Ειδήσεις

Νέος ΚΟΚ για… πλούσιους και φτωχούς

Νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) για …πλούσιους και φτωχούς (!) και μετατροπή των ηλεκτρονικών εφαρμογών κλήσης ταξί (applications) σε μεταφορικές εταιρείες, προβλέπει το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου με τον τίτλο «Ρυθμίσεις Θεμάτων Μεταφορών» που κατέθεσε χτες τη νύχτα στη Βουλή, ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, το νομοσχέδιο θα ξεκινήσει εντός των ημερών να συζητείται στις αρμόδιες επιτροπές της Bουλής.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον κλάδο των ταξί, το νομοσχέδιο προσαρμόστηκε στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, με την οποία κρίθηκε ότι οι υπηρεσίες της Uber συνιστούν μεταφορικό έργο, ενώ επιχειρεί να ρυθμίσει συνολικά τη λειτουργία των εταιρειών διαδικτυακής μεσολάβησης για τη μίσθωση ταξί.

Με βάση τις προβλέψεις του νομοσχεδίου, οι εταιρείες διαμεσολάβησης (Beat, Mytaxi, Taxiplon, Uber κ.λ.π) καλούνται πλέον να αποκτήσουν ειδική άδεια και να ορίσουν νόμιμο εκπρόσωπό τους στην Ελλάδα. Σε ό,τι αφορά τη φοροδιαφυγή που έχει καταγγελθεί επανειλημμένα από τους εκπροσώπους των ιδιοκτητών ταξί, τα έσοδα των εταιρειών διαμεσολάβησης προβλέπεται να φορολογούνται με βάση την κείμενη νομοθεσία και να εκδίδονται διαφορετικά φορολογικά στοιχεία προς τους συνεργαζόμενους οδηγούς και διαφορετικά για τον επιβάτη.

Από το νομοσχέδιο απαλείφθηκε η πρόβλεψη για την επιβολή ελάχιστης χρέωσης στη μίσθωση τουριστικών οχημάτων. Υπενθυμίζεται, ότι οι εκπρόσωποι των ταξί ζητούσαν να μπει πλαφόν ύψους 90 ευρώ στις συγκεκριμένες χρεώσεις.

Για την αδειοδότησή τους, οι εταιρείες διαμεσολάβησης θα καλούνται να υποβάλλουν μία σειρά από δικαιολογητικά, όπως είναι η σύμβαση ορισμένου χρόνου με τουλάχιστον τρεις οδηγούς ταξί, επικυρωμένες άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων με τα οποία συνεργάζονται, στοιχεία για τις σχέσεις εργασίας με τους οδηγούς κ.α.

Σε περίπτωση χρήσης οχήματος για το οποίο δεν έχει καταρτιστεί σύμβαση, προβλέπεται η αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δύο έτη, ενώ στο ίδιο διάστημα θα απαγορεύεται στους παραβάτες να ιδρύσουν άλλο φορέα διαμεσολάβησης. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί πως λειτουργούν χωρίς άδεια, θα διακόπτεται η πρόσβαση στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα, επίσης για δύο χρόνια.

Οι προβλέψεις του νέου ΚΟΚ

Με το ίδιο νομοσχέδιο, θεσπίζεται νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος περιλαμβάνει χαμηλότερα πρόστιμα για τους φτωχούς και ακριβότερα για τους πλούσιους παραβάτες!

Συγκεκριμένα, ο νέος …ταξικός ΚΟΚ προβλέπει την επιβολή ενός προστίμου βάσης (ίδιο για όλους τους θνητούς), το οποίο θα είναι μειωμένο κατά 40% σε σχέση με τα ισχύοντα σήμερα. Όμως, το πρόστιμο θα αυξάνεται στη συνέχεια με βάση τα οικονομικά στοιχεία του παραβάτη, που θα αντλούνται μέσω του συστήματος Τaxis σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών!

