Το υψηλό κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων αλλά και ο αριθμός των αεροπορικών δρομολογίων από Ρόδο προς Αθήνα και αντίθετα, μονοπώλησε την συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2018.
Παρόντες για την ενημέρωση του σώματος ήταν το στέλεχος της AegeanAirlines κ. Στέφανος Σαδόπουλος και ο Sales Manager South Greece, κ. Πάρης Επιτροπάκης.
Σύμφωνα με τον κ. Σαδόπουλο και τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν αναλυτικά σε προβολή slide, η εταιρεία AegeanAirlines παρουσιάζει αυξημένη χωρητικότητα ενώ οι αυξημένοι ναύλοι, οφείλονται κυρίως στους φόρους:
«Αρχικά θα ήθελα να τονίσω ότι η Ρόδος βρίσκεται πολύ ψηλά στις προτεραιότητες της Aegean όσον αφορά το δίκτυο, όσον αφορά την ανάπτυξή της. Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από τα στοιχεία καθώς το 2018 έχουμε αυξήσει την χωρητικότητά μας προς και από την Ρόδο, περίπου κατά 22% κατά την θερινή περίοδο ενώ τον χειμώνα περί το 40% -αντιλαμβανόμενοι και τις μεταφορικές ανάγκες που έχουν οι κάτοικοι του νησιού. Για την θερινή περίοδο, θα ήθελα να αναφέρω ότι εκτός από τις ανάγκες μετακίνησης από Αθήνα προς Ρόδο και αντίστροφα, δίνουμε διασύνδεση με περίπου 122 προορισμούς από τον κόμβο της Αθήνας. Έτσι, είχαμε σαν αποτέλεσμα φέτος, από τις 550.000 που έχουμε μέχρι στιγμής μεταφέρει, οι 136.000 να προέρχονται από το διεθνές δίκτυο της Aegean –κάτι που όπως καταλαβαίνετε δίνει άλλη δυναμική, τονώνει την τοπική οικονομία και κυρίως τον Τουρισμό που αποτελεί την ‘βαριά βιομηχανία’ του νησιού».
Εξηγώντας τι ακριβώς συμβαίνει με τους ναύλους που παρουσιάζονται πολύ αυξημένοι από Ρόδο προς Αθήνα και τούμπαλιν, υπογράμμισε τα εξής:
«Όσον αφορά τον ναύλο: την εξέλιξη στην τιμή, την μετράμε από το 2008, με την έναρξη της κρίσης. Έχουμε δύο ορόσημα: το α’ είναι από το 2008 και εντεύθεν και το β’ είναι από το 2013, οπότε εξαγοράζουμε την Ολυμπιακή. Από το 2008 μέχρι και σήμερα η μέση τιμή του δικτύου μας είναι στα 32,6 ευρώ για one way μετακίνηση, αποφορολογημένη, χωρίς τις υπόλοιπες χρεώσεις όπως τέλη αεροδρομίου κ.λπ. Ο ΦΠΑ δεν είναι το μόνο που επηρεάζει αλλά λειτουργεί συγκεντρωτικά αφού από το 9% έχει φτάσει στο 24% ενώ επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το έσοδο της Aegean σε σχέση με τον μέσο εκάστοτε ναύλο που πληρώνει ο επιβάτης. Π.χ. σε ένα δρομολόγιο Αθήνα – Ρόδο με μέση τιμή 74,36 ευρώ αφαιρώντας τους φόρους, το τελικό έσοδο της Aegean είναι στα 32,6 ευρώ. Αν αφαιρέσουμε και τα 7,5 ευρώ που χρεώνει το αεροδρόμιο της Αθήνας, βλέπουμε ότι ο μέσος ναύλος της Aegean είναι στα 25 ευρώ περίπου. Αντίστοιχα, για το δρομολόγιο Ρόδος – Αθήνα, επειδή οι φόροι της Fraport δεν είναι οι ίδιοι με το αεροδρόμιο της Αθήνας, το έσοδο της Aegean για ένα εισιτήριο που πληρώνεται στα 54,97 ευρώ είναι 32,6 ευρώ. Συνεπώς, καταλήγουμε περίπου στο 42% της αξίας του εισιτηρίου που πληρώνει ο επιβάτης, να πηγαίνει στους φόρους (δημόσιο, ΦΠΑ, φόροι αεροδρομίου). Επιπλέον, το δρομολόγιο Αθήνα – Ρόδος είναι στο 60% (το 40% καταλήγουν στο ταμείο της Aegean). Αυτή η αναγωγή έχει γίνει πάνω στον μέσο ναύλο της Aegean καθώς υπάρχουν και άλλοι ναύλοι από τον πιο χαμηλό έως τον πιο υψηλό».
