Πώς «γύρισε» η αγορά. Ο ρόλος του υπ. Ναυτιλίας και το σαφάρι κατά των παράνομων ναυλώσεων. Κύμα ξένων σκαφών, που ζητούν να αποκτήσουν άδεια για να δραστηριοποιηθούν νόμιμα στις ελληνικές θάλασσες. Εξαφανίστηκαν οι καμπίνες στα μικρά κρουαζιερόπλοια.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει στο Euro2day.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) Αντώνης Στελλιάτος, η αύξηση ναυλώσεων φέτος κυμαίνεται από 60% έως και 100% σε σύγκριση με πέρυσι, ανάλογα με την κατηγορία σκαφών.
Στην κατηγορία καταμαράν και ιστιοπλοϊκών σκαφών, η αύξηση κρατήσεων υπερβαίνει το 60%, σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΠΕΣΤ, ενώ στα σκάφη μήκους άνω των 25 μέτρων που διαθέτουν πλήρωμα 6-10 ατόμων, η άνοδος αγγίζει το 80%-90%. Τη μεγαλύτερη άνοδο φέρονται να καταγράφουν τα μίνι κρουαζιερόπλοια, με δυνατότητα να φιλοξενούν έως 49 επιβάτες, στα οποία οι καμπίνες έχουν εξαφανιστεί.
Καθοριστικό ρόλο για το «γύρισμα» της αγοράς, σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΠΕΣΤ, έπαιξε η καταπολέμηση των παράνομων ναυλώσεων σκαφών από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
«Οι έλεγχοι από το Λιμενικό ξεκίνησαν πέρυσι τον Ιούνιο και μέχρι το τέλος της χρονιάς καταγράφηκαν παράνομες ναυλώσεις από τουλάχιστον 65 ξένα επαγγελματικά σκάφη. Φέτος φαίνεται πως αντιλήφθηκαν πως η Ελλάδα δεν είναι ξέφραγο αμπέλι…».
Ο δραστικός περιορισμός των παράνομων ναυλώσεων αποτυπώθηκε στη φετινή εικόνα της αγοράς. Όπως εξηγεί ο Αντ. Στελλιάτος, «δεν είναι τυχαίο πως φέτος, αν κάνετε μια βόλτα στις μαρίνες, δεν θα δείτε “δεμένο” (σ.σ. χωρίς δουλειά) ούτε ένα επαγγελματικό τουριστικό σκάφος με ελληνική σημαία, όπως συνέβαινε τα τελευταία χρόνια. Παρ’ όλα αυτά, παράνομες ναυλώσεις εξακολουθούν να γίνονται και φέτος, αν και ο αριθμός τους έχει περιοριστεί σημαντικά».
Ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ διαψεύδει κατηγορηματικά πληροφορίες που έφεραν ελληνικά επαγγελματικά τουριστικά σκάφη να έχουν μεταναστεύσει στην Αλβανία και την Τουρκία, αναζητώντας δουλειά. «Αυτά τα υποστηρίζουν κύκλοι που συνδέονται με συμφέροντα που κάνουν παράνομες ναυλώσεις», λέει χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον Αντ. Στελλιάτο, η εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου για τα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη σε συνδυασμό με τους ελέγχους κατά των παράνομων ναυλώσεων έχει ως αποτέλεσμα
ξένα σκάφη να αποκτούν ελληνική άδεια επαγγελματικού τουριστικού σκάφους, προκειμένου να δραστηριοποιηθούν νόμιμα στην ελληνική αγορά. «Υπολογίζεται πως από την αρχή του χρόνου μέχρι σήμερα, περί τα 65 ξένα σκάφη έχουν αποκτήσει ελληνική άδεια. Είδαν πως χτυπήθηκε η παράνομη ναύλωση κι επειδή η Ελλάδα θεωρείται το ιδανικότερο μέρος στον πλανήτη για γιότιννγκ, φαίνεται πως το πήραν απόφαση να λειτουργήσουν νόμιμα, για να επωφεληθούν από την υψηλή ζήτηση που καταγράφεται διεθνώς για την Ελλάδα» λέει ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ.
Σύμφωνα με τον Αντ. Στελλιάτο, οι ενεργές άδειες επαγγελματικών τουριστικών σκαφών στην Ελλάδα φθάνουν τις 5.250.
Ο κλάδος του γιότινγκ στην Ελλάδα έφθασε στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων χρόνων μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας. Οι εταιρείες του κλάδου κεφαλαιοποίησαν με διετή καθυστέρηση τη διεθνή προβολή της χώρας και οι ναυλώσεις κατέγραψαν κατακόρυφη άνοδο από το 2006 με αποκορύφωμα το 2008. Η κατάρρευση της Lehman Brothers σηματοδότησε την απαρχή μιας παρατεταμένης περιόδου ισχνών αγελάδων, με τη ζήτηση για τα ελληνικά σκάφη να βυθίζεται στα τάρταρα.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΠΕΣΤ, οι μέχρι στιγμής ενδείξεις οδηγούν στην εκτίμηση πως ο κλάδος αντικρίζει την προοπτική ανοδικής πορείας την επόμενη τριετία. Εξηγεί, ωστόσο, πως θα απαιτηθεί τουλάχιστον μια πενταετία ανόδου, με μικρότερα ποσοστά αύξησης από τα φετινά, προκειμένου η ελληνική αγορά να επανέλθει στα υψηλά επίπεδα του 2008.