Πραγματοποιήθηκε χθες στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου με την παρουσία του γενικού γραμματέα του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Ανδρέα Νεφελούδη «συμφιλιωτική σύσκεψη» μεταξύ των εκπροσώπων των οδηγών τουριστικών λεωφορείων και των εργοδοτών, προκειμένου να αμβλυνθούν οι διαφορές ανάμεσα στα μέρη και να επιτευχθεί η υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.
Στη σύσκεψη την οποία συντόνιζε ο δήμαρχος Ρόδου, κ. Φώτης Χατζηδιάκος, συμμετείχαν επίσης ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Γάκης, ο πρόεδρος του συλλόγου Οδηγών Τουριστικών Λεωφορείων Ρόδου κ. Στέλιος Καμπάνταης και ο νομικός τους σύμβουλος κ. Ηλίας Ζωγραφίδης, ο προϊστάμενος του τμήματος επιθεώρησης εργασίας κ. Γ. Στάθης, ο πρόεδρος του ΕΚΡ, Σάββας Χατζησάββας, ο πρόεδρος του Σωματείου Διπλωματούχων Ξεναγών, Αλέξανδρος Κολιάδης, ο πρόεδρος της ΟΣΜΕ, Θέμης Αμπλάς, ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Πρακτορείων της Ρόδου, Κώστας Κατσίβας, ο πρόεδρος των ιδιοκτητών τουριστικών λεωφορείων, Σωτήρης Δρακιού, ο κ. Κωνσταντίνος Παπαδάκης και ο κ. Μαρίνης Αριστείδης, ιδιοκτήτες της Εταιρείας «Ελληνικά Λεωφορεία Α.Ε.» που υπέβαλαν μηνυτήρια αναφορά στο πρωτοδικείο, ζητώντας να κηρυχθεί παράνομη η απεργία των οδηγών (το δικαστήριο απεφάνθη υπέρ της νομιμότητας των κινητοποιήσεων).
Ο κ. Νεφελούδης δήλωσε ότι ο ρόλος του Υπουργείου στη σύσκεψη ήταν η επιβολή κανόνων και αρχών ώστε να έχει αποτέλεσμα η διαδικασία διαλόγου, να υπογραφεί δηλαδή η συλλογική σύμβαση εργασίας που παραδόξως δεν υπεγράφη μετά την πρώτη ευρεία σύσκεψη που είχε πραγματοποιηθεί στην αίθουσα εθιμοτυπίας στο Δήμο Ρόδου.
Μετά το πέρας της σύσκεψης ο κ. Νεφελούδης δήλωσε τα εξής: «Πιστεύω ότι μπορεί να έχουμε μία ευτυχή κατάληξη πολύ γρήγορα. Είναι σημαντική η πρωτοβουλία του Δήμου που μαζί με τα υπόλοιπα Σωματεία και το Εργατικό Κέντρο Ρόδου συμβάλλουν στο να βρεθεί μία λύση στο ζήτημα αυτό. Η αλήθεια είναι ότι έχουμε ένα πολιτικό αποτέλεσμα. Όλα τα μέρη συμφώνησαν στην υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, μία επιχειρησιακή που θα αφορά επιχειρήσεις που δεν υπάγονται στο τοπικό σωματείο τουριστικών πρακτόρων και μία κλαδική που θα αφορά το σύλλογο».
Ο κ. Χατζηδιάκος ανέφερε τα εξής: «Ευχαριστώ τον κ. Νεφελούδη ο οποίος ανταποκρίθηκε στο αίτημα να είναι παρών σε μία πρωτόγνωρη διαδικασία επίλυσης διαφορών μεταξύ εργοδοσίας και εργαζόμενων. Εμείς θεωρήσαμε υποχρέωσή μας σε ένα τέτοιο θέμα που αφορά τον τουρισμό και έχει πολλές προεκτάσεις, να μεσολαβήσουμε, παρόλο που δεν είναι αρμοδιότητά μας, ώστε να βρεθεί λύση. Με τη χάρη του Αγίου Φανουρίου φαίνεται να φανερώνεται λύση».
