Σε νέα εποχή φιλοξενίας επιχειρεί να περάσει το νησί της Σύμης, με την πλειοψηφία των κατοίκων και τη δημοτική αρχή να ομονοούν για τις πρακτικές που θα πρέπει να υιοθετήσουν, τις κακές συνήθειες που θα πρέπει να αποβάλουν, την ανοχή που θα πρέπει να επιδείξουν έτσι ώστε όλοι, καλοκαίρι και χειμώνα, να έχουν εξαιρετική ποιότητα ζωής. Για να επιτευχθούν όλα τα παραπάνω, θα πρέπει και η Ρόδος να αναπτύξει ανάλογες πρακτικές. Ουσιαστικά, εκείνο που ξεκινά από τη Σύμη είναι ένας χορός βιώσιμης ανάπτυξης, όπου η τουριστική εξέλιξη θα αφήνει όσο το δυνατόν ανεπηρέαστη την καθημερινή ζωή των πολιτών.
Ειδικότερα, εκείνο που επιχειρείται στη Σύμη είναι η διευθέτηση μιας σειράς ζητημάτων στον τουρισμό που ακόμα και σήμερα εξακολουθούν να μένουν έωλα. Το να συμφωνήσουν οι πολίτες μεταξύ τους για την καλύτερη δυνατή πρακτική είναι το πρώτο μεγάλο βήμα προς την κατεύθυνση της καθιέρωσης του νησιού ως προορισμού υψηλών προδιαγραφών.
Χρυσή τομή
για την ηχορύπανση
Πρόκειται για την ηχορύπανση που προκαλείται από τη μουσική κατά τις νυχτερινές ώρες. Είναι ανυπολόγιστος ο αριθμός των μηνύσεων που έχουν υποβληθεί από πολίτες εναντίον των καταστηματαρχών που έχουν τη μουσική στη διαπασών για να διασκεδάσουν οι θαμώνες τους. Η μουσική τη νύχτα είχε χωρίσει σε δυο στρατόπεδα όσους κατοικούν περιμετρικά του Γυαλού.
Η μία όψη του νομίσματος απαιτεί να δοθεί η δυνατότητα σε όλους να κοιμούνται όποια ώρα θέλουν ή να πίνουν το ποτό τους χωρίς να ακούνε τη μουσική από την απέναντι άκρη του λιμανιού. Από την άλλη, σύμφωνα με τις περιγραφές ξενοδόχων της Σύμης «οι επισκέπτες αλλά και αρκετοί Συμιακοί, θέλουν τη διασκέδαση, επιζητούν να τραγουδήσουν ή και να χορέψουν, αν όχι κάθε βράδυ, τουλάχιστον κάποια από τα βράδια της εβδομάδας».
Η λύση που υιοθετείται είναι η ακόλουθη: Ολοι όσοι έχουν τέτοιου είδους καταστήματα, να επενδύσουν σε συστήματα ηχομόνωσης (όσα είναι εσωτερικά), αλλά και σε εξειδικευμένα συστήματα ήχου για εκείνα που διαθέτουν αυλές με εγκατεστημένα ηχεία. Όλα τα ηχεία πλέον θα πρέπει να είναι εστραμμένα προς το εσωτερικό του καταστήματος, να μειωθεί η ένταση των παραγόμενων ντεσιμπέλ και παράλληλα να αγοραστεί κατάλληλος εξοπλισμός που θα αποτρέπει τη διάχυση του ήχου.
«Ως δημοτική αρχή δεν θέλουμε την ανεξέλεγκτη ηχορύπανση, όμως από την άλλη δεν θέλουμε να φύγει ούτε ένας τουρίστας. Ο τουρισμός είναι εκείνος που συντηρεί σχεδόν όλες τις οικογένειες του νησιού μας», δήλωσε προς τη «δημοκρατική» ο δήμαρχος Σύμης Λευτέρης Παπακαλοδούκας. Αν και η αρμοδιότητα ανήκει στην Αστυνομία, ο ίδιος είναι που αναλαμβάνει τώρα να καθοδηγήσει τους καταστηματάρχες στο να επενδύσουν σε εξειδικευμένο εξοπλισμό. «Το να γίνονται συνέχεια μηνύσεις δεν είναι η λύση. Πρέπει και οι δυο πλευρές να ρίξουν νερό στο κρασί τους».
