Ενα ακόµη ζήτηµα που θέτουν είναι η «απαίτηση» για συµπλήρωση του µηχανογραφικού δελτίου από µαθητές Β’ Λυκείου για τις πανελλαδικές εξετάσεις, οι περισσότεροι εκ των οποίων δεν έχουν ξεκάθαρη εικόνα για τις σπουδές που θέλουν να ακολουθήσουν. Με αγωνια περιμένουν χιλιάδες µαθητές, που σήµερα φοιτούν σε Α’ και Β’ Λυκείου, τις οριστικές ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στο σύστηµα πρόσβασης στα ΑΕΙ, ενώ εκπαιδευτικοί εκτιµούν ότι η ελεύθερη πρόσβαση σε κάποια τµήµατα, που υποσχέθηκε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, θα είναι ένα δύσκολο, ίσως ανέφικτο, εγχείρηµα.
Το υπουργείο Παιδείας διά στόµατος του κ. Γαβρόγλου έχει υποσχεθεί ότι σε λίγες µέρες (εντός του µήνα) θα ανακοινώσει το τελικό σχέδιο, µε δεδοµένο ότι οι µαθητές της Β’ Λυκείου πρέπει να ξέρουν τι θα κάνουν αφού -όπως έχει γίνει γνωστό µέχρι τώρα- τον Ιούλιο θα πρέπει να συµπληρώσουν το πρώτο µηχανογραφικό, το οποίο θα καθορίσει το µέλλον τους. Εκπαιδευτικοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι τα «πράσινα τµήµατα», όπως τα ονόµασε το υπουργείο Παιδείας -δηλαδή αυτά που θα δέχονται νέους φοιτητές χωρίς εξετάσεις- σε κάθε περίπτωση θα είναι ελάχιστα και επίσης θα πρόκειται για τµήµατα τα οποία θεωρούνται απαξιωµένα καθώς κανείς δεν τα προτιµά, αφού το επιστηµονικό τους περιεχόµενο δεν έχει καµία ανταπόκριση στην αγορά εργασίας εδώ και χρόνια.
Αλλωστε και τώρα η εισαγωγή σε αυτά τα τµήµατα γίνεται µε βαθµούς κάτω της βάσης (ακόµη και µε 4000-5.000 µόρια) µε αποτέλεσµα οι βαθµοί των Πανελλαδικών µικρή σηµασία να έχουν. Οι εκπαιδευτικοί θέτουν πολλά ζήτηµα όσον αφορά το νέο σύστηµα, δηλώνοντας ότι είναι πολύπλοκο, έχει πολλά κενά και ίσως τελικά οδηγήσει στο να µην υπάρχει κανένα τµήµα ελεύθερης πρόσβασης. Ακόµη, όπως τονίζουν, για την πλειονότητα των υποψηφίων δεν θα υπάρχει όφελος καθώς για τις περισσότερες σχολές και φυσικά γι’ αυτές της υψηλής ζήτησης ο ανταγωνισµός και πάλι θα είναι τεράστιος και οι µαθητές «υψηλών απαιτήσεων» θα χρειαστεί να επιδοθούν σε έναν σκληρό αγώνα δρόµου προκειµένου ν’ ανοίξουν τις πύλες των σχολών υψηλής ζήτησης.
Οι εκπαιδευτικοί βάζουν ένα ακόµη ζήτηµα, αυτό του «παγώµατος» του νέου συστήµατος στην περίπτωση που γίνουν εκλογές τον Μάιο και µια νέα κυβέρνηση δεν το υιοθετήσει. Ηδη η Ν∆ µιλάει για αλλαγές που χρησιµοποιούνται για λόγους καθαρά ψηφοθηρικούς ενώ πριν από λίγες µέρες υπογράµµισε ότι είτε «κόκκινες» είτε «πράσινες» ονοµαστούν οι σχολές από την κυβέρνηση, «η αλήθεια δεν παύει να είναι µία και µοναδική: διαχωρισµός των σχολών -εποµένως και των σπουδών- σε υψηλού κύρους, έναντι αυτών που οδηγούνται στην πλήρη απαξίωση. ∆ηµιουργούν, έτσι, πτυχιούχους δύο ταχυτήτων, µε διαφορετικό επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων και αντίστοιχες δυνατότητες σταδιοδροµίας».
Ενα ακόµη σοβαρό ζήτηµα που τίθεται είναι η «απαίτηση» του νέου συστήµατος να καταθέτουν ένα πρώτο µηχανογραφικό οι µαθητές της Β’ Λυκείου καθώς τα παιδιά σε αυτή την ηλικία στο µεγαλύτερο ποσοστό τους δεν έχουν ξεκάθαρη εικόνα για τις σπουδές που θέλουν ν’ ακολουθήσουν και συνήθως δηλώνουν τις προτιµήσεις τους στο µηχανογραφικό µε βάση τις επιδόσεις τους στις Πανελλαδικές και όχι µε βάση τις πραγµατικές τους επιθυµίες για τη σταδιοδροµία που θέλουν ν’ ακολουθήσουν.
ΓΡΙΦΟΣ Η ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΕ ΑΕΙ
Οπως υπογραµµίζει στο «Εθνος της Κυριακής» ο εκπαιδευτικός αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης, η πρόταση του υπουργείου Παιδείας για την ελεύθερη εισαγωγή υποψηφίων στα ΑΕΙ στηρίζεται στη ζήτηση των υποψηφίων, όπως αυτή αποτυπώνεται µε τη συµπλήρωση των µηχανογραφικών τους δελτίων. Συγκεκριµένα η πρόταση αναφέρει ότι οι υποψήφιοι στο τέλος της Β’ Λυκείου θα συµπληρώνουν ένα ενδεικτικό µηχανογραφικό, χωρίς αυτό να είναι δεσµευτικό για τη συνέχεια, µε µόνο δέκα επιλογές. Μετά την επεξεργασία των µηχανογραφικών από το υπουργείο αν βρεθούν τµήµατα που τα έχουν δηλώσει λιγότεροι υποψήφιοι από τις προσφερόµενες θέσεις, τότε θα µπορούν να εισαχθούν σ’ αυτές τις σχολές µόνο οι υποψήφιοι που τις δήλωσαν χωρίς να είναι απαραίτητη η συµµετοχή τους στις πανελλήνιες εξετάσεις, µε µοναδικό προσόν να έχουν το απολυτήριο του Λυκείου και χωρίς να έχουν δικαίωµα µετεγγραφής.
Το πρόβληµα είναι ότι µε 10 επιλογές, οι 70.000 µαθητές της Β’ Λυκείου θα έχουν δηλώσει συνολικά 700.000 επιλογές. Αυτό σηµαίνει κατά µέσο όρο πως κάθε τµήµα θα έχει δηλωθεί 1.600 φορές, ενώ διαθέτει περίπου 300 θέσεις. Φυσικά δεν θα δηλωθούν όλες οι σχολές τις ίδιες φορές. Κάποιες θα συγκεντρώσουν πολύ περισσότερες προτιµήσεις και κάποιες πολύ λιγότερες. Οι σχολές που δηλώνονται από πολύ λίγους υποψηφίους θα αποτελέσουν τις σχολές ελεύθερης πρόσβασης. Αυτές οι σχολές είναι και τώρα σχεδόν ελεύθερης πρόσβασης γιατί έχουν βάση από 5.000 έως 7.000 µόρια.
Αυτά τα συγκεντρώνουν οι µαθητές που δεν πάνε φροντιστήριο και απλά συµµετέχουν στις εξετάσεις µε ελάχιστο διάβασµα. Μιλάµε, δηλαδή, για τις σχολές που απευθύνονται σε αδύναµους µαθητές. Αυτοί οι µαθητές θα κινδυνεύσουν να µην πάρουν το απολυτήριό τους µε τις περιφερειακές εξετάσεις που καθιερώνει το υπουργείο και, συνεπώς, δεν θα µπορούν να εισαχθούν ούτε στις σχολές χαµηλής ζήτησης, ακόµη και αν τις έχουν δηλώσει στο µηχανογραφικό τους. Το δεύτερο πρόβληµα που θα προκύψει είναι ότι το υπουργείο Παιδείας για τη µελέτη της πρότασής του χρησιµοποιεί τα στοιχεία που διαθέτει από τη συµπλήρωση των µηχανογραφικών δελτίων. Η λογική συµπλήρωσης του µηχανογραφικού της Β’ Λυκείου, όµως, θα είναι τελείως διαφορετική.
Οι αδύναµοι µαθητές θα προσπαθούν να δηλώσουν τις σχολές χαµηλής ζήτησης για να πετύχουν κάποια από αυτές και να µην αναγκαστούν να δώσουν Πανελλήνιες Εξετάσεις. Αυτό σηµαίνει ότι τελικά θα δηλωθούν από τους υποψηφίους πολλές από τις χαµηλόβαθµες σχολές, στην προσπάθειά τους να αποφύγουν τις Πανελλήνιες Εξετάσεις, και δεν θα υπάρξουν σχολές που θα δηλωθούν από λιγότερους υποψηφίους από τις προσφερόµενες θέσεις.
● Το υπουργείο Παιδείας, διά στόµατος του κ. Γαβρόγλου, έχει υποσχεθεί ότι σε λίγες µέρες θα ανακοινώσει το τελικό σχέδιο, µε δεδοµένο ότι οι µαθητές της Β’ Λυκείου τον Ιούλιο θα πρέπει να συµπληρώσουν το πρώτο µηχανογραφικό