Μικρή ανάσα στην τοπική αγορά προσέφερε η αυξημένη τουριστική κίνηση που σημειώθηκε φέτος στη Ρόδο. Στη νούμερο ένα θέση της λίστας του καταναλωτικού κοινού βρίσκονται οι Ρώσοι και οι Τούρκοι, οι οποίοι συνέβαλαν σημαντικά στην εισοδηματική άνοδο των καταστημάτων της πόλης.
Το μεγαλύτερο ποσοστό των καταστηματαρχών δηλώνει ικανοποιημένο από την κίνηση της αγοράς φέτος, χωρίς βέβαια να λείπουν και οι περιπτώσεις ιδιοκτητών καταστημάτων, οι οποίοι κάθε άλλο παρά ευχαριστημένοι είναι.
Βέβαια, κατά γενική ομολογία, η άνοδος στις αφίξεις των τουριστών, δημιούργησε ένα θετικό κλίμα για την ρευστότητα της τοπικής αγοράς κατά τη φετινή θερινή σεζόν, αφού τους χειμερινούς μήνες, τα τελευταία έτη, το νησί στενάζει. Γεγονός που καθίσταται εύκολα αντιληπτό, αν αναλογιστεί κανείς το πλήγμα που έχει επιφέρει η οικονομική ύφεση στην αγορά και τα δεινά που έχει προκαλέσει σε κάθε Έλληνα πολίτη.
Όπως προέκυψε, έπειτα από έρευνα που διεξήγαγε η «δ» σε κεντρικά καταστήματα, οι γνώμες περί ανόδου της αγοράς διίστανται, καθώς δεν υπήρξε σύμπνοια μεταξύ των απόψεων των ερωτηθέντων καταστηματαρχών, αν και οι θετικές γνώμες υπερίσχυσαν έναντι των αρνητικών. Σε κάθε περίπτωση όμως, όλοι εξέφρασαν την αγωνία τους για την πορεία της αγοράς το χειμώνα.
Ο ιδιοκτήτης του καταστήματος «SCARABEΕ», κ. Νικόλαος Πυράκης, δήλωσε: “Η αγορά πήγε αρκετά καλά εξαιτίας των ξένων. Οι Έλληνες αγοραστές είναι είδος προς εξαφάνιση πλέον. Ως επί το πλείστον οι Τούρκοι, οι Ρώσοι, οι ¶ραβες και οι Νορβηγοί διοχετεύουν χρήματα στην αγορά. Η αγορά φέτος στηρίχτηκε κατά βάση στους Ρώσους. Σε γενικές γραμμές είμαι ευχαριστημένος. Βέβαια, είναι γεγονός πως το εισοδηματικό υπόβαθρο των φετινών τουριστών, ακόμη και των Ρώσων, ήταν χαμηλότερο από την περσινή χρονιά. Μπορεί να αφίχθησαν περισσότεροι τουρίστες, αλλά τα χρήματα που είχαν στη διάθεσή τους ήταν λιγότερα. Ο τζίρος μας φέτος κινήθηκε στα ίδια, περίπου, επίπεδα με τα περσινά. Αυτό που μας προβληματίζει αρκετά είναι ο χειμώνας, οποίος προβλέπεται εξαιρετικά δύσκολος για όλους”.
Ο ιδιοκτήτης του καταστήματος «PARANOIA», κ. Ανδρέας Αναστασίου, δήλωσε: “Η κίνηση φέτος ήταν μηδαμινή από τον εγχώριο πληθυσμό και ελαφρώς αυξημένη από τους τουρίστες. Σε σχέση με πέρυσι τα έσοδά μας μειώθηκαν περίπου κατά 20%, εφόσον η μείωση της προσέλευσης των ντόπιων ήταν πολύ μεγαλύτερη από την αύξηση των ξένων”.
Η ιδιοκτήτρια του καταστήματος υποδημάτων «SCARPA», κα. Ασπασία Φράγκου, αναφέρθηκε στο ζήτημα, λέγοντας: “Η πτώση στα έσοδα ήταν τεράστια. Μπορεί να υπήρχε αύξηση των αφίξεων, αλλά το πλείστον των τουριστών χαρακτηριζόταν από οικονομική αδυναμία. Θέλω να επισημάνω ότι λυπάμαι για τα χρήματα που δίνουμε στο ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ για την διαφήμιση του τόπου μας. Είναι ντροπή για το νησί μας να δέχεται τέτοια ποιότητα κόσμου. Βέβαια, αυτή είναι η ποιότητα που παρουσιάζει η πόλη και αυτόν τον κόσμο προσελκύει. Είναι επίσης ντροπή για αυτούς που φροντίζουν για την άφιξη αυτού του είδους τουρισμού”.