Πρέπει να σημειωθεί ότι η υπαίθρια μουσική στη Σύμη τερματίζει στις 12.00 τα μεσάνυκτα, με κάποιες εξαιρέσεις δίωρης παράτασης για τις περιπτώσεις γάμων, ή πολύ σημαντικών εκδηλώσεων.
Ανακύκλωση και τέλος
τα σκουπίδια στα χαλατά
Η γεωμορφολογία του οικισμού της Σύμης είναι τέτοια ώστε δεν επιτρέπει την ύπαρξη κάδων απορριμμάτων σε κάθε στροφή. Ετσι, άγνωστο από ποια χέρια, τα μισοκατεστραμμένα σπίτια στην «Καλή» και στο «Κάστρο» έχουν γεμίσει σκουπίδια. Είναι Συμιακοί εκείνοι που τα ρίχνουν; Είναι τουρίστες; Είναι οικονομικοί μετανάστες; Είναι οι «Συμιακοί του Αυγούστου»; Κάποιοι είναι.
«Είναι μια πρακτική που πρέπει να σταματήσει» περιέγραψε ο κ. Λ. Παπακαλοδούκας. «Δεν είναι δυνατόν ορισμένοι να εξακολουθούν ακόμα και σήμερα να πετούν τα σκουπίδια τους όπου βρουν. Είναι ντροπή για το νησί μας και δεν θα το ανεχθούμε».
Η διατήρηση της καθαριότητας στη Σύμη είναι μεγάλο στοίχημα. Προχθές στο νησί βρισκόντουσαν τουλάχιστον 5000 επισκέπτες, όταν οι μόνιμοι κάτοικοι δεν υπερβαίνουν τους 3000. Για όλους αυτούς υπάρχουν όλοι κι όλοι τέσσερις υπάλληλοι καθαριότητας. Οσο και να δουλέψουν αυτοί οι τέσσερις δεν προλαβαίνουν να τα μαζέψουν όλα. Γι’ αυτό παρατηρείται το φαινόμενο να υπάρχουν κάδοι υπερχειλισμένοι για ώρες και περιμετρικά από αυτούς να βρίσκονται πεταμένα πλαστικά μπουκάλια, χαρτιά περιτυλίγματος και ό,τι άλλο έτρωγαν στο χέρι οι τουρίστες. Αυτή η εικόνα επαναλαμβάνεται συχνά στη διάρκεια των ημερών μιας εβδομάδας.
«Χρειαζόμαστε μόνιμο προσωπικό καθαριότητας. Δεν γίνεται με τα προγράμματα του ΟΑΕΔ και 17 ευρώ μεροκάματο να περιμένει η πολιτεία να διατηρήσουμε την καθαριότητα, να κάνουμε ανακύκλωση και τουριστική πολιτική», τόνισε στη «δημοκρατική» ο κ. Παπακαλοδούκας.
Σημειώνεται πως η Σύμη είναι από τα λίγα νησιά που διαθέτουν σε λειτουργία χώρο υγειονομικής ταφής απορριμμάτων (η διαχείρισή του έχει ανατεθεί σε ιδιώτη). Στον ΧΥΤΑ γίνεται ήδη διαχωρισμός του μετάλλου και από τον Οκτώβρη του γυαλιού από τα οργανικά σκουπίδια. Πρόσφατα, ένα σκάφος μετέφερε από τη Σύμη στη Ρόδο όλα τα μέταλλα που είχαν συγκεντρωθεί τα προηγούμενα χρόνια. Το νησί καθάρισε από αυτά. Του λείπει ένα σύστημα μικροτεμαχισμού ή έστω παλετοποίησης των πλαστικών συσκευασιών. Εάν τελικά πεισθεί η πολιτεία να της προμηθεύσει το μηχάνημα (διότι η ανακύκλωση των πλαστικών της εξαρτάται από τη Ρόδο) και γίνει η πρόσληψη του απαιτούμενου προσωπικού, μαζί με την απαραίτητη αλλαγή της νοοτροπίας των πολιτών περί της απόρριψης των σκουπιδιών, τότε το νησί θα αναγορευτεί ως το πιο καθαρό ολόκληρης της Μεσογείου.
