Τον Αύγουστο του 2018, ο πρόεδρος της “Dodekanisos Seaways” κ. Γιώργος Σπανός, είχε αποστείλει στον υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτ. Σαντορινιό την ακόλουθη επιστολή:
Κύριε Υφυπουργέ,
Με την ανάληψη των καθηκόντων σας, στον ευαίσθητο χώρο της ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής, είχαμε την βεβαιότητα ότι, ως Δωδεκανήσιος πολιτικός – γνώστης των συνθηκών του πολυνησιακού συμπλέγματος της περιοχής μας- θα αντιμετωπίζατε αποτελεσματικά τις ιδιαιτερότητες και τα προβλήματα με τα οποία ζουν οι τοπικές νησιωτικές κοινωνίες.
Κυρίως, σε ό,τι αφορά τις θαλάσσιες συνδέσεις, μεταξύ των νησιών μας, που, εκ των πραγμάτων, αποτελούν θεμελιώδη μοχλό ανάπτυξής τους, σε όλους τους τομείς.
Δυστυχώς, μια σειρά αποφάσεων του Υπουργείου σας μας υποχρεώνουν, ως ναυτιλιακή εταιρεία που επί δεκαοκτώ χρόνια αναβαθμίζει συνεχώς την ενδονησιωτική ακτοπλοΐα, συμβάλλοντας καθοριστικά στην οικονομική, τουριστική, πολιτιστική και κοινωνική ανάπτυξή τους, να αναθεωρήσουμε τις αρχικές εκτιμήσεις μας.
Η τελευταία απόφαση τής μη επαναπροκήρυξης, στον προβλεπόμενο, εκ του νόμου, χρόνο, της γραμμής δημόσιας υπηρεσίας Σάμος – Ικαρία – Φούρνοι – Αρκοί – Αγαθονήσι, Πάτμος – Λειψοί – Λέρος -Κάλυμνος – Κως, με όποιαν οπτική γωνία και αν την δει κανείς, είναι μια αρνητική, και βλαπτική για τις παραπάνω νησιωτικές κοινωνίες, απόφαση.
Και αν ακόμα επαναπροκηρυχθεί τον ερχόμενο Οκτώβριο ή Νοέμβριο -ίσως και αργότερα- οι συνέπειες θα είναι ιδιαιτέρως αρνητικές.
Διότι, όπως γνωρίζετε πολύ καλά, μέχρι τον διαγωνισμό, την ανάθεση στην ανάδοχο ναυτιλιακή και την έγκριση δρομολογίων απαιτείται πολύς χρόνος.
Έτσι, ούτε η ανάδοχος ναυτιλιακή εταιρεία, ούτε οι τουριστικοί παράγοντες (ξενοδόχοι κλπ) μπορούν να προγραμματίσουν έγκαιρα τις δράσεις τους για την επόμενη τουριστική περίοδο, δεδομένου ότι οι κρατήσεις από τους αλλοδαπούς και ημεδαπούς τουρίστες γίνονται σχεδόν από το τέλος της προηγούμενης τουριστικής περιόδου.
Είναι, επομένως, βέβαιο ότι θα υπάρξουν σοβαρές απώλειες για τις νησιωτικές οικονομίες και τους επαγγελματίες του τουρισμού.
Αυτήν την τόσο σοβαρή παράμετρο, ως προς την τουριστική ανάπτυξη των παραπάνω νησιών, είναι προφανές ότι δεν την λάβατε υπ’ όψιν.
Όπως δεν έχετε εκτιμήσει, βάσει των στοιχείων της επιβατικής κίνησης που είναι στη διάθεσή σας, ότι η συγκεκριμένη γραμμή έχει βάλει σε τροχιά ανάπτυξης τα νησιά της Σάμου – Ικαρίας – Φούρνων και των νησιών του βορείου συγκροτήματος του νομού Δωδεκανήσου, με ακόμα καλύτερες και πιο ευοίωνες τις προοπτικές στο άμεσο μέλλον.
Ως εταιρεία που σέβεται πρωτίστως τους νησιώτες που υπηρετεί και τους εκπροσώπους τους, ενημερώσαμε σχετικά, όπως είχαμε υποχρέωση τους δημάρχους των νησιών που εξυπηρετεί η μη προκηρυχθείσα γραμμή για να γνωρίζουν τι πραγματικά συμβαίνει και να μην αιφνιδιαστούν.
