Συνέντευξη
στην Πέγκυ Ντόκου
Ιδιαίτερα αποκαλυπτικός αλλά και καυστικός σε ό,τι αφορά την κατάσταση που επικρατεί στην Υπηρεσία της Καθαριότητας εμφανίζεται σήμερα, σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική», ο πρόεδρος των εργαζομένων κ. Γιάννης Ντελλάκης. Είναι σημαντικό το γεγονός πως ο κ. Ντελλάκης, μιλάει για τον ιδιώτη, για την στάση του δημάρχου απέναντι στους εργαζόμενους, για τον στόλο καθώς και για τις πραγματικές ανάγκες του νησιού.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Ντελλάκη, με αφορμή αυτά που έζησε η Ρόδος πριν δύο χρόνια και μετά τις εξελίξεις με τον ιδιώτη, εκφράζεται αισιοδοξία ότι φέτος τα πράγματα θα είναι καλύτερα. Πώς φτάσαμε μέχρι εδώ;
Το πρόβλημα με την καθαριότητα δεν εμφανίσθηκε ούτε τα τελευταία χρόνια ούτε σήμερα. είναι πολύ παλαιότερο. Και το παράξενο, είναι για ποιον λόγο δεν έχει λυθεί μέχρι σήμερα, Όσοι γνωρίζουμε τι συμβαίνει, καταλαβαίνουμε ότι κάποιοι θέλουν να κερδίσουν από την υπόθεση με την καθαριότητα καθώς τα ανταποδοτικά τέλη, αποτελούν ένα σοβαρό ποσό για «κερδοφορία». Γι αυτό κι εμείς ταχθήκαμε εξ αρχής κατά της ιδιωτικοποίησης μέρους της καθαριότητας –και σε καμιά περίπτωση αυτό που ακουγόταν ότι θα χάναμε τις δουλειές μας, ή θα μας έδιωχνε ο ιδιώτης κ.λπ. δεν έγινε πράξη. Κανένας από εμάς δεν έχασε την δουλειά του, το βλέπουμε σήμερα.
• Η διαφωνία σας ήταν περισσότερο ως προς την διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα αυτής της επιχείρησης;
Βεβαίως, γιατί τον δημόσιο χαρακτήρα αυτής της επιχείρησης τον κέρδισαν οι εργαζόμενοι και δε νομίζω ότι τον κέρδισε κανένας πολιτικός, ούτε έδωσε μάχη γι αυτό. Να σας πω και το άλλο: δεν μπορεί να υπάρξει κέρδος από τα ανταποδοτικά τέλη. Άλλωστε το λέει και η λέξη. Ο πολίτης πληρώνει για να έχει «ανταπόδοση» σε ό,τι αφορά την καθαριότητα και τον ηλεκτροφωτισμό. Και από αυτά πληρωνόμαστε εμείς –δηλαδή δεν επηρεάζουν τον προϋπολογισμό του κράτους. Αυτά ήταν όμως προσαρμοσμένα πάνω στις ανάγκες της πρώην ΔΕΚΡ που λειτουργούσε πολλά χρόνια. Και βέβαια, εμείς αντιδρούσαμε όχι επειδή φοβόμασταν ότι θα χάσουμε τις δουλειές μας, αλλά επειδή η καθαριότητα έπρεπε και επιβάλλεται να κρατήσει τον δημόσιο χαρακτήρα της. Όλοι καταλαβαίνουμε ότι η καθαριότητα αφορά και την δημόσια υγεία. Κι από την άλλη, επιμένουμε ότι πρέπει να παραμένει το καθεστώς μόνιμης εργασίας. Για μένα παίζει πολύ μεγάλο ρόλο και η διαχείριση των απορριμμάτων μας.
