Κανένα οικονομικό όφελος δεν θα έχει ο νησιώτης καταναλωτής από την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου στις επιχειρήσεις, αφού η όποια επιστροφή χρημάτων είναι τόσο χαμηλή που είναι αδύνατον να μετακυληθεί στις τιμές των προϊόντων, οι οποίες έχουν εκτοξευθεί στα ύψη μετά την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Αυτό διαβεβαιώνει στην «δ» με δηλώσεις του, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου κ. Γιάννης Πάππου, αποδομώντας το αφήγημα της κυβέρνησης περί αντισταθμίσματος της απώλειας των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ με την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
«Η πλατφόρμα του Υπουργείου τέθηκε σε λειτουργία τον προηγούμενο μήνα και οι επιχειρηματίες των μικρών νησιών ως και την Κω, η Ρόδος δεν έχει ενταχθεί ακόμα στο πρόγραμμα, ξεκίνησαν τις διαδικασίες εγγραφής. Το μέτρο είναι καλοδεχούμενο, εξάλλου το απαιτούσαμε για μεγάλο χρονικό διάστημα, όμως σε καμία περίπτωση η εφαρμογή του δεν αντισταθμίζει την τεράστια οικονομική απώλεια του τόπου από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Το μέτρο στην πλήρη λειτουργία του θα δώσει μια “ανάσα” στους επιχειρηματίες και τους επαγγελματίες που μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους αλλά εκτιμώ ότι οι καταναλωτές δεν θα δουν μείωση τιμών σε προϊόντα ή υπηρεσίες, από την εφαρμογή του», δήλωσε ο κ. Γ. Πάππου.
Όπως εξήγησε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, για την μεταφορά π.χ. μιας παλέτας που στην υπόλοιπη χώρα κοστίζει από 20 έως 25 ευρώ και στα Δωδεκάνησα κυμαίνεται από 50 έως 60 ευρώ, το κράτος θα αποδώσει στον επιχειρηματία την διαφορά η οποία όμως αν διαιρεθεί με τα εκατοντάδες προϊόντα που περιέχονται σε αυτήν, δεν πρόκειται να διαφανεί μεγάλη διαφορά στην τιμή του προϊόντος. Τα 2 έως 2,5 λεπτά που προκύπτουν ανά προϊόν από την διαίρεση της απόδοσης των χρημάτων του Μ.Ι. δεν ελαφρύνει την τσέπη των καταναλωτών, δίνει όμως μια μικρή ελάφρυνση στους επιχειρηματίες και τους επαγγελματίες που καταβάλλουν αρκετά χρήματα για την μεταφορά των προϊόντων τους. «Τα 2 και 2,5 λεπτά τι ουσιαστική διαφορά μπορούν να επιφέρουν στην τσέπη του καταναλωτή; Η μεγάλη επιβάρυνση των καταναλωτών έχει επέλθει από την αύξηση τιμών σε μεγάλο αριθμών προϊόντων, ιδίως τροφίμων, που από την πολύ χαμηλή κατηγορία συντελεστή ΦΠΑ που ήταν μέχρι πριν από μερικά χρόνια (6%) σήμερα είναι στο 24%. Τις 18 αυτές ποσοστιαίες μονάδες στο ΦΠΑ, σε καμία περίπτωση δεν τις καλύπτει το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου, το οποίο επαναλαμβάνω είναι καλοδεχούμενο και θα διευκολύνει τις επιχειρήσεις των νησιών, όμως επουδενί δεν πρέπει να θεωρηθεί αντιστάθμισμα της απώλειας των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Κι επειδή ακόμα το μέτρο των μειωμένων συντελεστών είναι ζωντανό, θα πρέπει όλοι μαζί να παλέψουμε γι αυτό το αναφαίρετο δικαίωμα της νησιωτικότητας το οποίο δεν μας δόθηκε χατιρικά αλλά ως αναγνώριση της ιδιαιτερότητας της νησιωτικής ζωής, όπως συμβαίνει σε όλες τις πολιτισμένες χώρες του κόσμου», σημειώνει ο κ. Γ. Πάππου.
