«Εμείς σαν τουριστικός οργανισμός έχουμε προπληρώσει τις αεροπορικές θέσεις και τώρα θα πρέπει αυτές να τις γεμίσουμε με ό,τι θέλει να πληρώσει ο πελάτης».
Με την αφοπλιστική αυτή δήλωση, που έκανε προς τη ‘δημοκρατική’, η κα. Nina Hornewall, εμπορική διευθύντρια του μεγάλου, σκανδιναβικού τουριστικού οργανισμού “Apollo”, έδωσε το στίγμα της πορείας που θα ακολουθήσει η φετινή σεζόν στους επόμενους μήνες. Η ίδια, στην ετήσια εκδήλωση που οργάνωσε ο tour operator την περασμένη Παρασκευή, ανέδειξε τις “δράσεις προστασίας του περιβάλλοντος” και τις “αθλητικές δραστηριότητες” ως τους κορυφαίους παράγοντες που επηρεάζουν και θα διαμορφώνουν το παγκόσμιο τουριστικό προϊόν από τώρα και στο εγγύς μέλλον.
Ειδικότερα, είναι πια κοινά αποδεκτό ότι η φετινή σεζόν θα είναι εξαιρετικά δύσκολη. Για τη Ρόδο ο Μάρτιος δεν είχε αφίξεις, ο Απρίλιος κινήθηκε σε μέτρια επίπεδα, στο Μάιο κυριαρχεί η μεγάλη μείωση των κρατήσεων σε σύγκριση με πέρυσι. Όλα αυτά ήδη έχουν αντίκτυπο και στην τουριστική – εμπορική αγορά, που παραμένει στον πάτο.
Στο ερώτημα της “δ” για το εάν οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής θα αλλάξουν το σκηνικό στο υπόλοιπο της σεζόν, η κα. Hornewall υπήρξε κατηγορηματική: «Αυτό εξαρτάται από το business model του κάθε τουριστικού οργανισμού. Ήδη, καταγράφεται σημαντική μείωση στη ζήτηση κι εμείς έχουμε προπληρωμένες τις θέσεις των αεροπορικών εταιρειών. Αυτές πρέπει να τις γεμίσουμε με ό,τι θέλει να πληρώσει ο πελάτης».
Είναι μια ιδιότυπη κρίση στον τουρισμό και δεν αφορά μόνο την Ελλάδα. Από την εκκίνησή της έχουν ήδη πτωχεύσει πέντε αεροπορικές εταιρείες, αρκετοί μικροί tour operators, οι δε κολοσσοί TUI και Thomas Cook έχουν ανακοινώσει ότι δεν πρόκειται να πετύχουν τους στόχους που είχαν θέσει για το 2019. Της αποδίδεται ο χαρακτηρισμός “ιδιότυπη” διότι δεν έχει τη ρίζα της σε οικονομικά ζητήματα ή ακραίες καταστάσεις, όπως οι πόλεμοι.
Γιατί;
Στο ερώτημα αυτό δεν υπάρχει συγκεκριμένη απάντηση. Τα ίδια τα υψηλόβαθμα στελέχη του tour operator “Apollo” δήλωσαν αδυναμία στο να αποδώσουν αυτό το φαινόμενο αποκλειστικά σε μία αιτία. Είναι σίγουρο ότι δεν φταίει η Τουρκία και η πτώση της τουρκικής λίρας που ακούγεται ως εύκολη απάντηση. Ούτε καν από μόνο του το άνοιγμα όλων των άλλων ανταγωνιστικών προορισμών. «Καμιά σχέση. Το πρόβλημα είναι διεθνές». Τα ίδια στελέχη, ωστόσο, έδωσαν ένα πλαίσιο παραγόντων που σήμερα διαμορφώνουν τις τάσεις της τουριστικής αγοράς από την Ευρώπη του βορρά και πιθανότητα είναι εκείνες που θα καθορίζουν τις επιλογές της πλειονότητας των τουριστών του 21ου αιώνα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο “Apollo” ανήκει στον τουριστικό γίγαντα “Der Touristic”, τον τρίτο μεγαλύτερο οργανισμό τουρισμού στην Ευρώπη. Η “ομπρέλα” αυτή διακινεί κάθε χρόνο 7,1 εκατομμύρια τουρίστες, ο δε, “Apollo” βρίσκεται στις τρεις πρώτες επιλογές των Νορβηγών, Σουηδών, Φινλανδών και Δανών για την αγορά τουριστικών πακέτων. Η Σκανδιναβική αγορά σήμερα έχει 25 εκατομμύρια εν δυνάμει τουρίστες.