Δηλαδή, από τη στιγμή που θα κόβεται η κλήση από τον τροχονόμο, θα αποστέλλεται στο υπουργείο Οικονομικών. Εκεί, το υπουργείο Οικονομικών θα ταυτοποιεί από το Taxis το πρόστιμο και θα το αποστέλλει στον παραβάτη μέσω της Εφορίας! Ετσι, ο παραβάτης, ανάλογα με το εισόδημά του, θα λαμβάνει και το ανάλογο πρόστιμο-πεσκέσι (το ύψος τους θα καθοριστεί με υπουργικές αποφάσεις)!

Δεν αλλάξουν τα πρόστιμα για τις σημαντικές παραβάσεις που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές, όπως είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση του STOP και της παραχώρησης προτεραιότητας, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, η οδήγηση για εντυπωσιασμό ή η τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, η παραβίαση των σιδηροδρομικών διαβάσεων και η αναστροφή σε αυτοκινητόδρομο ή σήραγγα.

Για τις συγκεκριμένες παραβάσεις προβλέπεται πως εάν ο οδηγός μέσα σε πέντε χρόνια διαπράξει τρεις φορές κάποια από αυτές, θα του αφαιρείται για πάντα το δίπλωμα.

Παράλληλα, καταργείται η διάταξη με την οποία εάν το πρόστιμο πληρωθεί εντός 10 ημερών, μειώνεται στο μισό.

Με το νομοσχέδιο εισάγονται στο νέο ΚΟΚ και νέες κατηγορίες παραβάσεων, αλλά και ποινές χωρίς οικονομική επιβάρυνση.

Συγκεκριμένα, οι ποινές ομαδοποιούνται σε τρεις βασικές κατηγορίες, ανάλογα με την επικινδυνότητα των παραβάσεων: Χαμηλής επικινδυνότητας (Ε1), μεσαίας επικινδυνότητας (Ε2) και υψηλής επικινδυνότητας (Ε3).

Τα πρόστιμα για την πρώτη κατηγορία είναι μέχρι 100 ευρώ, για τη δεύτερη από 101 έως 300 ευρώ και για την τρίτη από 301 έως 600 ευρώ.

Περαιτέρω, οι παραβάσεις κατατάσσονται και στις κατηγορίες: α) Της πολύ υψηλής συχνότητας πρόκλησης ατυχημάτων και β) της αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς.

Τέτοιες παραβάσεις είναι η χρήση κινητού κατά την οδήγηση, η έλλειψη κράνους και ζώνης ασφαλείας η στάθμευση σε ράμπες ή η παρεμπόδιση της διάβασης των ατόμων με αναπηρία και η χρήση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης στους αυτοκινητοδρόμους.

Οι παραβάσεις του ΚΟΚ που θα τιμωρούνται μόνο με διοικητικές ποινές

Χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση: Αφαίρεση πινακίδων κυκλοφορίας και άδειας οδήγησης για 60 μέρες.
Οχήματα που παρεμποδίζουν ράμπες ή σταθμεύουν σε θέσεις ΑμΕΑ: Αφαίρεση πινακίδων κυκλοφορίας και άδειας οδήγησης για 60 μέρες.
Χρήση Λωρίδας Εκτάκτου Ανάγκης (ΛΕΑ): Αφαίρεση πινακίδων κυκλοφορίας και άδειας οδήγησης για 60 μέρες.
Οδηγοί βαρέων οχημάτων που κινούνται συνεχώς στην αριστερή λωρίδα: Αφαίρεση άδειας οδήγησης για 30 μέρες.
Οδηγοί που πετούν τσιγάρα και αντικείμενα από τα παράθυρα: Αφαίρεση πινακίδων κυκλοφορίας και άδειας οδήγησης για 60 μέρες.
Οδηγοί που δεν φορούν ζώνη ή κράνος: Αφαίρεση πινακίδων κυκλοφορίας και άδειας οδήγησης για 60 μέρες.
Έλλειψη παιδικού καθίσματος: Αφαίρεση πινακίδων κυκλοφορίας και άδειας οδήγησης για 60 μέρες.
Για όλες τις προαναφερόμενες παραβάσεις, σε περίπτωση υποτροπής εντός έξη μηνών, η άδεια οδήγησης θα αφαιρείται για 120 μέρες (60 μέρες για τους οδηγούς των φορτηγών που κινούνται στην αριστερή λωρίδα) και ο παραβάτης θα υποχρεώνεται να ξαναδώσει εξετάσεις για να αποκτήσει καινούργια.

