Αύξηση στα έσοδα από τον κλάδο για το πρώτο εξάμηνο του 2013 δείχνει η πρώτη έρευνα της Τράπεζας της Ελλάδος για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα. Αύξηση η οποία, ωστόσο, δεν είναι ικανή να καλύψει τη διαφορά μας σε έσοδα από τους μεγάλους ανταγωνιστές, την Ιταλία και την Ισπανία, με βασική αιτία το γεγονός ότι στη χώρα μας δεν έχει αναπτυχθεί το home port, και είμαστε κυρίως χώρα προορισμού.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΤτΕ σε 185 εκατ. ευρώ ανήλθαν οι εισπράξεις από την κρουαζιέρα στη χώρα μας το α’ εξάμηνο του 2013 σημειώνοντας αύξηση κατά 9,5% σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία του 2012 (Ιανουάριος-Ιούνιος 2012: 169 εκατ. ευρώ).
Υστερεί η Ελλάδα
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ευρωπαϊκού τομέα της CLIA, σε επίπεδο επισκεπτών που κατέβηκαν τουλάχιστον σε ένα ευρωπαϊκό λιμάνι, κατά το 2012, η Ιταλία είναι πρώτη με 6,22 εκατ. επισκέπτες και μερίδιο 21,2%, δεύτερη η Ισπανία με 5,175 εκατ. και μερίδιο 17,7% και τρίτη, σταθερά, η Ελλάδα με 4,79 εκατ. και μερίδιο 16,4%.
Ωστόσο στα έσοδα είμαστε πολύ πίσω, αφού πρώτη για μια ακόμη χρονιά αναδείχθηκε η Ιταλία με 4,46 δισ. ευρώ, δεύτερη η Γερμανία με 2,95 δισ. ευρώ, τρίτο το Ηνωμένο Βασίλειο με 2,93 δισ. ευρώ, τέταρτη η Ισπανία με 1,25 δισ. ευρώ, πέμπτη η Γαλλία με 1,06 δισ. ευρώ, έκτη η Ελλάδα με 588 εκατ. ευρώ και έβδομη η Νορβηγία με 552 εκατ. ευρώ.
Ο βασικός λόγος που στα έσοδα είμαστε πίσω είναι ότι δεν έχουμε αναπτύξει το home port. Στο home port το 2012, σύμφωνα με τα στοιχεία της CLIA, πρώτη είναι η Ιταλία με 2,08 εκατ. επιβάτες, δεύτερη η Ισπανία με 1,21 εκατ., τρίτο το Ηνωμένο Βασίλειο με 962.000 εκατ. επιβάτες, τέταρτη η Γερμανία με 451.000 εκατ. επιβάτες και πέμπτη με 244.000 εκατ. επιβάτες και μερίδιο αγοράς μόλις 4,2% είναι η χώρα μας.
Στις θέσεις εργασίας πρώτη είναι η Ιταλία με 99.556 θέσεις εργασίας, δεύτερο το Ηνωμένο Βασίλειο με 66.059 θέσεις εργασίας, τρίτη η Γερμανία με 45.637 θέσεις εργασίας, ακολουθεί η Ισπανία με 26.389 θέσεις, η Γαλλία με 14.238, η Νορβηγία με 13.647 και μόλις στην έβδομη θέση η Ελλάδα με 11.626.
Το ΝΕΕ
Χαρακτηριστικό είναι και το παράδειγμα που φέρνει το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος στο πλαίσιο της διαρκούς μελέτης του με θέμα: «Οι προοπτικές της ναυτιλιακής οικονομίας της Ελλάδας», όπου τονίζει ότι η σχέση transit με home port (επισκέψεων/αφίξεων) στην Ελλάδα είναι 4,6 φορές μεγαλύτερη από της Ισπανίας, ενώ το 2006 η σχέση αυτή ήταν μόνον 2,8 φορές. «Η Ελλάδα υστερεί και τελευταία φαίνεται να υποχωρεί σημαντικά στην προσέλκυση επιβατών για την εδραίωση του “homeporting”. Για μεγαλύτερα οφέλη αυτή η τάση πρέπει να αντιστραφεί», υπογραμμίζει.
«Οταν το homeporting των κρουαζιερόπλοιων θα αναπτυχθεί πλήρως θα δημιουργηθούν περίπου 12.000 νέες θέσεις εργασίας και πάνω από 1 δισ. ευρώ επιπλέον έσοδα στην ελληνική οικονομία», σημειώνει το Ναυτικό Επιμελητήριο.
H έρευνα της ΤτΕ
Σε ό,τι αφορά το 2012, η ΤτΕ συνέλεξε λεπτομερή στοιχεία από 14 λιμένες της χώρας όπου αφίχθη το 85% των κρουαζιερόπλοιων, ενώ τα αντίστοιχα στοιχεία για τα υπόλοιπα λιμάνια αντλήθηκαν από την Ενωση Λιμένων Ελλάδος. Συνολικά το 2012 πραγματοποιήθηκαν 4.737 αφίξεις πλοίων με 5,4 εκατ. εξόδους επιβατών.
Σημειώνεται πως στα στοιχεία που προέρχονται από τη συμπληρωματική έρευνα δεν είναι δυνατή επί του παρόντος η κατανομή των ταξιδιωτών ανά εθνικότητα. Το 2012 οι συνολικές εισπράξεις από ταξιδιώτες κρουαζιέρας ανήλθαν στα 519,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 101,8 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβάνονταν στα ήδη καταγραφόμενα στοιχεία από την έρευνα συνόρων, γιατί αφορούσαν ταξιδιώτες που αναχώρησαν από την Ελλάδα (last-port), ενώ 417,6 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύουν, σύμφωνα με τη συμπληρωματική έρευνα, πρόσθετα έσοδα.
Από τη συμπληρωματική έρευνα προέκυψε ότι το 91,3% των επισκεπτών αφορά διερχόμενους επισκέπτες, οι οποίοι κατά μέσο όρο πραγματοποιούν τρεις στάσεις σε ελληνικά λιμάνια. Οι συνολικοί επισκέπτες κρουαζιέρας το 2012 εκτιμώνται σε 1,7 εκατομμύρια ταξιδιώτες και οι συνολικές διανυκτερεύσεις που πραγματοποίησαν εκτός κρουαζιερόπλοιων εκτιμώνται σε 3,3 εκατομμύρια. Οι εννέα σημαντικότεροι λιμένες αφίξεως κρουαζιερόπλοιων καλύπτουν το 92,8% των συνολικών αφίξεων επιβατών.
Το κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας αποτελεί το λιμάνι του Πειραιά με συμμετοχή 40,4% στο σύνολο των εισπράξεων και ακολουθούν το λιμάνι της Κέρκυρας με 12,3% και το λιμάνι της Σαντορίνης με 9,6% των εισπράξεων.
Η ΕΣΕΕ
Αρκετά μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της έρευνας της ΕΣΕΕ για τη συνολική ημερήσια ατομική δαπάνη στους επισκέπτες της κρουαζιέρας.
Οι επιβάτες κρουαζιέρας παραμένουν εκτός του κρουαζιερόπλοιου κατά μέσο όρο 6,5 μόλις ώρες. Σε αυτό το πλαίσιο, ο επισκέπτης της κρουαζιέρας στη διάρκεια της παραμονής του στην Αθήνα ξοδεύει συνολικά 67,2 ευρώ, 15,5 ευρώ σε επιχειρήσεις εστίασης και 44,3 ευρώ σε εμπορικές επιχειρήσεις.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/proso-imitachos-stin-krouaziera/