Για μία καθ’ όλα δημοκρατική και πρωτόγνωρη διαδικασία έκανε λόγο ο κ. Γάκης ο οποίος δήλωσε αναλυτικότερα: «Ήταν μία ανοιχτή και πρωτόγνωρη διαδικασία αυτή που ζήσαμε. Μία διαδικασία άκρως δημοκρατική. Με την παρουσία του γενικού γραμματέα κ. Ανδρέα Νεφελούδη ξεμπλόκαραν, αποφύγαμε κακοτοπιές και ξεκίνησε μία διαδικασία επίλυσης των διαφορών μεταξύ των δύο πλευρών. Πρέπει να προστατεύουμε την εικόνα της Ρόδου και οι φορείς έδειξαν ότι υπάρχει μία ωριμότητα ώστε να τελειώσει μία διαδικασία που ταλαιπώρησε τον τόπο για πολύ καιρό».
Ο κ. Παπαδάκης δήλωσε ότι η εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ από την αρχή επιθυμεί την υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας, αρκεί να διασφαλιστεί ότι θα ισχύσει ανεξαιρέτως για όλους τους ιδιοκτήτες (στόλου) λεωφορείων.
«“Η ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ” διαθέτει 45 από τα 300 λεωφορεία που κινούνται στη Ρόδο και 60 οδηγούς. Όλο το προσωπικό, μηδενός εξαιρουμένου είναι από τη Ρόδο και η πρόθεσή μας είναι να το συνεχίσουμε. Όπως αντιλαμβάνεστε, θα ήταν αδύνατο η εταιρεία μας να εκτελεί το 60% του μεταφορικού έργου, όπως ειπώθηκε στη σύσκεψη. Εμείς επιδιώκουμε να υπογράψουμε επιχειρησιακή σύμβαση. Ζητάμε από τα μέλη του Σωματείου να μας εγγυηθούν ότι θα ισχύει για όλο το νησί. Θα πρέπει δηλαδή να διασφαλιστεί ότι οι μη Ροδίτικες επιχειρήσεις δεν θα μπουν μπροστά για να πληρώσουν το τίμημα αποτελώντας το δεκανίκι για όλο τον ανταγωνισμό. Θέλουμε να υπογραφεί μία επιχειρησιακή σύμβαση στο πλαίσιο πάντα της νομιμότητας. Να τηρηθούν όλα όσα προβλέπει ο Ν.561, δηλαδή η οκτάωρη απασχόληση με μία ώρα ανάπαυση. Εμείς δεν χρειαζόμαστε 12ωρη απασχόληση. Χρειαζόμαστε δύο βάρδιες των οκτώ με εννέα ωρών. Θα πρέπει δε να πω ότι πάντα στις συσκέψεις μετέχει η δική μας εταιρεία και κανένας από τους υπόλοιπους στόλους λεωφορείων», είπε ο κ. Παπαδάκης.
Ο πρόεδρος της ΟΣΜΕ, είπε ότι θα πρέπει να υπογραφεί η ΣΣΕ. Εξέφρασε την αμέριστη συμπαράσταση της ομοσπονδίας στον αγώνα των οδηγών για ανθρώπινες συνθήκες εργασίας, ασφάλεια και αξιοπρεπείς αποδοχές. Χαρακτήρισε τις συνθήκες εργασίας που επικρατούν στη Ρόδο απάνθρωπες και πρότεινε τη συνέχιση των απεργιακών κινητοποιήσεων εάν δεν υπάρξει το επιθυμητό επίπεδο συναίνεσης και δεν υπογραφεί η ΣΣΕ. Επεσήμανε δε ότι η ΣΣΕ της ΓΕΠΟΕΤ προβλέπει την οκτάωρη απασχόληση και την υπερωριακή εργασία πέραν του οκταώρου, ενώ ρυθμίζει και όλα τα επιμέρους ζητήματα που μένουν ανοιχτά στη Ρόδο.
