Στο προσκήνιο επανήλθε το θέμα των αυθαίρετων κατασκευών σε κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος στον Ναυτικό Ομιλο Ρόδου, που είχε απασχολήσει κατ’ επανάληψη στο παρελθόν την δημοτική αρχή και αποτέλεσε αντικείμενο έρευνας των Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης.
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται συγκεκριμένα διοικητική και ποινική έρευνα μετά από παρέμβαση του Αστυνομικού Τμήματος Ρόδου στην Διεύθυνση Υπηρεσίας Δόμησης Ρόδου για την διακοπή εργασιών που παρήγγειλε την 15η Οκτωβρίου 2018 η Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δωδεκανήσου.
Για τις εξελίξεις ενημερώθηκε το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ρόδου και η Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Ρόδου.
Στο ακίνητο φέρονται να εκτελέστηκαν συγκεκριμένα μόλις πρόσφατα νέες παράνομες οικοδομικές εργασίες και ειδικότερα ανακαίνιση αυθαιρέτου καταστήματος – πέργκολας, επιχρίσματα στο τμήμα του διατηρητέου κτηρίου κ.α. με αποτέλεσμα να κληθεί η πολεοδομία να συντάξει σχετική έκθεση και να επιληφθεί λόγω αρμοδιότητας στην λιμενική ζώνη και το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ρόδου.
Τον Απρίλιο του 2014 είχε συγκεκριμένα προκαλέσει αίσθηση το γεγονός ότι ακυρώθηκε πρόστιμο ύψους 1,2 εκατ. ευρώ για την ανέγερση αυθαιρέτου στον αιγιαλό και στην παραλία του «Ελλη» από το Α2 ακυρωτικό τμήμα του Διοικητικού Εφετείου Πειραιά.
Πρόκειται συγκεκριμένα για την ακύρωση του πρωτοκόλλου αυθαιρέτου που εξέδωσε το 2010 η Πολεοδομία του Δήμου Ροδίων μετά την παρέμβαση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Λ. Ρακιντζή και τις σαφείς οδηγίες του τότε δημάρχου Ροδίων κ. Χ. Χατζηευθυμίου στην εταιρεία, που λειτουργεί και διαχειρίζεται το κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος, στο ακίνητο του ΝΟΡ.
Το ιστορικό της υπόθεσης φέρεται να έχει ως εξής:
Το 2004 η εταιρεία, αφού έλαβε τις απαιτούμενες εγκρίσεις, κατασκεύασε ξύλινη πέργκολα στον αίθριο χώρο του Ναυτικού Ομίλου Ρόδου (Ν.Ο.Ρ), την εκμετάλλευση του οποίου ο τελευταίος της παραχώρησε. Στη συνέχεια η πέργκολα μετατράπηκε σε χώρο κύριας χρήσης κατ’ επέκταση του υπάρχοντος αναψυκτηρίου, κλείσθηκε με υαλοπίνακες, τοποθετήθηκαν κλιματιστικά μηχανήματα, πατώματα, έπιπλα κλπ.
Μετά από καταγγελία, και αυτοψία μηχανικών της πολεοδομικής υπηρεσίας, συντάχθηκε έκθεση αυτοψίας, ένσταση όμως της αιτούσας κατ’ αυτής έγινε δεκτή από την Επιτροπή ενστάσεων αυθαιρέτων κατασκευών με την από 22.8.2007 απόφασή της, με την αιτιολογία ότι δεν είναι αρμόδια η πολεοδομική υπηρεσία, διότι η εν λόγω εγκατάσταση βρίσκεται μέσα στα όρια της Λιμενικής Ζώνης.
Τα ίδια άλλωστε δέχθηκε η Επιτροπή Κρίσεως Αυθαιρέτων και με την μεταγενέστερη από 11.4.2008 απόφασή της. Επακολούθησε αλληλογραφία μεταξύ του Δήμου και του Λιμενικού Ταμείου, για να αποσαφηνισθεί ποια υπηρεσία είναι αρμόδια για να ελέγξει την νομιμότητα της εγκατάστασης της αιτούσας.
Τούτο διότι, σύμφωνα με το ρυμοτομικό σχέδιο πόλης του Δήμου Ρόδου, τα όρια του οποίου καθορίσθηκαν κατά το έτος 1950, το ανωτέρω κτήριο του Ν.Ο.Ρ βρίσκεται εντός των ορίων του σχεδίου αυτού, πλην όμως, όταν το 1956 έγινε η χάραξη της Λιμενικής Ζώνης, αυτή κατέλαβε και το ένδικο κτήριο.
Η άδεια λειτουργίας του ως άνω καταστήματος εκδόθηκε από το Λιμενικό Ταμείο Ρόδου, ανακλήθηκε όμως στη συνέχεια, με την αιτιολογία ότι το εν λόγω κατάστημα δεν βρίσκεται σε λιμενική ζώνη. Η απόφαση ανάκλησης όμως, ακυρώθηκε με την 248/2008 απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Ρόδου.
Μετά από νέες καταγγελίες και την επέμβαση του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, ο οποίος, με το από 1.12.2009 έγγραφο του ζήτησε να γίνουν οι δέουσες ενέργειες ώστε να ελεγχθεί η ένδικη εγκατάσταση, διότι είναι παράνομη, η Διεύθυνση Πολεοδομίας του Δήμου Ρόδου, προέβη σε αυτοψία και με τη 15/2010 έκθεσή της διαπίστωσε προέκταση του υφιστάμενου κτηρίου για τη δημιουργία χώρου κύριας χρήσης (καφετέρια) επιφανείας 158,64 τ.μ. χωρίς οικοδομική άδεια, χωρίς έγκριση του Υπουργείου Πολιτισμού, που χορήγησε έγκριση μόνο για κατασκευή πέργκολας, και καθ’ υπέρβαση των συντελεστών δόμησης και κάλυψης, επιβλήθηκαν δε τα προαναφερόμενα πρόστιμα.
Η αιτούσα άσκησε ένσταση ενώπιον της αρμόδιας Επιτροπής Κρίσεως Αυθαιρέτων προβάλλοντας ότι δεν προέβη σε κατασκευή περίκλειστου χώρου αλλά σε κατασκευή πέργκολας, με νόμιμα εκδοθείσα άδεια, και τοποθέτηση απλών παραπετασμάτων για την προστασία από τον άνεμο.
Επίσης προέβαλε ότι η πολεοδομική υπηρεσία είναι αναρμόδια για την επιβολή των προστίμων, διότι το κατάστημα ανήκει στην αρμοδιότητα του Λιμενικού Ταμείου, το οποίο και χορήγησε την σχετική άδεια λειτουργίας αυτού, ως ευρισκόμενο εντός λιμενικής ζώνης. Η Επιτροπή, με απόφασή της απέρριψε την ανωτέρω ένσταση, δεχόμενη αρμοδιότητα αυτής και της πολεοδομικής υπηρεσίας Ρόδου για τον έλεγχο των αυθαιρέτων κατασκευών στο ένδικο κτήριο του Ν.Ο.Ρ.
Στο 3089/23.6.2011 έγγραφό της, όμως, που απέστειλε στο Δικαστήριο η Διεύθυνση Πολεοδομικών Εφαρμογών του Δήμου Ρόδου, αναφέρεται ότι «Το κτήριο του Ναυτικού Ομίλου Ρόδου, τμήμα του οποίου μισθώνει η εταιρεία και λειτουργεί Κατάστημα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος βρίσκεται εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα της πόλεως Ρόδου, βάσει του Β.Δ 24-1-1956 ΦΕΚ 13Β/56. Βάσει όμως του Β.Δ της 27-1-1956 ΦΕΚ 34Α/56 της τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου πόλεως Ρόδου, εμφανίζεται το ίδιο κτήριο με «κόκκινη γραμμή» δηλ. να αποτελεί τμήμα του σχεδίου πόλης, οικοδομικό τετράγωνο. Το κτήριο βρίσκεται σε παραλιακή περιοχή, όπου όμως ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η οριοθέτηση της ζώνης αιγιαλού και παραλίας.
Το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά έκρινε εν τέλει ότι είναι μη νόμιμη η αιτιολογία της απόφασης της Επιτροπής Κρίσεως Αυθαιρέτων, σύμφωνα με την οποία η πολεοδομική αρχή είναι αρμόδια να ελέγξει την νομιμότητα των ενδίκων κατασκευών και να εφαρμόσει τις διατάξεις περί αυθαιρέτων, διότι αυτές βρίσκονται εντός του σχεδίου πόλεως, όπως αυτό καθορίστηκε το 1950 και τροποποιήθηκε το 1956 και όχι εντός της ζώνης λιμένα, όπως προβλέπεται από το β.δ. από 24.1.1956 περί χαρακτηρισμού της ζώνης λιμένα Ρόδου.
Η Πολεοδομία που επιλήφθηκε και της έρευνας που προκλήθηκε μόλις πρόσφατα αναφέρει σε έγγραφο που απέστειλε την 22α Νοεμβρίου 2018 αρμοδίως ότι το γεγονός ότι η πολεοδομική υπηρεσία εμπλέκεται στην έκδοση οικοδομικών αδειών για έργα που εκτελούνται εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα, δεν καθιστά την υπηρεσία αυτή αρμόδια και για την επιβολή κυρώσεων σε κάθε περίπτωση εκτέλεσης έργου χωρίς την έκδοση, ή καθ’ υπέρβαση σχετικής άδειας, ή με άδεια που εκδίδεται.
Υποστηρίζει ότι αρμόδια υπηρεσία για την παρακολούθηση των εκτελούμενων στην
χερσαία ζώνη λιμένα έργων είναι ο οικείος φορέας διοίκησης και εκμετάλλευσης του
λιμένα, μόνο δε η οικεία λιμενική αρχή και όχι ή και η πολεοδομία έχει την αποκλειστική
αρμοδιότητα διαπίστωσης και χαρακτηρισμού αυθαιρέτων κατασκευών καθώς και της
έκδοσης κάθε διοικητικής ή ποινικής κύρωσης σε περίπτωση αυθαίρετης κατασκευής ή οποιασδήποτε εργασίας σε χερσαία ζώνη λιμένα.
Οι διοικητικές πράξεις που έχουν εκδοθεί από την αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία για
αυθαίρετες κατασκευές εντός χερσαίας ζώνης Λιμένα ανακαλούνται ως εκδοθείσες.
Επισημαίνει δε ότι η αρμόδια Δ/νση Πολεοδομικού Σχεδιασμού του Δήμου Ρόδου θα πρέπει να μεριμνήσει για την τροποποίηση του εγκεκριμένου σχεδίου ρυμοτομίας ως ορίζουν οι κείμενες διατάξεις. Ομοίως και ο αρμόδιος φορέας διοίκησης και εκμετάλλευσης της ζώνης Λιμένα θα πρέπει να προβεί σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις.