Ειδήσεις

Κραυγή αγωνίας από πυροσβέστες: «Πιλοτάρουμε και κάνουμε τον σταυρό μας»

Με αυταπάρνηση η Πυροσβεστική ρίχνεται στον πόλεµο µε τις φλόγες, παρά τις σοβαρές ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναµικό, σε εξοπλισµό και στον στόλο των οχηµάτων και των εναέριων µέσων, ενώ ελλοχεύει ο κίνδυνος µιας νέας ανεξέλεγκτης πύρινης λαίλαπας

Ανήμερα της µαύρης επετείου από την εκατόµβη των θυµάτων στο Μάτι, δύο πύρινα µέτωπα στην Ανατολική Αττική ήρθαν να επιβεβαιώσουν ότι η απειλή είναι ακόµη εδώ. Μολονότι άπαντες οµονοούν ότι δεν πρέπει να επιτρέψουµε ως κοινωνία να θρηνήσουµε ξανά ούτε ένα θύµα από φωτιά, και ενώ σύσσωµος ο πολιτικός κόσµος ανέλαβε συγκεκριµένες δεσµεύσεις για να αποτρέψει αυτό το ενδεχόµενο, τα µηνύµατα που έρχονται από το Πυροσβεστικό Σώµα κάνουν λόγο για ελλείψεις-φωτιά καθώς οι πυροσβέστες καλούνται να δώσουν τη µάχη µε τις φλόγες, χωρίς όπλα, µε γερασµένο στόλο οχηµάτων και εναέριων µέσων, και υπηρεσίες υποστελεχωµένες. Το ερώτηµα που εύλογα προκύπτει, λοιπόν, είναι κατά πόσο έχει προετοιµαστεί ο µηχανισµός της Πυροσβεστικής έναν χρόνο µετά τον εθνικό όλεθρο και πώς θα ανταποκριθεί στο ενδεχόµενο µιας νέας ανεξέλεγκτης πύρινης λαίλαπας.

Το «Εθνος της Κυριακής» πραγµατοποίησε έρευνα πίσω από τους αριθµούς και συνοµίλησε µε ανθρώπους για τους οποίους η µάχη µε τις φλόγες αποτελεί αναπόσπαστο κοµµάτι της καθηµερινότητάς τους. «∆υστυχώς, υπάρχουν προβλήµατα που έχουν µείνει άλυτα από την προηγούµενη κυβέρνηση. Ο σχεδιασµός δεν είναι ρεαλιστικός, και αυτό το έχουµε καταγγείλει επανειληµµένως. Πραγµατοποιήθηκαν κάποιες προσπάθειες, αλλά δεν έγιναν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να είµαστε πιο αποτελεσµατικοί σε σχέση µε πέρυσι. Τα προβλήµατα που έχουν συσσωρευτεί είναι πολλά και στον υλικοτεχνικό εξοπλισµό και τον σχεδιασµό» επισηµαίνει ο πρόεδρος της Ενωσης Αξιωµατικών του Πυροσβεστικού Σώµατος, Γεώργιος Βιτζηλαίος.

fotia2.jpg

Δύσκολες συνθήκες

Σύµφωνα µε στοιχεία της Πυροσβεστικής, το σύνολο του προσωπικού του Σώµατος είναι 13.603 άτοµα, εκ των οποίων οι 1.780 είναι πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης και οι 219 ειδικών καθηκόντων. Σε αυτά τα νούµερα δεν συµπεριλαµβάνονται 535 εποχικοί πυροσβέστες που εντάχθηκαν στην Πυροσβεστική τον Μάιο του 2019 και οι 962 συνάδελφοί τους που πέτυχαν σε σχετική προκήρυξη µόλις στις 3 Ιούλιου. «Μπορεί οι αριθµοί να φαίνονται µεγάλοι, αλλά στην ουσία χρειαζόµαστε και άλλο προσωπικό. Εµείς θα θέλαµε να µας δοθούν τα όπλα να πολεµήσουµε, έστω και κάτω από τις πολύ δύσκολες συνθήκες στις οποίες εργαζόµαστε.

