Τέσσερις Δήμοι στο νησί της Ρόδου!

Τα χθεσινά δημοσιεύματα μερίδας του αθηναϊκού τύπου, σύμφωνα με τα οποία διατηρείται ο ενιαίος Δήμος Ρόδου με νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή, σε αντίθεση με τους Δήμους Μυτιλήνης και Κέρκυρας, που διασπώνται, δεν ανταποκρίνονται στα πράγματα, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές της Συγγρού, αλλά και μελών της Κυβέρνησης.
Το φερόμενο ως (τελικό) νομοσχέδιο, είναι μεν υπαρκτό αλλά είχε εκπονηθεί σε προγενέστερο χρόνο, πριν υπάρξει αναθεώρηση των πραγμάτων και διέρρευσε «τεχνηέντως» από συγκεκριμένη πλευρά, που διατηρεί σχέσεις με τοπικούς παράγοντες, θιασώτες του ενός Δήμου, είτε για να προκαλέσει σύγχυση, είτε για να δημιουργήσει τετελεσμένα, είτε για άλλους λόγους, που δεν μπορούν να εξηγηθούν, τουλάχιστον με τη δύναμη της λογικής.
Σε κάθε περίπτωση, πίσω από τα δημοσιεύματα βρίσκονται στελέχη του ΠΑ.ΣΟ.Κ., που δεν θέλουν να θιγεί ο «Καλλικράτης», επειδή είναι «δημιούργημα» του κόμματός τους. Επιμένουν δηλαδή στο λάθος, παρά τη γενική κατακραυγή.
Περιττό να τονισθεί ότι τα δημοσιεύματα προκάλεσαν εντονότατες αντιδράσεις και αναταραχή, με αποτέλεσμα να «ανάψουν» καθ’ όλη τη χθεσινή ημέρα τα τηλέφωνα του υπουργείου Εσωτερικών και να τρέχουν και να μην προλαβαίνουν στη Νέα Δημοκρατία, τόσο σε κεντρικό, όσο και σε τοπικό επίπεδο (με εξαίρεση τους γνωστούς και μη εξαιρετέους της «μικτής ανώνυμης εταιρείας» που λυμαίνεται επί σειρά ετών, τον τόπο).
Τα δημοσιεύματα δηλαδή είναι εκτός τόπου και χρόνου, ενώ οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες καταλήγουν τελικά στους 4 Δήμους, ως ακολούθως (με βάση τους παλαιότερους 10 Καποδιστριακούς):
1) Δήμος Ροδίων, με Δήμο Καλλιθέας.
2) Δήμος Αφάντου, με Δήμο Αρχαγγέλου
3) Δήμος Λινδίων, με Δήμο Νότιας Ρόδου κι ενδεχομένως και με Δήμο Αταβύρου (παραμένει προς διευκρίνιση)
4) Δήμος Ιαλυσού, με Δήμο Πεταλούδων και Καμείρου (και ενδεχομένως με Δήμο Αταβύρου).
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ίδιος ο πρόεδρος της κυβερνήσεως κ. Αντ. Σαμαράς έδωσε το «πράσινο φως» για τους 4 Δήμους, ενώ σήμερα αναμένεται να κατατεθεί, εκτός απροόπτου, από τη ΝΟΔΕ στο υπουργείο Εσωτερικών η μελέτη που εκπονήθηκε για την αναμόρφωση του Καλλικράτη.
Καθίσταται, ως εκ τούτου, ηλίου φαεινότερον, ότι δεν πρόκειται να κατατεθεί στη Βουλή Ν/Σ για τον Καλλικράτη, τουλάχιστον στη μορφή που δημοσιεύθηκε. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα πρέπει να εξηγηθεί στο ροδιακό λαό, με επιχειρήματα και όχι ισχυρισμούς, γιατί εφαρμόζεται πολιτική «δύο μέτρων και δύο σταθμών» και αν εκφράζεται ο λαός αυτός από μια «παρεούλα συμφερόντων», τα μέλη της οποίας δεν υπερβαίνουν τα είκοσι.
Χθες, ο δήμαρχος Ρόδου κ. Στάθης Κουσουρνάς, προέβη στην ακόλουθη δήλωση, με αφορμή τα δημοσιεύματα:
“Ενημερώθηκα το πρωί ότι δόθηκε από το υπουργείο Εσωτερικών το προσχέδιο που αφορά τους ΟΤΑ. Για το θέμα αυτό έχει συγκληθεί σε συνεδρίαση και η επιτροπή θεσμών. Μου ανέφεραν πως για το χωροταξικό προβλέπει διάσπαση μόνο για την Κέρκυρα και τη Μυτιλήνη”.
Σε ερώτηση σχετικά με το σημείο του δημοσιεύματος που αναφέρεται στη διάσπαση των ΟΤΑ με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων, με απόφαση των δημοτικών συμβουλίων, ο κ. Κουσουρνάς δήλωσε:
«Η διάταξη δεν φαίνεται να αφορά εμάς αλλά όλη την Ελλάδα. Είναι μια γενική διάταξη που αφορά όλους τους ΟΤΑ».
