Ειδήσεις

“Η κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ είναι ένα ολέθριο λάθος”

Τις εξελίξεις σχετικά με την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά και κυρίως στα μικρά και ακριτικά νησιά της Δωδ/σου, σχολίασε με δηλώσεις του στην «δ», ο πρώην περιφερειάρχης και επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας του περιφερειακού συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου κ. Γιάννης Μαχαιρίδης, εκφράζοντας την απογοήτευσή του για τους χειρισμούς της κυβέρνησης που προχώρησε στην κατάργησή τους, φέρνοντας το επιχείρημα ότι θα εφαρμοστεί το μεταφορικό ισοδύναμο και θα δοθούν επιδόματα στους νησιώτες ως αντισταθμιστικά κίνητρα:
«Ένα από τα μεγάλα προνόμια που είχαν τα νησιά, ήταν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ. Για να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, δυστυχώς πάνω σε αυτό το ζήτημα, διαχρονικά, έπρεπε να δώσουμε μάχες για να τους κρατήσουμε. Κι αυτό που κατορθώναμε μέχρι πρότινος, ήταν να τους κρατάμε με κάθε τρόπο, με παρεμβάσεις από τους φορείς και τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου αλλά και με διεκδικήσεις ακόμη και σε κοινοβουλευτικό επίπεδο. Φτάσαμε όμως στο σημείο αυτό, που η κυβέρνηση πήρε την απόφαση να καταργήσει τον ΦΠΑ σε όλα τα νησιά τα οποία θεωρούνταν…. πλούσια. Αυτό όμως, είναι λάθος διότι τα στοιχεία που εμφανίζουν τα νησιά αυτά ως πλούσια, δεν είναι τα σωστά. Σε κάθε περίπτωση, ο ΦΠΑ επιβαρύνει πρωτίστως τους εργαζόμενους, τους συνταξιούχους κι όσους έχουν χαμηλά εισοδήματα. Συνεπώς, η καταργησή τους, ήταν ένα μεγάλο λάθος.
Από την άλλη, ανακοίνωσαν ότι στα μικρά νησιά τα οποία η κυβέρνηση θεωρεί ότι βρίσκονται σε πιο δυσχερή κατάσταση, θα δώσει υπό κάποιες προϋποθέσεις ένα επίδομα άπαξ. Όλα αυτά, νομίζω ότι είναι λάθος τακτικές.
Ή αναγνωρίζεις σε αυτά τα νησιά έναν ρόλο τον οποίο έχουν, είτε επειδή βρίσκονται σε παραμεθόριο περιοχή, είτε επειδή βρίσκονται μακριά από την ηπειρωτική Ελλάδα, είτε επειδή το κόστος ζωής είναι επιβαρυμένο έως και 30% είτε όχι.
Παράλληλα με όλα αυτά, η κυβέρνηση δήλωσε ότι θα προχωρήσει στην εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου. Αμήν και πότε (θα έλεγα!!!)
Μεταφορικό ισοδύναμο σημαίνει ότι πρόσωπα και αγαθά, όταν διανύουν τις ίδιες αποστάσεις στην ηπειρωτική Ελλάδα και τις ίδιες αποστάσεις στο νησιωτικό χώρο, έχουν τις ίδιες τιμές. Μακάρι να γίνει αυτό, αλλά το θεωρώ λίγο δύσκολο να τεθεί τελικά σε εφαρμογή.
Η μάχη αυτή για το μεταφορικό ισοδύναμο έχει ξεκινήσει εδώ και πάνω από 15 χρόνια. Η σημερινή κυβέρνηση, με πολύ ευκολία βλέπω ότι δηλώνει πως θα εφαρμόσει το μεταφορικό ισοδύναμο. Δεν είμαι πολύ αισιόδοξος. Εάν πράγματι ωστόσο, τα καταφέρει και το κάνει πράξη, θα ήταν πάρα πολύ θετικό. Ωστόσο…. πολλές υποσχέσεις δίδονται και μέχρι σήμερα έχει αποδειχτεί ότι δεν τις έχουν κάνει πράξη», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Μαχαιρίδης είπε ακόμη ότι η κυβέρνηση οφείλει να επαναφέρει το ζήτημα σε επόμενη διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς και να ‘παλέψει’ με όλες τις δυνάμεις της, για να επαναφέρει το καθεστώς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στις νησιωτικές περιοχές, ή έστω να βρει τρόπους διεκδίκησης, και να μην αρκείται σε υποσχέσεις τέτοιου τύπου όπως η επιδοματική πολιτική και η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου που ίσως να μην είναι τόσο εύκολη στην εφαρμογή της.
«Αυτή η διαδικασία για να μπορέσεις να υλοποιήσεις την πολιτική σου, θα έχει συνέπειες. Η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στις νησιωτικές περιοχές θα οδηγήσει και πολλές επιχειρήσεις σε προβλήματα που ήδη βρίσκονται αντιμέτωποι με την βαριά φορολογία και από την άλλη, οι νησιώτες που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες όπως οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι κ.λπ. θα έρθουν αντιμέτωποι με περισσότερα αδιέξοδα. Με μαθηματική ακρίβεια, αυτό το μέτρο όχι μόνον δεν βοηθάει στην εισπραξιμότητα για τα έσοδα του κράτους, αλλά οδηγεί στην φοροδιαφυγή –πράγμα που φάνηκε στην πράξη, άλλωστε» ανέφερε ο κ. Μαχαιρίδης.
