Σε αναπροσαρμογή των χρεώσεων από 13 ευρώ σε 18,5 ευρώ, ανά αναχωρούντα επιβάτη, αναμένεται να προχωρήσει η Fraport Greece στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, με τη σταδιακή ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης σε αυτά. Αυτό προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης που υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2015 μεταξύ Δημοσίου και ΤΑΙΠΕΔ και έχει κυρωθεί από τη Βουλή.
Τα αναπροσαρμοσμένα αεροναυτικά τέλη, όπως ανέφερε, χθες, σε ενημερωτική συνάντηση με τους δημοσιογράφους ο διευθύνων σύμβουλος της ελληνογερμανικής κοινοπραξίας παραχώρησης Alexander Zinnel θα τεθούν σε ισχύ, αρχικά, στους αερολιμένες Χανίων, Ζακύνθου και Καβάλας. Εκεί τα έργα υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς. Βάσει όσων προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης, οι νέες χρεώσεις τίθενται σε ισχύ την 1η Απριλίου του έτους που ακολουθεί την ημερομηνία αποπεράτωσης των έργων. Ενδέχεται, δηλαδή στα τρία αυτά αεροδρόμια τα τέλη να αναπροσαρμοστούν σε 18,5 ευρώ σε λιγότερο από επτά μήνες.
Από τι εξαρτάται
Ακόμη δεν είναι βέβαιο εάν τα τέλη στα αεροδρόμια Χανίων, Ζακύνθου και Καβάλας αυξηθούν από την 1η Απριλίου. Κι αυτό επειδή θα πρέπει να προηγηθεί διαβούλευση με τις αεροπορικές εταιρείες, η οποία διαρκεί περίπου 4 μήνες, ενώ είναι αναγκαίο ανεξάρτητος μηχανικός να εκδώσει πιστοποιητικό αποπεράτωσης των εργασιών αναβάθμισης. Χωρίς το “χαρτί” αυτό, δεν είναι δυνατόν τα τέλη να αυξηθούν, ενώ δεν είναι βέβαιο ότι η διαδικασία αυτή θα “τρέξει” άμεσα.
Ωστόσο, σε περίπτωση αναπροσαρμογής των τελών από 1η Απριλίου 2019, οι αεροπορικές θα ενημερωθούν επίσημα τον Νοέμβριο, ενώ η Fraport Greece ενημερώνει τους αερομεταφορείς, από την αρχή ισχύος της παραχώρησης, με διαρκώς ενημερωμένα χρονοδιαγράμματα για το χρόνο ολοκλήρωσης των έργων αναβάθμισης.
Πάντως, μέσα στο 2019, τα έργα θα ολοκληρωθούν στα αεροδρόμια της Κεφαλονιάς, του Ακτίου, της Ρόδου, της Μυτιλήνης, της Σάμου και της Σκιάθου, γεγονός που σημαίνει ότι βάσει της σύμβασης κι εφόσον συντρέξουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις, η εταιρεία θα έχει τη δυνατότητα να αυξήσει τα τέλη στα εν λόγω αεροδρόμια από την 1η Απριλίου 2020.
Μέσα στο 2020 θα ολοκληρωθούν τα έργα και στα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Μυκόνου, Σαντορίνης, Κέρκυρας και Κω.
Η αποχώρηση της Ryanair από τα Χανιά και οι φυσούνες
Σχολιάζοντας την αιφνίδια αναστολή πτήσεων της Ryanair από τα Χανιά “λόγω των χρεώσεων”, στελέχη της εταιρείας ανέφεραν ότι η απόφαση του ιρλανδικού αερομεταφορέα δεν σχετίζεται με το ύψος των τελών. Αυτό αποδεικνύεται, όπως είπαν, από το γεγονός ότι “η Fraport Greece δεν έχει αυξήσει τα τέλη στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια από τη στιγμή ανάληψης της διαχείρισής τους”. Σημειώνεται ότι πριν την έναρξη της παραχώρησης, οι χρεώσεις διαμορφώνονταν σε 12 και 22 ευρώ για τη ζώνη εκτός και εντός Σένγκεν, αντίστοιχα. Με την έναρξη της παραχώρησης, τα τέλη αναπροσαρμόστηκαν σε 13 ευρώ για όλες τις κατηγορίες ζωνών (εντός-εκτός Σένγκεν).
Όπως, ακόμη, ανέφερε, χθες, ο Alexander Zinell, τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων δεν προσδιορίζει το ύψος των χρεώσεων, αλλά ο ανταγωνισμός μεταξύ των αερομεταφορέων.
Σχετικά με τις γέφυρες επιβίβασης, γνωστές ως φυσούνες, ο Zinell ανέφερε, χθες, ότι παρότι πρόκειται για βασική τεχνολογική υποδομή, έχει υψηλό κόστος εγκατάστασης που ανέρχεται σε 1 εκατ. ευρώ. Για αυτό, όπως έγινε γνωστό, χθες, οι αεροπορικές δεν προτιμούν την εγκατάσταση γεφυρών επιβίβασης στο αεροδρόμιο “Μακεδονία” όχι μόνο λόγω κόστους, αλλά κι επειδή επιμηκύνουν το χρόνο απογείωσης, μειώνοντας, κατά συνέπεια, την διαθέσιμη χωρητικότητα πτήσεων, γεγονός που έχει επίδραση στα οικονομικά αποτελέσματα.
Να σημειωθεί ότι φέτος τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια εκτιμάται ότι, σε ετήσια βάση, θα παρουσιάσουν αύξηση της επιβατικής κίνησης της τάξης του 10%, ποσοστό που ξεπερνάει τις αρχικές προβλέψεις για μονοψήφια μεταβολή της κίνησης.
Συντάκτης Δημήτρης Δελεβέγκος