Σε ερώτηση σχετικά με τη σύγκληση ή μη του δημοτικού συμβουλίου για την λήψη απόφασης, ο κ. Κουσουρνάς δήλωσε:
«Θα περιμένουμε να έρθει η διάταξη, να την μελετήσουμε και μετά . Αν είναι υποχρεωτικό, μπορεί να έρθει για συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο. Για να δηλώσω κάτι ξεκάθαρο, πρέπει να δω το προσχέδιο. Θεωρώ ότι τα προσχέδια αλλάζουν, ανατρέπονται. Αν δεν ψηφιστεί ο νόμος, τίποτε δεν είναι σίγουρο.
Αλλά είναι μια διάθεση υπέρ του ενός Δήμου κατά κάποιο τρόπο. Αν ήταν να προχωρήσουν σε διάσπαση θα το έλεγαν από την αρχή, όπως έγινε στα άλλα νησιά».

ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ
Στο δημοσίευμα του «Eθνους» αναφέρονται, σε κάθε περίπτωση, τα ακόλουθα (παρεμφερές δημοσίευμα έγινε και στα «Νέα»):
Αλλαγές στα όρια των καλλικρατικών δήμων και διευκολύνσεις στην κινητικότητα των δημοτικών υπαλλήλων προβλέπει το υπουργείο Εσωτερικών στο σχέδιο νόμου που αποκαλύπτει σήμερα το «Εθνος», το οποίο θα τεθεί σε διαβούλευση με τους εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης πριν κατατεθεί στη Βουλή.
Για πρώτη φορά από τη θεσμοθέτηση του «Καλλικράτη» δίνεται η δυνατότητα σε τοπικές κοινότητες μετά από σύμφωνη γνώμη του δημοτικού συμβουλίου (για δήμους άνω των 100.000 κατοίκων) να ανακαθορίζονται τα όρια των δημοτικών κοινοτήτων.
Παράλληλα στο άρθρο 8 του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι μετά από αποφάσεις δημοτικών ή τοπικών κοινοτήτων και τη σύμφωνη γνώμη δημοτικών συμβουλίων μπορούν να συγχωνευτούν δημοτικές ή τοπικές κοινότητες ή να εντάσσονται σε άλλον όμορο δήμο.
Με τη συγκεκριμένη διάταξη, δίνεται η δυνατότητα να αλλάξουν τα όρια των καλλικρατικών ΟΤΑ με αποσχίσεις δημοτικών κοινοτήτων από έναν δήμο σε ένα άλλο όμορο.
Το υπουργείο Εσωτερικών εισηγείται το «σπάσιμο» δύο μεγάλων νησιωτικών OTA της Κέρκυρας και της Μυτιλήνης σε περισσότερους δήμους και συγκεκριμένα:
■ Ο Δήμος Κέρκυρας καταργείται από την 1 Σεπτεμβρίου 2014 και χωρίζεται σε 3 Δήμους: στον Δήμο Κέρκυρας με έδρα την Κέρκυρα, αποτελούμενος από τη δημοτική ενότητα Κέρκυρας, στον Δήμο Νότιας Κέρκυρας με έδρα τη Βρυώνη και τον Δήμο Βόρειας Κέρκυρας με έδρα την Αχαράβη.
■ Ο Δήμος Λέσβου καταργείται από την 1 Σεπτεμβρίου 2014 και χωρίζεται σε 4 Δήμους: τον Δήμο Μυτιλήνης με έδρα τη Μυτιλήνη, τον Δήμο Ολύμπου με έδρα το Πλωμάρι, τον Δήμο Ταξιαρχών με έδρα την Αγ. Παρασκευή και τον Δήμο Ερεσού Καλλονής με έδρα την Καλλονή.
Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι η δημιουργία περισσοτέρων του ενός ΟΤΑ στα δύο νησιά προτείνεται λόγω των μεγάλων αποστάσεων και των αναγκών που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν από τον έναν δήμο σε κάθε νησί όπως προέβλεπε ο Καλλικράτης.
Αυτοδιοικητικοί κύκλοι πάντως εκφράζουν ερωτηματικά για την εφαρμογή του μέτρου καθώς επελέγησαν οι συγκεκριμένοι ΟΤΑ και δεν εντάχθηκε στο μέτρο και ο Δήμος Ρόδου ή δεν τέθηκαν ενιαία κριτήρια για τους νησιωτικούς Δήμους (π.χ. με βάση την έκταση των νησιών).
Παράλληλα διευκολύνεται η μετακίνηση προσωπικού μεταξύ ΟΤΑ και νομικών του προσώπων ή συνδέσμου για 5+5 χρόνια με απόφαση δημάρχου καθώς και αποσπάσεις προσωπικού μεταξύ ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού με απόφαση δημάρχου για 2+1 χρόνια προκειμένου να καλυφθούν άμεσα οι ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό.
Στις διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπονται διακανονισμοί για τους οφειλέτες των Δήμων καθώς και για τις υποχρεώσεις των εταιρειών ύδρευσης και αποχέτευσης, δημιουργία μητρώου ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ των ΟΤΑ, καθιέρωση τριμηνιαίων αντί δίμηνων συμβάσεων εποχικού προσωπικού σε ειδικότητες απαραίτητες για τους Δήμους (π.χ. ναυαγοσώστες) αλλά και αποζημίωση μετακινήσεων στα μέλη των δημοτικών συμβουλίων.
Το νομοσχέδιο θα τεθεί υπόψη της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ για παρατηρήσεις και αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή μέχρι τα τέλη του μήνα.