Τον περασμένο Αύγουστο, στον απόηχο της πυρκαγιάς στο Μάτι, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ) και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη διατείνονταν ότι ο ευρωπαϊκός αριθμός εκτάκτων αναγκών (112) θα έμπαινε σε λειτουργία στις αρχές του 2019. Είχε προηγηθεί (στις 18 Ιουλίου) αιχμηρή επιστολή της Ευρωπαίας επιτρόπου, αρμόδιας για την Ψηφιακή Οικονομία και Κοινωνία Μαρίγια Γκάμπριελ στον τότε αναπληρωτή υπουργό Προστασίας του Πολίτη Νίκο Τόσκα. Η κ. Γκάμπριελ καλούσε τις ελληνικές αρχές να υιοθετήσουν άμεσα το σύστημα «112», σχολιάζοντας δηκτικά ότι, «καθώς οι καλοκαιρινές διακοπές ξεκινούν, μερικοί Ευρωπαίοι δεν θα καταφέρουν να λάβουν την επείγουσα βοήθεια όταν τη χρειαστούν».
Επτά μήνες αργότερα, ωστόσο, η εφαρμογή υπολειτουργεί και οι ιθύνοντες διατείνονται ότι δίνουν μάχη για να θέσουν το «112» σε λειτουργία πριν από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου. Το θέμα επανήλθε στην επικαιρότητα με αφορμή νέα επιστολή προς την ελληνική κυβέρνηση που απέστειλε στις 31 Ιανουαρίου ο επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Επικοινωνίας Δικτύων, Περιεχομένου και Τεχνολογίας Ρομπέρτο Βιόλα. Στο έγγραφο που φέρει την υπογραφή του κ. Βιόλα επισημαίνεται ότι η προηγούμενη επιστολή της κ. Γκάμπριελ παραμένει αναπάντητη. Επιπλέον, ο Ευρωπαίος αξιωματούχος καλεί την κυβέρνηση να υποβάλει στην Κομισιόν οδικό χάρτη στον οποίο να προσδιορίζει με απόλυτη σαφήνεια πότε η εφαρμογή «112» θα είναι πλήρως λειτουργική. «Εάν η ελληνική κυβέρνηση έχει την πρόθεση να αντιμετωπίσει σύντομα την κατάσταση, θα πρέπει να ενημερώσει το αργότερο έως τις 15 Φεβρουαρίου 2019».
Στο θέμα αναφέρθηκαν με ανακοίνωσή τους οι αρμόδιοι τομεάρχες Δημόσιας Τάξης και Ψηφιακής Πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας Μάξιμος Χαρακόπουλος και Αννα-Μισέλ Ασημακοπούλου. Βράδυ Παρασκευής, η «Κ» επικοινώνησε με τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Τα στελέχη της διευκρίνισαν ότι η κυβέρνηση δεσμεύθηκε ότι οι εκκρεμότητες προς την Ε.Ε. θα έχουν αντιμετωπιστεί το επόμενο τρίμηνο. Ποιες είναι αυτές; Η βασική, αυτή για την οποία «φωνάζει» η Κομισιόν, είναι η ενεργοποίηση συστήματος αυτόματου γεωεντοπισμού όσων καλούν το «112», αλλά και η δυνατότητα πρόσβασης στο σύστημα ατόμων με ειδικές ανάγκες. Δευτερευόντως, εκκρεμεί η ενεργοποίηση υπηρεσίας ειδοποίησης των κατοίκων μιας περιοχής σε περίπτωση κινδύνου μέσω γραπτών μηνυμάτων sms. Η συγκεκριμένη εφαρμογή δοκιμάστηκε πιλοτικά στο Χαλάνδρι και πλέον θα απαιτηθούν ένας με δύο μήνες έως ότου οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι μπορέσουν να τη θέσουν σε λειτουργία πανελλαδικώς.
Από τον Ιούλιο του 2010
Η αρχική συμφωνία για την ενεργοποίηση του τριψήφιου αριθμού υπεγράφη τον Ιούλιο του 2010. Το έργο ήταν ενταγμένο στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2013 και, σύμφωνα με την προγραμματική συμφωνία, αποσκοπούσε στη «βέλτιστη διαχείριση περιστατικών έκτακτης ανάγκης». Παρά την κρισιμότητα του έργου, ωστόσο, η τελική σύμβαση ανάμεσα στην Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ) και στην ανάδοχο εταιρεία (ΟΤΕ Α.Ε.) υπεγράφη τέσσερα χρόνια αργότερα, τον Ιούλιο του 2014. Σύμφωνα με μια εκδοχή, απαιτήθηκαν χρονοβόρες διαδικασίες έως ότου καθοριστούν οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου και ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την ανάδειξη αναδόχου. Δύο χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης, τον Φεβρουάριο του 2016, η ΚτΠ αποφάσισε να θέσει σε αναστολή τη σύμβαση, καθώς το έργο ήταν αδύνατον να ολοκληρωθεί εντός της προβλεπόμενης χρονικής περιόδου 2007-2013.
Στα τέλη Δεκεμβρίου 2016, το έργο εντάχθηκε στο νέο πρόγραμμα χρηματοδότησης 2014-2020, ωστόσο ούτε τότε η «περιπέτειά» του πήρε τέλος. Γιατί; Δεν είχαν προβλεφθεί οι απαιτούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις, σύμφωνα με τις οποίες οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας υποχρεώνονταν να στέλνουν μηνύματα έκτακτης ανάγκης στους κατοίκους περιοχών που βρίσκονται υπό απειλή.
Μεσολάβησε άλλο ένα εξάμηνο, έως ότου η ΓΓΠΠ προωθήσει τον Αύγουστο του 2017 τη νομοθετική ρύθμιση, ενώ η νέα, τροποποιημένη, σύμβαση υπεγράφη τον Φεβρουάριο του 2018.