«Φωτιά» τα αεροπορικά
εισιτήρια
Επιπλέον, ο κ. Γιάννης Πάππου, αναδεικνύει μια ακόμα πτυχή της επιβάρυνσης που επωμίζονται οι Δωδεκανήσιοι, αυτή του απαγορευτικού κόστους των αεροπορικών εισιτηρίων, θέμα το οποίο κατ΄επανάληψη έχει επισημάνει η «δ». Ο κ. Πάππου μιλά για εκτόξευση της τιμής των εισιτηρίων τόσο των ακτοπλοϊκών κυρίως όμως των αεροπορικών που ξεπερνούν τα 400 ευρώ για μετάβαση και επιστροφή από την Αθήνα, όταν πρόκειται για έκτακτα περιστατικά. «Οι περισσότεροι από εμάς, δεν κάνουμε ταξίδια αναψυχής στην πρωτεύουσα. Αναγκαζόμαστε να ταξιδέψουμε εκτάκτως για επαγγελματικούς λόγους ή για λόγους υγείας, που στις περιπτώσεις αυτές τα εισιτήρια κλείνονται την τελευταία στιγμή με αποτέλεσμα η τιμή τους να εκτοξεύεται στα ύψη. Πολλές φορές το κόστος του εισιτηρίου από και προς την πρωτεύουσα, ξεπερνά το κόστος μετάβασης και επιστροφής από το Λονδίνο! Αυτό, είναι ένα από τα βασικά προβλήματα στις μετακινήσεις των νησιωτών. Το μέτρο των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, απάλυνε τα προβλήματα αυτά και το Μεταφορικό Ισοδύναμο έπρεπε να λειτουργεί συμπληρωματικά στους χαμηλούς συντελεστές και όχι να γίνεται προσπάθεια να εμφανιστεί ως αντιστάθμισμα για την απώλειά τους».
Ειδικά, για τα αεροπορικά εισιτήρια, ο πρόεδρος του ΕΒΕΔ έκανε γνωστό ότι έχουν γίνει παρεμβάσεις και θα γίνουν κι άλλες, όμως όπως λέει, θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι δυστυχώς αυτή τη στιγμή στα Δωδεκάνησα επιχειρεί μια αεροπορική εταιρεία με περιορισμένα δρομολόγια: «Παλαιότερα εξυπηρετούσαν το νησί μας, τρεις και τέσσερις αεροπορικές εταιρείες που έφταναν μέχρι και τα 12 δρομολόγια την ημέρα για την Αθήνα. Σήμερα, δυστυχώς βρισκόμαστε όμηροι μιας επιχείρησης που κάνει τρία δρομολόγια την ημέρα για να εξυπηρετήσει όχι μόνο τους Ροδίτες αλλά και τους κατοίκους των μικρότερων νησιών, και δυστυχώς κάποιοι επιβράβευσαν αυτό το μονοπωλιακό καθεστώς με το χρυσό κλειδί της πόλης», είπε ο κ. Πάππου, σημειώνοντας ότι η Ellinair δεν μπορεί να λειτουργήσει ανταγωνιστικά στο μονοπωλιακό καθεστώς καθώς ο αριθμός πτήσης της είναι περιορισμένος, με αποτέλεσμα οι Δωδεκανήσιοι να χρειάζεται να ξοδεύουν μια περιουσία για να μεταβούν στην Αθήνα.
Περαιτέρω θέτει ακόμα μια διάσταση, σημειώνοντας ότι η πλειονότητα των νησιωτών δεν ταξιδεύει συνεχώς, άρα η ωφέλειά τους από το Μεταφορικό Ισοδύναμο, είναι ελάχιστη και σε καμία περίπτωση δεν αρκεί για να αντισταθμίσει τα χρήματα που έχασαν από την εκτόξευση των τιμών των προϊόντων και των υπηρεσιών μετά την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.
Να σημειωθεί από την Δευτέρα, 27/8/2018, οι επιχειρήσεις με έδρα τα νησιά, τα οποία εντάσσονται στην πιλοτική εφαρμογή του μέτρου, έχουν πια την δυνατότητα να εγγραφούν στην πλατφόρμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου – www.metaforikoisodynamo.gr.
Οι επιχειρήσεις, αφού συμπληρώσουν τα απαιτούμενα στοιχεία στην φόρμα του ΜΙ, αποκτούν τον Μοναδικό Αριθμό Νησιωτικής Επιχείρησης, ο οποίος τις καθιστά δικαιούχες του μέτρου.
Με την έναρξη εγγραφής των νησιωτικών επιχειρήσεων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΜΙ, ανοίγει τον δρόμο για την χρηματοδότηση του κόστους μεταφοράς των προϊόντων τους, από και προς τα νησιά.
Υπενθυμίζεται ότι οι μεταφορικές δαπάνες για τις επιχειρήσεις των νησιών της πιλοτικής εφαρμογής, είναι επιλέξιμες από 1/7/2018.