Τάξη στο χάος
του λιμανιού
Η Σύμη είναι από τους πιο σημαντικούς προορισμούς yachting παγκοσμίως. Σε αυτό τον κλάδο του τουρισμού η Σύμη βρίσκεται πιο ψηλά στις προτιμήσεις των yachters απ’ ό,τι η Ρόδος. Ταυτόχρονα στο ίδιο λιμάνι προσεγγίζουν τα ελληνικά ημερόπλοια, τα τουρκικά ημερόπλοια, τα μεγάλα πλοία της γραμμής, τα σκάφη του Λιμενικού Σώματος και ενίοτε οι λάντζες των κρουαζιερόπλοιων. Είναι μια πραγματική σπαζοκεφαλιά για τον λιμενάρχη που έχει αφεθεί μόνος του να διεκπεραιώνει όλα τα παραπάνω με πρώτο μέλημα την ασφάλεια όλων.
Τα παραπάνω έχουν ως συνέπεια να επικρατεί ένα μικρό χάος στο λιμάνι. Τα ημερόπλοια πρυμνοδετούν και οι κάβοι τους καταλαμβάνουν πολλαπλάσιες θέσεις ελλιμενισμού, τα πλωτά μέσα του λιμενικού πλαγιοδετούν δημιουργώντας ένα τεράστιο, μεταλλικό τείχος μπροστά από τις επιχειρήσεις εκείνων που παλεύουν για το ίδιο μεροκάματο, τα γιοτ πρέπει να μετακινούνται κάθε ξημέρωμα, όταν στο Γυαλό καταφθάνουν πλοία της γραμμής. Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο και δεν είναι ο λιμενάρχης εκείνος που μπορεί να δώσει τη λύση.
Το λιμάνι της Σύμης απαιτεί κανονισμό λειτουργίας, διαμορφωμένο έτσι ώστε όλα να λειτουργούν στην εντέλεια και με σεβασμό στις επιχειρήσεις της προκυμαίας. Ο κανονισμός αυτός είναι πια απαιτητός. «Πρέπει να δοθεί λύση και το καταλαβαίνουμε όλοι. Θα θέσω το θέμα στη νέα διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου για να δρομολογήσουμε από τον Οκτώβριο όλες τις δράσεις που πρέπει να γίνουν για την επόμενη σεζόν».
Για το λιμάνι της Σύμης υπάρχει πρόβλεψη επιμήκυνσής του, κατά 170 μέτρα από τη Νοτιοδυτική πλευρά και κατά 50 μέτρα από τη βόρεια πλευρά (προβλήτα από τον πύργο με το Ρολόι).
Αγκυρα γιοτ ψάρεψε…
αυτοκίνητο
Το γεγονός συνέβη χθες. Σηκώνοντας άγκυρα ένα γιοτ, σήκωσε μαζί κι ένα τμήμα αυτοκινήτου που βρισκόταν στον πυθμένα του λιμανιού της Σύμης. Προφανώς πρόκειται για ένα από τα αυτοκίνητα που είχαν παρασυρθεί στη θάλασσα από τη μεγάλη πλημμύρα του πρόπερασμένου Νοέμβρη.
Το θέμα είναι σοβαρό, καθώς το Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου είχε διαθέσει ένα μεγάλο κονδύλι για τον καθαρισμό του πυθμένα στο λιμένα της Σύμης. Κατά καιρούς γινόντουσαν προφορικές καταγγελίες από δύτες ότι στον πάτο του νερού εξακολουθούν να υπάρχουν κομμάτια αυτοκινήτων, ψυγεία και ό,τι άλλο είχε παρασυρθεί τότε. Το χθεσινό εύρημα, ίσως αποτελέσει την απαρχή για να γίνει σοβαρός έλεγχος για το πόσο αποτελεσματική ήταν η δουλειά που είχε γίνει τότε και αποσκοπούσε στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Γενικά, η Σύμη σήμερα βρίσκεται μόλις λίγα βήματα πριν τη μετατροπή της σε προορισμό υψηλών απαιτήσεων. Η αισθητική του οικισμού είναι ανυπέρβλητη, η διασκέδαση δρομολογείται σε πιο «υγιείς» συνθήκες και ο σεβασμός στο περιβάλλον ήδη έχει αρχίσει να εκφράζεται. Αυτά είναι τα στοιχεία της συνταγής που στα σίγουρα θα βρει μιμητές.