Aνήσυχο πνεύμα, επιχειρηματικός νους, φύση και θέση αισιόδοξος. Γιάννης Χατζηλαζάρου, ένας από τους πλέον αξιόπιστους και δυναμικούς επιχειρηματίες του ξενοδοχειακού κλάδου στη χώρα μας.
Για κάποιους ριψοκίνδυνος, ενώ για άλλους απλά τολμηρός. Άλλωστε ο τολμών νικά, κι αυτό στην περίπτωση του κ. Χατζηλαζάρου βρίσκει απόλυτη εφαρμογή, ο οποίος εγκαινίασε πριν από λίγες ημέρες ένα ακόμη ξενοδοχείο-«στολίδι», το MAYIA, στο Κιοτάρι, της Νότιας Ρόδου. Σε συνέντευξή του στο «Χ&Τ», στο ειδικό αφιέρωμα Ρόδου – Κω, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Η Ηotels, μιλάει για την τρέχουσα τουριστική σεζόν και δίνει τα προγνωστικά του για την επόμενη, λέγοντας με νόημα πως πρέπει να παραμένουμε σε συνεχή εγρήγορση και να μην «ποντάρουμε» πάντα στην αποτυχία ή στο πρόβλημα των ανταγωνιστικών αγορών. Εντούτοις, δηλώνει αισιόδοξος για το 2019 από τουριστικής άποψης. Παράλληλα, ο ίδιος, αναφέρεται στη νέα, έκτη κατά σειρά, ξενοδοχειακή μονάδα του ομίλου, η οποία άνοιξε τις πόρτες της μόλις τον Ιούλιο, μία πεντάστερη μονάδα πρότυπο, adults only, η οποία προσφέρει premium all inclusive πρόγραμμα διακοπών και εμμέσως πλην σαφώς λέει ότι, ήδη «τρέχουν» τα επόμενα επενδυτικά σχέδια, για τα οποία σύντομα θα υπάρξουν ανακοινώσεις.
Η συνέντευξη
Πως εξελίσσεται η φετινή τουριστική σεζόν στη Ρόδο, τόσο σε επίπεδο αφίξεων, όσο και εσόδων και ποιο κατά τη γνώμη σας είναι το χαρακτηριστικό της;
Η Ρόδος αποτελεί έναν διαχρονικά αγαπημένο και διάσημο προορισμό διακοπών, με σταθερά δυναμική παρουσία στο τουριστικό προσκήνιο. Για ακόμα μια σεζόν, η προσπάθεια όλων των τουριστικών φορέων απέδωσε σε μια ελαφρώς πιο πρόσφορη χρονιά, στο κομμάτι των αφίξεων και των εσόδων.
Ένα πρόβλημα της τρέχουσας σεζόν στο νησί ήταν η σημαντική αύξηση των νυχτερινών αφίξεων στο αεροδρόμιο της Ρόδου μέσω charter πτήσεων, η οποία προκαλεί δυσφορία και ταλαιπωρία στους επισκέπτες του νησιού. Ένα ζήτημα που θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν για τη βελτίωση της εμπειρίας διακοπών που προσφέρουμε σαν νησί.
Πόσο φαίνεται να επηρεάζει τον τουρισμό της Ρόδου, αλλά και συνολικά τον ελληνικό τουρισμό η ολική επαναφορά της Τουρκίας, καθώς και η ανάκαμψη προορισμών της Βόρειας Αφρικής, όπως είναι η Αίγυπτος και η Τυνησία;
Η ομορφιά του τόπου, αλλά και το αίσθημα ασφάλειας, είναι μερικά βασικά κίνητρα, που κρατούν σταθερά υψηλά στις προτιμήσεις την Ελλάδα και κατ’ επέκταση τη Ρόδο. Όσον αφορά το 2018 δεν είδαμε ιδιαίτερες αποκλίσεις και οι αφίξεις μας κινήθηκαν ανοδικά. Παρά την επαναφορά λοιπόν της Τουρκίας και των χωρών της Βόρειας Αφρικής δεν επηρεάστηκαν οι κρατήσεις μας. Σε αυτό φυσικά συνέβαλε και το γεγονός ότι υπήρχαν αρκετές early booking κρατήσεις για τους μήνες αιχμής και έτσι δεν «φάνηκε» μία μικρή πτώση, που παρατηρήθηκε στις κρατήσεις last minute. Όμως, κάποιες συγκεκριμένες αγορές, όπως αυτή της Ρωσίας, επηρεάστηκαν αρνητικά και καταγράφηκε πτώση. Για το 2019 θα πρέπει να είμαστε υπομονετικοί, να στοχεύουμε στην καλή παροχή υπηρεσιών, αλλά και υποδομών και να αναδεικνύουμε την ασφάλεια του τόπου μας, για τον επισκέπτη. Πρέπει να παραμένουμε σε συνεχή εγρήγορση και να μην «ποντάρουμε» πάντα στην αποτυχία ή στο πρόβλημα των ανταγωνιστικών αγορών. Όλοι γνωρίζαμε ότι κάποια στιγμή θα υπάρξει ανάκαμψη των αγορών της Τουρκίας και της Αιγύπτου.
