Εξηγήσεις του Δήμου Ρόδου για δαπάνες ύψους 9,2 εκατ. ευρώ

Εξηγήσεις για μια σειρά από ανοίκειες δαπάνες, που έγιναν στον καποδιστριακό Δήμο Ροδίων, έδωσε με έκθεσή της προς τον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου στα Δωδεκάνησα, η Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του ενιαίου Δήμου.
Όπως έγραψε η “δ”, σε 36 αιρετούς και 6 δημοτικούς υπαλλήλους, συνταξιούχους και εν ενεργεία, κοινοποιήθηκαν 8 φύλλα μεταβολών και ελλείψεων του επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στα Δωδεκάνησα, με τα οποία διαπιστώνονται παρατυπίες σε δαπάνες, η είσπραξη των οποίων ζητείται από τον ενιαίο Δήμο.
Οι υπόλογοι, που υπηρέτησαν στον πρώην Δήμο Ροδίων, στο διάστημα 1999-2006 κινδυνεύουν με καταλογισμό ύψους 9,2 εκατ. ευρώ.
Στην 46σέλιδη έκθεση του Δήμου Ρόδου προς τον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου γίνεται ανάλυση των δαπανών που κρίθηκαν ανοίκειες με τα 8 φύλλα μεταβολών και ελλείψεων και ανάλυση των δαπανών ανά έτος και ανά είδος.
Η Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου Ρόδου δίνει ουσιαστικά εξηγήσεις για κάθε μια εκ των δαπανών που κρίθηκαν παράνομες, ενώ το ίδιο αναμένεται να κάνουν σύντομα και οι δημόσιοι υπόλογοι, αιρετοί και δημοτικοί υπάλληλοι.
Πιο συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά τις εικονικές επιχορηγήσεις του Δήμου Ρόδου προς την Ιερά Μητρόπολη Ρόδου, παρότι αρχικώς επιδιώχθηκε να συμπεριληφθεί στο υπόμνημα ο ισχυρισμός ότι οι συγκεκριμένες δαπάνες έχουν νομιμοποιηθεί δυνάμει τροπολογιών «σκούπα» που είχαν ψηφιστεί έως το έτος 2004 στην έκθεση που διαβιβάστηκε στον επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αναφέρονται τα εξής:
«Ακολουθήθηκαν οι συνήθεις διαδικασίες οι οποίες εφαρμόζονταν, πριν την υπαγωγή του δήμου στον προληπτικό έλεγχο. Η IMP υπέβαλε αίτημα, σύμφωνα με τις ανάγκες της και το δημοτικό συμβούλιο αποφάσιζε ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες του Δήμου. Η απόφαση του ΔΣ, εγκρίνετο από το εκάστοτε ελεγκτικό όργανο για την νομιμότητα (της απόφασης) και στη συνέχεια εκταμιεύετο το ποσό με την παροχή σχετικής αποδείξεως εκ μέρους του νομίμου εκπροσώπου της IMP».
Τονίζεται επιπλέον ότι στο ΧΕΠ 7705/2004 επισυνάπτεται έγγραφο της Μητρόπολης, όπου με σαφήνεια προσδιορίζεται ο σκοπός του αιτήματος που είναι η ενίσχυση του φιλόπτωχου ταμείου ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων. Ακόμη τo ένταλμα συνοδεύεται από απόδειξη είσπραξης.
Σε ό,τι αφορά τα έξοδα παράστασης των αιρετών στην ίδια έκθεση υποστηρίζεται ότι ο υπολογισμός τους έγινε σύμφωνα με εγκύκλιο της 23ης Νοεμβρίου 2000 και την υπ’ αριθ. πρωτ. 36133/06-12-2000 απόφαση της Υπουργού Εσωτερικών Δ.Δ. και Αποκέντρωσης.
Για τα μη έγκυρα εκδοθέντα και εξοφληθέντα Χρηματικά Εντάλματα ο Δήμος Ρόδου υποστηρίζει ότι πρόκειται περί χρηματικών ενταλμάτων καταβολής μηνιαίων εξόδων παράστασης αιρετών και αποζημίωσης μελών του δημοτικού συμβουλίου για τη συμμετοχή τους σε συνεδριάσεις. Πρόκειται περί τυπικής παράλειψης και εκ παραδρομής και μόνον δεν ετέθησαν οι υπογραφές που απαιτούντο.
Σε ό,τι αφορά δαπάνες για την αποζημίωση μελών των φορολογικών επιτροπών που έχουν κριθεί παράνομες και δαπάνες για οδοιπορικά έξοδα αιρετών υπαλλήλων στο εξωτερικό του έτους 2001 τα σχετικά χρηματικά εντάλματα εκτός από την απόφαση με αριθ. 493/2001 του δημοτικού συμβουλίου με την οποία εγκρίθηκαν οι δαπάνες του ταξιδιού επισυνάπτεται και η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου 381/2001 όπου περιγράφεται όλο το ιστορικό της διδυμοποίησης του Δήμου Ροδίων με τον Δήμο της Γιάλτας. Οι δαπάνες αυτές, όπως τονίζει ο Δήμος Ρόδου, ανάγονται στην εκπλήρωση των σκοπών πολιτιστικής δραστηριότητας. Η απόφαση μάλιστα ελέγχθηκε και εγκρίθηκε από την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου» (έγγραφο με αριθ.. πρωτ. 9669/27-08-2001).
Για δαπάνες που αφορούν επιδείξεις και δεξιώσεις που κρίθηκαν παράνομες ο Δήμος Ρόδου υποστηρίζει ότι ανάγονται στην πολιτιστική ανάπτυξη του δήμου. Ειδικότερα εντάσσονται στις περιπτώσεις α, β, γ και δ που αναφέρονται στο άρθρο 218 παρ. 4 του Π.Δ. 410/95. ¶λλωστε οι αποφάσεις Δημοτικού Συμβουλίου με τις οποίες εγκρίθηκε η πραγματοποίηση των αναφερόμενων δαπανών, κρίθηκαν νόμιμες από την Περιφέρεια για τον προφανή λόγο ότι αυτές ενέπιπταν στις διατάξεις του άρθρου 218 παρ. 4 του Π.Δ.410/95 αφού αφορούσαν είτε μέρος δαπάνης συνολικότερης εκδήλωσης που πραγματοποιούσε ο Δήμος αυτοτελώς, είτε με την με αυτό τον τρόπο συμμετοχή του σε εκδηλώσεις που οργάνωναν άλλοι φορείς της πόλης.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα όσα αναφέρει ο Δήμος Ρόδου αναφορικά με δαπάνες που έγιναν για οικονομικές ενισχύσεις δημοτών αλλά και δημοτικών υπαλλήλων με τη χρήση διατάξεων περί ενίσχυσης απόρων.
Πέραν του ισχυρισμού ότι μέρος αυτών αφορούν δικαιούχους συνδημότες μας, με την μέχρι τότε τηρούμενη διαδικασία και πάντως ύστερα από απόφαση δημοτικού συμβουλίου η οποία ετύγχανε της έγκρισης του ελεγκτικού οργάνου της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, υπήρξαν καταβολές προς υπαλλήλους του Δήμου στους οποίους χορηγήθηκαν ποσά όχι ως οικονομική ενίσχυση αλλά για να καλυφθεί μέρος από οφειλόμενες υποχρεώσεις απέναντί τους για το πριμ παραγωγικότητας που δικαιούνταν και διεκδικούσαν δικαστικά.
Η Διεύθυνση Οικονομικών υποστηρίζει ότι από την ενέργεια αυτή ο Δήμος ωφελήθηκε έκπτωση κατά 89.084,63 Ευρώ, διότι μετά από συμβιβασμό, οι υπάλληλοι παραιτήθηκαν των αξιώσεών τους και των ένδικων μέσων που είχαν ασκήσει και συμβιβάστηκαν με ποσό μειωμένο κατά 21% και παραιτήθηκαν των τόκων. Με νομοθετική ρύθμιση, προβλέφθηκε η υποχρεωτική καταβολή αναδρομικά του πριμ παραγωγικότητας παρελθουσών χρήσεων το οποίο ζητούσαν οι εργαζόμενοι.