Ο ιδιοκτήτης του καταστήματος «LACOSTE», κ. Γεώργιος Διακοσάββας, δήλωσε: “Η αγορά κινήθηκε πάρα πολύ καλά, κυρίως με Ρώσους. Ωστόσο, παρατηρήθηκε, σχεδόν, παντελής έλλειψη Ελλήνων καταναλωτών. Θα ήθελα να τονίσω πως μέχρι το 2009 το 80% του τζίρου μας προερχόταν από τους Έλληνες και το 20% από τους ξένους. Πλέον, το 97% του τζίρου καλύπτεται αποκλειστικά από τους τουρίστες, με τους Έλληνες να συμβάλλουν σε ποσοστό 3%. Φέτος, από το Μάιο και μετά ήταν εκπληκτικά καλή η κίνηση. Σε γενικές γραμμές, εισοδηματικά, η χρονιά ήταν λίγο καλύτερη από την περσινή. Βέβαια, παρά την αύξηση του αριθμού των τουριστών, δεν παρατηρήθηκε η αναμενόμενη και ανάλογη αύξηση στα έσοδα. Εγώ δηλώνω ικανοποιημένος από τη φετινή χρονιά. Η μεγάλη μας αγωνία είναι ο χειμώνας, διότι οι Έλληνες δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να στηρίξουν την αγορά. Ο περσινός χειμώνας ήταν αρκετά επώδυνος και τα κενά που υπήρξαν καλύφθηκαν τους καλοκαιρινούς μήνες. Ο ερχόμενος χειμώνας όμως, τρομάζει τους πάντες. Ζούμε με την αγωνία του αύριο και είναι απολύτως λογικό”.
Ο ιδιοκτήτης του καταστήματος «GERANI», κ. Χρήστος Σταμούλης, δήλωσε: “Η σεζόν ήταν μέτρια. Ενώ είχε πάρα πολύ κόσμο, η ποιότητά τους διέφερε. Ανά εβδομάδα σημειώναμε μεγάλες αποκλίσεις. Υπήρξαν εβδομάδες που η αγορά κινήθηκε σε πολύ καλά επίπεδα, υπήρξαν όμως, και εβδομάδες που τα έσοδά μας ήταν απειροελάχιστα. Είμαι σχετικά ευχαριστημένος, διότι η υπόλοιπη Ελλάδα βρίσκεται σε τραγική κατάσταση, ενώ εμείς κατορθώσαμε να κινηθούμε και να διατηρήσουμε σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο το εισόδημά μας. Οι Ρώσοι αποτέλεσαν τη βάση για την αγορά φέτος. Η αγοραστική δύναμη των υπολοίπων ήταν εξαιρετικά χαμηλή. Η ελληνική αγοραστική δύναμη είναι όλο και πιο μειωμένη. Κατά βάση, την ευθύνη έχουν όλοι όσοι έχουν στα χέρια τους την τύχη του τουρισμού. Θεωρώ πως το μεγαλύτερο λάθος είναι η μέριμνα για την ποσότητα των τουριστών και όχι για την ποιότητα. Αρκούν για τη συντήρηση και την ανάπτυξη της τοπικής αγοράς λίγοι τουρίστες με οικονομική ευχέρεια. Έχουμε ανάγκη από καλούς πελάτες και όχι από πολλούς πελάτες”.
Ο ιδιοκτήτης του καταστήματος «MAX MARA», κ. Αντώνης Αγιακάτσικας, δήλωσε: “Η αγορά την φετινή καλοκαιρινή σεζόν κινήθηκε λίγο καλύτερα από πέρυσι. Είμαστε ευχαριστημένοι από τα έσοδα, αλλά ανησυχούμε για το χειμώνα”.
Τέλος, επί του ζητήματος τοποθετήθηκαν και οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου, κ. Νικόλαος Κουκούλης, δήλωσε: “Φέτος αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός των τουριστών, αλλά στα ταμεία δεν υπήρξε η ανάλογη αύξηση. Συγκεκριμένα, η αγορά της Ρόδου την καλοκαιρινή σεζόν κινήθηκε μόνο με Ρώσους και Ισραηλινούς. Γενικότερα, η τοπική αγορά παρουσίασε μια μείωση 10- 15% του τζίρου σε σύγκριση με πέρυσι. Αυτό αποτελεί τρανή απόδειξη ότι οι πελάτες ήταν χαμηλού οικονομικού επιπέδου”.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Δωδεκανήσου, κ. Παναγιώτης Καραγιάννης, τόνισε: “¶νοδος παρατηρήθηκε ως προς τις αφίξεις. Ωστόσο, ως προς τα νούμερα της αγοράς πιστεύω πως υπάρχει πτώση. Μπορεί να ευημερούμε όσον αφορά στον αριθμό των αφίξεων, αλλά δεν υπάρχει η απαραίτητη οικονομική ευρωστία, ώστε να κινηθεί η αγορά. Η αγορά δεν κινείται βάσει των αφίξεων. Αυτή τη στιγμή έχουμε στο νησί μας τουρίστες προσφορών, που δεν συνεισφέρουν στην οικονομική άνοδο της αγοράς. Τελειώνοντας, θα ήθελα να επισημάνω πως το συγκεκριμένο θέμα θα πρέπει να προβληματίσει τους πάντες και κυρίως, τους υπευθύνους, διότι δεν υπάρχει ελπίδα επιβίωσης μιας τόσο δυνατής αγοράς, όπως της Ρόδου, με τουρίστες προσφορών”.
Γεωργία Γαλιάτσου
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/ikanopiimeni-i-empori-tis-rodou-se-genikes-grammes/