Η δεύτερη μέρα για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις χτες, συνεχίστηκε με τους υποψηφίους των ημερησίων και εσπερινών γενικών λυκείων να εξετάζονται στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Πιο συγκεκριμένα, δόθηκε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Ιταλού φιλοσόφου και πολιτικού επιστήμονα Norberto Bobbio “Το μέλλον της δημοκρατίας”, στο οποίο αναλύονται τα ιδανικά που χαρακτηρίζουν τους ενεργούς πολίτες σε μια δημοκρατική κοινωνία.
Οι ασκήσεις ανταποκρίνονταν στην εξεταστέα ύλη. Ωστόσο, αρκετά από τα ερωτήματα διακρίνονταν από το στοιχείο της πρωτοτυπίας-αποκλίνοντας από το “μοτίβο” των ασκήσεων προηγούμενων ετών – γεγονός που απαιτούσε όχι μόνο καλή προετοιμασία, αλλά και ουσιαστική κατανόηση του κειμένου.
Το θέμα της παραγωγής λόγου ζητούσε τη σύνταξη ενός άρθρου με βασικούς άξονες αφενός τις ενέργειες με τις οποίες ο πολίτης κάνει πράξη τη δημοκρατία στην καθημερινότητά του και αφετέρου τις ενέργειες του σχολείου που συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενεργών πολιτών με δημοκρατικό ήθος. Το συγκεκριμένο θέμα, αυτό της δημοκρατίας, θεωρείται πάντα επίκαιρο με δεδομένο ότι η εύρυθμη λειτουργία της απαιτεί διαχρονικά την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις διεργασίες της ήδη από τη νεαρή ηλικία τους.
«Ήταν ένα δύσκολο θέμα, το οποίο ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των παιδιών που δίνουν Πανελλήνιες εξετάσεις.
Το θέμα απευθυνόταν σε παιδιά που ήταν καλά διαβασμένα στην θεωρία, με πλούσιο λεξιλόγιο και να καταλαβαίνουν τι διαβάζουν. Το κείμενο ήταν διασκευασμένο -άρα χρειαζόταν περισσότερη προσοχή. Σας θυμίζω την περίπτωση σε Πανελλήνιες εξετάσεις που είχε πέσει ένα κείμενο της κας Αρβελέρ που ήταν διασκευασμένο και είχε κάνει η ίδια παρέμβαση, λέγοντας πως για να γράψει ένα παιδί την άποψή του, τις ασκήσεις, την περίληψη κλ.π. απαιτούνταν περισσότερες γνώσεις, αφού δεν είχε αποδοθεί ακριβώς το νόημα. Εκτιμώ πως είναι κάτι σαν “παγίδα” αφού έπρεπε να πάρουν οι ίδιοι οι εξεταζόμενοι θέση στο θέμα της Δημοκρατίας. Πάντως σε άλλες χρονιές, έβαζαν πιο απλά θέματα ενώ φέτος ήταν πιο απαιτητικό» δήλωσε στην “δ” καθηγήτρια φιλολογίας.
Ικανοποιητική η συμμετοχή – Χωρίς προβλήματα
η διανομή των θεμάτων
Με δηλώσεις του προς την “δ” ο προϊστάμενος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού μας κ. Γιάννης Παπαδομαρκάκης υπογράμμισε τα εξής: «Κατά την 2η ημέρα των Πανελληνίων εξετάσεων, οι μαθητές των ΓΕΛ εξετάστηκαν στη Νέα Ελληνική Γλώσσα και στην έκθεση. Στα Δωδεκάνησα, από τους 1.348 εξεταζόμενους προσήλθαν οι 1.285 για να γράψουν. Είναι ικανοποιητικό ποσοστό γιατί δεν μιλάμε για τεράστια αποχή -είναι ο αναμενόμενος αριθμός. Εκτιμώ ότι τα θέματα τόσο για τα ΕΠΑΛ όσο και για τα ΓΕΛ δεν ήταν πάρα πολύ δύσκολα».
Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, δεν σημειώθηκε κανένα πρόβλημα κατά την μετάδοση θεμάτων τα οποία δόθηκαν μετά τις 8.30 το πρωί ενώ τα παιδιά προσήλθαν από τις 8 το πρωί στα εξεταστικά κέντρα.
Οι εξεταζόμενοι πάντως -κάτι που σημείωσαν τόσο οι γονείς όσο και οι καθηγητές- προσπάθησαν να εξαντλήσουν όλη την χρονική προθεσμία που τους δόθηκε, έως και τις 12 παρά δέκα. Οι περισσότεροι μαθητές, βγήκαν από τα εξεταστικά κέντρα μετά τις 11.30 αφού προσπάθησαν να είναι πολύ προσεκτικοί στα γραπτά τους. Ένα μικρο-επεισόδιο σημειώθηκε στο Βενετόκλειο, όπου οι γονείς ζήτησαν από τους δασκάλους να προσπαθήσουν να βρουν μια λύση για να μην κάνουν τα παιδιά του δημοτικού σχολείου φασαρία, επειδή έγραφαν οι εξεταζόμενοι στο διπλανό σχολικό συγκρότημα Πανελλήνιες. Το θέμα όμως, λύθηκε έγκαιρα.
Να σημειωθεί επίσης, ότι σε όλα τα νησιά της Δωδεκανήσου, όπου υπήρχαν εξεταστικά κέντρα δεν σημειώθηκε κανένα πρόβλημα ενώ χρειάστηκε να μεταφερθεί ένας μαθητής από το Αγαθονήσι στο νησί της Λέρου, αφού δεν υπήρξε εκ του νόμου εξεταστικό κέντρο -με πληρωμένα όλα τα έξοδα διαμονής και μετακίνησης.
Ικανοποιημένοι οι μαθητές
από το θέμα στα Νέα
Ελληνικά
Ικανοποιημένοι πάντως, εμφανίσθηκαν με δηλώσεις τους στην “δ” οι μαθητές που εξετάστηκαν στα Νέα Ελληνικά.
*Γιώργος Ευαγγέλου (Βενετόκλειο): «Οι ασκήσεις ήταν μη αναμενόμενες. Εκτιμώ ότι δεν ήταν πολύ μεγάλος ο βαθμός δυσκολίας του θέματος αλλά σίγουρα έπρεπε να είσαι καλά διαβασμένος. Για να αναπτύξεις το θέμα, έπρεπε να έχεις άποψη και πλούσιο λεξιλόγιο. Ωστόσο είμαι ικανοποιημένος θα μπορούσε να είναι κάτι πολύ πιο δύσκολο».
*Φλώρα Σάββενα (Καπνοβιομηχανία): «Το θέμα δεν ήταν τόσο δύσκολο. Σίγουρα έπρεπε να είσαι προετοιμασμένος και καλά διαβασμένος, αλλά χρειαζόταν προσοχή».
*Χρήστος Παπαφιλίππου (Καπνοβιομηχανία): «Δε νομίζω ότι απαιτούσε τεράστια προσπάθεια. Μπορούσες να γράψεις την άποψή σου και μέσα από την προσωπική σου εμπειρία και να αναπτύξεις τα επιχειρήματά σου. Το θέμα για το μέλλον της δημοκρατίας, στο οποίο αναλύονταν τα ιδανικά που χαρακτηρίζουν τους ενεργούς πολίτες σε μια δημοκρατική κοινωνία είναι κάτι που μας απασχολεί όλους και πρέπει να έχουμε άποψη».
*Δημήτρης Παυλίδης (Καπνοβιομηχανία): «Δεν είχαμε ιδιαίτερα προβλήματα με το θέμα. Για μένα ήταν κατανοητό και θεωρώ ότι έχουμε όλοι άποψη για το πώς μπορούμε να είμαστε ενεργοί πολίτες μέσα σε μια δημοκρατική κοινωνία»