Ο κ. Ποττάκης αναφέρει ότι «η επάρκεια των Δήμων πανελλαδικά ποικίλει ως προς τη δυνατότητα της πιστοποίησης και συντήρησης τέτοιου είδους χώρων» και γνωστοποιεί ότι ο Συνήγορος του Πολίτηδιαχρονικά λαμβάνει αναφορές σχετικά με τα ζητήματα αυτά.
Σε ό,τι αφορά το θεσμικό πλαίσιο που αφορά τους συγκεκριμένους χώρους, ο κ. Ποττάκης υπογραμμίζει ότι «υπάρχει περαιτέρω πεδίο βελτίωσής του με σκοπό, πρωτίστως, την ασφάλεια των παιδιών και της διασφάλισης της εφαρμογής του δικαιώματος στο παιχνίδι».
Γνωστοποιεί, πάντως, ότι «μέχρι σήμερα, δεν έχει υπάρξει ανταπόκριση του Υπουργείου Εσωτερικών στις προτάσεις της Αρχής», οι οποίες διατυπώνονται σε έγγραφο που εκδόθηκε στις αρχές του 2017 και εστάλη στο Υπουργείο αλλά και στους Δήμους, περιλαμβάνοντας συγκεκριμένες προτάσεις.
Τριάντα αναφορές το 2018 και το 2019 για παιδικές χαρές
Συγκεκριμένα για τις παιδικές χαρές, ο Συνήγορος διευκρινίζει ότι «ειδικότερα τα έτη 2018 και 2019 περιήλθαν στην Αρχή τριάντα αναφορές με το εν λόγω αντικείμενο» και τονίζει ότι «το νομοθετικό πλαίσιο αναφορικά με τις παιδικές χαρές, περιγράφεται αναλυτικά στο από 30.01.17 έγγραφο της Αρχής και μέχρι σήμερα δεν έχουν υπάρξει αλλαγές σε αυτό».
Απαντώντας, άλλωστε, σε σχετικό ερώτημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ, επισημαίνει ότι βρίσκεται σε ισχύ σχετική εγκύκλιος (17602/22.5.2015), σύμφωνα με την οποία «σε περίπτωση ατυχήματος σε παιδική χαρά η οποία δεν είναι σφραγισμένη και είναι προσβάσιμη στο κοινό, ο οικείος δήμος ουδόλως αποποιείται την ευθύνη του με την τοποθέτηση πινακίδας στην οποία αναγράφεται ότι η παιδική χαρά δεν διαθέτει πιστοποίηση και η χρήση της γίνεται με ευθύνη των γονέων ή των συνοδών των ανηλίκων».
Εξάλλου, στο έγγραφο του 2017 που έχει αναρτηθεί και στη ιστοσελίδα του Συνηγόρου αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι τα θέματα που τον έχουν απασχολήσει είναι η μη επαρκής ή παντελής έλλειψη φύλαξης, οι ανεπαρκείς περιφράξεις, η παράλειψη επαρκούς ελέγχου και συντήρησης του εξοπλισμού και η μη πιστοποίηση παιδικών χαρών. Από τα παραπάνω απορρέουν καταστάσεις που αφενός απασχολούν τους γονείς και έχουν σχέση με την ασφάλεια των παιδιών, αφετέρου προκαλούν οχλήσεις στους περιοίκους από τη μη ορθή λειτουργία των χώρων (από ηχορύπανση, για παράδειγμα σε ώρες εκτός ωραρίου λειτουργίας).
Τονίζεται, παράλληλα, ότι η προστασία των κοινοχρήστων χώρων παιδικών χαρών είναι υποχρεωτική για τους Δήμους, δεν υπάρχουν συγκεκριμένες κατευθύνσεις και πρότυπα για τους τρόπους περίφραξης και φύλαξης, κάθε Δήμος αντιμετωπίζει σε διαφορετική ένταση προβλήματα φύλαξης παιδιών χαρών ενώ στα μεγάλα αστικά κέντρα – λόγω έλλειψης ελεύθερων χώρων- οι έφηβοι εισέρχονται στις παιδικές χαρές σε μη επιτρεπτές ώρες λειτουργίας.
Στις προτάσεις, άλλωστε, του Συνηγόρου προς το υπουργείο Εσωτερικών, περιλαμβάνονται -μεταξύ άλλων- η δημιουργία ελάχιστων προδιαγραφών για τις περιφράξεις, η ένταξη των προδιαγραφών αυτών στη διαδικασία πιστοποίησής τους, η υποχρεωτική αυτοψία των μελών των επιτροπών ελέγχου, η ενίσχυση Δήμων που αντιμετωπίζουν σοβαρές οικονομικές δυσχέρειες, η ύπαρξη σαφών οδηγιών για το κλείδωμα τέτοιων χώρων καθώς και ο έλεγχος και η εκτίμηση της γενικότερης κατάστασης από την Αστυνομία.
«Το σύνολο των συστάσεων και προτάσεών μας, όπως αναγράφονται στο από 30.01.2017 έγγραφό μας προς το Υπουργείο Εσωτερικών παραμένουν, δυστυχώς, απολύτως επίκαιρες και εξόχως επιτακτικές», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Ποττάκης.