Συγκρατημένη ικανοποίηση εκφράζουν οι ξενοδόχοι για τα αποτελέσματα της φετινής τουριστικής σεζόν στην Ρόδο, παρά τα εγγενή προβλήματα που παρουσιάστηκαν.
«Δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν είχαμε αύξηση στις αφίξεις. Επειδή όμως κάποιοι τώρα τελευταία, χρησιμοποιούν πολύ τον όρο ότι είμαστε ‘πρωταθλητές’ (κυρίως από κυβερνητικά στελέχη) θα πρέπει να πω ότι το αφήγημα ότι είμαστε πρωταθλητές στον Τουρισμό, είναι επικοινωνιακό τέχνασμα. Το χρησιμοποιούν σαν στρατηγική, για λόγους μάρκετινγκ. Η κυβέρνηση έχει ως στόχο την ενίσχυση της εικόνας της χώρας με σκοπό την προώθηση του Τουρισμού –αλλά σε επίπεδο μάρκετινγκ και μόνον. Στην ουσία δεν ήταν ποτέ στόχος η σοβαρή ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας μας. Να το πούμε πιο απλά; Αφού μας… ‘άρμεξε’ με την υπερφορολόγηση και μας μετέτρεψε όλους σε νεροκουβαλητές, πώς μιλάνε για πρωταθλητισμό στον Τουρισμό και στα έσοδα;» αναρωτήθηκε ο γνωστός ξενοδόχος κ. Νίκος Γερονικόλας.
Επικαλούμενος τα πραγματικά στοιχεία της κατάστασης όπως έχει διαμορφωθεί, δήλωσε ότι το «ταμείο» μετά το κλείσιμο της σεζόν δεν έχει πλεονάσματα αλλά έχει πολλά κενά.
«Μπορεί να είχαμε αυξήσεις, αλλά η πίτα μοιράστηκε σε μια ευρύτερη κλίμακα τουριστικών επιχειρήσεων (ξενοδοχεία, airbnbκ.λπ.) με αποτέλεσμα να μην συνάδουν με τα έσοδα και τα κέρδη. Όταν μιλάμε για μια επένδυση (retain ofinvestment) δεν ακολουθεί την ίδια καμπύλη με τις αφίξεις, με αποτέλεσμα να μην είναι ανάλογα τα ποσά. Όσον αφορά τον φόρο διανυκτέρευσης, θα σας πω κάτι άλλο: όποιος έχει την εντύπωση ότι τον φόρο τον πλήρωσε ο τουρίστας, δεν τα έχει λογαριάσει σωστά. Αυτόν τον φόρο, τον πλήρωσε η αγορά. Ο τουρίστας όσα χρήματα είχε υπολογίσει να ξοδέψει πριν κλείσει τις διακοπές του, τα ίδια ξόδεψε. Το αν υπήρχαν προβλήματα για να εισπράξουμε τον φόρο, δεν είχε σημασία. Αλλά η αγορά, ουσιαστικά, πλήρωσε τον φόρο και όχι ο πελάτης. Και επιπλέον, δεν πέτυχε τον στόχο για τον οποίο επιβλήθηκε αυτό το μέτρο. Να το επιβάλεις κάπου όπου υπάρχουν υποδομές κ.λπ. μπορεί να έχει αντίκρισμα. Όχι στην Ελλάδα, όμως» όπως ανέφερε.
Ο κ. Γερονικόλας, ξεκαθάρισε πάντως ότι η υπερ-φορολόγηση λειτουργεί συγκεντρωτικά με συνέπεια να ‘πνίγεται’ η επένδυση και να στραγγαλίζεται η ρευστότητα της κάθε επιχείρησης.
«Δεν είναι σοβαρή πολιτική να λέει η κυβέρνηση ότι είμαστε πρωταθλητές επειδή έχουμε αφίξεις. Αυτό δεν λειτουργεί έτσι, στην πράξη. Το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών, μιλάει για μια εντελώς διαφορετική προοπτική και κίνητρα. Αυτό θα αποτελέσει ένα νέο πλαίσιο διαλόγου και απομένει να δούμε τις προτάσεις», είπε ο κ. Γερονικόλας.
Κληθείς να σχολιάσει τα «μηνύματα» για την επόμενη σεζόν, ο κ. Γερονικόλας εμφανίσθηκε συγκρατημένα αισιόδοξος, λέγοντας πως είναι ακόμη πολύ νωρίς για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα –αν και οι αφίξεις θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα.
«Δεν θα έχουμε πολύ μεγάλες διακυμάνσεις. Αν κάνεις σωστά την δουλειά σου, θα έχεις και τα ανάλογα αποτελέσματα. Θα υπάρξουν τα earlybookings (70% της συνολικής χωρητικότητας ενός ξενοδοχείου), οι last minute κρατήσεις και όσοι περίμεναν να βελτιωθεί η κατάσταση, απογοητεύτηκαν. Διότι αυτό είναι το μοντέλο: καλό το earlybooking αλλά έχει φοβερά αρνητικό αντίκτυπο στα έσοδα. Συν το allinclusive το οποίο δεν πρόκειται να αλλάξει στα επόμενα χρόνια», όπως είπε.
Αναφορικά με τις αγορές, το μοντέλο της Ρόδου δεν έχει αλλάξει μέχρι σήμερα και κινείται στο ίδιο πλαίσιο στα τελευταία 20 χρόνια: πρώτη η Βρετανία, δεύτερη η Γερμανία και ακολουθούν η Σουηδία και οι υπόλοιπες Σκανδιναβικές χώρες, η Πολωνία (που έκανε την μεγάλη έκπληξη, φέτος την 4η θέση) και το Ισραήλ. Η Ρωσία, πέφτει συνεχώς τα τελευταία χρόνια και φαίνεται ότι δεν θα εμφανίσει ανάκαμψη εύκολα, ούτε αναμένονται αυξήσεις για το 2019.
Καταλήγοντας, ο κ. Γερονικόλας είπε ότι το τοπίο θα ξεκαθαρίσει στην έκθεση του Βερολίνου που αποτελεί το «βαρόμετρο» για την σεζόν στην Ρόδο.