Για δαπάνες κινητής τηλεφωνίας που κρίθηκαν παράνομες η Διεύθυνση Οικονομικών εκθέτει στο ίδιο έγγραφο ότι ο Δήμος Ροδίων συνήψε εταιρικό συμβόλαιο με την cosmote για λογαριασμό του προσωπικού του για χρήση κινητών τηλεφώνων παράλληλα με την χρήση συσκευών primichelli στο τηλεφωνικό κέντρο , που μετέτρεπε σε αστική κλήση, την κλήση από σταθερό σε κινητό, για την εύρυθμη και οικονομική λειτουργία των υπηρεσιών του.
Όσον αφορά τα τέλη τηλεφωνικών συνδιαλέξεων της cosmote το γραφείο μισθοδοσίας τα αφαιρούσε από τις μηνιαίες αποδοχές του κάθε χρήστη – υπαλλήλου καταχωρώντας τα ως κράτηση.
Για το σοβαρό θέμα της μη απόδοσης ασφαλιστικών κρατήσεων υπέρ τρίτων υποστηρίζεται ότι η εξόφληση των οφειλών γίνονταν με μικρό ετεροχρονισμό μέσα στην επόμενη οικονομική χρήση και οι οφειλές σε καμία περίπτωση δεν μεταφέρθηκαν σωρευτικά σε άλλες οικονομικές χρήσεις.
Μεταξύ άλλων εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει και το γεγονός ότι έχει κριθεί παράνομη και δαπάνη για τη δημιουργία πορτρέτου του τέως δημάρχου κ. Μάνου Κόκκινου:
«Το συγκεκριμένο πορτρέτο προστέθηκε στο αρχείο προσωπογραφιών τέως δημάρχων Ρόδου, το οποίο αρχείο ξεκίνησε να συμπληρώνεται πολλά χρόνια πριν. Τα φιλοτεχνημένα πορτραίτο εκτίθενται στην αίθουσα εθιμοτυπίας την οποία επισκέπτονται τάξεις σχολείων και με αφορμή τους πίνακες γίνεται μάθημα τοπικής πατριδογνωσίας. Ήταν ανάθεση καλλιτεχνικού έργου στο σύλλογο υπαίθριων ζωγράφων της πόλης και όχι σε μεμονωμένο καλλιτέχνη απευθείας. Συμβάλλει στην καλύτερη εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και η αναγνώριση της προσφοράς ανθρώπων που υπηρέτησαν επί σειρά ετών από θέσεις ευθύνης την τοπική κοινωνία» τονίζεται στην έκθεση της Διεύθυνσης Οικονομικών του Δήμου Ρόδου.
Δίνονται περαιτέρω εξηγήσεις και για δαπάνες στην ΑΔΕΚΤ, τη ΡΟΔΩΝ ΑΕ και τα ΚΕΚΥΚΑΜΕΑ:
«Οι δαπάνες συνολικού ποσού 1.327.567,27¤, οι οποίες αφορούν την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ΑΔΕΚΤ ΑΕ, ΡΟΔΩΝ ΑΕ και επιχορήγηση στο Σύλλογο Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (ΑΜΕΑ)/ ναι μεν οι πληρωμές έγιναν χωρίς την τήρηση της προβλεπόμενης διαδικασίας (υποβολή για άσκηση του Προληπτικού Ελέγχου από το Ε.Σ.), πλην όμως είχαν όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, τα οποία συνόδευαν όμοιες αντίστοιχες δαπάνες που είχαν εγκριθεί από την υπηρεσία σας».

ΤΙ ΕΧΕΙ ΔΙΑΠΙΣΤΩΘΕΙ
Με τα φύλλα μεταβολών και ελλείψεων του πάρεδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στα Δωδεκάνησα, οι σημαντικότερες δαπάνες ανά έτος που έχουν κριθεί ως παράνομες συνολικού ύψους 9,7 εκατ. ευρώ είναι οι ακόλουθες (σημείωση τα ποσά έχουν στρογγυλοποιηθεί):
-Ετος 1999
Δαπάνες ύψους 230.000 ευρώ για επιχορηγήσεις στην Ιερά Μητρόπολη Ρόδου.
-Ετος 2000
Δαπάνες ύψους 400.000 ευρώ για επιχορηγήσεις στην Ιερά Μητρόπολη Ρόδου.
