Συνεντεύξεις

Γ. Μιχαλάκης: «Ο προορισμός πρέπει να εξελιχθεί, και να ξεπεράσει τον ανταγωνισμό για να διατηρεί την πρωτοκαθεδρία»

Συνέντευξη
στον Δημ. Γκαρτζώνη

Η Ρόδος είναι έτοιμη για ένα νέο ρεκόρ τουριστικών αφίξεων, σύμφωνα με τον γνωστό τουριστικό πράκτορα κ. Γιώργο Μιχαλάκη. Παρόλα αυτά, ο έμπειρος τουριστικός πράκτορας σημειώνει ότι θα πρέπει ο προορισμός να εξελιχθεί, να προσπαθήσει να ξεπεράσει τον ανταγωνισμό για να διατηρεί την πρωτοκαθεδρία.
«Πρέπει να παλέψουμε για να παραμένουμε πρώτοι, να μη μας προλάβουν οι άλλοι. Χρειάζεται διαρκής προσπάθεια για να είμαστε μπροστάρηδες. Χρειάζεται να βρίσκουμε νέα προϊόντα και νέες προτάσεις για να προσφέρουμε στους επισκέπτες μας. Συνεχώς αναδεικνύονται νέες τάσεις στον τουρισμό και πρέπει να έχουμε γρήγορα αντανακλαστικά για να προσαρμοζόμαστε στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις χωρίς ωστόσο να χάνουμε την ταυτότητά μας», αναφέρει σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική».
• Κύριε Μιχαλάκη ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την εξέλιξη της φετινής τουριστικής σεζόν; Θα είναι μία χρονιά με μεγαλύτερες αφίξεις και εισπράξεις;
Η φετινή σεζόν έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά μίας χρονιάς ρεκόρ. Δεν μπορούμε από τώρα να εκτιμήσουμε με ακρίβεια το ποσοστό αύξησης των αφίξεων. Αυτό που μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα, είναι ότι θα υπάρξει κάποια αύξηση σε σύγκριση με το 2017, χρονιά κατά την οποία επίσης κατερρίφθη κάθε προηγούμενο ρεκόρ.
Ο Απρίλης ήταν ένας καλός μήνας, ξεκίνησε δυναμικά λόγω του Πάσχα και μετά το δεύτερο δεκαπενθήμερο οι αφίξεις σημείωσαν κοιλιά. Φαίνεται όμως ότι ο Μάιος θα είναι πολύ πιο καλός.
Με τη βοήθεια των νέων κλινών που προστίθενται φέτος στο ξενοδοχειακό δυναμικό του νησιού, θα μπορέσει ο προορισμός να φιλοξενήσει περισσότερο κόσμο κατά την υψηλή τουριστική περίοδο. Η δυνατότητα φιλοξενίας μεγαλύτερου αριθμού τουριστών κατά την υψηλή περίοδο, θα συμβάλει καθοριστικά στη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος.
Σε ό,τι αφορά τώρα τις οικονομικές επιδόσεις, δεν αποκλείεται να κινηθούν στα περσινά επίπεδα, παρά την αύξηση των αφίξεων. Δόθηκαν πολλές προσφορές της τάξης του 20% έως 25% στις προκρατήσεις μέχρι και τον Φεβρουάριο μήνα. Για το λόγο αυτό, δεν αποκλείεται στο τέλος τα έσοδα των ξενοδοχείων να είναι τα ίδια ή ελαφρώς μειωμένα σε σύγκριση με πέρυσι. Γενικώς έχει περιοριστεί το ποσοστό των πωλήσεων σε μη εκπτωτικές τιμές σε σχέση με το παρελθόν.

