Η διασύνδεση των νησιωτικών περιοχών αποτελεί τη βασική προτεραιότητα του νέου Προγράμματος Ανάπτυξης για την περίοδο 2020-2029, που εγκρίθηκε από τη διοίκηση του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) και περιλαμβάνει επενδύσεις συνολικού ύψους 3,68 δισ. ευρώ για μία δεκαετία.
Ο στόχος του είναι διπλός: η αξιόπιστη κάλυψη των διαρκώς αυξανόμενων αναγκών σε ενέργεια για τα νησιά μας και η ελάφρυνση του συνόλου των καταναλωτών της χώρας από τις χρεώσεις ΥΚΩ, που σήμερα διαμορφώνονται στα 800 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, από τα οποία τα 700 εκατ. αφορούν την Κρήτη.
Τη μερίδα του λέοντος στους νέους «διαδρόμους» ενέργειας θα έχουν τα Δωδεκάνησα, με ένα project προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027. Προβλέπει τη διασύνδεση της Κω με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς μέσω του νέου Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) στην Κόρινθο, το οποίο θα ανατεθεί τις επόμενες ημέρες.
Θα τροφοδοτεί υποθαλάσσιο καλώδιο συνεχούς ρεύματος μήκους 380 χλμ. και μεταφορικής ικανότητας 900 MW. Θα ακολουθήσει η διασύνδεση της Κω με τη Ρόδο, από όπου θα επεκταθεί και στην Κάρπαθο.
Δρομολογείται έτσι η δημιουργία ακόμη ενός νησιωτικού «ηλεκτρικού διαδρόμου» που θα επιτρέψει την αξιόπιστη ηλεκτροδότηση των Δωδεκανήσων από το σύστημα και την αξιοποίηση του δυναμικού ΑΠΕ, με σημαντικά περιβαλλοντικά και κοινωνικοοικονομικά οφέλη.
Στην περίπτωση των Κυκλάδων, σε ώριμο στάδιο βρίσκονται τόσο η Β΄ όσο και η Γ΄ φάση. Εχουν ξεκινήσει οι εργασίες και για τα δύο project που αναμένεται να περατωθούν το 2019 και το 2020 αντίστοιχα. Ακολουθεί η Δ΄ φάση που περιλαμβάνει τη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου. Το έργο αυτό έχει προϋπολογισμό 386 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024.
Ξεχωριστό ενδιαφέρον έχει η διασύνδεση της Σκιάθου με το σύστημα, που θα εξασφαλιστεί μέσω του υποσταθμού στο Μαντούδι της Εύβοιας. Προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2020 και θα ενισχύσει την αξιοπιστία ηλεκτροδότησης στο σύνολο των Σποράδων.
Με ταχείς ρυθμούς προχωρούν τα έργα επέκτασης του συστήματος των 400 kV προς την Πελοπόννησο: ο «Διάδρομος Α», που θα ενώσει τη Μεγαλόπολη με την Πάτρα και τον Αχελώο, αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019. Σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαγωνισμοί για βασικά τμήματα του «Διαδρόμου Β», που θα συνδέσει τη Μεγαλόπολη με το υπό ανάθεση ΚΥΤ Κορίνθου και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024.
Σημαντική θέση στο νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ καταλαμβάνει ο εκσυγχρονισμός παγίων του συστήματος μεταφοράς, για το οποίο προβλέπονται επενδύσεις ύψους άνω των 100 εκατ. ευρώ έως το 2026, από τα οποία τα 30 εκατ. αφορούν την αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2022.
Η «ναυαρχίδα» των διασυνδέσεων είναι η Κρήτη. Στα τέλη Νοεμβρίου υπογράφηκε η σύμβαση για τη «μικρή» διασύνδεση, που θα τροφοδοτήσει τα Χανιά μέσω της νότιας Πελοποννήσου.
Την περασμένη εβδομάδα ξεκίνησε και η διαγωνιστική διαδικασία διαβούλευσης επί των τεχνικών προδιαγραφών της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, με πρωτοβουλία της «Αριάδνη Interconnection».
Τα δύο έργα έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2020 και το 2022 αντίστοιχα