Mε 4 αποφάσεις της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου Ρόδου απορρίφθηκαν ισάριθμες αιτήσεις ξενοδοχειακών μονάδων για τον χαρακτηρισμό τους ως εποχικών, προκειμένου να μην τους επιβάλλονται τέλη καθαριότητας και φωτισμού στο διάστημα που είναι κλειστές.
Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αιτήθηκαν συγκεκριμένα την εφαρμογή πλασματικού εμβαδού λόγω εποχικής σε μόνιμη βάση λειτουργίας του ξενοδοχείου.
Οι Οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου Ρόδου έκριναν ως εξής:
«-Ο συνήγορος του Πολίτη, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του βάσει των άρθρων 3 και 4 του Ν 3094/2003 διερευνώντας μια αναφορά μία άλλης εταιρίας για χαρακτηρισμό της ξενοδοχειακής μονάδος της ως εποχικής, συμπεραίνει ότι η εκδοθείσα σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου όταν απορρίπτει αίτηση επιχείρησης για εποχικότητα, ουδόλως ανταποκρίνεται στις επιταγές του νόμου, καθώς δεν αποφαίνεται επί του αντικειμένου της αίτησης, δηλαδή για το εάν η συγκεκριμένη ξενοδοχειακή μονάδα πληροί ή όχι τις προϋποθέσεις της εποχικής λειτουργίας.
Αξιοσημείωτο είναι ότι ο συνήγορος του Πολίτη στο έγγραφο του αναφέρει, ότι η απόρριψη πρέπει να είναι αιτιολογημένη και η αιτιολογία να είναι σαφής, ειδική, επαρκής και να προκύπτει από συγκεκριμένα στοιχεία του φακέλου.
Λαμβάνοντας υπόψη τις παραπάνω επισημάνσεις της αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου και του Συνηγόρου του Πολίτη, η Υπηρεσία μας έστειλε το αρ. πρωτ. (…) έγγραφο στην εταιρεία με το οποίο ζητούσε να προσκομίσει συγκεκριμένα στοιχεία φακέλου
-Τα διαγράμματα κάλυψης των οικοδομικών αδειών του ξενοδοχείου καθώς επίσης και των ακινήτων (μπαρ κ.λ.π.) που βρίσκονται στον περιβάλλοντα χώρο του ίδιου ξενοδοχείου.
-Κατόψεις όλων των ορόφων και του υπογείου.
-Τεχνική έκθεση μηχανικού στην οποία θα αναφέρονται αναλυτικά τα τ.μ. κάθε ορόφου (εμβαδά & σύνολο) σύμφωνα με την οικοδομική άδεια και τυχόν υπαγωγές στο νόμο περί αυθαιρέτων.
-Τον αριθμό παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος.
-Τα στοιχεία που διαθέτει ο δήμος όπως έχουν καταγραφεί από τον Δήμο μας τα οποία αποδέχθηκε τότε η εταιρία και σύμφωνα με το λογαριασμό της ΔΕΗ η επιχείρηση πληρώνει για δημοτικά τέλη (ΔΤ) (…)τ.μ. πλασματικού εμβαδού και για Δημοτικό Φόρο (ΔΦ) (…)τ.μ.και ΤΑΠ (…)τ.μ.
Με την υπ’ αρ. πρωτ. (…) αίτηση της εταιρίας, μας επισυνάπτεται υπεύθυνη δήλωση όπου αναφέρεται ότι ο μέσος όρος λειτουργίας του ξενοδοχείου είναι 6,5 μήνες κατά έτος.
-Σύμφωνα με (ΣτΕ 569/90 ΔιΔικ 1991 σελ.1325) αναφέρεται «Ως επιφάνεια υποκείμενη στο τέλος καθαριότητας λογίζεται προκειμένου για ηλεκτροδοτημένα ακίνητα, στεγασμένα ή μη, η συνολικά φωτιζόμενη από τη ΔΕΗ επιφάνεια ανεξαρτήτως αν πρόκειται για ωφέλιμο ή όχι χώρο». Συνυπολογίζονται συνεπώς και στο πλασματικό εμβαδόν του ακινήτου, οι επιφάνειες που καταλαμβάνουν οι τοίχοι του κτηρίου ή τα τυχόν τοιχία του ακάλυπτου χώρου:
Με το έγγραφο μας αρ. (…) ζητήσαμε από την Δ/νση Πολεοδομικών εφαρμογών τα διαγράμματα κάλυψης της οικοδομικής άδειας του ξενοδοχείου και των ακίνητων που βρίσκονται στον περιβάλλοντα χώρου του ίδιου ξενοδοχείου (μπαρ πλησίον πισίνας κλπ.) καθώς επίσης και τυχόν υπαγωγές στον Νόμο των αυθαιρέτων ώστε να χρησιμοποιηθούν για τον υπολογισμό των δημοτικών τελών ΔΤ ,ΔΦ και ΤΑΠ.
Με το υπ. αριθμ. (…) έγγραφο προς την Δ.ΟΎ. ζητάμε την περιουσιακή κατασταση (Ε9) σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4483/31/-7-2017 άρθρο 65.
Με το υπ αρ. έγγραφο (…)προς την ΔΕΗ ζητήσαμε στοιχεία για οφειλές των δημοτικών τελών, τέλος καθαριότητας και φωτισμού (ΔΤ), φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων (ΔΦ ) και τέλος ακίνητης περιουσίας (Τ.Α.Π.) του εν λόγω ξενοδοχείου, σύμφωνα με τις διατάξεις του Νόμου 25/76 προσδιορίζονται οι κατηγορίες επιχειρήσεων που λειτουργούν εποχικά, σε βιομηχανίες κινηματοθεάτρων και εποχιακών γενικά επιχειρήσεων, χωρίς να γίνεται μνεία για ξενοδοχειακές επιχειρήσεις .
Με εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών αρ. 78/19/12/2007 αναφέρεται κατά προέκταση στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, οι εγκύκλιοι δε, αποτελούν υποχρεωτικά κείμενα ερμηνείας και δεν αντικαθιστούν το Νόμο, ο οποίος σε κάθε περίπτωση υπερισχύει.
Στο δεύτερο και στο τρίτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 3 του Ν25/1975(ΦΕΚ 74 Α’), όπως συμπληρώθηκαν με την παρ. 14 του άρθρου 9 του V2509/1997, αντικαθίστανται ως εξής : «Ακίνητα που δεν χρησιμοποιούνται, σύμφωνα με υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη ή του νόμιμου εκπροσώπου του και δεν ηλεκτροδοτούνται, ύστερα από βεβαίωση της Δ.Ε.Η. απαλλάσσονται από την καταβολή δημοτικών τελών καθαριότητας για όσο χρόνο παραμένουν κλειστά Το συγκεκριμένο ξενοδοχείο στο οποίο αναφέρεται η αρ. πρωτ. (…) αίτηση της εταιρείας (…) δεν προσκόμισε διακοπή του ρεύματος που να προκύπτει από βεβαίωση της ΔΕΗ.
Σύμφωνα με την ισονομία και για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης εάν γίνει δεκτό το αίτημα της εποχικότητας στο συγκεκριμένο ξενοδοχείο θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν και να επαναπροσδιοριστούν τα τέλη και των υπολοίπων ξενοδοχείων κατά παράβαση νόμου, δηλαδή χωρίς προσκόμιση μη ηλεκτροδότησης από τη ΔΕΗ.
Το δίκτυο ηλεκτροφωτισμού του Δήμου παραμένει σε λειτουργία όλο το χρόνο, ανεξάρτητα της χρονικής περιόδου διάρκειας της τουριστικής περιόδου, επί του συγκεκριμένου ξενοδοχείου για το οποίο υποβλήθηκε η ως άνω αίτηση.
Η συνήθης πρακτική αλλά και η κοινή εμπειρία και όπως είναι κοινώς γνωστό ότι ξενοδοχειακές μονάδες συνεχίζουν να λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, αφού κατά τη μη τουριστική περίοδο, κάνουν εργασίες αποκατάστασης-προετοιμασίας – λογιστήριο – κήποι, επισκευές ανακαινίσεις, βαφές κ.α. λαμβάνοντας υπόψη ότι επ’ αυτών η εταιρεία δεν προσκόμισε φορολογικά παραστατικά στοιχεία που να τεκμηριώνουν ότι δεν εκτελούνται ετησίως ως άνω συνήθεις ετήσιες εργασίες τη χειμερινή περίοδο.
Το ύψος του τέλους καθαριότητας και φωτισμού πρέπει να είναι ανάλογο με το λειτουργικό κόστος παροχής των αντίστοιχων εξυπηρετήσεων στους κατοίκους (παρ. 3 του άρθρου 25 του Ν2539/97), κατά συνέπεια της ανωτέρω παραγράφου θα πρέπει αδικαιολόγητα, χωρίς ανταποδοτικότητα να επιβαρύνουμε τον απλό πολίτη και λοιπές επιχειρήσεις , με αύξηση του τέλους καθαριότητας και φωτισμού».