Οι «γουρούνες»

Ο νέος ΚΟΚ απαγορεύει την κυκλοφορία στην άσφαλτο των τετράτροχων μοτοσυκλετών μηχανών (γουρούνες). Οι τετράτροχες μοτοσυκλέτες με κυβισμό μέχρι 125 κυβ. εκατοστών, δεν θα επιτρέπεται να κυκλοφορούν πλέον στην άσφαλτο, καθώς είναι η συχνή εμπλοκή τους σε τροχαία ατυχήματα.

Η απαγόρευση αυτή εξαιρεί τις «γουρούνες» με κυβισμό άνω των 125 κυβ. εκατοστών, οι οποίες θα επιτρέπεται μεν να κυκλοφορούν στην άσφαλτο, αλλά με νέες ενισχυμένες προδιαγραφές ασφαλείας. Επίσης, οι οδηγοί που θα τις οδηγούν, θα πρέπει να διαθέτουν ειδικό δίπλωμα κι όχι απλά δίπλωμα οδήγησης δικύκλου ή αυτοκινήτου (καθιέρωση νέας κατηγορίας).

Τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα Ι.Χ

Αλλαγές προβλέπονται και για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, για τα οποία θεσπίζονται μηχανισμοί ελέγχου, με στόχο την καταπολέμηση των παράνομων κυκλωμάτων. Μεταξύ άλλων, θεσπίζονται συγκεκριμένες βεβαιώσεις που πλέον θα παρέχονται με ηλεκτρονικό τρόπο. Τέτοιες βεβαιώσεις είναι η έγκριση τύπου με την οποία ταξινομήθηκε ένα αυτοκίνητο, η ημερομηνία ταξινόμησης, η βεβαίωση από επίσημους αντιπροσώπους σχετικά με το ποιες ανακλήσεις έχουν γίνει, βεβαίωση του ΚΤΕΟ της χώρας προέλευσης κ.α. Θα χρειάζεται ακόμη και υπεύθυνη δήλωση του αγοραστή, που θα δηλώνει ότι έχει λάβει υπόψη του όλα τα προαναφερθέντα στοιχεία.

Οι έλεγχοι στις Οδικές Μεταφορές

Στο υπουργείο Μεταφορών θα δημιουργηθεί Ψηφιακό Μητρώο Οδικών Μεταφορών, όπου θα καταγράφονται ψηφιακά ανά επιχείρηση, τα οχήματα, οι οδηγοί, οι σχέσεις εργασίας, κλπ. Σήμερα, για να γίνουν οι έλεγχοι αυτοί στις μεταφορικές εταιρείες, απαιτούνται μικτά κλιμάκια από τρεις υπηρεσίες, χωρίς να υπάρχει η απαιτούμενη αποτελεσματικότητα.

Οι πινακίδες κυκλοφορίας

Με το νομοσχέδιο προβλέπεται ότι κάθε πινακίδα κυκλοφορίας οχήματος που θα αφαιρείται, θα καταχωρείται μηχανογραφικά στο αρχείο, στο οποίο θα τηρούνται τα στοιχεία όλων των οχημάτων της οικείας οργανικής μονάδας του υπουργείου Μεταφορών. Για την επανάκτηση των πινακίδων κυκλοφορίας θα καταβάλλεται τέλος 30 ευρώ. Κι αυτό, καθώς για τα οχήματα που είναι σε ακινησία, μετά την πάροδο 2 ετών, η αρμόδια ΔΟΥ θα προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας τους.

Σε ό,τι αφορά τα κρατικά οχήματα, η αρμόδια υπηρεσία που θα προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας τους, με την πάροδο 2 ετών από τη λήξη του διοικητικού μέτρου της αφαίρεσης, θα είναι η Ελληνική Αστυνομία.

Οι αρμόδιες κατά περίπτωση υπηρεσίες, θα χορηγούν βεβαίωση καταστροφής των πινακίδων κυκλοφορίας, κατόπιν αίτησης εκ μέρους του ιδιοκτήτη – κατόχου του οχήματος.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου