαμε το πρόγραμμα της τουριστικής προβολής, μόλις πριν από μία εβδομάδα. Σήμερα έγινε μια συζήτηση αλλά με μικρή παρουσία. Σίγουρα πρέπει να γίνει μια καλύτερη προεργασία όσον αφορά την συμμετοχή σε εκθέσεις» ανέφερε.