Οδός Ιπποδάμου, ένας από τους εμπορικότερους δρόμους στη Μεσαιωνική Πόλη Ρόδου. Η κίνηση αυξημένη, αλλά τα καταστήματα μετά βίας σταυρώνουν πελάτη. «Κάθε πέρυσι και καλύτερα», λένε οι καταστηματάρχες μόνο που τα περιθώρια στενεύουν χρόνο με το χρόνο. Πολλές επιχειρήσεις δίνουν σκληρή μάχη για να διατηρηθούν στη ζωή και άλλες απλά φυτοζωούν. Σύμφωνα με τους εμπόρους, λόγω της χαμηλής οικονομικής στάθμης των τουριστών, δεν αναμένονται «θαύματα» αυτή τη σεζόν. Αυτή όμως δεν είναι η μοναδική πρόκληση. Τα προβλήματα είναι πολλά, έχουν να κάνουν με τον υπερεπαγγελματισμό, τον αθέμιτο ανταγωνισμό, την τεράστια μείωση των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων.
Οι ίδιοι οι επιχειρηματίες περιγράφουν στη «δημοκρατική» την κατάσταση που επικρατεί:
Μαρία Αντωναράκη
Στην Παλιά Πόλη κυκλοφορεί πολύς κόσμος. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η εμπορική κίνηση είναι η προσδοκώμενη. Η πλειοψηφία των επισκεπτών δεν κάνει καμία αγορά ή δαπανά μόνο μικροποσά για δωράκια. Περνούν από τα καταστήματα και ούτε σταματούν να κοιτάξουν… Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συγκριθεί η κίνηση με τα προηγούμενα χρόνια και οπωσδήποτε όχι με τις εποχές προ κρίσης.
Είναι πολλοί οι λόγοι για τη μείωση της εμπορικής κίνησης στην Παλιά Πόλη και ο κυριότερος όλων είναι η πτώση της κρουαζιέρας. Πιστεύω ότι αυτό είναι το μεγαλύτερο πλήγμα. Από την άλλη, ο υπερεπαγγελματισμός μάς επηρεάζει αρνητικά. Πλέον η αγορά έχει επεκταθεί σε όλο το νησί, οπότε οι τουρίστες μπορούν να βρουν οπουδήποτε ότι υπάρχει και στα καταστήματα της πόλης. Παρατηρούμε δε ότι οι «καλοί πελάτες» μένουν συνήθως στα ξενοδοχεία στη Νότια Ρόδο και επισκέπτονται σπανιότερα την Παλιά Πόλη η τη νέα αγορά.
Εν ολίγοις, η φετινή σεζόν, δεν έχει δώσει τα δείγματα εκείνα που θα μας κάνουν να αισιοδοξούμε ότι θα είναι μία καλή σεζόν.
Γιάννης Ελισσαίου
Η σεζόν μπορώ να πω ότι ξεκίνησε δυναμικά. Το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μάη ήταν σε σύγκριση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2017 αρκετά καλύτερο. Τις τελευταίες ημέρες έχει μειωθεί το επίπεδο του κόσμου… Από τις μέχρι τώρα ενδείξεις, μπορώ να πω ότι η φετινή σεζόν θα είναι καλή. Δεν περιμένουμε βέβαια να φτάσουμε στα προ της οικονομικής κρίσης επίπεδα, τηρουμένων όμως των αναλογιών, πιστεύω ότι το αποτέλεσμα θα είναι ικανοποιητικό.
Αν έχεις κάτι ξεχωριστό να προτείνεις στον τουρίστα, θα το εκτιμήσει. Αναζητούν αυθεντικά και εναλλακτικά προϊόντα. Τους αρέσει ό,τι έχει ελληνική ταυτότητα. Αν βρουν αυτό που ζητούν και αν υπάρχει σωστή σχέση ποιότητας και τιμής, θα το εκτιμήσουν. Αυτός είναι ένας τρόπος να αντισταθεί κανείς στην κρίση.
