Τι λένε τοπικοί παράγοντες για το θαλάσσιο τουρισμό

Φθίνουσα πορεία σημειώνει ο θαλάσσιος τουρισμός στο νησί της Ρόδου τα τελευταία έτη, καθώς η μείωση στους κατάπλους των κρουαζιερόπλοιων γίνεται όλο και πιο έντονη.
Ειδικότερα μετά την πρόσφατη ανακοίνωση των εκπροσώπων της εταιρίας «COSTA», ότι η Ρόδος θα πάψει να αποτελεί home port από το 2014, οι ενδείξεις για την ερχόμενη καλοκαιρινή σεζόν είναι αρκετά δυσοίωνες.
Έντονη ανησυχία έχει προκαλέσει το εν λόγω ζήτημα όχι μόνο στους αρμόδιους τοπικούς φορείς, αλλά και σε άτομα που δραστηριοποιούνται στους τομείς του εμπορίου και του τουρισμού, αφού ένα μεγάλο μέρος της τοπικής οικονομίας εξαρτάται από τον θαλάσσιο τουρισμό.
Αρκεί να ληφθεί υπ’ όψιν πως η αγορά της Μεσαιωνικής Πόλης, και όχι μόνο, στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό από τη συγκεκριμένη μορφή τουρισμού, για να καταστεί σαφές πως οι επιπτώσεις πρόκειται να είναι πολλές και εξαιρετικά αρνητικές και επώδυνες, εάν συνεχιστεί η αποδυνάμωσή του.
Σε σχετικές δηλώσεις προς την «δ» προέβησαν ιθύνοντες του θαλάσσιου τουρισμού, οι οποίοι ανέφεραν και τρόπους αντιμετώπισης της δυσχερούς αυτής κατάστασης.
Στους παράγοντες αυτούς ετέθη συγκεκριμένα το ακόλουθο ερώτημα:
• «Ενισχύονται συνεχώς οι ενδείξεις ότι βρίσκεται σε κίνδυνο ο θαλάσσιος τουρισμός. Τι πρέπει να γίνει κατά τη γνώμη σας για να περισωθεί ό,τι είναι δυνατόν;».
Ο ναυτικός πράκτορας κ. Εμμανουήλ Χατζημιχάλης, δήλωσε: “Στόχος μας δεν θα πρέπει να είναι η διάσωση του θαλάσσιου τουρισμού, αλλά η αναγέννησή του. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού απαιτείται μια σειρά εντατικών και δραστικών μέτρων. Αναγκαία κρίνεται η ύπαρξη ενός εκπροσώπου, ο οποίος θα αντιπροσωπεύει το νησί σε όλες τις μεγάλες θαλάσσιες εκθέσεις, διότι ο ΠΡΟΤΟΥΡ δεν εξυπηρετεί επαρκώς τα συμφέροντα του θαλάσσιου τουρισμού. Πέραν τούτου, ο περιφερειάρχης, ο δήμαρχος και το Επιμελητήριο θα πρέπει να μεριμνήσουν για τη δημιουργία μιας αποδοτικής στρατηγικής. Η σημερινή εικόνα του λιμανιού είναι απαράδεκτη. Οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν είναι αυτονόητες, όταν όμως το προσωπικό όφελος ξεπερνά την κοινωνική προσφορά, δεν μπορούμε να συζητάμε για την ανάπτυξη του νησιού”.
Ο πρόεδρος των καταστηματαρχών Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου, κ. Α. Παναγιωτόπουλος, δήλωσε: “Την περσινή σεζόν το πρόβλημα έγινε εμφανές και κατά τη φετινή χρονιά το βιώσαμε σε μεγάλο βαθμό. Δυστυχώς, τα μηνύματα που λαμβάνουμε για το επόμενο έτος προμηνύουν, πως τα πράγματα θα είναι ακόμη χειρότερα. Ο Δήμος, και ιδιαίτερα ο δήμαρχος, πρέπει οπωσδήποτε να δραστηριοποιηθούν, ώστε με τις απαραίτητες ενέργειες και με την κατάλληλη συνεργασία με τον ΠΡΟΤΟΥΡ να βρεθεί μια φόρμουλα, προκειμένου να διαφημιστεί περισσότερο σαν προορισμός η Ρόδος, αλλά και να έλθει σε επαφή με τις μεγάλες εταιρίες, διότι αυτή τη στιγμή απεχώρησαν από το λιμάνι μας τα κρουαζιερόπλοια μεγάλων εταιριών και έχουν απομείνει κρουαζιερόπλοια με υποβαθμισμένη ποιότητα τουριστών. Όσον αφορά στο home port, έχει μείνει στην αρχή. Απαιτούνται έργα για να δοθεί το ερέθισμα στις μεγάλες εταιρίες να ορίσουν το λιμάνι του νησιού μας ως αρχική πύλη του προγράμματος της κρουαζιέρας τους. Οι ενέργειες πρέπει να είναι άμεσες, αν θέλουμε η επόμενη σεζόν να εμφανίσει σημάδια ανόδου”.
Ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Βασίλειος Μηναΐδης, δήλωσε: “Δεν θεωρώ πως πάσχουμε από θαλάσσιο τουρισμό. Η Ρόδος ως επί το πλείστον εξαρτάται από το χερσαίο τουρισμό. Χωρίς τη Ρόδο δεν μπορούν να νοηθούν κρουαζιέρες στην Ανατολική Μεσόγειο. Ως εκ τούτου, ακόμη και αν έχει μειωθεί αυτό το είδος τουρισμού, θα επανέλθει λίαν συντόμως. Το ζήτημα του home porting αποτελεί μια ενέργεια που θα εξακολουθήσει να ενισχύεται. Η Ρόδος πάντα θα έχει κρουαζιέρες. Οι εταιρίες που παύουν να επιλέγουν τη Ρόδο θα υποστούν ζημιές και όχι το νησί μας”.
Ο αντιπρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου κ. Τσαμπίκος Τσακίρης, δήλωσε: “Όλα τα δεινά οφείλονται στην οικονομική κρίση που βιώνει η χώρα μας τα τελευταία έτη. Η Ρόδος είναι ένα μικρό νησί, με αποτέλεσμα οι εταιρίες να μην οργανώνουν εκδρομές. Θεωρώ πως θα έπρεπε όλοι οι αρμόδιοι φορείς να καταβάλουν συντονισμένες και οργανωμένες προσπάθειες για την ανάκαμψη της φήμης του τόπου μας. Εμείς οι ίδιοι έχουμε υποβαθμίσει τη Ρόδο, σε όλους τους τομείς”.
Τέλος, ο ναυτικός πράκτορας κ. Γεώργιος Μιχαλάκης αναφέρθηκε στο ζήτημα λέγοντας: “Πιστεύω πως επιβάλλεται η διεξαγωγή κάποιων συναντήσεων με τα κέντρα αποφάσεων των μεγάλων εταιριών, ώστε να γίνει αντιληπτό ότι η Ελλάδα ακόμη παρέχει ασφάλεια και δεν θα πρέπει να αποχωρήσουν από την Ανατολική Μεσόγειο. Βέβαια, οι εν λόγω εταιρίες θεωρούν μη κερδοφόρες τις κρουαζιέρες στο νησί μας. Δεν θεωρώ πως το θέμα των ελλιπών υποδομών στο λιμάνι διαδραματίζει πρωτεύοντα ρόλο στην ύφεση που βιώνει ο θαλάσσιος τουρισμός. Εμείς, πάντως, έχουμε χρέος να προσπαθήσουμε να μεταπείσουμε τις εταιρίες. Δεν ωφελεί, νομίζω, να επιρρίπτουμε ευθύνες στις αρμόδιες αρχές γι’ αυτή τη δύσκολη κατάσταση. Σκοπός μας πρέπει να είναι η ανάκαμψη”.

Η ΜΙΚΑ ΙΑΤΡΙΔΗ
Η βουλευτής Δωδεκανήσου Μίκα Ιατρίδη, σχετικά με την πρόθεση της εταιρείας Costa Crociere να μην χρησιμοποιήσει τη νέα τουριστική περίοδο το λιμένα Ρόδου ως home port και την κατακόρυφη πτώση των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στο νησί, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας “Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις” είχα επισημάνει, ως εισηγήτρια, ότι η λιμενική πολιτική, όπως ακολουθείται, δεν θα φέρει κανένα αποτέλεσμα.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου επιδιώκει να πουλήσει κερδοφόρα λιμάνια, όπως ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, και επιδεικνύει, ταυτόχρονα, προκλητική αδιαφορία για λιμάνια, όπως αυτό της Ρόδου, τα οποία, μέχρι πρότινος, αποτελούσαν κορυφαία επιλογή για τις εταιρείες κρουαζιέρων.
Ταυτόχρονα, η Δημοτική Αρχή και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, αντί να προχωρήσουν σε βασικές παρεμβάσεις για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επισκεπτών – επεμβάσεις οι οποίες είχαν ζητηθεί και δεν ήταν υψηλού κόστους – αναλώθηκαν στη χωροθέτηση των εκδοτηρίων των εισιτηρίων.
Έτσι, όμως, η Ρόδος μπαίνει στο περιθώριο, θα επηρεαστεί αρνητικά η τοπική μας οικονομία, ενώ η Μεσαιωνική Πόλη θα μείνει χωρίς ζωή.
Οι τοπικές αρχές πρέπει να δράσουν άμεσα, ξεκινώντας από την κατασκευή των ελάχιστων υποδομών που είχαν ζητήσει οι εταιρείες, ενώ το Υπουργείο θα πρέπει να δει το ζήτημα των περιφερειακών λιμανιών, όπως αυτό της Ρόδου, και να προχωρήσει σε σχεδιασμό που να οδηγεί στην ανάπτυξη των λιμανιών, σύμφωνα με τον οποίο δημόσιος και ιδιωτικός φορέας μπορούν να συνυπάρξουν και να δώσουν αποτελέσματα».