Η χειρότερη χρονιά της τελευταίας δεκαετίας τουλάχιστον, ήταν η φετινή για τον θαλάσσιο τουρισμό. Μέχρι και τον Σεπτέμβριο κατέπλευσαν 35 λιγότερα κρουαζιερόπλοια σε σύγκριση με πέρυσι (163 έναντι 198). Αντίστοιχα, η Ρόδος δέχθηκε το πρώτο εννιάμηνο του 2018 185.000 επιβάτες έναντι 222.000 το αντίστοιχο διάστημα του 2017.
Η αρνητική πορεία του θαλάσσιου τουρισμού έχει επηρεάσει πολύ την αγορά, καθώς μάλιστα έχει μειωθεί και η αγοραστική δύναμη των επιβατών των κρουαζιερόπλοιων.
Ο κ. Δημήτρης Σαλαχούρης, μέλος του Σωματείου Διπλωματούχων Ξεναγών Δωδεκανήσου, δήλωσε ότι είναι ακόμη ανηφορικός ο δρόμος για την ανάκαμψη του κλάδου της κρουαζιέρας καθώς πριν το 2021 δεν προβλέπεται να αλλάξουν τα πράγματα προς το καλύτερο.
«Οι προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιων θα συνεχιστούν και τον Νοέμβριο. Σύμφωνα με τον επίσημο προγραμματισμό θα δεχθούμε 21 πλοία. Η φετινή χρονιά ήταν όμως μία από τις πιο δύσκολες για τον θαλάσσιο τουρισμό. Οι κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων και επιβατών ήταν αισθητά μειωμένες. Παράλληλα έχει περιοριστεί και η αγοραστική δύναμη των επισκεπτών. Ενώ το 2009 η μέση κατά κεφαλή δαπάνη σε κάθε λιμάνι ανερχόταν στα 90-100 δολάρια, έχει μειωθεί πλέον στα 30 δολάρια. Όλα αυτά είναι λογικό να επηρεάζουν την αγορά.
Δυστυχώς δεν προβλέπεται ότι θα ανακάμψει ο θαλάσσιος τουρισμός άμεσα. Το 2019 διαφαίνεται ότι θα έχουμε τις ίδιες περίπου αφίξεις κρουαζιερόπλοιων με φέτος. Όλα θα εξαρτηθούν από το άνοιγμα της Τουρκίας. Αν επιστρέψουν τα πλοία στην Τουρκία, μπορεί να βάλουν και τη Ρόδο στο πρόγραμμά τους. Η κάθε εταιρεία βλέπει καθαρά και μόνο το συμφέρον της. Εάν λοιπόν θεωρήσει ότι η Ρόδος αφήνει κάποιο κέρδος, θα δρομολογήσει τα πλοία της στο λιμάνι μας. Διαφορετικά θα προτιμήσει άλλα λιμάνια. Σε κάθε περίπτωση, πριν το 2021 δεν μπορούμε να περιμένουμε μεγάλη βελτίωση στον θαλάσσιο τουρισμό, με την προϋπόθεση πάντα ότι θα εξομαλυνθεί η κατάσταση στην Τουρκία», είπε ο κ. Σαλαχούρης.
Από την πλευρά του ο τουριστικός πράκτορας κ. Παύλος Γεωργιάδης δηλώνει επίσης ότι το 2019 και το 2020 δεν αναμένεται να αλλάξουν ριζικά τα πράγματα στον θαλάσσιο τουρισμό, καθώς οι εταιρείες κάνουν τον προγραμματισμό του σε βάθος τριετίας.
«Το 2019 ο θαλάσσιος τουρισμός θα κυμανθεί στα ίδια επίπεδα με φέτος. Από το 2020 ενδεχομένως να υπάρξει κάποια βελτίωση. Γίνονται ζυμώσεις αυτή την περίοδο αλλά κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πώς θα εξελιχθούν όλες αυτές οι διεργασίες. Αν όλα κυλήσουν ομαλά κα κυρίως εάν οι εταιρείες επιστρέψουν στην Τουρκία, μπορούμε να περιμένουμε ουσιαστική ανάκαμψη από το 2021. Ο προγραμματισμός άλλωστε των εταιρειών έχει πάντα βάθος διετίας-τριετίας.
Φέτος ήταν η χειρότερη χρονιά της δεκαετίας για τον θαλάσσιο τουρισμό στη Ρόδο. Οι αφίξεις επιβατών και κρουαζιερόπλοιων ήταν μειωμένες πράγμα που είχε αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά, τόσο στο κέντρο της πόλης όσο στη Μεσαιωνική Πόλη, στη Λίνδο κλπ», είπε ο κ. Γεωργιάδης ο οποίος σημείωσε ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες για τη χρήση του home port. Άλλωστε όλα τα home port στην Ελλάδα υπολειτουργούν αφού οι εταιρείες προτιμούν ως σταθμούς επιβίβασης και αποβίβασης λιμάνια της δυτικής Μεσογείου.