• Η πολύ μεγάλη ζήτηση για τον προορισμό δεν ενίσχυσε τη διαπραγματευτική ισχύ των ντόπιων επιχειρηματιών;
Τα συμβόλαια για την επόμενη σεζόν υπογράφονται πολύ νωρίς. Υπήρξαν αυξήσεις στις τιμές συμβολαίων έως και 4%, εφόσον όμως δόθηκε μεγάλος αριθμός δωματίων σε εκπτωτικές τιμές, τα έσοδα δεν αναμένεται να παρουσιάσουν κάποια σημαντική άνοδο.
• Ποιες είναι οι αγορές οι οποίες πρωτοστατούν στη φετινή σεζόν;
Κοιτάξτε, οι παραδοσιακές τουριστικές αγορές, η αγγλική, η γερμανική κλπ είναι ανεβασμένες. Υπάρχουν αγορές όπως η ρωσική που θα κινηθεί πτωτικά. Οι όποιες απώλειες θα υπερκαλυφθούν όμως από τις υπόλοιπες αγορές.
• Πόσο έτοιμος πιστεύετε ότι είναι ο προορισμός για να υποδεχθεί περισσότερους από 2,5 εκατομμύρια τουρίστες; Εκφράζονται παράπονα από τους επισκέπτες;
Οι πελάτες δεν σχολιάζουν τις υποδομές. Περνούν καλά στο νησί. Τις σχολιάζουμε εμείς που δυσκολευόμαστε να κάνουμε απρόσκοπτα τη δουλειά μας. Δεν είναι πάντα εύκολο να προσφέρεις στον πελάτη τις υπηρεσίες που πρέπει για να απολαύσει τις διακοπές του. Επιβάλλεται να φροντίσουμε τις υποδομές καθώς χρόνο με το χρόνο φθίνουν. Εάν δεν μεριμνήσουμε για τη βελτίωσή τους, θα έρθει κάποια στιγμή που θα μας προδώσουν. Και δεν μιλάμε πάντα για μεγάλες παρεμβάσεις. Μιλάμε ακόμη και για μικροπράγματα όπως οι διαγραμμίσεις. Όσο μικρές και αν φαντάζουν οι παρεμβάσεις αυτές, συμβάλλουν στο νοικοκύρεμα του νησιού, ενισχύοντας το επίπεδο λειτουργικότητας πολλές φορές.
• Βλέπουμε τους ανταγωνιστικούς προορισμούς της Τουρκίας και της Β. Αφρικής να ανακάμπτουν. Πιστεύετε ότι η αύξηση του ανταγωνισμού θα κλονίσει τις ισορροπίες μελλοντικά;
Ο ανταγωνισμός δεν σταμάτησε ποτέ. Προσωπικά δεν βλέπω ανταγωνιστικά τις αγορές που αναφέρατε. Διαθέτουν εντελώς διαφορετικό τουριστικό προϊόν από το δικό μας. Ο επισκέπτης της Τουρκίας και της Βορείου Αφρικής, επιλέγει αυτούς τους προορισμούς για συγκεκριμένους λόγους, λειτουργεί καιροσκοπικά, αναζητά απλά τη χαμηλότερη δυνατή τιμή. Εμείς δεν έχουμε κανένα περιθώριο να ρίξουμε περισσότερο τις τιμές. Άλλωστε ο τουρίστας που έρχεται στην Ελλάδα είναι συνειδητοποιημένος. Ξέρει τι ζητάει.
• Πώς βλέπετε, αλήθεια, τα μεγάλα event που φιλοξενούνται τα τελευταία χρόνια στο νησί; Έχετε συνεργαστεί μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις με τους διοργανωτές. Βοηθούν στην επιμήκυνση της σεζόν και στην καλή προβολή του προορισμού;
Βοηθούν σημαντικά στην επέκταση της τουριστικής περιόδου, καθώς πραγματοποιούνται κατά τη χαμηλή σεζόν δίνοντας κίνητρο στους τουρ οπερέιτορς να ενισχύσουν τα προγράμματά τους. Πρέπει συνεπώς να τα υποστηρίξουμε όλοι μας, οι αρχές, οι φορείς, οι επιχειρηματίες, άπαντες.
• Βοηθούν αυτές οι διοργανώσεις στην προσέλκυση ποιοτικότερου τουρισμού;
Μέχρι κάποιου σημείου, ναι. Μη ξεχνάτε όμως ότι η Ρόδος είναι ένας μαζικός προορισμός. Δεν έρχονται έτσι απλά 2,5 εκατομμύρια τουρίστες στο νησί. Ανάμεσά τους υπάρχουν και αρκετοί τουρίστες υψηλής εισοδηματικής στάθμης. Αυτό που ίσως συμβαίνει είναι να μην αξιοποιεί ο προορισμός όλες τις δυνατότητες που του προσφέρονται για να αυξήσει τα έσοδά του. Για να συμβεί αυτό, πρέπει να αυξήσουμε την ποιότητα σε όλες τις εκφάνσεις της τουριστικής δραστηριότητας. Ο τουριστικός πράκτορας πρέπει λ.χ. να προσφέρει ποιοτικότερες εκδρομές, ο εστιάτορας καλύτερη κουζίνα κ.ο.κ. Δεν λέω ότι υστερούμε σε ποιοτικές υπηρεσίες γενικώς. Θα μπορούσαμε όμως να ήμασταν ακόμα καλύτεροι. Σε πολλές περιπτώσεις δεν προσφέρουμε στον τουρίστα όλα όσα ζητά, επιμένοντας ακόμη στο μοντέλο ήλιος και θάλασσα.
Η Ρόδος δέχεται επισκέπτες υψηλής εισοδηματικής στάθμης, αυτοί οι πελάτες όμως δεν βρίσκουν κανένα ενδιαφέρον στην τοπική αγορά. Πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε τι είναι αυτό που μας χαρακτηρίζει ως προορισμό για να αναδείξουμε όλες εκείνες τις πτυχές τις ιδιαίτερης φυσιογνωμίας μας, να αναπτύξουμε εναλλακτικά προϊόντα. Αν το κάνουμε αυτό, είμαι βέβαιος ότι θα αναβαθμίσουμε το τουριστικό μας προϊόν σημαντικά. Και να ξέρετε, όταν ένα προϊόν χαρακτηρίζεται για την καλή σχέση ποιότητας και τιμής, ο τουρίστας θα το αγοράσει!
• Κλείνοντας, πιστεύετε ότι η Ρόδος βρίσκεται στο σωστό δρόμο; Η τουριστική ανάπτυξη κινείται στη σωστή κατεύθυνση;
Μισό λεπτό… Θεωρώ ότι η Ρόδος βρίσκεται στο σωστό δρόμο. Πώς αλλιώς θα μπορούσε να προσελκύει πάνω από δύο εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως; Όπως προανέφερα, θα πρέπει να κάνουμε κάποια βήματα πέρα από τον ανταγωνισμό, να εξελιχθούμε. Πρέπει να παλέψουμε για να παραμένουμε πρώτοι, να μη μας προλάβουν οι άλλοι. Χρειάζεται διαρκής προσπάθεια για να είμαστε μπροστάρηδες. Πρέπει να βρίσκουμε νέα προϊόντα και νέες προτάσεις για να προσφέρουμε στους επισκέπτες μας. Συνεχώς αναδεικνύονται νέες τάσεις στον τουρισμό και πρέπει να έχουμε γρήγορα αντανακλαστικά για να προσαρμοζόμαστε στις σύγχρονες ανάγκες και απατήσεις χωρίς ωστόσο να χάνουμε την ταυτότητά μας.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου