Το ζήτημα των ακριβών αεροπορικών εισιτηρίων για την διασύνδεση της Ρόδου με την Αθήνα, συνεχίζει να απασχολεί εντόνως την τοπική κοινωνία, ιδιαιτέρως μετά την αποχώρηση της Ryanair, γεγονός που διαμόρφωσε μονοπωλιακό καθεστώς και έχει αφήσει τους Ρόδιους χωρίς επιλογές για τις μετακινήσεις τους.
Πέραν των περιορισμένων επιλογών, το κόστος των εισιτηρίων έχει εκτοξευθεί στα ύψη και παρά την παρέμβαση των τοπικών φορέων, η κατάσταση δεν έχει διαφοροποιηθεί με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται όσοι επιβάλλεται να ταξιδέψουν άμεσα προς και από την Αθήνα είτε για ιατρικούς είτε για επαγγελματικούς λόγους, είτε για προσωπικούς λόγους στους οποίους δεν εισχωρεί μακροχρόνιος προγραμματισμός.
Τον περασμένο Δεκέμβριο, ανταποκρινόμενοι στην πρόσκληση του δημοτικού συμβουλίου βρέθηκαν στη Ρόδο το στέλεχος της Aegean Airlines κ. Στέφανος Σαδόπουλος και ο Sales Manager South Greece, κ. Πάρης Επιτροπάκης. Τα στελέχη της Aegean Airlines υποστήριξαν ότι οι αυξημένοι ναύλοι, οφείλονται κυρίως στην υψηλή φορολογία.
Ειδικότερα, ο κ. Σαδόπουλος είχε αναφέρει μεταξύ άλλων, τα εξής: «Από το 2008 μέχρι και σήμερα η μέση τιμή του δικτύου μας είναι στα 32,6 ευρώ για one way μετακίνηση, αποφορολογημένη, χωρίς τις υπόλοιπες χρεώσεις όπως τέλη αεροδρομίου κ.λπ. Ο ΦΠΑ δεν είναι το μόνο που επηρεάζει αλλά λειτουργεί συγκεντρωτικά αφού από το 9% έχει φτάσει στο 24% ενώ επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το έσοδο της Aegean σε σχέση με τον μέσο εκάστοτε ναύλο που πληρώνει ο επιβάτης. Π.χ. σε ένα δρομολόγιο Αθήνα – Ρόδο με μέση τιμή 74,36 ευρώ αφαιρώντας τους φόρους, το τελικό έσοδο της Aegean είναι στα 32,6 ευρώ. Αν αφαιρέσουμε και τα 7,5 ευρώ που χρεώνει το αεροδρόμιο της Αθήνας, βλέπουμε ότι ο μέσος ναύλος της Aegean είναι στα 25 ευρώ περίπου. Αντίστοιχα, για το δρομολόγιο Ρόδος – Αθήνα, επειδή οι φόροι της Fraport δεν είναι οι ίδιοι με το αεροδρόμιο της Αθήνας, το έσοδο της Aegean για ένα εισιτήριο που πληρώνεται στα 54,97 ευρώ είναι 32,6 ευρώ. Συνεπώς, καταλήγουμε περίπου στο 42% της αξίας του εισιτηρίου που πληρώνει ο επιβάτης, να πηγαίνει στους φόρους (δημόσιο, ΦΠΑ, φόροι αεροδρομίου). Επιπλέον, το δρομολόγιο Αθήνα – Ρόδος είναι στο 60% (το 40% καταλήγουν στο ταμείο της Aegean). Αυτή η αναγωγή έχει γίνει πάνω στον μέσο ναύλο της Aegean καθώς υπάρχουν και άλλοι ναύλοι από τον πιο χαμηλό έως τον πιο υψηλό».
Είπε ακόμη πως για την περίοδο μετά τις γιορτές, οι τιμές για τους ναύλους θα αλλάξουν και θα μειωθούν αισθητά.
Τόνισε ακόμη πως φιλοσοφία της εταιρείας είναι οι πληρότητες στα αεροσκάφη και ξεκαθάρισε πως δεν είναι όλα τα εισιτήρια της εταιρείας ακριβά: «Τα εισιτήρια δεν είναι ακριβά. Οι τιμές είναι λογικές και σε πολλές περιπτώσεις φτηνές. Η λογική μας έχει άλλη φιλοσοφία για τον προορισμό. Η αντίληψη ότι τα εισιτήρια είναι ακριβά δεν είναι η πραγματική. Δεν έχω κανένα λόγο να σας λέω πράγματα που δεν ισχύουν. Η μικρή μειοψηφία των ναύλων είναι πολύ ακριβή».
Παρ΄όλα αυτά η κατάσταση δεν έχει διαφοροποιηθεί ιδιαίτερα. Τις περιόδους των εορτών και των αργιών που κατά κύριο λόγο μετακινούνται φοιτητές, εκπαιδευτικοί, στρατιωτικοί, δημόσιοι υπάλληλοι ή όσοι έχουν επιλέξει να μετακινηθούν για τις διακοπές τους εκτός νησιού, ακόμα κι αν έχουν κάνει εγκαίρως τον προγραμματισμό τους θα πρέπει να πληρώσουν ένα σεβαστό ποσό τόσο για τα αεροπορικά όσο και για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Είναι χαρακτηριστικό πως για το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας, που φέτος πέφτει στις 11 Μαρτίου, το αεροπορικό εισιτήριο για μετάβαση από και προς την Αθήνα με κράτηση και καταβολή αντιτίμου μέχρι και χθες -ενάμιση μήνα ενωρίτερα – είχε κόστος 112 ευρώ με την προϋπόθεση ότι η πτήση της επιστροφής ανήμερα την Καθαρά Δευτέρα θα γίνει νωρίς το μεσημέρι. Αν ο ταξιδιώτης επιθυμεί να έχει στη διάθεσή του περισσότερες ώρες την ημέρα της Καθαράς Δευτέρας για να απολαύσει το φαγητό στον προορισμό του, θα πρέπει να πληρώσει 145 ευρώ για να επιστρέψει στη Ρόδο με την βραδινή πτήση της 21.00 ώρας, με ώρα άφιξης τις 22.00 στο νησί.
Σε αυτές τις περιπτώσεις η μετάβαση με πλοίο από και προς Πειραιά, προφανώς και δεν εξυπηρετεί, διότι ο χρόνος είναι περιορισμένος και αν επιλέξει κανείς το ακτοπλοϊκό δρομολόγιο θα έχει στη διάθεσή του μόλις λίγες ώρες στον προορισμό του, τις υπόλοιπες θα πρέπει να τις περάσει μέσα στο πλοίο για να είναι πίσω το βράδυ της Δευτέρας.
Αυτό που έχει ωστόσο εξαιρετικό ενδιαφέρον, είναι πως ο Ρόδιος καλείται να καταβάλει αεροπορικούς ναύλους ίσους ή και ακριβότερους με αυτούς που καλείται να καταβάλει ένας επιβάτης για να ταξιδέψει από την Αθήνα σε μεγάλες πόλεις του εξωτερικού (!) που η διάρκεια του ταξιδιού είναι μεγαλύτερη και που σε πολλές περιπτώσεις προσφέρεται και γεύμα το οποίο περιλαμβάνεται στην τιμή του εισιτηρίου!
Από μια έρευνα της «δ» μέσω μεγάλης πλατφόρμας αναζήτησης πτήσεων, την στιγμή που ο κάτοικος ή ο επισκέπτης της Ρόδου καλείται να καταβάλει 112 ευρώ (αν προλάβει τα φθηνά εισιτήρια και σε πολύ συγκεκριμένες ώρες) για να μεταβεί ή να αναχωρήσει από το νησί ο επιβάτης με αφετηρία την Αθήνα έχει την ευκαιρία για το ίδιο χρονικό διάστημα με περίπου τα ίδια χρήματα να ταξιδέψει στο εξωτερικό.
Ενδεικτικά για το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας, οι τιμές για πτήσεις στο εξωτερικό διαμορφώνονται ως εξής:
Αθήνα –Μιλάνο: Από 130 ευρώ
Αθήνα – Βενετία: Από 101 ευρώ
Αθήνα – Μπολόνια: Από 143 ευρώ
Αθήνα – Ρώμη: Από 143 ευρώ
Αθήνα – Παρίσι: Από 165 ευρώ
Αθήνα- Λονδίνο: Από 114 ευρώ
Αθήνα – Βρυξέλλες: Από 156 ευρώ
Αθήνα – Φρανκφούρτη: Από 76 ευρώ
Αθήνα-Βερολίνο: Από 129 ευρώ
Αθήνα- Κολονία: Από 133 ευρώ
Αθήνα- Βαρκελώνη: Από 163 ευρώ
Αθήνα – Κωνσταντινούπολη: Από 123 ευρώ
Αθήνα-Βουδαπέστη: Από 165 ευρώ
Αθήνα-Βιέννη: Από 135 ευρώ
Αθήνα-Ζυρίχη: Από 144 ευρώ
Αθήνα-Αϊντχόβεν: Από 146 ευρώ
Αθήνα-Αμστερνταμ: Από 149 ευρώ
Αθήνα – Σόφια: Από 48 ευρώ
Αθήνα – Κύπρος: Από 98 ευρώ
Αθήνα-Ρωσία: Από 120 ευρώ
Αθήνα-Πολωνία: Από 122 ευρώ
Αθήνα-Σουηδία: Από 134 ευρώ
Αθήνα-Δανία: Από 146 ευρώ
Αθήνα-Βηρυτός: Από 129 ευρώ
Να σημειωθεί ότι για τα εισιτήρια που δεν υπάρχει περιθώριο προγραμματισμού οι τιμές φτάνουν ή και ξεπερνούν τα 300 ευρώ.
Η διαμορφωθείσα κατάσταση στις τιμές των εισιτηρίων και στις περιορισμένες επιλογές των νησιωτών, γεννούν πολλά ερωτηματικά τόσο για τον τρόπο που διαμορφώνονται οι τιμές όσο και για τις χλιαρές πρωτοβουλίες των τοπικών φορέων, παρ΄ότι οι μετακινήσεις βρέθηκαν και πάλι στο προσκήνιο των συζητήσεων με την εφαρμογή του περιβόητου Μεταφορικού Ισοδυνάμου, που έχει τελικά μηδαμινή συνεισφορά στην τσέπη των νησιωτών.