Για το 2021 προγραμματίζεται η ολοκλήρωση της υλοποίησης της αλλαγής του ΕΝΦΙΑ σε δημοτικό “Ανταποδοτικό Τέλος”.
Το έσοδο αυτό θα αποτελέσει “ανταποδοτικό τέλος” των ΟΤΑ α’ βαθμού και θα αντικαταστήσει την έως ώρα τακτική χρηματοδότησή τους από το κράτος. Όποιο χρηματοδοτικό κενό, μάλιστα, προκύψει στα οικονομικά των δήμων από τη μεταρρύθμιση αυτή, θα καλυφθεί από τον κρατικό Προϋπολογισμό.
Αυτά, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του “Κ”, είναι βασικά σημεία του υπό διαμόρφωση κυβερνητικού σχεδίου για την εν λόγω παρέμβαση-τομή στις σχέσεις κεντρικής διοίκησης και τοπικής αυτοδιοίκησης, η οποία ανοίγει τον δρόμο για την οικονομική αυτοτέλεια των δήμων από το κράτος.
Από τη δέσμευση στην υλοποίηση
Πιο αναλυτικά, η εν λόγω παρέμβαση, η οποία προβλέπει τη μεταφορά της υποχρέωσης συλλογής του φόρου επί των ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) από την Εφορία στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού, αποτελεί μέρους του προεκλογικού προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας,προκειμένου να υλοποιηθεί σε ορίζοντα 4ετίας.
Το επόμενο έτος, όμως, δηλαδή το 2020, θα αρχίσει η προεργασία αυτής της μεταρρύθμισης, με την προοπτική να έχει, παρά τις δυσκολίες της, ολοκληρωθεί και να αρχίσει η εφαρμογή της από το 2021.
Το χρονοδιάγραμμα αυτό έχει ως προϋπόθεσή του την ολοκληρωμένη διαβούλευση με τους δήμους, αλλά κυρίως τις αλλαγές που θα πρέπει να έχουν στο μεταξύ γίνει και οι οποίες θα στοχεύουν σε βελτίωση της “κυβερνησιμότητας” των δήμων, μέσα από την ψήφιση (την ερχόμενη Τρίτη) του σχετικού νομοσχεδίου που κατέθεσε προχθές ο υπουργός Εσωτερικών, κ. Τάκης Θεοδωρικάκος.
Όπως αναφέρεται αρμοδίως, αφού σταθούν στα πόδια τους οι νεοεκλεγέντες δήμαρχοι (σ.σ. αναλαμβάνουν καθήκοντά την 1η Σεπτεμβρίου 2019), ξεπερνώντας τα σημαντικά εμπόδια διοίκησης, τα οποία, όπως παρατηρούν κυβερνητικά στελέχη, τους “κληροδότησε” το σύστημα της απλής αναλογικής, θα ανοίξει από την κυβέρνηση το ζήτημα της οικονομικής “αυτονόμησης” από το κράτος.
Το πλάνο
Όσον αφορά τις καταρχάς σκέψεις κυβερνητικών κύκλων σε σχέση με τον σχεδιασμό της σχετικής παρέμβασης, αυτές προβλέπουν αναλυτικά:
– Την αντικατάσταση της τακτικής ετήσιας κρατικής χρηματοδότησης (μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων) προς τους δήμους από την είσπραξη του ΕΝΦΙΑ από τους ίδιους. Σύμφωνα με στελέχη του ΥΠΕΣ, το ύψος της επιχορήγησης των δήμων είναι ίδιο περίπου με εκείνο της ετήσιας είσπραξης του ΕΝΦΙΑ. Συνεπώς, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ούτε το κράτος αλλά ούτε οι δήμοι θα δουν κάποια αισθητή αλλαγή στον προϋπολογισμό τους από την εφαρμογή μιας τέτοιας αλλαγής.
– Τη μετατροπή του ΕΝΦΙΑ από ένα φορολογικό έσοδο του κράτους σε ανταποδοτικό τέλος το οποίο θα καταλήγει στα ταμεία των δήμων. Αυτό σημαίνει πως η είσπραξη του ΕΝΦΙΑ από τους δήμους θα συνδεθεί ευθέως με την κάλυψη συγκεκριμένων εξόδων τους για χάρη των δημοτών τους, τονίζουν οι ίδιες πηγές.
– Την κάλυψη οποιουδήποτε “ελλείμματος” προκύψει από τα έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ ανά δήμο από το ίδιο το κράτος σε σχέση με το ύψος της προηγούμενης τακτικής κρατικής χρηματοδότησης. Το “έλλειμμα”, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, είναι πιθανόν να εμφανιστεί σε ορισμένους δήμους στους οποίους τα ακίνητα έχουν χαμηλή αντικειμενική αξία και γι’ αυτό τα έσοδα τα οποία θα προκύψουν από τον ΕΝΦΙΑ θα είναι ιδιαίτερα χαμηλά και ανεπαρκή για την κάλυψη των αναγκών τους.
Του Δημήτρη Κατσαγάνη