Κάποιοι τους συναντούν σχεδόν καθημερινά. Κάποιοι, όταν παραγγέλνουν φαγητό ή καφέ στη δουλειά, όταν η τηλεόραση παίζει ποδοσφαιρικό αγώνα, έχουν παρέα στο σπίτι ή απλά δεν έχουν μαγειρέψει.
Πρόκειται για τους διανομείς και τους κούριερ –σ.σ. μια ομάδα εργαζομένων που έχει πληρώσει στην κυριολεξία με αίμα την εργασία της αφού περισσότερα από 15 είναι τα θύματα τον τελευταίο 1,5 χρόνο- που πριν από ένα μήνα, στις 11 Απριλίου πραγματοποίησαν την πρώτη μεγάλη 24ωρη απεργία τους.
Τα αιτήματά τους; Εταιρικά δίκυκλα, μέσα ατομικής προστασίας, ένσημα βαρέα και ανθυγιεινά, ενιαία ειδικότητα και συλλογική σύμβαση εργασίας. Αιτήματα μέρος των οποίων επιχειρεί να ικανοποιήσει η Κυβέρνηση με άρθρο που περιλαμβάνεται στο τελευταίο πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε από τη Βουλή.
Μόνο που στο άρθρο 56 “Διατάξεις για την υγεία και την ασφάλεια κατά τη διανομή και μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων” δεν αναφέρεται ρητά ότι οι εργοδότες θα πρέπει να παρέχουν στους εργαζομένους τους εταιρικά μηχανάκια.
Αντιθέτως η Κυβέρνηση προσπαθεί να “χρυσώσει το χάπι” με την παράγραφο 7 του συγκεκριμένου άρθρου, όπου προβλέπεται πως όταν οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα δικής τους ιδιοκτησίας, ο εργοδότης καταβάλλει πρόσθετη μηνιαία αποζημίωση χρήσης και συντήρησης του οχήματος που ισούται τουλάχιστον με το 15% του νόμιμου κατώτατου μηνιαίου μισθού ή της αντίστοιχης προκύπτουσας αναλογίας σε περίπτωση μερικής απασχόλησης.
Η συγκεκριμένη αποζημίωση, όπως αναφέρει ο νομοθέτης, δεν υπόκειται σε κρατήσεις ασφαλιστικών εισφορών, καταβάλλεται από τους εργοδότες μέσω λογαριασμού πληρωμών, αποδίδεται από τον οικείο πάροχο υπηρεσιών πληρωμών στους λογαριασμούς των εργαζομένων και αποτυπώνεται διακριτά στα χορηγούμενα εκκαθαριστικά σημειώματα αποδοχών.
Αυτά λέει ο νομοθέτης, οι εργαζόμενοι του κλάδου πάντως κρατούν “μικρό” καλάθι, για το αν οι εργοδότες θα συμμορφωθούν με τον νόμο.
Εκτός από την αύξηση 15%, ο εργοδότης θα πρέπει να τους εφοδιάζει με τον κατάλληλο εξοπλισμό προστασίας τους (προστατευτικό κράνος, πανωφόρι κατάλληλο για την προστασία του αναβάτη του μοτοποδηλάτου ή της μοτοσικλέτας, αδιάβροχη προστασία, γάντια και ανακλαστικό γιλέκο). Αν το μεταφορικό μέσο που χρησιμοποιούν είναι του εργοδότη, τότε τα οχήματα θα πρέπει να είναι κατάλληλα προσαρμοσμένα και συντηρημένα προκειμένου να διασφαλίζεται η ασφάλεια και η υγεία των εργαζομένων.
Διευκρινίζεται επίσης πως όσα προβλέπονται στο συγκεκριμένο άρθρο σε καμία περίπτωση δεν συνεπάγονται την οικονομική επιβάρυνση των εργαζομένων αλλά επιβαρύνουν εξ ολοκλήρου τον εργοδότη. Σε αντίθετη περίπτωση επιβάλλονται κυρώσεις, όπως πρόστιμα έως 50.000 ευρώ, προσωρινή διακοπή λειτουργίας της επιχείρησης, ή ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι μηνών.
Αρμόδια όργανα για την εφαρμογή του συγκεκριμένων ρυθμίσεων είναι οι Επιθεωρητές Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία, οι Ειδικοί Επιθεωρητές Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία του ΣΕΠΕ, οι Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων και οι Ειδικοί Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων του ΣΕΠΕ.
της Αλεξάνδρας Γκίτση