Σας υπενθυμίζουμε ότι την περασμένη περίοδο, αν και η προκήρυξη του διαγωνισμού έγινε τον Οκτώβριο (2017), σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες, τελικώς η μεταξύ μας σύμβαση με το Υπουργείο υπεγράφη με την έναρξη των δρομολογίων, γεγονός που στοίχισε τουριστικά και οικονομικά στους νησιώτες.
Ενώ, έτσι έχουν τα πράγματα, είδαμε με ειλικρινή θλίψη μας, το Υπουργείο σας να επαναπροκηρύσσει για πολλοστή φορά τη γραμμή Τήλος – Σύμη – Ρόδος και αντιστρόφως, καθώς και τη γραμμή Ρόδος – Κάρπαθος, δύο γραμμές για τις οποίες δεν έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από καμίαν εταιρεία, δεσμεύοντας ταυτόχρονα ένα κονδύλι του προϋπολογισμού που υπερβαίνει τα 2,5 εκατ. ευρώ, που θα μπορούσε να διαθέτει για την κάλυψη άλλων συγκοινωνιακών αναγκών.
Ιδιαίτερα για τα νησιά Σύμη και Τήλο έχετε επιδείξει, κατά τρόπον εμμονικό, ιδιαίτερο, έως προκλητικό, ενδιαφέρον, μολονότι οι ενέργειές σας συνιστούν διακριτική μεταχείριση σε βάρος της εταιρείας μας.
Η περίπτωση της έκτακτης δρομολόγησης του πλοίου “Σεμπέκο” για τρεις μόνο μήνες στην καρδιά του καλοκαιριού και όχι ετήσιας διάρκειας, είναι χαρακτηριστική.
Για μας, μη μπορώντας να ερμηνεύσουμε διαφορετικά τα γεγονότα, καθίσταται προφανές ότι αντιμετωπίζετε την εταιρεία μας άνισα, για να μην πούμε εχθρικά, αγνοώντας την τεράστια προσφορά της στις κοινωνίες των νησιών μας.
Προσφορά την οποία αναγνωρίζουν όλοι οι δήμαρχοι Δωδεκανήσου και Σάμου, αλλά και οι απλοί πολίτες που εισπράττουν τα πολλαπλά οφέλη από τη λειτουργία της, σ’ αυτά τα 18 χρόνια.
Αγνοείτε ακόμα ότι γι’ αυτήν μας τη δράση η Dodekanisos Seaways έχει τιμηθεί κατά καιρούς, από δημάρχους, από την Νομαρχιακή (τότε) Αυτοδιοίκηση, και με κορυφαία τιμητική διάκριση την ανάδειξή της από τους Lloyd’s ως της “καλύτερης ναυτιλιακής εταιρείας της Ελλάδας” για το έτος 2015.
Σας εκφράζουμε, επίσης, την θλίψη μας και για το γεγονός ότι δεν υποστηρίζετε, ως Δωδεκανήσιος πολιτικός και δή υφυπουργός Νησιωτικής Πολιτικής, το αίτημά μας για τη διαμόρφωση της ράμπας στο λιμάνι της Κω, για την ασφαλή, πρόσδεση των πλοίων μας, όταν πνέουν ισχυροί βόρειοι άνεμοι, μολονότι είναι θέμα της αρμοδιότητάς σας.
Κύριε υφυπουργέ,
Επειδή, στον τόπο που γεννηθήκαμε και ζούμε, γνωριζόμαστε όλοι πολύ καλά και επειδή, σε όλη μου τη ζωή, ως άνθρωπος και ως επιχειρηματίας, έχω μάθει να μιλώ τη γλώσσα της αλήθειας, αν και πληγώνει πολλές φορές, θα τολμήσω κάποιες επισημάνσεις.
Πρώτον, η Dodekanisos Seaways ιδρύθηκε από ένα όραμά μου, -μετά και το “ναυάγιο” της ΔΑΝΕ- με σκοπό να βοηθήσω τα νησιά και τις κοινωνίες τους να βγουν από την απομόνωση και να βαδίσουν στον δρόμο της ανάπτυξης.