• Δώστε μας μια εικόνα. Πώς είναι τα πράγματα στην Υπηρεσία Καθαριότητας;
Αυτή την στιγμή, σύμφωνα με το πόσοι πληρώνονται από τα ανταποδοτικά τέλη, είναι γύρω στα 400 άτομα. Για μένα, το έχω πει επανειλημμένα, δεν είναι το ζήτημα εάν επαρκούν ή όχι. Ο πληθυσμός του νησιού σε έναν μήνα για τους καλοκαιρινούς μήνες, θα πολλαπλασιαστεί και οι ανάγκες θα αυξηθούν κατακόρυφα. Το ζήτημα λοιπόν δεν είναι μόνον οι αριθμοί. Είναι η διαχείριση. Εάν γινόταν σωστός προγραμματισμός από τον Δήμο Ρόδου, οι δημότες να διαχειρίζονται σωστά τα σκουπίδια τους και οι εργαζόμενοι μέσα από τους μηχανισμούς που θα έχουν στην διάθεσή τους, να μπορούν να αντεπεξέρχονται στην φύση της δουλειάς, εκτιμώ ότι αυτός ο αριθμός θα ήταν υπεραρκετός.
• Παρουσιάστηκε ένα ζήτημα με την λήξη των συμβάσεων των 131 ατόμων στο τέλος Μαρτίου. Θα υπάρξει σίγουρα πρόβλημα.
Ναι, θα υπάρξει πρόβλημα, αν και οι μόνιμες θέσεις που έχουν ανοιχτεί είναι 75. Η προκήρυξη αυτή είναι μέσω ΑΣΕΠ και είναι σε εξέλιξη. Ο σχεδιασμός αφορά βέβαια την διοίκηση και θα δούμε πώς θα ανταποκριθούμε. Προσωπικά, η δική μου πρόταση ήταν ότι έπρεπε να προκηρυχθούν 200 μόνιμες τέτοιες θέσεις.
• Πώς είναι η σχέση σας με τον ιδιώτη;
Εμείς κάνουμε την δουλειά μας, εκείνος την δική του… και πάμε παρακάτω.
• Πώς είναι ο στόλος που διαθέτετε τώρα; Είναι αρκετός για να μπορέσετε να ανταποκριθείτε στο τεράστιο έργο;
Δεν θα το έλεγα αυτό. Το έχουμε καταγγείλει πολλές φορές. Έγινε προμήθεια πέντε νέων απορριμματοφόρων και ενός σαρώθρου, ενώ η προσπάθεια είναι προς αυτή την κατεύθυνση. Ωστόσο, προσωπικά πιστεύω πως όλα αυτά έπρεπε να είχαν γίνει σταδιακά από την εποχή του «Καποδίστρια» με τους πρώην Δήμους όπου μπορούσαν να προμηθευτούν τέτοια οχήματα. Από την άλλη, το ‘λήζινγκ’ το είχαμε προτείνει εμείς οι εργαζόμενοι και μάλιστα γινόταν λόγος για δύο σταθμούς μεταφόρτωσης –ο ένας από τη Νότια Ρόδο και ο άλλος από τα Καλαβάρδα, ώστε να περιορίσουμε τις διαδρομές για κάθε απορριμματοφόρο που αναγκάζεται να έρχεται τρεις και τέσσερις φορές διανύοντας πολύ μακρινές αποστάσεις. Θα ήταν δύο σταθμοί μεταφόρτωσης που θα μετέφεραν τα σκουπίδια μία ή δύο φορές την εβδομάδα και θα γινόταν καλύτερα η δουλειά. Ωστόσο, έχει κατασκευαστεί το κύτταρο στη Νότια Ρόδο και νομίζω ότι θα αλλάξει η διαδικασία. Βέβαια, δεν λύνεται έτσι το πρόβλημα. Βρισκόμαστε στο 2018 και μιλάμε ακόμη για ΧΥΤΑ.
• Συνεπώς, ο ιδιώτης δεν ήταν η λύση, η πανάκεια. Ήταν μία χείρα βοηθείας τρόπον τινά.
Η λύση του προβλήματος, ουσιαστικά είναι να εκπαιδεύσουμε τους δημότες ώστε να ευαισθητοποιηθούν για κάποια πράγματα, να τεθούν κανόνες, να μειωθεί ο όγκος των σκουπιδιών και στο άμεσο μέλλον να υπάρξει μείωση και στα τέλη που πληρώνει ο πολίτης. Και βέβαια, να δούμε με πιο σοβαρό τρόπο την υπόθεση με την ανακύκλωση.