Όλα τα στοιχεία και οι εκτιμήσεις που ακολουθούν παρουσιάστηκαν στην ετήσια εκδήλωση του “Apollo”, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή 10 Μαΐου, στο ξενοδοχείο Elysium. Στη βραδιά – θεσμό ο tour operator βραβεύει κάθε χρόνο τους συνεργάτες – ξενοδόχους που ξεχώρισαν με τις υποδομές και τις παροχές τους, καθώς επίσης παρουσιάζει όλα τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τη μελέτη των εντυπώσεων και των επιλογών των τουριστών.
Κύριοι αναλυτές της βραδιάς ήταν η κα. Nina Hornewall και ο κ. Φραγκίσκος Γιάννης, Commercial Manager και senior contracting manager αντίστοιχα για τον tour operator “Apollo”.
H προστασία του
περιβάλλοντος ανάγεται
σε ρυθμιστικό
παράγοντα για την
πορεία του τουρισμού
H Greta Thunberg είναι μόλις 16 ετών και ήδη έχει ανακηρυχθεί πως είναι η πιο σημαντική γυναίκα της Σουηδίας για το τρέχον έτος. Η δράση της εναντίον της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος ξεκίνησε με ένα πανό που αναρτούσε κάθε Παρασκευή, μετά το μάθημα, έξω από το σχολείο της και αυτή της η πρωτοβουλία, μέσα σε μερικούς μήνες, έχει μετεξελιχθεί σε παγκόσμιο κίνημα. Ένα από τα σημεία στα οποία επικεντρώνεται η εκστρατεία της Greta είναι η περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλούν στον πλανήτη οι αεροπορικές πτήσεις. Η ίδια καλεί τους πάντες να σταματήσουν τη χρησιμοποίηση αεροπλάνων και να επιλέγουν για τις μετακινήσεις του τα τρένα. Η επίπτωση στον τουρισμό υπήρξε άμεση.
«Παρακολουθούμε τις συγκεντρώσεις που γίνονται, τα ρεπορτάζ στη Σουηδία όπου καλείται ο μέσος πολίτης να απαντήσει στο ερώτημα: θα ταξιδεύατε με αεροπλάνο για τις επόμενες διακοπές σας; Η απάντηση που δίνουν είναι: ΟΧΙ, ΟΧΙ».Η κα. Hornewall περιέγραψε αυτή την εικόνα και αμέσως στράφηκε προς όλα τα στελέχη των μεγάλων ξενοδοχείων της Ρόδου που συμμετείχαν στην εκδήλωση:
«Έχω ένα μήνυμα για εσάς. Πρέπει όλοι μαζί να δουλέψουμε, να δείξουμε ότι ο τουρισμός στηρίζει την οικολογία. Πρέπει να δουλέψουμε με όλα τα πιστοποιητικά που διαθέτουμε, να δείξουμε τη δουλειά μας στη μείωση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος. Να δείξουμε τα Green Key’s, να πείσουμε τον κόσμο. Σας παρακαλώ, κάντε σοβαρές προσπάθειες για την προστασία του περιβάλλοντος και αυτές να τις πιστοποιήσετε. Όλοι μαζί να δείξουμε ποιο είναι το σύγχρονο πρόσωπο του τουρισμού».
Πρέπει να σημειωθεί ότι πέρυσι οι Σκανδιναβοί βίωσαν το θερμότερο καλοκαίρι της ζωής τους. Τόσο υψηλές θερμοκρασίες δεν είχαν καταγραφεί από το έτος 1763. Αυτό προκάλεσε μια μεγάλη στροφή στην επιλογή του τόπου για τις διακοπές τους. «Οι υψηλές θερμοκρασίες έκαναν τους Σκανδιναβούς να στραφούν σε διακοπές στο εσωτερικό των χωρών τους. Θέλησαν να χαρούν τον τόπο τους, να τον δουν όπως δεν τον είχαν ξαναδεί στη ζωή τους. Ενώ πέρυσι τον Μάιο ζούσαμε τον παράδεισο των κρατήσεων, από τον Ιούνιο (της περασμένης σεζόν) κι έπειτα υπήρξε μια τέτοια καθίζηση, ώστε ακόμα και δωρεάν να τους προσφέραμε το ταξίδι στο εξωτερικό, εκείνοι δεν θα το επέλεγαν».
Τόσο η κα. Ν. Hornewall, όσο και ο κ. Φρ. Γιάννης, τόνισαν ότι «το κλίμα, οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες έχουν αναχθεί στον βασικό οδηγό διακοπών για τους βορειοευρωπαίους».
