Βελτιώθηκε εφέτος η παραγωγή και ζήτηση αλκοολούχων ποτών

Σταθερή και σε πολλές περιπτώσεις ανοδική πορεία ακολουθεί η τοπική παραγωγή και εμπορία αλκοολούχων ποτών και οίνων, τα τελευταία έτη. Παρά το γεγονός ότι διανύουμε περίοδο οικονομικής ύφεσης που μαστίζει τη χώρα μας, μειώνοντας δραματικά την αγοραστική δύναμη των ελληνικών νοικοκυριών, η Ρόδος φαίνεται να αντιστέκεται. Η αυξημένη τουριστική κίνηση που καταγράφηκε στη φετινή τουριστική σεζόν στο νησί μας, βοήθησε σημαντικά στην άνοδο των ποσοστών παραγωγής και πωλήσεως αλκοολούχων ποτών.
Αντιθέτως, σε εθνικό επίπεδο, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα οποία αφορούν το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2013, στο διάστημα αυτό η παραγωγή του κλάδου μειώθηκε κατά 3,1%, σε επίπεδα που είναι κατά 12,8% χαμηλότερα από εκείνα του έτους 2005. Η πτώση της παραγωγής φαίνεται να επιβραδύνεται, σε σύγκριση με το 2012, αφού την ίδια χρονική περίοδο του προηγούμενου έτους η παραγωγή είχε μειωθεί κατά 7,2%.
Η εγχώρια παραγωγή ποτών μειώθηκε με ρυθμό -18,7% τον Ιούλιο (+5,1% τον ίδιο μήνα του 2012) και -18,1% τον Αύγουστο (-0,6%). Αντιθέτως, αυξήθηκε με ρυθμό +0,4% τον Ιανουάριο (-9,3%), +3,0% τον Φεβρουάριο (-16,1%), +1,9% τον Μάρτιο (-24,4%), +9,6% τον Απρίλιο (-15,3%), +9,1% τον Μάιο (-3,9%) και +3,2% τον Ιούνιο (-4,7%). Ενώ έως και τον Ιούνιο εμφάνιζε αύξηση της τάξεως του 5%, η μεταβολή της παραγωγής διαμορφώθηκε σε -3,1% στο οκτάμηνο, λόγω της καθίζησης του διμήνου Ιουλίου – Αυγούστου.
Από τα πιο πάνω στοιχεία προκύπτει πως η ενδεχόμενη αυξημένη κατανάλωση εγχωρίως παραγομένων ποτών από τους ξένους τουρίστες κατά τη θερινή σεζόν αντισταθμίζεται, κατά πάσα πιθανότητα , από τη μεγάλη πτώση κατανάλωσης από τα ελληνικά νοικοκυριά.
Η «δ» ζήτησε από αρμόδια στελέχη τοπικών εταιριών παραγωγής και εμπορίας αλκοολούχων ποτών και οίνων, να τοποθετηθούν σχετικά με την κίνηση του κλάδου τη φετινή χρονιά συγκριτικά με προηγούμενα έτη.
Ο ιδιοκτήτης της εταιρίας «ΒΑΠ. Π. ΚΟΥΓΙΟΣ ΑΒΕΕ», κ. Βασίλειος Κουγιός, δήλωσε: “Η παραγωγή ζύθου την φετινή χρονιά κυμάνθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα. Ειδικότερα, φέτος παρατηρήθηκε αύξηση στην παραγωγή του ζύθου, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, εξαιτίας της αύξησης των αφίξεων των τουριστών. Γενικότερα, τα τελευταία 5 έτη καταγράφεται αύξηση των πωλήσεών μας. Θεωρώ πως η φετινή χρονιά ήταν ικανοποιητική. Βέβαια, για την επόμενη χρονιά δεν μπορούμε ακόμα να έχουμε μια εικόνα σχετικά με το πώς θα διαμορφωθεί, καθότι αυτό εξαρτάται από τον αριθμό των αφίξεων που προβλέπεται να πραγματοποιηθούν”.

Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρίας «CAIR», κ. Χρυσόστομος Χρυσοστομάκης, δήλωσε: “Αυτό που αρχικά έχει σημασία είναι το μέγεθος της παραγωγής σταφυλιού, το οποίο μετατρέπουν οι οινοβιομηχανίες σε κρασί και μετά η δυνατότητα τόσο των οινοβιομηχανιών, όσο και της αγοράς να απορροφήσουν την παραγωγή. Μέχρι πριν από λίγα έτη η παραγωγή σταφυλιών ήταν ιδιαιτέρως αυξημένη και η δυνατότητα της αγοράς να απορροφήσει αυτήν την παραγωγή είτε στην εγχώρια αγορά, είτε στη διεθνή αγορά, μέσω των παραγωγών ήταν περιορισμένη. Πλέον, η παραγωγή σταφυλιών έχει μειωθεί σημαντικά, αλλά οι πωλήσεις έχουν ανέβει σε ποσοστό 10% συγκριτικά με πέρυσι. Το ευχάριστο για μας είναι ότι έχουμε αύξηση πωλήσεων και σε νέα εμφιαλωμένα. Η εταιρία μας ενδιαφέρεται περισσότερο για την κίνηση στην αγορά των εμφιαλωμένων κρασιών και όχι των «χύμα», διότι είναι κρασιά ανώτερης ποιότητας και με υψηλότερες τιμές. Η αύξηση στις πωλήσεις οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό και στο λανσάρισμα νέων προϊόντων. Γενικότερα, παρατηρείται μια συγκρατημένη αισιοδοξία, όσον αφορά στις πωλήσεις μας και για τον επόμενο χρόνο. Οι πωλήσεις της CAIR μέχρι το 2009 μειωνόντουσαν. Ωστόσο, από το 2010 και μετά σημειώθηκε αύξηση. Ναι μεν βρισκόμαστε εν μέσω κρίσης, όμως έχουμε άνοδο του αριθμού των τουριστών που επισκέπτονται το νησί. Συνεπώς, αυξάνεται και η κατανάλωση. Η κατάσταση εξακολουθεί να είναι δύσκολη, όχι μόνο για τις οινοβιομηχανίες, αλλά για ολόκληρο το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων, εξαιτίας της έλλειψης ρευστότητας. Οπότε, παρά την αύξηση του τουρισμού, τα αποτελέσματα δεν είναι τα αναμενόμενα. Προσωπικά, αισιοδοξώ για τις πωλήσεις της επόμενης χρονιάς. Θεωρώ πως θα πάμε καλύτερα από φέτος, ώστε να κατορθώσουμε να στηρίξουμε τους παραγωγούς, όπως πρέπει. Η γεωργική παραγωγή πρέπει να διατηρηθεί”.
Ο ιδιοκτήτης της εταιρίας «ΑΙΓΑΙΟΝ ΠΟΤΟΠΟΙΙΑ ΑΕ», κ. Βασίλειος Καμπυλαυκάς, δήλωσε: “Φέτος κινηθήκαμε σε σταθερά επίπεδα. Δεν σημειώθηκαν ούτε μεγάλες αυξήσεις, ούτε μειώσεις συγκριτικά με πέρυσι. Βέβαια, έχει υπάρξει σημαντική μείωση στα ποσοστά παραγωγής και εμπορίας τα τελευταία έτη. Ιδιαίτερα στα προϊόντα που δεν αποτελούν είδη πρώτης ανάγκης, όπως είναι τα αλκοολούχα ποτά, η πτώση είναι εμφανής. Σε κάθε περίπτωση, η αυξημένη τουριστική κίνηση αυξάνει την κατανάλωση. Ντόπια κατανάλωση υπάρχει, αλλά δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε πως είναι ίδια με την κατανάλωση των παλαιοτέρων εποχών. Δυστυχώς, δεν μπορώ να προβλέψω πώς θα κινηθεί η αγορά την επόμενη χρονιά, διότι σχετίζεται με τη γενικότερη οικονομική κατάσταση της χώρας. Πάντως, μέχρι στιγμής, η σταθερότητα που υφίσταται ευνοεί την ταχύτατη επανάκαμψη και αποκατάσταση της οικονομίας μας”.
Ο υπεύθυνος της επιχείρησης «ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ CASH AND CARRY», κ. Απόστολος Δήμος, δήλωσε: “Η αγορά των αλκοολούχων ποτών και οινών φέτος κινήθηκε σε καλύτερα επίπεδα από την περσινή χρονιά, με αύξηση περίπου 5%. Bέβαια, στην κατηγορία των σκληρών ποτών, όπως είναι το whiskey, έχει σημειωθεί πτώση των πωλήσεων τα τελευταία έτη. Αύξηση των πωλήσεων παρατηρείται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ενώ μείωση καταγράφεται στα επώνυμα προϊόντα, λόγω της υψηλότερης τιμής τους. Ωστόσο, σε γενικές γραμμές τα ποσοστά των πωλήσεων ήταν ικανοποιητικά”.
O ιδιοκτήτης της επιχείρησης «Κάβα SARLIS», κ. Μιχαήλ Σάρλης, δήλωσε: “Η κίνηση της αγοράς τη φετινή χρονιά δεν ήταν ικανοποιητική, αφού συγκριτικά με πέρυσι η μείωση άγγιξε το ποσοστό της τάξης του 20%. Υπήρχε πρόβλημα στις πιστώσεις από τις μεγάλες εταιρίες, με αποτέλεσμα να μειωθεί η κίνηση σημαντικά. Οπωσδήποτε, προ κρίσης η κατάσταση ήταν τελείως διαφορετική. Πλέον, εξαιτίας και των «All Inclusive» πωλήσεις καταγράφονται κυρίως, στα μη επώνυμα προϊόντα, τα οποία έχουν χαμηλότερες τιμές. Θεωρώ πως τώρα πια δεν αξίζει να ασχολείται κανείς με την πώληση των αλκοολούχων ποτών”.
O ιδιοκτήτης της επιχείρησης «ΜΑΡΙΝΟΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ», κ. Ιωάννης Μαρίνος, δήλωσε: “Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης η κατανάλωση των αλκοολούχων ποτών έχει μειωθεί συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη. Ωστόσο, η αγορά κατάφερε και φέτος να κινηθεί στα ίδια περίπου επίπεδα με τα περσινά. Το ποτό είναι είδος πολυτελείας. Τα προηγούμενα έτη υπήρχε μεγάλη κατανάλωση όχι μόνο από τους ξένους επισκέπτες αλλά και από το ντόπιο πληθυσμό. Πλέον, η ντόπια κατανάλωση έχει σχεδόν εκμηδενισθεί. Τα είδη που καταναλώνονται κυρίως, είναι το whiskey, τα λευκά ποτά, δηλαδή το ρούμι, το τζίν και η Vodka και τα παραδοσιακά ποτά , όπως το ούζο και το τσίπουρο, εξαιτίας της χαμηλής τιμής τους. Το ευτύχημα για την τοπική αγορά είναι η τουριστική κίνηση κατά τη θερινή σεζόν. Η αγορά επιτυγχάνει και κινείται λόγω του τουρισμού. Είμαστε σαφώς, σε πλεονεκτικότερη θέση από την υπόλοιπη Ελλάδα”.
Ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης «ENOTICA DI RODI», κ. Γεώργιος Φαίδων Τυπάλδος, δήλωσε: “Φέτος κινηθήκαμε σε παρόμοια επίπεδα με τα περσινά. Σε γενικές γραμμές είμαι ικανοποιημένος από το ποσοστό των πωλήσεων, διότι τα τελευταία έτη είναι αυξημένες. Σαφώς, η τουριστική κίνηση βελτιώνει την κατάσταση, αφού η τοπική κατανάλωση είναι εμφανώς μειωμένη. Το χειμώνα αναμένουμε πτώση, αλλά αν η επόμενη θερινή σεζόν εξελιχθεί, όπως η φετινή, θα είμαστε ευχαριστημένοι, ιδιαίτερα αν περιοριστεί και ο θεσμός των «All inclusive», ο οποίος αποτελεί φύρα για το εμπόριο”.
Γεωργία Γαλιάτσου