Δεύτερον, σ’ αυτά τα 18 χρόνια λειτουργίας της, καταφέραμε, μέσα από αντίξοες συνθήκες (πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές κλπ) και με αδιάκοπο σκληρό αγώνα που κλόνισε σοβαρά την υγεία μου, να διαμορφώσουμε, με σύγχρονα νεότευκτα και ταχύπλοα πλοία ένα “πρότυπο μοντέλο” ενδονησιωτικής ακτοπλοΐας που δεν υπάρχει πουθενά στην Ελλάδα, με κάλυψη 17 προορισμών σε καθημερινή σχεδόν βάση.
Στη γλώσσα των συμπατριωτών μας αυτό το “πρότυπο μοντέλο”, που στήθηκε με πολύ κόπο και θυσίες, αποκαλείται “Θαλάσσιο Μετρό της Δωδεκανήσου”.
Τρίτον, σ’ αυτά τα χρόνια “σημαία” μας είχαμε την κοινωνική προσφορά και δεν είναι τυχαίο ότι κοινωνικοί φορείς, αθλητικοί σύλλογοι, πολιτιστικοί σύλλογοι, εθελοντικές οργανώσεις, εκπαιδευτικές κοινότητες και στρατιωτικοί μας τίμησαν κατά καιρούς για την στήριξή τους, μέσα από μια γενναία πολιτική προσφορών, εκπτωτικών και δωρεάν εισιτηρίων.
Τέταρτον, θα συμφωνήσετε μαζί μας ότι το “ακτοπλοϊκό” αποτελεί τον πιο νευραλγικό κρίκο στην ανάπτυξη των νησιών μας και ότι από το 2005, όταν δρομολογήσαμε το δεύτερο ταχύπλοο καταμαράν έπαψαν οι διαμαρτυρίες και καταγγελίες ως προς τις θαλάσσιες συνδέσεις, τουλάχιστον στα Δωδεκάνησα.
Δυστυχώς, όμως, όλα αυτά θέλετε να τα ξεχνάτε.
Στη θητεία σας στον υπουργικό θώκο δεν ενδιαφερθήκατε ποτέ, δεν επιδιώξατε μια ανταλλαγή απόψεων πως ακόμα οι θαλάσσιες συγκοινωνίες στον νομό μας μπορεί να γίνουν καλύτερες.
Απεναντίας, επιδείξατε, με νομοθετικές πρωτοβουλίες σας ζωηρότατο ενδιαφέρον για τις εταιρείες “λαϊκής βάσης”, ενώ γνωρίζετε ότι η μία έχει χρεοκοπήσει, παρά τον πακτωλό χρημάτων από το Δημόσιο, και το πλοίο της πέρασε σε χέρια Τούρκων πλοιοκτητών, και η άλλη τελεί υπό την προστασία του άρθρου 99 του Πτωχευτικού Κώδικα.
Εταιρείες, με υπερήλικα πλοία τα οποία αλλού θα είχαν αποσυρθεί προ καιρού, υποβαθμίζοντας έτσι τις θαλάσσιες συγκοινωνίες της περιοχής μας.
Σε εμάς έχει καταστεί σαφές πλέον ότι αντιμετωπίζετε με αντιπάθεια τις υγιείς επιχειρήσεις, και δεν σας συγκινεί το γεγονός ότι η Dodekanisos Seaways, πέραν της τεράστιας προσφοράς της, απασχολεί 72 εργαζόμενους, στην πλειονότητα τους Δωδεκανήσιους ναυτικούς που, αν δεν υπήρχε αυτή η εταιρεία, θα είχαν ναυτολογηθεί σε ποντοπόρα πλοία εγκαταλείποντας τις οικογένειές τους και τον τόπο που ζουν.
Και προφανώς αγνοείτε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι επιχειρήσεις υψηλού ρίσκου.
Στα τελευταία δέκα χρόνια δύο Δωδεκανήσιοι πολιτικοί βρέθηκαν στο τιμόνι του Υπουργείου Ναυτιλίας:
Εσείς και ο αλήστου μνήμης Αριστοτέλης Παυλίδης, χωρίς, ωστόσο, τα όποια προβλήματα στις θαλάσσιες συγκοινωνίες του νομού να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά.
Και εκείνος, για τους δικούς του λόγους, τους οποίους γνωρίζετε ασφαλώς, πολέμησε με πάθος την εταιρεία μας, και τώρα εσείς.
Αυτή, δυστυχώς, είναι η αλήθεια.
Μετά τιμής
Γεώργιος Σπανός
Πρόεδρο της
“Dodekanisos Seaways”