Active tourism
Η παροχή πακέτων πεζοπορίας ή αλλιώς το Hikking μαζί με τη διανυκτέρευση είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας που θα οδηγούσε έναν Σουηδό στο να επιλέξει τουριστικό προορισμό. Πολύ ψηλά στις επιλογές τους βρίσκονται επίσης η Yoga και η ποδηλασία. Ακολουθούν το σκι, το τρέξιμο, η ομαδική αθλητική άσκηση (group training), η κολύμβηση, η κατάδυση, το surfing, το stand up paddle και το crossfit. Από την κλίμακα των περίπου 20 δραστηριοτήτων, το golf βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις, μαζί με το παραδοσιακό τένις και το τρίαθλο.
Αν και η έρευνα αυτή, όπως έγινε από τον tour operator “Apollo”, αφορά τις επιλογές των Σουηδών, εν τούτοις αποτυπώνει πλήρως τις νέες τάσεις στο παγκόσμιο τουριστικό προϊόν.
«Έχουμε πει ότι το μοντέλο Ήλιος – Θάλασσα δεν είναι αρκετό. Η διαφοροποίηση είναι το κλειδί για την επιτυχία κάθε ξενοδοχειακής μονάδας και ακολούθως για ολόκληρο τον προορισμό. Δεν θέλουμε άλλο ένα “me too” πακέτο. Τα sports και γενικά το active tourism κάνουν ελκυστικό ένα προορισμό, κυρίως στους Youths (ηλικίες 18 – 25). Sports, activities και καλό design είναι καλύτερος συνδυασμός».
Προβλέψεις για το 2020
Ήταν αρκετές δεκάδες οι ξενοδόχοι και οι διευθυντές ξενοδοχείων που παραβρέθηκαν στην εκδήλωση του Apollo, την περασμένη Παρασκευή. Όλοι τους άκουσαν με ικανοποίηση ότι οι κόποι τους για ποιότητα βρίσκουν ανταπόκριση. Η Ρόδος, ως προορισμός έχει επιτύχει υψηλά ποσοστά ικανοποίησης από όλους τους τουρίστες που επιλέγουν πακέτα από τον Σκανδιναβικό τουριστικό οργανισμό.
Τα στοιχεία έδειξαν ότι τη Ρόδο επέλεξαν, μέσω του Apollo:
– Opals 12% (ηλικιακή ομάδα 65 και άνω)
– Empty nesters 31% (ηλικιακή ομάδα 46 – 65, με πακέτα δύο ατόμων)
– Families 32% (οικογένειες ηλικίας από 18 ετών και άνω, με πακέτα που περιλαμβάνουν τουλάχιστον ένα παιδί)
– Adult couples 15% (ηλικίες 26 έως 45, με πακέτα δύο ατόμων)
– Youth adults 10% (ηλικίες 18 – 25)
Αυτού του είδους η κατηγοριοποίηση αφορά αποκλειστικά το συγκεκριμένο τουριστικό οργανισμό, η commercial manager του οποίου τόνισε ενώπιον όλων: «Για το έτος 2020 θα κάνουμε τα πάντα για να διατηρήσουμε τα επίπεδα των κρατήσεων». Στις επιμέρους συζητήσεις που ακολούθησαν της εκδήλωσης, η αναφορά αυτή της κας. Hornewall ερμηνεύθηκε ως οιωνός περαιτέρω πιέσεων των tour operators για συμπίεση των τιμών των ξενοδοχείων.
Είναι επίσης απαραίτητο να σημειωθεί, η ανησυχία που εξέφρασε ο κ. Φραγκίσκος Γιάννης για την κατάσταση που επικρατεί στο αεροδρόμιο της Ρόδου. «Είναι βεβαίως ζητούμενες οι εργασίες ανακαίνισης και αναβάθμισης, όμως η εικόνα που εμφανίζει ο αερολιμένας του νησιού με κάνει και ανησυχώ». Ο ίδιος, τόνισε την ανάγκη «να δημιουργηθούν υποδομές στο νησί, να γίνουν κολυμβητήρια, γήπεδα γκολφ, να μπορέσουμε να φέρουμε κόσμο και σε περιόδους εκτός σεζόν».
Η εκδήλωση του Apollo ολοκληρώθηκε με την απονομή των βραβείων του Οργανισμού προς τους ξενοδόχους που ξεχώρισαν με την ποιότητα και τις παροχές που προσέφεραν. Η επιλογή έγινε με γνώμονα τις αναφορές των ίδιων των τουριστών.