Μιχάλης Μιχαήλ: «Η νησιωτικότητα δέχτηκε το τελικό χτύπημα»
Με δηλώσεις του στην «δ» ο πρώην πρόεδρος του ΟΕΕ Τμήμα Δωδεκανήσου κ. Μιχάλης Μιχαήλ, εξέφρασε την απογοήτευσή του με αφορμή την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ αφού θα επιφέρει πολλές συνέπειες στους νησιώτες και στην τοπική οικονομία. Τόνισε μάλιστα, ότι με αυτή την απόφαση η νησιωτικότητα δέχτηκε το…. τελικό χτύπημα, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι είναι αδύνατο να επανέλθει το φορολογικό αυτό καθεστώς στην προηγούμενη μορφή του, όσες προσπάθειες κι αν γίνουν:
«Δυστυχώς, με αυτή την απόφαση της κυβέρνησης η νησιωτικότητα δέχτηκε το τελειωτικό χτύπημα. Το κακό έγινε. Όποια κι αν είναι τα αντισταθμιστικά μέτρα που λένε ότι θα πάρουν και τα κίνητρα που θα δώσουν στους νησιώτες, δεν μπορούν να καλύψουν το κακό που έγινε. Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ ήταν το βασικό αντιστάθμισμα και το προνόμιο για τη νησιωτικότητα. Από εκεί και πέρα, τα προβλήματα είναι πολλά και είναι γνωστά στους νησιώτες. Αφορούν το βιοτικό τους επίπεδο, το κόστος ζωής, τις μεταφορές, τα προϊόντα, τα καύσιμα κ.λπ. Προσωπικά, πιστεύω ότι η ζημιά έγινε και είναι ανεπανόρθωτη. Η νησιωτικότητα επλήγη και το πλήγμα είναι μεγάλο. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να επανέλθει το φορολογικό αυτό καθεστώς. Ο,τιδήποτε χάνεται, δεν ανακτάται…» όπως τόνισε.
Ο κ. Μιχαήλ δήλωσε κατηγορηματικά ότι και στην πράξη, φάνηκε ξεκάθαρα ότι η κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στην Ρόδο μέχρι τώρα, όχι μόνον δεν απέδωσε τα αναμενόμενα στα κρατικά έσοδα αλλά και γενικότερα, η συνεχιζόμενη ‘φορολαίλαπα’ που έχει υποστεί η χώρα τα χρόνια της κρίσης, τους πρώτους που πλήττει είναι τους νησιώτες.
«Αυξάνοντας υπέρμετρα τους φόρους για να καλύψεις το κενό που δημιουργείται δεν μπορείς να περιμένεις έσοδα. Αυτή η πολιτική οδηγεί με αριθμητική ακρίβεια στην φοροδιαφυγή, καθώς οι αυξήσεις αυτές υπερβαίνουν τις αντοχές της κοινωνίας. Τα έσοδα του κράτους σε αριθμητικά δεδομένα είναι στα ίδια επίπεδα, δηλαδή φτάνουν τα 55εκ. ευρώ. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να επιφέρει κάποιο θετικό αποτέλεσμα αυτό το μίγμα πολιτικής. Πώς θα επιβιώσει αλλιώς ο πολίτης και ο επιχειρηματίας;» διερωτήθη ο κ. Μιχαήλ.
Σε ερώτηση σχετικά με την παροχολογία της κυβέρνησης για τα αντισταθμιστικά μέτρα με κίνητρα τα επιδόματα και την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου, ο κ. Μιχαήλ, δήλωσε: «Η υπόθεση όπως έχει εξελιχθεί πλέον, θέτει και θέμα εθνικής κυριαρχίας. Το να υπάρχουν χαμηλοί συντελεστές για καλύτερο βιοτικό επίπεδο στα νησιά ήταν ένα κίνητρο για την διαβίωση των νησιωτών αλλά και όσων ήθελαν να κατοικήσουν στα νησιά. Βλέπουμε ότι το πρόβλημα είναι ήδη υπαρκτό με τους γιατρούς και τους εκπαιδευτικούς που δεν επιλέγουν τα μικρά και τα ακριτικά νησιά ως πρώτη προτεραιότητα. Πόσω μάλλον οι μόνιμοι κάτοικοι και οι νέοι άνθρωποι, που θέλουν να κάνουν και επιχειρηματικές δραστηριότητες σε αυτά. Ο πληθυσμός στα νησιά πρέπει να είναι ενεργός και όχι να μένουν εκεί μόνον οι συνταξιούχοι….»
Ο κ. Μιχαήλ επικαλέστηκε την μελέτη που εκπονήθηκε για τις συνέπειες του ΦΠΑ και παρουσιάστηκε πρόσφατα στην Ρόδο, στην οποία καθίσταται σαφές ότι θα υπάρξουν αφενός σοβαρές συνέπειες στην ζωή των νησιωτών και αφετέρου, θα δημιουργηθούν προβλήματα στην εισπραξιμότητα αφού δεν θα φέρουν χρήματα στον ‘εθνικό κορβανά’.
«Ο λόγος που ιδρύθηκαν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ σε όλη την Ε.Ε. ήταν ένα αναπτυξιακό κίνητρο, ένα εργαλείο για τους κατοίκους των νησιών. Δεν είχε σχέση με το μεταφορικό ισοδύναμο. Δεν πρέπει να το συγχέουμε με τον ΦΠΑ. Αυτό που χρειάζεται η χώρα είναι κίνητρα για εργασία και ανάπτυξη και όχι επιδόματα. Αυτό που έκαναν, θα λειτουργήσει τελικά ως ‘αντικίνητρο’» κατέληξε ο κ. Μιχαήλ.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου