Με σκεπτικισμό και έντονη κριτική υποδέχθηκαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης τη δημοσιοποίηση του τελικού σχεδίου του υπουργείου Παιδείας για το εισαγωγικό σύστημα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την αναμόρφωση της Γ’ Λυκείου.
Σημειώνεται πως ανάμεσα σε άλλα, το σχέδιο προβλέπει μείωση μαθημάτων γενικής παιδείας αλλά και αύξηση των ωρών διδασκαλίας στα μαθήματα προσανατολισμού με παράλληλη αύξηση της ύλης, καθώς επίσης και καθιέρωση της ελεύθερης πρόσβασης σε μη δημοφιλή πανεπιστημιακά τμήματα.
ΝΔ: Πολύ κακό για το τίποτα
Σχολιάζοντας το εν λόγω σχέδιο, η Τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ Νίκη Κεραμέως, σημειώνει ότι «ύστερα από σχεδόν δύο χρόνια αντικρουόμενων εξαγγελιών από τον υπουργό και στελέχη της κυβέρνησης σχετικά με την κατάργηση ή μη των πανελλαδικών εξετάσεων, σήμερα, λίγο πριν την εκπνοή της σχολικής χρονιάς, ένα ακόμη σχέδιο είδε το φως της δημοσιότητας. Τόση αναμονή για ένα σχέδιο παρωχημένο με φανερή την ιδεοληπτική επιρροή του ΣΥΡΙΖΑ».
«Τόση αναμονή για ένα σχέδιο γεμάτο προβληματικά σημεία, όπως είναι ενδεικτικά ο διαχωρισμός των τμημάτων σε “Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης” (ΤΕΠ) και “Τμήματα Πρόσβασης μόνο με Πανελλαδικές Εξετάσεις” (ΤΠΠΕ) και ο υποβιβασμός των Λατινικών σε μάθημα επιλογής», σημειώνει η κ. Κεραμέως και προσθέτει:
«Τόση αναμονή για ένα σχέδιο που κάθε άλλο παρά μεταρρύθμιση είναι και με αλλαγές που κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση σε σχέση με ό,τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο. Δεν προξενεί καμία έκπληξη ότι οι αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας έχουν ήδη εκδηλωθεί. Αν το υπουργείο το καταθέσει στη Βουλή, η Νέα Δημοκρατία θα σταθεί απέναντι καταψηφίζοντάς το».
ΚΚΕ: Πανηγυρίζουν οι φροντιστηριάρχες
Το ΚΚΕ από την πλευρά του υπογραμμίζει ότι το σχέδιο, «είναι καταδικασμένο στη συνείδηση της πλειοψηφίας των μαθητών, των γονιών και των εκπαιδευτικών. Και μόνο το γεγονός ότι φέρνει αλλαγές για τη σημερινή Β’ Λυκείου, δυο μόλις μήνες πριν τη λήξη του σχολικού έτους, αντιμετωπίζοντας τους μαθητές σαν πειραματόζωα και φορτώνοντας με επιπλέον άγχος τις οικογένειές τους, δείχνει το άγχος της κυβέρνησης να φτιάξει ένα Λύκειο-φροντιστήριο-εξεταστικό κέντρο».
«Η ουσία είναι ότι το Λύκειο που θέλει να φτιάξει η κυβέρνηση θα είναι ακόμα πιο ταξικό και με τη βούλα, ένα Λύκειο-φροντιστήριο, όπου θα γενικευτεί ένας ατελείωτος εξεταστικός μαραθώνιος και η όποια γενική μόρφωση θα σταματά ουσιαστικά στην Α’ Λυκείου, την ίδια στιγμή που είναι τόσα πολλά όσα πρέπει να μάθουν και να γνωρίσουν οι νέοι μέχρι τα 18 τους χρόνια, ανεξάρτητα από το επάγγελμα στο οποίο θα καταλήξουν» τονίζει το ΚΚΕ προσθέτοντας «το Λύκειο που θέλει να φτιάξει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα κοιτάει ακόμα περισσότερο τους μαθητές στην τσέπη, χωρίζοντας και κατηγοριοποιώντας τους μαθητές».
Ποτάμι: Σοβαρά κενά
Ο βουλευτής του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς από την πλευρά του υποστηρίζει ότι το σχέδιο εξακολουθεί να έχει ασάφειες και κενά. «Ποιος θα καθορίζει τον αριθμό των εισακτέων σε κάθε τμήμα; Η αυτονομία των Πανεπιστημίων θα συνεχίζει να είναι μόνο στα χαρτιά;», διερωτάται ο κ. Μαυρωτάς και συνεχίζει:
«Η αναβάθμιση του Λυκείου περνάει σίγουρα από την έννοια του εθνικού απολυτήριου. Ένα πρώτο ερώτημα λοιπόν είναι γιατί δεν θα συμμετέχουν καθόλου η Α’ και Β’ Λυκείου στο εθνικό απολυτήριο; Όμως, το πιο κρίσιμο ερώτημα που παραμένει είναι πώς θα διασφαλίζεται το ίδιο επίπεδο των θεμάτων για τις ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις από τον Έβρο ως την Κρήτη, ώστε να μιλάμε για ένα ενιαίο «εθνικό απολυτήριο»; Χωρίς τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας από την οποία θα γίνεται η επιλογή των θεμάτων, δεν μπορεί να υπάρχει ομοιομορφία και αξιοπιστία στο σύστημα. Η ιδεοληψία της κατάργησης της τράπεζας θεμάτων δυστυχώς επικρατεί ακόμα στην παρούσα κυβέρνηση που όλο και κατεβάζει τον πήχη. Επίσης, εφόσον θα συμμετέχουν στον βαθμό του απολυτηρίου και μη εξεταζόμενα μαθήματα αυτά θα πρέπει να έχουν κάποιον αξιόπιστο τρόπο αξιολόγησης, ώστε να μην εμφανίζεται το γεγονός να έχουν όλοι, ανεξαιρέτως προσπάθειας, 20άρια».
«Η δημιουργία τμημάτων δύο ταχυτήτων (τα πράσινα και τα κόκκινα) τα οποία μάλιστα μπορεί να εναλλάσσονται από χρονιά σε χρονιά δεν είναι τόσο πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι ο ακαδημαϊκός λαϊκισμός που έχει επικρατήσει τα τελευταία χρόνια, και δεν αποκλείεται προ των εκλογών να δούμε και νέα επεισόδια του, ακόμα και διατάξεις που είχαν αποσυρθεί και προεκλογικά επαναφέρονται. Τέλος, ο διάλογος επί του συγκεκριμένου σχεδίου, εφόσον προβλέπεται να έρθει ως νομοθετική πρωτοβουλία, θα έπρεπε να γίνει και με ad hoc συνεδριάσεις της Διαρκούς Eπιτροπής Mορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για ουσιαστικό διάλογο. Όπως έχει υποσχεθεί ο Υπουργός για τις μετεγγραφές φοιτητών από πέρσι τον Μάιο και ακόμα περιμένουμε…» συνεχίζει ο βουλευτής του Ποταμιού και καταλήγει:
«Το τελικό συμπέρασμα είναι ότι το Υπουργείο «Ώδινεν όρος και έτεκεν μυν». Άτολμες αλλαγές που δεν αλλάζουν το τοπίο απλώς προσπαθούν να διευκολύνουν κάποιες καταστάσεις εν όψει των εκλογών. Οι όποιες αλλαγές όμως ειδικά στα θέματα της Παιδείας θα πρέπει να γίνονται με το βλέμμα στις επόμενες γενιές και όχι στις επόμενες κάλπες…»