Οι οδηγοί τουριστικών λεωφορείων Ρόδου και οι νομικοί τους σύμβουλοι στάθηκαν ιδιαίτερα στην «αφερεγγυότητα» της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων. Όπως είπε ο κ. Ζωγραφίδης, η μη υπογραφή της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας μέχρι σήμερα οφείλεται στη στάση που τηρεί η Ένωση Τουριστικών Πρακτορείων. Κάλεσε δεν τον πρόεδρο της Ένωσης κ. Κώστα Κατσίβα να δηλώσει εάν έχει έρθει στη σύσκεψη με την «νομιμοποίηση» να υπογράψει ΣΣΕ. Ανέφερε δε ότι ο κ. Κατσίβας είχε αρνηθεί στις 13 Αυγούστου να υπογράψει τη σύμβαση, το κείμενο της οποίας είχε προκύψει μετά από εξαντλητική διαπραγμάτευση, καθώς είχαν παραιτηθεί από την Ένωση έξι μέλη της. Ο κ. Κατσίβας υποστήριξε ότι το κείμενο της σύμβασης που προσκομίστηκε για υπογραφή είχε αλλοιωθεί και τόνισε ότι θα υπογράψει μόνο μία σύμβαση η οποία δεν υπερβαίνει τα όρια της νομιμότητας.
Το θεμελιώδες αίτημα των οδηγών σύμφωνα με τον κ. Ζωγραφίδη είναι το ωράριο απασχόλησης με τον κ. Νεφελούδη να επισημαίνει ότι μπορεί να γίνεται λόγος μόνο για οκτάωρη απασχόληση και όχι για 12ωρη (όπως προτείνεται) διαφορετικά η συζήτηση αυτή θα έπρεπε να γίνει στην Αυστρία που έχει θεσμοθετήσει την 12ωρη απασχόληση.
Καταπέλτης ήταν ο πρόεδρος των ξεναγών, κ. Κολιάδης ο οποίος είπε ότι είναι πολύ πιθανό να μην υπογράψει η Τοπική Ενωση Τουριστικών Πρακτορείων τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, αθετώντας τις δεσμεύσεις της. Τόνισε ότι οι ισχυρισμοί του κ. Κατσίβα ότι η εταιρεία “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ” διαθέτει το 60% των τουριστικών λεωφορείων στη Ρόδο και ότι συνεπώς απασχολεί τους περισσότερους οδηγούς, δεν ισχύει.
Η επέκταση
των κλαδικών συμβάσεων
Για την επέκταση των κλαδικών συμβάσεων ο κ. Νεφελούδης δήλωσε τα εξής: «Εάν γίνουν υποχρεωτικές οι κλαδικές συμβάσεις εργασίας, θα αλλάξουν πολύ τα δεδομένα στο χώρο της εργασίας. Οι επιχειρησιακές συμβάσεις δεν θα επικυριαρχούν των κλαδικών, εκτός εάν είναι ευνοϊκότερες. Ο στόχος μας είναι αυτές οι συμβάσεις να επεκταθούν και να καταστούν υποχρεωτικές σε ένα μήνα το αργότερο. Οι δύο βασικές παρεμβάσεις στη μεταμνημονιακή περίοδο στη χώρα μας έχουν να κάνουν με την επέκταση των κλαδικών συμβάσεων εργασίας και με τον καθορισμό του κατώτατου μισθού. Η όποια αύξηση θα εφαρμοστεί από την 1η Ιανουαρίου 2019».
Εμφανίστηκε δε αισιόδοξος ότι δεν θα χρειαστεί να περικοπούν οι συντάξεις από το 2019, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Το θέμα των συντάξεων θα λήξει τον Οκτώβριο με τον καθορισμό του προϋπολογισμού. Τα πλεονάσματα που θα προκύψουν από τον ΕΦΚΑ, τη μείωση της ανεργίας και την αύξηση των εισφορών δημιουργούν ένα δημοσιονομικό πλεονέκτημα που βοηθά να μη μειωθούν οι συντάξεις. Αυτό όπως σας είπα θα φανεί τον Οκτώβριο».