Νικήτας Φασουλάκης
Είμαι στην αγορά από το 18 χρονών. Σε εκείνη τη νεαρή ηλικία είχα τη δυνατότητα να αγοράσω δύο σπίτια. Τόσο καλά πήγαιναν οι δουλειές. Τώρα στα 62 μου μετά βίας καταφέρνω να καλύπτω τις ανάγκες της οικογένειας. Νομίζω ότι αυτό τα συνοψίζει όλα. Δεν χρειάζεται να πούμε τίποτε περισσότερο. Ακούμε διθυράμβους για το σπάσιμο κάθε προηγούμενου ρεκόρ τουριστικών αφίξεων, όμως όσος κόσμος και αν έρθει, δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτε. Πλέον οι επισκέπτες δεν στηρίζουν την αγορά. Δυστυχώς δεν έχουμε ποιοτικό τουρισμό. Δεν είναι τυχαίο που όλοι διαμαρτύρονται για το all inclusive. Αναγκαζόμαστε να πουλάμε σε τιμές χαμηλότερες της χοντρικής και πάλι βλέπουμε τον κόσμο να ανταποκρίνεται μετά βίας. Αυτό είναι βέβαια αναμενόμενο, όταν π.χ. βλέπεις τον Σουηδό να έρχεται στη Ρόδο για τριήμερο αγοράζοντας πακέτο των 100 ευρώ. Αυτός ο τουρίστας δεν θα αφήσει ούτε δεκάευρω στην αγορά… Και όπου υπάρχει φτώχεια, υπάρχει και γκρίνια. Είναι τόσο λίγα τα χρήματα που πέφτουν στην αγορά που δεν φτάνουν για να συντηρηθούν όλες οι επιχειρήσεις. Συνεπώς, έχει αυξηθεί ο ανταγωνισμός. Για να επιβιώσει μία επιχείρηση στρέφεται κατά της διπλανής και πάει λέγοντας. Αν δεν είχαν μειωθεί τόσο πολύ οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, τα πράγματα θα ήταν καλύτερα. Δυστυχώς όμως δεν βλέπουμε να ανακάμπτει αυτή η μορφή κρουαζιέρας. Δεν βλέπουμε γενικότερα να εφαρμόζεται μία στοχευμένη τουριστική πολιτική σε κεντρικό κυρίως επίπεδο ώστε να αναδεικνύεται αποτελεσματικά ο τουριστικός πλούτος του τόπου μας και να δεχόμαστε ποιοτικότερο τουρισμό.
Κατερίνα Κουτσάγια
Κάθε χρόνο και χειρότερα… Αυτό τα λέει όλα. Κάθε χρόνο ο αγώνας για την επιβίωση γίνεται ακόμη και πιο δύσκολος. Βλέπω τον κόσμο να είναι φτωχός. Δεν διαφέρουν πολύ από εμάς οι επισκέπτες μας. Παρόλο που τα προϊόντα μας είναι προσιτά, κάνουν παζάρια. Ζητούν να τους κόψεις έστω και ένα ευρώ. Ο τουρίστας του all inclusive δεν μπορεί να στηρίξει την τοπική αγορά. Αυτό το διαπιστώνουμε κάθε φορά. Εάν δεν ήταν ιδιόκτητη η επιχείρηση, δεν θα τα βγάζαμε πέρα!
Γεώργιος Κωστάκης
Είμαι στην Παλιά Πόλη εδώ και τέσσερα χρόνια. Έστησα με κόπο και με πολύ μεράκι την επιχείρηση και δίνω καθημερινό αγώνα όπως ο περισσότερος κόσμος για τα στοιχειώδη. Η κίνηση που υπάρχει στην Παλιά Πόλη δεν βρίσκεται σε αντιστοιχία με την εμπορική κίνηση. Είναι κρίμα να συμβαίνει αυτό. Έχω γυρίσει όλη την Ευρώπη, έχω επισκεφθεί μεσαιωνικές πόλεις, καμία όπως δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτή της Ρόδου. Δυστυχώς δεν καταφέραμε να αναδείξουμε τη μοναδικότητά της αυτή. Και όχι μόνο αυτό, με τη νοοτροπία που επικρατεί καταστρέφουμε τη φήμη και την εικόνα της. Φτάσαμε να μην έχουμε ποιοτικό τουρισμό. Οι τουρίστες δεν ενδιαφέρονται καν για αγορές. Τουλάχιστον, αν είχαμε περισσότερα κρουαζιερόπλοια θα ήταν κάπως καλύτερα τα πράγματα…
Παναγιώτης Καστανίδης
Οι τουρίστες μπαινόβγαιναν χωρίς να ψωνίζουν. Σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, έχει μειωθεί πάρα πολύ η κίνηση. Οι καλύτεροι πελάτες μας ήταν οι Αμερικάνοι, επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων, τους οποίους δυστυχώς έχουμε χάσει. Γενικά, δεν υπάρχει πλέον το κοινό για προϊόντα ποιοτικά και αυθεντικά.