• Πρόσφατα έγιναν τα εγκαίνια του ΚΔΑΥ. Πώς το βλέπτε αυτό;
Είναι κι αυτό μια μορφή ιδιωτικοποίησης. Δεν έχει δημόσιο χαρακτήρα το Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών. Το διαχειρίζεται ο ιδιώτης. Δεν γνωρίζω ακόμη ποιο θα είναι το κέρδος που θα έχει ο δημότης από αυτό. Κι από την άλλη, ο πολίτης θέλει να δει όχι μόνον ανταποδοτικότητα αλλά και μειωμένα τέλη.
• Σίγουρα χρειάζεται και διαδικασία ενημέρωσης για το πώς διαχειρίζεται ο δημότης τα σκουπίδια του.
Ναι, αλλά η ουσία δεν είναι να βάλουμε τους πολίτες μόνον να «παράγουν» ανακυκλώσιμα υλικά για να… «κονομάει» κάποιος! Οι μορφές που είχαν αποτέλεσμα σε άλλες πόλεις, σε ξένες χώρες, ήταν η σωστή διαχείριση και η αξιοποίηση των σκουπιδιών με στόχο να είναι χρήσιμα. Δεν μπορούμε να μείνουμε στο να μαζεύουμε τα πλαστικά για να πηγαίνουν απλά στο ΚΔΑΥ. Και ποιο θα είναι το κέρδος του δημότη από αυτά; Κι αν θέλουμε να μιλήσουμε για το περιβάλλον και για την μετατροπή των απορριμμάτων σε ενέργεια κ.λπ. θα έπρεπε να είχαμε φροντίσει να τα λύσουμε όλα αυτά, εδώ και χρόνια.
• Κύριε Ντελλάκη, πόσους δημάρχους έχετε… ζήσει και πώς θα χαρακτηρίζατε τον κ. Χατζηδιάκο απέναντί σας;
Έχω ζήσει πέντε δημοτικές αρχές. Όσον αφορά τον σημερινό δήμαρχο, έχει κάποια ιδιομορφία την οποία δεν μπορούμε να κακολογήσουμε. Ο καθένας από την μεριά του κάποια στιγμή θα κριθεί. Κι εκείνος κι εγώ. Θα έλεγα πως ο κάθε δήμαρχος που έζησα (από την εποχή του κ. Γιώργου Γιαννόπουλου επί ΔΕΚΡ) είχε την δική του άποψη. Για την ΔΕΚΡ ωστόσο, θα σας έλεγα ότι δεν έπρεπε να διαλυθεί. Ήταν μια «σοφή» επιλογή η ίδρυσή της και αποδείχτηκε σήμερα ότι πράγματι ήταν σωστή. Η λειτουργία της ήταν καλύτερη και μπορούσε να αξιοποιήσει το προσωπικό με πιο ορθό τρόπο ενώ είχε καθαριότητα 365 μέρες τον χρόνο, χωρίς να περιμένουμε το ΑΣΕΠ και όλα αυτά που περνάμε τώρα…
• Τι γίνεται με τα μέσα ατομικής προστασίας και το γάλα;
Κοιτάξτε, εδώ υπάρχει μια θετική εξέλιξη. Μετά την απομάκρυνση του πρώην αντιδημάρχου κ. Γιάννη Περδίκη που ήταν ανένδοτος, καταφέραμε με τον κ. Σάββα Διακοσταματίου να κερδίσουμε τα αιτήματά μας τα οποία απορρέουν εκ του νόμου. Βεβαίως, τα μέσα ατομικής προστασίας είναι για κάποιες κατηγορίες εργαζομένων και πιστεύω ότι όλα θα πάνε καλά. Το μόνο που δεν έχει γίνει ακόμη, είναι ο εμβολιασμός των εργαζομένων που είναι και το πιο απαραίτητο.
• Και για να κλείσουμε: είστε ικανοποιημένος από αυτό που βλέπετε στην καθαριότητα; Είναι έτοιμη η Ρόδος να υποδεχτεί τους επισκέπτες της σε μια νέα σεζόν;
Όπως σας είπα, για να έχουμε αποτελέσματα θα πρέπει να λειτουργήσουν και οι τρεις πλευρές: ο Δήμος Ρόδου, η Διεύθυνση Καθαριότητας και ο δημότης. Δεν υπάρχει διάθεση κεντρικού σχεδιασμού, δεν υπάρχει διάθεση συνεργασίας και κυρίως πάνω στον δημόσιο χαρακτήρα αυτής της υπηρεσίας.