Ποιες είναι οι επιπτώσεις, άμεσες και έμμεσες, από την υπερφορολόγηση του τουριστικού-ξενοδοχειακού κλάδου και την εφαρμογή του νέου φόρου διανυκτέρευσης, τόσο στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, όσο και σε αυτό καθ’ αυτό τον ελληνικό τουρισμό;
Η υπερφορολόγηση του τουριστικού κλάδου, δυστυχώς, επιφέρει ένα μεγάλο βάρος στις τουριστικές επιχειρήσεις. Ο υψηλός ΦΠΑ έχει επιπτώσεις στις τιμές και κατ’ επέκταση δημιουργεί ένα πιο ακριβό προϊόν στην αγορά. Σε αντίθεση με τις γειτονικές χώρες, που γίνονται ολοένα και πιο ανταγωνιστικές, η Ελλάδα αυξάνει τις τιμές, δημιουργώντας ένα πιο πρόσφορο έδαφος στους ανταγωνιστές της. Σχετικά με τον νέο φόρο διανυκτέρευσης, πολλές Ευρωπαϊκές χώρες τον εφαρμόζουν ήδη, χωρίς να παρατηρούνται έντονες αντιδράσεις. Φυσικά, ένα σημαντικό θέμα είναι η συλλογή αυτού και η αντιμετώπιση όσων δεν επιθυμούν να πληρώσουν, που δυστυχώς δεν παύει να είναι ένα πρόβλημα.
Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την επόμενη χρονιά και σε τι επίπεδα διαμορφώνονται οι τιμές των συμβολαίων για το 2019 που υπογράφονται με τους tour operators;
Είμαστε αισιόδοξοι για το 2019, καθώς όλα δείχνουν ότι θα είναι μία καλή χρονιά, με λίγο πιο ισορροπημένες προκρατήσεις (early bookings). Οι τιμές σύμφωνα πάντα με αυτά που έχουν συζητηθεί στην αγορά, κυμαίνονται σε ικανοποιητικά επίπεδα, με αυξήσεις μεταξύ 2% και 4%.
Με δεδομένο ότι η «αχίλλειος πτέρνα» του ελληνικού τουρισμού είναι η ακτοπλοΐα, και γενικότερα η πρόσβαση, ποιες είναι οι προτάσεις σας πάνω σ’ αυτό το θέμα;
Οι πολύωρες διαδρομές με τις συχνές στάσεις και καθυστερήσεις, δεν αποτελούν σίγουρα ένα ιδανικό περιβάλλον για τον επισκέπτη που επιθυμεί να εξερευνήσει τα ελληνικά νησιά μέσω των ακτοπλοϊκών γραμμών. Το παράδειγμα της Κρήτης με τις απευθείας και γρήγορες ακτοπλοϊκές γραμμές ίσως θα έπρεπε να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση. Αντίστοιχα, για το νησί της Ρόδου, αλλά και της Κω, που διαθέτουν έντονη τουριστική δραστηριότητα, θα μπορούσαν να προστεθούν απευθείας διαδρομές από τον Πειραιά, αλλά και από τη Θεσσαλονίκη, που πλέον δεν διατίθεται.
Πως καταφέρνετε να διατηρείτε ένα άριστο επίπεδο υπηρεσιών, άρα και ιδιαίτερα κοστοβόρο, ποια είναι η «συνταγή» της επιτυχίας;
Σημαντικό για εμάς είναι να προσφέρουμε στον επισκέπτη μια μοναδική εμπειρία διακοπών. Όπως, άλλωστε, αναφέρει και το σλόγκαν μας «Happiness starts with an H», να δημιουργούμε την ευτυχία στις πιο ξέγνοιαστές τους στιγμές, προσφέροντας πάντα άριστη εξυπηρέτηση. Αυτό αποτελεί το κίνητρό μας.Στόχος μας είναι να αναβαθμίζουμε κάθε χρόνο το επίπεδο των υπηρεσιών μας, αναδεικνύοντας πάντα τη φιλοξενία του τόπου. Δεν υπάρχει κρυφή «συνταγή» σε αυτό, παρά μόνο η αγάπη μας για τη φιλοξενία και ένα ισχυρό ανθρώπινο δυναμικό με μεράκι.
Λειτουργήσατε φέτος ένα ακόμη εξαιρετικό ξενοδοχείο, σύμφωνα και με τα πρώτα σχόλια και αξιολογήσεις. Πείτε μας λίγα λόγια γι’ αυτό.
Το Mayia Exclusive Resort & Spa, το έκτο κατά σειρά ξενοδοχείο του ομίλου μας, άνοιξε τις πύλες του τον Ιούλιο, στην περιοχή Κιοτάρι της Νότιας Ρόδου, που εδώ και 25 χρόνια αποτελεί τη βάση μας. Πρόκειται για ένα επιβλητικό κτίριο με 250 δωμάτια, 5 εστιατόρια, 3 μπαρ, 4 food corners και μία disco. Το ξενοδοχείο έχει χτιστεί με τέτοιο τρόπο ώστε όλα τα δωμάτια να έχουν πανοραμική θέα στο Αιγαίο.
Θέλαμε να αναδείξουμε ένα καινούργιο προϊόν στο νησί, δημιουργώντας μια πολυτελή μονάδα πρότυπο, με πρόγραμμα premium all inclusive, όπως καμία άλλη, μόνο για ενήλικες και με άριστη παροχή υπηρεσιών 5 αστέρων. Ένα δύσκολο εγχείρημα, το οποίο χαιρόμαστε πολύ που βλέπουμε ήδη ότι χαίρει υψηλής εκτίμησης από τους επισκέπτες μας. Όπως πάντα, προσφέρουμε στον επισκέπτη μας ακριβώς την ποιότητα που υποσχόμαστε και δεν κάνουμε καμία έκπτωση στην ικανοποίησή του.
Ποια είναι τα επόμενα επενδυτικά και επιχειρηματικά σχέδιά σας; Θα σας δούμε και εκτός Ρόδου;
Όλα είναι πιθανά, αλλά και τίποτα δεν έχει αποκλειστεί. Αρκεί να είναι μία επένδυση που θα αξίζει και θα μπορέσει να αποδώσει τα μέγιστα. Ωστόσο, η Ρόδος είναι ο τόπος που αγαπάμε και εμπιστευόμαστε στα 25 χρόνια υγιούς πορείας του ομίλου μας. Για τον λόγο αυτό, για ακόμα μια φορά, το επόμενό μας επενδυτικό πλάνο θα βρίσκεται στο νησί της Ρόδου. Σύντομα θα ανακοινώσουμε τα νέα μας επιχειρηματικά σχέδια.
Είστε μία από τις πλέον επιτυχημένες και κερδοφόρες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Ποιο είναι το μυστικό; Ποια εκτιμάται ότι θα είναι η φετινή εικόνα του ομίλου από πλευράς εσόδων και κερδοφορίας;
Ο Όμιλός μας, από το 2012, όπου ολοκληρώθηκαν τα ξενοδοχεία Princess Andriana Resort & Spa και Boutique 5 Hotel & Spa και τέθηκαν σε λειτουργία, έχει επιτύχει πολύ μεγάλη ανάπτυξη. Τόσο ο τζίρος, όσο το EBITDA, αυξήθηκαν σημαντικά. Ανάλογη των προηγούμενων χρόνων θα είναι και φέτος η ανάπτυξη στα έσοδα και αναλογικά και στην κερδοφορία. Σήμερα έχουμε υπό την «ομπρέλα» μας 2.150 δωμάτια και πάνω από 1.300 εργαζόμενους. Όλες οι εταιρίες μας είναι κερδοφόρες και καταβάλουμε περί τα 17 εκατ. ευρώ σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές στο Δημόσιο. Δεν υπάρχουν μυστικά για την κερδοφορία μας, που να μην είναι γνωστά, στον επιχειρηματικό κόσμο. Είμαστε καθημερινά και για πολλές ώρες πάνω στη δουλειά, όλη η οικογένεια, επενδύουμε σε στελέχη και ανθρώπινο δυναμικό, σε μία δύσκολη περιοχή. Επίσης, δημιουργούμε οικονομίες κλίμακος λόγω της συγκέντρωσης των μονάδων μας σε μία περιοχή, αλλά και των επιτυχημένων συμφωνιών που πραγματοποιούμε με τους συνεργάτες μας. Έχουμε ευελιξία, με γρήγορες αποφάσεις και λύσεις, στα όποια προβλήματα και, κυρίως, έχουμε πάθος για τη φιλοξενία.