Αλλά και τα πολλά κενά τα οποία έχουν δηµιουργηθεί σε προσωπικό να αποκατασταθούν» τονίζει. «Πραγµατικά, ο σχεδιασµός ο οποίος γίνεται υπερβαίνει την πραγµατικότητα. Βρισκόµαστε στην αντιπυρική περίοδο. Εργαζόµαστε µε πυρετώδεις ρυθµούς ώστε να συµπληρώνουµε τα κενά και να µπορούµε να αντεπεξέλθουµε. Υπάρχουν πολλοί συνάδελφοι που έφυγαν και πήγαν σε ιδιωτικές εταιρείες. Οι θέσεις τους δεν αναπληρώθηκαν ποτέ. Πολλές φορές δουλεύουµε για πολλούς ανθρώπους µαζί, την ώρα που ο µέσος όρος ηλικίας των πυροσβεστών ξεπερνά τα 40 έτη» συνεχίζει. Τι γίνεται, ωστόσο, σε επίπεδο οχηµάτων; Η διαθέσιµη δύναµη αυτήν τη στιγµή αποτελείται από 3.320 οχήµατα. Από αυτά τα 1.945 είναι υδροφόρα, τα 1.139 βοηθητικά και τα 236 ειδικά οχήµατα. Με βάση τον Γ. Βιτζηλαίο, «το 80% από αυτά είναι έτοιµο να επιχειρήσει. Πολλά από αυτά, βεβαίως, θα µείνουν εκτός στην πορεία λόγω παλαιότητας και συσσωρευµένων προβληµάτων. Το 30% µε 40% των οχηµάτων µας είναι πάνω από 20 ετών και ένα 25% µε 30% είναι ηλικίας από 10 έως 20 ετών.

ο µνηµόνιο το πληρώσαµε ακριβά ως µηχανοκίνητο σώµα και όλα αυτά τα χρόνια έχουµε µείνει πολύ πίσω». Πολλά είναι, στο µεταξύ, τα προβλήµατα και σε σχέση µε τη συντήρηση των οχηµάτων. «Ενα απλό παράδειγµα που αντιµετωπίζουµε στη συντήρησή τους είναι τα ελαστικά. Ενώ υπάρχει διαγωνισµός σε εξέλιξη, οι διαδικασίες είναι εξαιρετικά αργές. Υπάρχει ανάγκη να τα πάρουµε… χθες και το πιθανότερο είναι να µην τα έχουµε ούτε του χρόνου. Χρειάζεται να αλλάξει ο τρόπος που γίνονται οι διαδικασίες και αυτό θα το ζητήσουµε και στον καινούργιο υπουργό» σχολιάζει ο πρόεδρος της Ενωσης Αξιωµατικών του Πυροσβεστικού Σώµατος. Και προσθέτει: «Αφήστε την επικινδυνότητα να επιχειρείς µε οχήµατα παλιά και ακατάλληλα. Θέτουµε τη ζωή µας σε κίνδυνο για την προστασία του κοινωνικού συνόλου και πηγαίνοντας σε κατάσβεση µε αυτά κινδυνεύουµε να µη φτάσουµε ποτέ». Τουλάχιστον, όπως λέει, άλλαξαν κάπως οι εποχές που οι πυροσβέστες πλήρωναν από την τσέπη τους για τις στολές και τον εξοπλισµό τους. «Ευτυχώς, έχουν γίνει προσπάθειες και έχουµε πάρει κάποιες στολές και κάποιες µπότες.