Είπε ακόμη πως για την περίοδο μετά τις γιορτές, από τον επόμενο μήνα, οι τιμές για τους ναύλους αλλάζουν και μειώνονται αισθητά. Ειδικά για τον μήνα Ιανουάριο, οι ναύλοι κυμαίνονται από 28,77 ευρώ έως και 86,77 ευρώ.
Ο κ. Σαδόπουλος, έκανε συγκριτική παρουσίαση σε διάφορες τιμές και εξήγησε τα έσοδα της Aegean σε σχέση με την τελική τιμή που πληρώνει ο επιβάτης ενώ ανέφερε πως η εταιρεία παρέχει πολλές φορές βοήθεια σε ανθρώπους που δεν διαθέτουν χρήματα για εισιτήρια, έκτακτα περιστατικά, θέματα υγείας κ.λπ.
Τόνισε ακόμη πως φιλοσοφία της εταιρείας είναι οι πληρότητες στα αεροσκάφη και ξεκαθάρισε πως δεν είναι όλα τα εισιτήρια της εταιρείας ακριβά: «Τα εισιτήρια δεν είναι ακριβά. Οι τιμές είναι λογικές και σε πολλές περιπτώσεις φτηνές. Η λογική μας έχει άλλη φιλοσοφία για τον προορισμό.
Η αντίληψη ότι τα εισιτήρια είναι ακριβά δεν είναι η πραγματική. Δεν έχω κανένα λόγο να σας λέω πράγματα που δεν ισχύουν. Η μικρή μειοψηφία των ναύλων είναι πολύ ακριβή».
Είπε ακόμη ότι έχουν αυξηθεί οι θέσεις αλλά και τα δρομολόγια για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα: «Οι πόροι δεν είναι όμως ανεξάντλητοι. Αντιδράσαμε ανάλογα με τους πόρους που έχουμε στην διάθεσή μας. υπάρχουν και άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται και θα έρθουν εδώ, εφόσον το περιβάλλον είναι ελεύθερο».
Απαντώντας σχετικά με την περίπτωση των ναύλων της αεροπορικής εταιρείας Ryanair, είπε πως μπορεί να φαινόταν ότι ο ναύλος ήταν πολύ φτηνός, αλλά ο επιβάτης επιβαρυνόταν με άλλου είδους χρεώσεις που έβαζε η εταιρεία.
«Η τιμή των 30 ευρώ αντιπροσωπεύει το 15% των εσόδων της. Αυτό είναι το βασικό όπλο της εταιρείας για να διαφημιστεί αλλά το 85% είναι πρόσθετες χρεώσεις και επιβαρύνσεις που βάζουν στους επιβάτες. Αυτό είναι το μοντέλο της» όπως ανέφερε.
Οι τοποθετήσεις
των συμβούλων
Στην τοποθέτησή του, ο επικεφαλής της παράταξης «Ροδίων Όραμα» κ. Στράτος Καρίκης είπε: «Η Ρόδος έχει πάει σε μια μονοπωλιακή κατάσταση με αυτές τις τιμές και πολλοί πλέον αναγκάζονται να ταξιδέψουν με πλοίο. Ωστόσο, κι εκεί οι τιμές δεν είναι καλύτερες, ενώ υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις» κάνοντας λόγο για έλλειψη θέσεων στην Aegean.
Ο αντιδήμαρχος κ. Γιώργος Πόκκιας αναφέρθηκε στην πρώτη πρωινή πτήση που είναι στις 6 και δημιουργεί προβλήματα, ενώ ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» κ. Τάκης Πότσος έκανε λόγο για μονοπωλιακές καταστάσεις και για πολλές χρεώσεις που επιβαρύνουν πολύ τον επιβάτη, ο οποίος δεν έχει πολλές επιλογές για να ταξιδέψει.
Ο επικεφαλής της ΡΟΠΟΑΝ κ. Γιώργος Υψηλάντης, είπε πως η πραγματικότητα έχει να κάνει με τις περιπτώσεις των πολιτών, όπως όταν πρέπει να κλείσεις ένα εισιτήριο την τελευταία ώρα: «Δεν μπορώ να μιλήσω για την τιμολογιακή της πολιτική. Τι αφορά όμως αυτό τον Ροδίτη; Αυτή την στιγμή είμαστε σε έναν βαθμό απομονωμένοι. Δεν είναι μόνο η ανεπάρκεια θέσεων, το τελικό κόστος είναι υψηλό. Εάν δεν έχεις εναλλακτική είναι το πλοίο, οι τιμές είναι οι ίδιες, στα ύψη και πολλές οι ώρες του ταξιδιού. Οι ενέργειες πρέπει να στραφούν προς τις όποιες εταιρείες αλλά και προς τις άλλες κατευθύνσεις. Δεν έχει να κάνει με τις εταιρείες αλλά με το κράτος, με τα τέλη που χρεώνουν κι εμείς πρέπει να στραφούμε προς το κράτος. Το πρόβλημα εξακολουθεί να παραμένει».
Για κόστος εισιτηρίου για το δρομολόγιο Αθήνα-Ρόδο 143 ευρώ μίλησε ο δημοτικός σύμβουλος κ. Παναγιώτης Τοκούζης ενώ ο κ. Γιάννης Γιαννακάκης, είπε ότι δεν είναι ικανοποιημένος από τις τιμές, ζητώντας λύσεις.
Ο κ. Σαδόπουλος είπε ότι τώρα υπάρχουν 4 πτήσεις την ημέρα για τη Ρόδο και το καλοκαίρι θα αυξηθούν.
Μιλώντας ο δήμαρχος κ. Φώτης Χατζηδιάκος, τόνισε: «Εννοείται ότι δεν θα λυθεί σήμερα το θέμα αυτό αλλά πρέπει να το αναλύσουμε όπως μπορούμε. Είναι πράγματι υπαρκτό το πρόβλημα με τους φόρους και τον ΦΠΑ αλλά υπαρκτή είναι και η κατάσταση με το συγκοινωνιακό. Η Ρόδος είναι ένας από τους σπουδαιότερους προορισμούς και αποφέρει έσοδα στην Aegean. Δε μπορεί να νιώθουν οι νησιώτες αποκλεισμένοι. Αφού η Ρόδος πουλάει, δώστε ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα. Βάλτε κι άλλα αεροπλάνα», ενώ επικαλέστηκε τον ΠΡΟΤΟΥΡ λέγοντας: «Μέσω ΠΡΟΤΟΥΡ είχαν πληρωθεί τα 200άρια τότε στην εταιρεία. Εγώ δεν ήμουν αλλά ενημερώθηκα για αυτά», όπως είπε.
Με το πέρας της συζήτησης είπε πως θα έχει ραντεβού με την Fraport σύντομα ενώ θα συνεχίσει τις επαφές για το θέμα.
Η συζήτηση για την Δημόσια Υγεία στη Νότια Ρόδο
Συζήτηση έγινε επίσης και για το θέμα που αφορά την Δημόσια Υγεία στη Νότια Ρόδο όπου ήταν παρόντες εκπρόσωποι της επιτροπής αγώνα κατοίκων. Ο πρόεδρος της τοπικής κοινότητας Βατίου κ. Βασίλης Καλαποδάκης, λαμβάνοντας τον λόγο είπε πως «έχουν γίνει επανειλημμένως συναντήσεις με όλους αλλά έχουμε μείνει μόνο στα λόγια. Υπάρχει τεράστια αγωνία στους κατοίκους. Πρέπει να γίνουν προσλήψεις προσωπικού, ώστε να λειτουργεί καθημερινά, επί 24ωρου βάσεως το Κέντρο Υγείας Γενναδίου και το ΕΚΑΒ. Ακολούθως, έλαβε τον λόγο ο κ. Νίκος Φραζής συντονιστής επιτροπής αγώνα κατοίκων Νότιας Ρόδου, ο οποίος εξήγησε πως «Η κατάσταση είναι πάρα πολύ τραγική. Δεν αντέχουμε άλλο να χάνονται ζωές στην περιοχή μας. Ένα επείγον περιστατικό χρειάζεται πολύ ώρα και παίζονται ζωές. Οι αγροτικοί γιατροί δεν είναι λύση. Πρέπει να γίνουν προσλήψεις για να λειτουργεί το ιατρείο του Γενναδίου».
Απαντώντας ο κ. Χατζηδιάκος είπε πως «δεν είμαστε εμείς στα λόγια, εμείς είμαστε αυτοί που αναλαμβάνουν την ευθύνη. Γνωρίζουμε τι συμβαίνει. Δεν είναι αρμοδιότητα δική μας, αλλά θα προχωρήσουμε σε ψήφισμα».
Ο δήμαρχος ανακοίνωσε ότι είχε σχετική επικοινωνία με το ΕΚΑΒ και ότι επίκειται η ενίσχυση του με ασθενοφόρα και προσωπικό πριν από το καλοκαίρι.
Το Σώμα κατέληξε ομοφώνως να εκδοθεί ψήφισμα για το θέμα και να προωθηθεί αρμοδίως με πρωταρχικό, την υιοθέτηση του σχετικού ΦΕΚ για προσλήψεις.
Να μας πει η aegean γιατι σε προορισμους οπως η θεσσαλονικη που πεταει και η ρυαναιρ ειναι πιο φθηνη? Το ιδιο θα κανει και με τη ροδο οταν θα παει κι εκει μια low cost