-Ετος 2001
1. Δαπάνες ύψους 560.000 ευρώ για επιχορηγήσεις στην Ιερά Μητρόπολη Ρόδου.
2. Κρατήσεις σε ασφαλιστικούς οργανισμούς που δεν αποδόθηκαν ύψους 220.000 ευρώ.
3. Δαπάνες για δημόσιες σχέσεις ύψους 60.000 ευρώ
4. Δαπάνες για έξοδα παράστασης ύψους 13.000 ευρώ.
5. Δαπάνες για ταξίδια στο εξωτερικό ύψους 280.000 ευρώ.
-Ετος 2002
1. Δαπάνες ύψους 430.000 ευρώ για επιχορηγήσεις στην Ιερά Μητρόπολη Ρόδου.
2. Κρατήσεις σε ασφαλιστικούς οργανισμούς που δεν αποδόθηκαν ύψους 290.000 ευρώ
3. Δαπάνες ύψους 70.000 ευρώ για την καταβολή του πριμ παραγωγικότητας σε υπαλλήλους.
4. Δαπάνες για δεξιώσεις ύψους 30.000 ευρώ.
5. Δαπάνες σε κινητά τηλέφωνα ύψους 15.000 ευρώ. 6. Δαπάνες για δημοσιεύσεις ύψους 16.000 ευρώ.
-Ετος 2003
1.Κρατήσεις σε ασφαλιστικούς οργανισμούς που δεν αποδόθηκαν ύψους 800.000 ευρώ.
2. Δαπάνες για δημόσιες σχέσεις ύψους 11.000 ευρώ.
3. Δαπάνες για δημοσιεύσεις ύψους 15.000 ευρώ.
4. Διάφορες άλλες δαπάνες ύψους 7.000 ευρώ.
-Ετος 2004
1. Κρατήσεις σε ασφαλιστικούς οργανισμούς που δεν αποδόθηκαν ύψους 1.200.000 ευρώ.
2. Δαπάνες για δημόσιες σχέσεις ύψους 42.000 ευρώ.
3. Δαπάνες για δημοσιεύσεις ύψους 5.000 ευρώ.
4. Δαπάνες σε κινητά τηλέφωνα ύψους 18.000 ευρώ.
5. Δαπάνες ύψους 6.000 ευρώ για επιχορηγήσεις στην Ιερά Μητρόπολη Ρόδου.
6. Δαπάνες για την επιχορήγηση της Δημοτικής Επιχείρησης Συγκοινωνιών ΡΟΔΑ ύψους 9.000 ευρώ.
7. Διάφορες άλλες δαπάνες ύψους 5.000 ευρώ.
-Ετος 2005
1. Κρατήσεις σε ασφαλιστικούς οργανισμούς που δεν αποδόθηκαν ύψους 1.900.000 ευρώ.
2. Δαπάνες για την προμήθεια ειδών ατομικής προστασίας ύψους 50.000 ευρώ.
3. Δαπάνη για την επιχορήγηση της Δημοτικής Επιχείρησης Συγκοινωνιών ΡΟΔΑ ύψους 11.500 ευρώ.
4. Δαπάνες για δεξιώσεις ύψους 40.000 ευρώ . 5. Δαπάνες για βοηθήματα σε απόρους ύψους 8.000 ευρώ.
-Ετος 2006
1. Κρατήσεις σε ασφαλιστικούς οργανισμούς που δεν αποδόθηκαν ύψους 1.700.000 ευρώ.
2. Δαπάνες για επιχορηγήσεις 60.000 ευρώ.
3. Δαπάνη ύψους 297.000 ευρώ για την ενίσχυση των ΚΕΚΥΚΑΜΕΑ.
4. Δαπάνη για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΡΟΔΩΝ ΑΕ ύψους 206.000 ευρώ.
5. Δαπάνη για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΔΕΚΤ ύψους 760.000 ευρώ.

Σημειώνεται ότι οι επιθεωρητές που διενήργησαν τον έλεγχο έκριναν ότι οι ως άνω δαπάνες δεν εμπίπτουν στις ευεργετικές διατάξεις 2 τροπολογιών που εκδόθηκαν για τη νομιμοποίηση δαπανών του είδους από το Υπουργείο Εσωτερικών.