Της Βασιλικής Κουρλιμπίνη
Η συνεχής άνοδος του κλάδου της Κρουαζιέρας στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια, αλλά και τα μηνύματα για ακόμη μια καλή σεζόν για τους προορισμούς της Μεσογείου φέτος, εκλαμβάνονται ως “καλοί οιωνοί” από την ελληνική αγορά, που θα προσπαθήσει να αφήσει πίσω της περσινές απώλειες, τόσο σε προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, όσο και σε έσοδα.
Σύμφωνα με τελευταία στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association- CLIA), το 2017 η ευρωπαϊκή αγορά “μέτρησε” πάνω από 6,9 εκατομμύρια επιβάτες (με μέσο όρο διάρκειας τις 8 διανυκτερεύσεις), εμφανίζοντας αύξηση 2,5% σε σύγκριση με το 2016. Ο κλάδος ανεβαίνει σταθερά την τελευταία δεκαετία, με τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία να αποτελούν τις βασικότερες “πηγές” επισκεπτών.
Η τουριστική “επιστροφή” της Τουρκίας και η σταδιακή επάνοδος των τουρκικών λιμανιών στα προγράμματα των μεγάλων ομίλων κρουαζιέρας θεωρείται πως θα δώσουν ακόμη ένα πλεονέκτημα στην εγχώρια αγορά, όπως επισημαίνουν παράγοντες του χώρου. Δεδομένου πως τα συνδυαστικά πακέτα (που περιλαμβάνουν την επίσκεψη σε 2-3 χώρες) έχουν μεγαλύτερη ζήτηση, τα ελληνικά λιμάνια προσδοκούν σε άνοδο της επισκεψιμότητας, αν και ακόμη η περιοχή της ανατ. Μεσογείου δεν έχει ανακτήσει πλήρως την “εμπιστοσύνη” επισκεπτών και ομίλων του κλάδου.
Στελέχη της ελληνικής κρουαζιέρας εκτιμούν πως η φετινή σεζόν θα είναι καλύτερη από αυτή που πέρασε, με περισσότερες προσεγγίσεις και εισπράξεις. Πέρσι, όπως δείχνουν τα στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, τα έσοδα από τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας έφτασαν τα 400 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας πτώση 14% σε σχέση με το 2016, όταν τα έσοδα έφταναν τα 465 εκατ. Σύμφωνα επίσης με τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, πέρσι η πτώση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων έφτασε το 20,5% (από 4.307 το 2016 σε 3.415 το 2017). Στο 11% ήταν οι απώλειες στους επιβάτες κρουαζιέρας (από 5.204.231 το 2016 σε 4.625.363 το 2017).
Η εποχικότητα και το γεγονός πως τα ελληνικά λιμάνια έχουν μείνει πίσω από πλευράς υποδομών, ενώ ταυτόχρονα δεν αποτελούν σημεία εκκίνησης (home porting) κρουαζιερόπλοιων, αλλά σημεία στάσης, αποτελούν μόνιμα προβλήματα- συνεχίζουν στελέχη της αγοράς- που όπως όλα δείχνουν θα αργήσουν να αντιμετωπιστούν. Στον αντίποδα πάντως η Celestyal Cruises ανακοίνωσε πως το 2019 επιμηκύνει την τουριστική περίοδο μέχρι το Δεκέμβριο και έχοντας ως αφετηρία της τον Πειραιά εντάσσει εκ νέου την Κωνσταντινούπολη. Τα δρομολόγια για το 2019 και το 2020 περιλαμβάνουν προσεγγίσεις σε επτά νέα λιμάνια στην ανατολική Μεσόγειο.
Πέρσι, η Γερμανία σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο (8,5%), καταγράφοντας ρεκόρ επιβατών, με σχεδόν 2,2 εκατ. Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιρλανδία, όπως αναφέρει η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας, σημείωσαν αύξηση 0,5%, με περισσότερους από 1,95 εκατ. επιβάτες συνολικά. Η Ιταλία είχε αύξηση 2,5%, με περίπου 770 χιλ. επιβάτες, ενώ η Ισπανία συνέχισε για δεύτερη χρονιά την ανοδική της πορεία, παρουσιάζοντας αύξηση 6,4%.
Οι προορισμοί της Μεσογείου φαίνεται να διατηρούν τη δυναμική τους. Τα στοιχεία δείχνουν πως 4 στους 5 Ευρωπαίους επιλέγουν μία κρουαζιέρα στην Ευρώπη, η Μεσόγειος παραμένει από τις πρώτες επιλογές, εντούτοις και η Βόρεια Ευρώπη αυξάνει σταδιακά τα μερίδια της, σημειώνοντας το 2017 ανάπτυξη κατά 8%. Οι μισοί Ευρωπαίοι ταξιδιώτες κρουαζιέρας επισκέπτονται τη Μεσόγειο και τα Κανάρια Νησιά του Ατλαντικού, ενώ το 25% επιλέγει τη Βόρεια Ευρώπη και τη Βαλτική. Εκτός της Ευρώπης, οι διατλαντικοί και ασιατικοί προορισμοί αποτελούν τις κύριες επιλογές για το μεγαλύτερο μέρος του υπόλοιπου 25% των Ευρωπαίων ταξιδιωτών. Τέλος η Καραϊβική συνεχίζει να ανεβαίνει σε ζήτηση.
capital.gr