Μια δύσκολη χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό θα είναι η φετινή μετά από πολλά χρόνια ισχυρής ανόδου. Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν μια κόπωση της εγχώριας αγοράς καθώς ο αυξημένος διεθνής ανταγωνισμός, το Brexit αλλά και τα προβλήματα που προκαλεί στις επιχειρήσεις η υπερφορολόγηση επηρεάζουν αρνητικά τον τουριστικό τομέα.
Τα πρώτα στοιχεία για τη φετινή σεζόν όπως ανακοινώθηκαν από το Ινστιτιούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) δείχνουν ότι οι θέσεις που έχουν δρομολογήσει οι αεροπορικές εταιρείες από το εξωτερικό για τη χώρα μας είναι μειωμένες. Μέσα στους επόμενες μήνες οι αεροπορικές εταιρείες θα οριστικοποιήσουν τον προγραμματισμό του πτητικού τους έργου οπότε θα μπορούν να εξαχθούν ασφαλέστερα συμπεράσματα ως προς τη διαθεσιμότητα των θέσεων.
Από την άλλη, οδεύοντας προς την έναρξη της τουριστικής σεζόν η οι προκρατήσεις από τις μεγάλες αγορές παρουσιάζουν διαφοροποιήσεις. Για παράδειγμα οι προκρατήσεις από τη γερμανική αγορά καταγράφουν ελαφρώς πτωτικές τάσεις, ενώ μεγάλο ερωτηματικό παραμένει η εξέλιξη των κρατήσεων από τη βρετανική αγορά αν και μέχρι στιγμής κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα.
Με το βλέμμα στο Brexit
Oι εξελίξεις σε σχέση με το Brexit εκτιμάται ότι θα παίξουν ρόλο στις τελικές αποφάσεις για την επιλογή του τόπου διακοπών μίας σημαντικής μερίδας Βρετανών που ταξιδεύουν στο εξωτερικό. Στο πεδίο αυτό, κομβική σημασία θα έχουν οι διακυμάνσεις στη τιμή της λίρας.
Μια ενδεχόμενη υποτίμηση του βρετανικού νομίσματος, δεν αποκλείεται να ωθήσει ένα ποσοστό Βρετανών μικρομεσαίας εισοδηματικής τάξης να επιλέξουν για τις διακοπές τους φθηνότερους προορισμούς από την Ελλάδα
Επίσης, η πορεία των οικονομιών στις χώρες της Ευρωζώνης θα καθορίσει και τις προτιμήσεις σημαντικής μερίδας τουριστών, που ως βασικό κριτήριο για τις επιλογές τους έχουν το κόστος του ταξιδιού. Πιο αισιόδοξα, πάντως είναι τα μηνύματα από τη ρωσική αγορά η οποία σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία δείχνει ότι θα φέρει καλύτερα αποτελέσματα για τον ελληνικό τουρισμό σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
Ανοδικά η Τουρκία, ευελιξία για την Ισπανία
Σε σχέση με το διεθνή ανταγωνισμό, η Τουρκία δείχνει ότι εκτός απροόπτου θα είναι και τη φετινή χρονιά ο μεγάλος κερδισμένος στη τουριστική «μάχη» της Μεσογείου. Υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρχουν εσωτερικά ζητήματα, η γειτονική χώρα αναμένεται να πετύχει ρεκόρ όλων των εποχών τόσο σε επίπεδο αφίξεων όσο και σε επίπεδο εσόδων.
Η Ισπανία έπειτα από ένα μεγάλο κύκλο ανόδου όλα τα προηγούμενα χρόνια εμφανίζει τους πρώτους μήνες του έτους υστέρηση στις κρατήσεις από βασικές αγορές. Όμως τα περιθώρια των Ισπανών να ρίξουν τις τιμές με στόχο την τόνωση της ταξιδιωτικής ζήτησης είναι πολύ πιο μεγάλα σε σχέση με τους Έλληνες καθώς το τουριστικό προϊόν τους επιβαρύνεται με χαμηλότερη φορολογία.
Βραχνάς η υπερφορολόγηση
Ουσιαστικά, η υπερφορολόγηση περιορίζει τις δυνατότητες των Ελλήνων ξενοδόχων να ρίξουν ιδιαίτερα τις τιμές ως μέσο ενίσχυσης των κρατήσεων τους.
Γι’ αυτό άλλωστε οι εκπρόσωποι των τουριστικών φορέων ζητούν τη μείωση της φορολογίας και τη κατάργηση του Φόρου Διαμονής ο οποίος δεν έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα και επιβαρύνει τους επισκέπτες που μένουν στα τουριστικά καταλύματα της χώρας. Παράλληλα, οι τουριστικοί φορείς ζητούν την επιβολή κανόνων στην λειτουργία της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων σε ακίνητα αλλά και ισότιμη φορολογία σε σχέση με τα τουριστικά καταλύματα.
Θεωρούν ότι ένα μεγάλο μέρος της ταξιδιωτικής κίνησης κατευθύνεται σε ακίνητα που ακόμη παραμένουν στην παραοικονομία με αποτέλεσμα να χάνονται έσοδα από τα νομίμως λειτουργούντα καταλύματα και κατ΄ επέκταση από τα δημόσια και ασφαλιστικά Ταμεία.
Τέλος, η δεξαμενή του εσωτερικού τουρισμού παραμένει μικρή με ελάχιστες αυξομειώσεις όλα τα τελευταία χρόνια και δεν αναμένεται ιδιαίτερη διαφοροποίηση τη φετινή περίοδο.
Το βάρος των φορολογικών και άλλων υποχρεώσεων έχει περιορίσει κατά 50% το διαθέσιμο ταξιδιωτικό εισόδημα των Ελλήνων σε σχέση με τη προ μνημονίων εποχή.