Ο τομεάρχης Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Δωδεκανήσου, κ. Μάνος Κόνσολας, σχετικά με τη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ που δείχνει μείωση της τάξης του 7% στις αεροπορικές αφίξεις από το εξωτερικό, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
“Πτωτική τάση καταγράφεται στον προγραμματισμό των αεροπορικών αφίξεων για το 2019. Αν επιβεβαιωθεί αυτή η τάση, τότε μιλάμε για 1,3 εκατ. λιγότερους επισκέπτες σε σχέση με το 2018. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της υπεφορολόγησης του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας”.
Ακολουθεί η πλήρης δήλωση του βουλευτή:
“Τα στοιχεία της μελέτης του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), σύμφωνα με τα οποία καταγράφεται πτωτική τάση της τάξης του 7% στον προγραμματισμό των αεροπορικών αφίξεων για το 2019, προκαλούν ανησυχία. Είναι ένα σήμα κινδύνου για τον τουρισμό μας.
Αν επιβεβαιωθεί αυτή η τάση, τότε μιλάμε για 1,3 εκατ. λιγότερους επισκέπτες σε σχέση με το 2018.
Η μειωμένη ζήτηση των αεροπορικών κρατήσεων για την Ελλάδα είναι πολυπαραγοντική. Ο κύριος λόγος, όμως, είναι η μειωμένη ανταγωνιστικότητα του τουρισμού μας, που οφείλεται στην υπερφορολόγηση. Με ΦΠΑ στην εστίαση στο 24%, στη διαμονή στο 13% δεν μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί απέναντι σε άλλες χώρες. Το τουριστικό μας προϊόν είναι, πλέον, ακριβό σε σχέση με χώρες όπως η Τουρκία , η Κύπρος, η Κροατία αλλά και η Ιταλία ή η Ισπανία. Οι υπέρμετροι φόροι στις επιχειρήσεις και ο φόρος διανυκτέρευσης έχουν κόστος, που μετακυλίεται στον τουρίστα.
Είναι, πλέον, ξεκάθαρο ότι η επιλογή της κυβέρνησης να επιβάλει νέους φόρους στον τουρισμό, αρχίζει να λειτουργεί εις βάρος μας.
Η Νέα Δημοκρατία θα ανακόψει αυτή την πορεία φθοράς και υποχώρησης του τουρισμού μας. Με μείωση των φόρων, με μείωση του ΦΠΑ στη εστίαση στο 13%, κατάργηση του φόρου διανυκτέρευσης και σταδιακή μετάβαση σε ένα ΦΠΑ της τάξης του 11% για όλο το τουριστικό πακέτο”.
Με βάση τη μελέτη, σημαντικό ρόλο για τη μειωμένη ζήτηση αεροπορικών θέσεων τη θερινή περίοδο του 2019 παίζουν:
- η επιβράδυνση της οικονομίας στην Ευρωζώνη: οι οικονομίες της Ευρωζώνης προβλέπεται το 2019 να αναπτυχθούν με μικρότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με το 2018, αλλά και σε σύγκριση με προηγούμενες προβλέψεις,
- η μη ολοκλήρωση της συμφωνίας της ΕΕ με το Ηνωμένο Βασίλειο για τους όρους του Brexit και η ανασφάλεια που δημιουργεί η προοπτική ενός no-deal Brexit,
- η δυναμική επάνοδος της Τουρκίας ως τουριστικού προορισμού (με πολύ ανταγωνιστικές τιμές),
- η χρεωκοπία της Germania, η οποία είχε προγραμματίσει περίπου 381.000 θέσεις. Είναι πιθανή η απορρόφηση (μέρους) των χαμένων θέσεων από άλλες αεροπορικές εταιρείες που θα αποτυπωθεί στον επόμενο προγραμματισμό,
- το ζεστό περυσινό καλοκαίρι στην Ευρώπη που επηρέασε την ταξιδιωτική συμπεριφορά στις χώρες αυτές είτε οδηγώντας σε “staycations” είτε σε αναβολή της λήψης της απόφασης για διακοπές στο εξωτερικό.
Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, εξετάζοντας τις επιμέρους αγορές, μειώσεις καταγράφονται στον προγραμματισμό θέσεων προς τα περιφερειακά αεροδρόμια από τις αγορές της Γερμανίας (-16% ή -624.000), του Ηνωμένου Βασιλείου (-6% ή -259.000), της Ρωσίας (-14% ή -165.000), της Σουηδίας (-21% ή -155.000) και της Ελβετίας (-27% ή -147.000).
Αντίθετα, αυξήσεις καταγράφονται από τις αγορές της Γαλλίας (+15% ή +146 χιλ.), της Πολωνίας (+4% ή +52.000), της Τουρκίας (+51% ή +48.000), της Ιταλίας (+3% ή +37.000) και της Ρουμανίας (+23% ή +32.000).
Σημειώνεται δε ότι στις αγορές της Γερμανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου οφείλεται το 68% (-884.000 θέσεις) της απώλειας θέσεων που καταγράφεται για το 2019 σε σύγκριση με το 2018.
Παράλληλα, τονίζεται ότι η ζήτηση θέσεων από Ρουμανία, Πολωνία και Τουρκία είναι αυξημένη παρότι η συναλλαγματική ισοτιμία των νομισμάτων τους σε σχέση με το ευρώ έχει επιδεινωθεί σε σύγκριση με το καλοκαίρι του 2018.