Κινούνται, µάλιστα, διαδικασίες ώστε να πάρουµε και άλλα πράγµατα είτε από δωρεές είτε µέσω προγραµµάτων. Κατά ένα µεγάλο µέρος ακόµα ο πυροσβέστης πληρώνει από την τσέπη του, αλλά τουλάχιστον κάτι έχει γίνει» σχολιάζει χαρακτηριστικά. Ενα άλλο µεγάλο ζήτηµα είναι αυτό της αεροπυρόσβεσης. Σύµφωνα µε την Πυροσβεστική Υπηρεσία, τα ιδιόκτητα µέσα του Σώµατος είναι δύο ελικόπτερα Super Puma και τρία ελικόπτερα BK 117 C1. Στον σχεδιασµό για το 2019 περιλαµβάνονται, επίσης, 13 µισθωµένα ελικόπτερα, εκ των οποίων τέσσερα είναι βαρέος τύπου και εννέα µεσαίου τύπου κατόπιν των ειδικών διαγωνιστικών διαδικασιών µέσω του οργανισµού της NSPA. Με τροποποίηση του επιχειρησιακού σχεδιασµού αεροπυρόσβεσης από τις 21 Ιουνίου εντάχθηκαν άλλα πέντε ελικόπτερα, τρία µεσαίου και δύο βαρέος τύπου.

fotia1.jpg

Τα παλιά Καναντέρ

τον προγραµµατισµό του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας για τη δασοπυρόσβεση, είναι παράλληλα εννέα Καναντέρ CL-215, έξι Καναντέρ CL-415 και 19 πυροσβεστικά PZL. Επίσης από την Αεροπορία Στρατού επιχειρησιακά διαθέσιµα µέσα αποτελούν και τρία ελικόπτερα CH-47 Chinook. Τα γερασµένα Καναντέρ, πάντως, στα οποία βασίζεται ένα σηµαντικό και εξαιρετικά κρίσιµο µέρος της κατάσβεσης πυρκαγιών σε όλη τη χώρα, είναι ένα ζήτηµα που παραµένει άλυτο διαχρονικά. Τα CL-215 έχουν συµπληρώσει 40 χρόνια υπηρεσίας, τα CL-415 σχεδόν 20 και τα PZL έχουν κλείσει τα 30 χρόνια. Οπως αποκαλύπτουν στο «Εθνος της Κυριακής» ανώτατοι αξιωµατικοί, το 2014 εκπονήθηκε ειδική µελέτη από την Πυροσβεστική Υπηρεσία.

Η Πολεµική Αεροπορία παρέλαβε το πρώτο Καναντέρ CL-215 το 1975 και ακόµη πετούν. Συνάδελφοι έχουν χάσει τη ζωή τους, ενώ το 2015 στη φωτιά στο Φαρακλό το πλήρωµα υποχρεώθηκε σε αναγκαστική προσγείωση κατά τη διάρκεια της κατάσβεσης. Τα µέλη του σώθηκαν από θαύµα. Το ίδιο και το 2016, οπότε ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους κατάφεραν να βγουν ζωντανοί όταν το Καναντέρ κατέπεσε λόγω µηχανική βλάβης κατά τη διάρκεια κατάσβεσης πυρκαγιάς στα ∆ερβενοχώρια» υπογραµµίζει πιλότος της Πολεµικής Αεροπορίας που επιθυµεί να διατηρήσει την ανωνυµία του. Και καταλήγει: «Τα ανταλλακτικά είναι δυσεύρετα. Παρ’ όλα αυτά, η Αεροπορία αναγκάζεται να ψάχνει σε παγκόσµιο επίπεδο. Καµία άλλη Αεροπορία στον κόσµο δεν έχει το νούµερο 215. Είµαστε η µοναδική χώρα. Ολες όσες έχουν Καναντέρ είτε τα έχουν αποσύρει είτε τα έχουν αναβαθµίσει µε τα CL-215Τ είτε µε τα CL-415. Σκεφτείτε ότι είναι σαν να οδηγεί κανείς ένα αυτοκίνητο σχεδόν 50 ετών. Μόνο που το οδηγεί στον αέρα, µε την πιθανότητα βλάβης στον κινητήρα να είναι πολύ πιθανή. Πιλοτάρουµε και κάνουµε τον σταυρό µας να γυρίσουµε το βράδυ σώοι στα σπίτια µας. Κάποιος πρέπει να ενδιαφερθεί προτού θρηνήσουµε και άλλα θύµατα»

πηγή ethnos.gr

Ευλαμπία Ρέβη

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου