Επιστολή του βουλευτή Δωδεκανήσου Δημήτρη Γάκη προς τoν αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριο Σαντορινιό με πρόταση για την επέκταση του Μεταφορικού Ισοδύναμου στις αεροπορικές συγκοινωνίες.
***
Αθήνα, 18.11.2018
Προς τoν αναπληρωτή Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριο Σαντορινιό
Αξιότιμε κύριε υπουργέ,
Αγαπητέ Νεκτάριε,
Η επιτυχημένη πορεία υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.) που συντονίζεται κατάλληλα από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αποτελεί ένα σημαντικό σημείο αναφοράς του διπλού, αναπτυξιακού και κοινωνικού στόχου, της Ελληνικής κυβέρνησης για τις νησιωτικές περιοχές. Από την μία πλευρά θωρακίζει αποτελεσματικά και στοχευμένα τις ευαίσθητες νησιωτικές κοινωνίες και από την άλλη, συμβάλλει στο γενικό στόχο της Χώρας, θέτοντας τις βάσεις για μια κοινωνικά δίκαιη ανάπτυξη, προς όφελος των πιο αδύναμων τάξεων.
Ταυτόχρονα όμως, η υλοποίηση του Μ.Ι., δρομολογεί την αναζήτηση νέων προοδευτικών βημάτων για τη στήριξη της νησιωτικής Ελλάδας στο κρίσιμο πρώτο μετα-μνημονιακό διάστημα, με δράσεις που θα ξεδιπλώσουν νέες δυνατότητες αναπτυξιακής προοπτικής, που προσδοκούν οι νησιώτες συμπολίτες μας.
Στο παραπάνω πλαίσιο και στη βάση της μέχρι σήμερα εμπειρίας και των καλών πρακτικών σε επίπεδο ΕΕ, θεωρώ ότι μας δίνεται μια καλή ευκαιρία να συζητήσουμε τη δυνατότητα πλήρους εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδύναμου για την ολόπλευρη στήριξη των νησιωτικών κοινωνιών και την ενίσχυση της ανάπτυξης στη νησιωτική χώρα.
Κατανοώντας τη δυναμική που δημιούργησε το Μ.Ι. και αναγνωρίζοντας την προσοχή με την οποία αντιμετωπίζεται κάθε πτυχή του μεταφορικού έργου όταν αυτό αφορά στη νησιωτική Ελλάδα, με την παρούσα, θα ήθελα να καταθέσω την πρόταση μου αναφορικά με τη διερεύνηση της δυνατότητας επέκτασης του Μεταφορικού Ισοδύναμου και στις αεροπορικές συγκοινωνίες.
Πιο συγκεκριμένα, όπως γνωρίζεις, ιδιαίτερες κοινωνικές ανάγκες των νησιωτών (προσωπικές, οικογενειακές, ζητήματα υγείας, κ.ά.), απαιτούν, ενίοτε έκτακτα, την άμεση – αεροπορική – μεταφορά συμπολιτών μας από τα απομακρυσμένα νησιά στην πρωτεύουσα του νομού, ή στην Αθήνα, ή ακόμα και στη γειτονική Κρήτη, για εμάς τους Δωδεκανήσιους.
Θα πρέπει, πιστεύω, και αυτό παρακαλώ να εξετάσετε στο ΥΠΝΑΝΠ ως προς τη δυνατότητα εφαρμογής του, να λειτουργεί ένας μηχανισμός ελάφρυνσης του κόστους των αεροπορικών συγκοινωνιών – μέσα φυσικά στο πλαίσιο του Μ.Ι. που δικαιούται ο κάτοικος του νησιού, σαν οικογένεια/νοικοκυριό, στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Δηλαδή, αν στο πλαίσιο του Μεταφορικού Ισοδύναμου ένα νησιωτικό νοικοκυριό ωφελείται από μία διαδρομή «νήσος Χ – Πειραιάς» π.χ. 20 ευρώ, αυτό το ποσό να μειώνει την τιμή του αντίστοιχου αεροπορικού εισιτηρίου «νήσος Χ – Ρόδος», ή «νήσος Χ – Αθήνα», στη βάση των διατάξεων που ισχύουν σήμερα για το Μ.Ι. και αφορούν τον αριθμό εισιτηρίων-διαδρομών που δικαιούται κάθε ωφελούμενο νοικοκυριό σε κάθε νησί.
Οι αεροπορικές συγκοινωνίες, είναι ένα πολύ μεγάλο κόστος για τα νοικοκυριά στις σημερινές συνθήκες, το ίδιο όμως μεγάλη είναι και η ανάγκη για τη ποιοτική και ισότιμη παροχή μεταφορικών υπηρεσιών στους νησιώτες συμπολίτες μας και πιστεύω βάσιμα, ότι η θετική εξέταση της πρότασης μου θα συμβάλει σημαντικά στον κοινό μας στόχο που είναι η επί της ουσίας μείωση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων και η κοινωνική συνοχή στη νησιωτική Ελλάδα.
Με εκτίμηση,
Δημήτριος Γάκης
Βουλευτής Δωδεκανήσου