Έξω από τους στόχους του πολυετούς προγραμματισμού προσλήψεων αλλά και από τα ανώτατα “πλαφόν” του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Πολιτικής, όσον αφορά την απασχόληση και τη μισθολογική δαπάνη στη Γενική Κυβέρνηση, θα βρεθούν οι προσλήψεις εποχικών και εκτάκτων συμβασιούχων, αλλά και των απασχολούμενων με συμβάσεις έργων στους Δήμους και τις Περιφέρειες.
Αυτό ξεκαθαρίζουν νεότερες οδηγίες που εξέδωσε το Υπουργείο Εσωτερικών κατ’ εφαρμογή διατάξεων νομοσχεδίου το οποίο ψήφισε η κυβέρνηση τον περασμένο μήνα.
Οι οδηγίες αυτές στόχο έχουν να κατευθύνουν τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Δήμους, Περιφέρειες) στο πώς θα διατυπώσουν φέτος τα αιτήματά τους προς το ΥΠΕΣ, αναφορικά με τις προσλήψεις που θέλουν να κάνουν την περίοδο 2020-2023.
Ωστόσο, αν και σχετικά με το μόνιμο προσωπικό και τους συμβασιούχους αορίστου χρόνου, όπως αναφέρεται στη σχετική εγκύκλιο του ΥΠΕΣ, ισχύουν οι περιορισμοί του Μεσοπρόθεσμου, δεν ισχύουν για τους εποχικούς, τους έκτακτους συμβασιούχους, αλλά και για όσους απασχολούνται με συμβάσεις έργου στους ΟΤΑ.
Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Εσωτερικών επισημαίνει ρητά πως “στο πρότυπο, προς συμπλήρωση, αρχείο δεν περιλαμβάνεται το παρασχεθέν, από το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, υπόδειγμα που αφορά στον πολυετή προγραμματισμό του εποχικού προσωπικού, το οποίο δεν θα πρέπει να συμπληρωθεί από τους φορείς της ΤΑ”. Και αυτό, σύμφωνα με το ΥΠΕΣ για τους εξής λόγους:
“Από τις διατάξεις του ν. 4590/2019 (σ.σ.: του νομοσχεδίου που ψήφισε η κυβέρνηση τον Φεβρουάριο του 2019) προβλέπεται η υποβολή σχεδίων τετραετούς προγραμματισμού τόσο για το τακτικό όσο και για το εποχικό προσωπικό, εφόσον οι διαδικασίες πρόσληψης υπόκεινται στην έγκριση της Επιτροπής της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου 33/2006 (άρθρο 7 παρ.1 του ν.4590/2019).
Ωστόσο (…) στην περίπτωση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού (σ.σ.: Δήμοι, Περιφέρειες), των Νομικών Προσώπων και των επιχειρήσεών τους, οι προσλήψεις για την κάλυψη αμιγώς εποχικών αναγκών έχουν εξαιρεθεί από την έγκριση της Επιτροπής της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου και είτε δεν εγκρίνονται από κανένα όργανο (π.χ. ναυαγοσώστες, προσωπικό πυροπροστασίας, προσωπικό για τη στελέχωση των δημοτικών κατασκηνώσεων), είτε εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών (π.χ. προσωπικό που αμείβεται με αντίτιμο για τη στελέχωση υδροθεραπευτηρίων κ.λπ.)”.
“Επομένως”, συμπληρώνει η ίδια εγκύκλιος, “το προσωπικό αυτό (σ.σ.: εποχικοί) δεν θα συμπεριληφθεί στον τετραετή προγραμματισμό”.
Και όχι μόνο αυτό, αλλά από το Υπουργείο Εσωτερικών τονίζεται πως “ομοίως δεν θα συμπεριληφθούν στον τετραετή προγραμματισμό άλλες περιπτώσεις έκτακτου προσωπικού που εγκρίνονται μεν από την Επιτροπή της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου 33/2006 αλλά δεν χαρακτηρίζονται από εποχικότητα, όπως π.χ. διευθυντές σε ΝΠΙΔ επί θητεία, προσωπικό για τη στελέχωση ΚΑΠΗ, παιδικών σταθμών κ.λπ.”.
“Τέλος”, τονίζεται στις ίδιες οδηγίες του Υπουργείου Εσωτερικών, “στον τετραετή προγραμματισμό δεν θα συμπεριληφθούν συμβάσεις μίσθωσης έργου”.
Αντίθετα, ο προγραμματισμός των προσλήψεων για την περίοδο 2020-2023 θα αφορά το τακτικό προσωπικό και τους συμβασιούχους Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, τόσο στους Δήμους-Περιφέρειες, όσο και γενικότερα στο Δημόσιο. Γι’ αυτούς μόνο, όπως επισημαίνει η εν λόγω εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών, “το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, λαμβάνοντας υπόψη τον πολυετή προγραμματισμό κάθε φορέα, συντάσσει συγκεντρωτικό τετραετές σχέδιο προγραμματισμού προσλήψεων, το οποίο υποβάλλεται στο Υπουργείο Οικονομικών και αξιολογείται ως προς τις δημοσιονομικές του επιπτώσεις, προκειμένου να ενσωματωθεί στο εκάστοτε Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής”.
Έτσι, η κυβέρνηση όχι μόνο σχεδιάζει -με διάταξη νομοσχεδίου που κατάθεσε κατά τον τρέχοντα μήνα- να επιτρέψει ακόμα και προεκλογικά τις προσλήψεις στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), αλλά πιο πριν αποσύνδεσε αυτές τις προσλήψεις από κάθε περιορισμό, τόσο στο δημοσιονομικό επίπεδο όσο και σε σχέση με το ανώτατο πλήθος των εργαζομένων στο Δημόσιο, όπως αυτό προβλέπεται στο Μεσοπρόθεσμο…