Οι ρυθμίσεις για τα επαγγελματικά και ιδιωτικά σκάφη

Το νομοσχέδιο που συνέταξε το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου περιλαμβάνει τις εξής ρυθμίσεις:
■ Υπόχρεος για την προσκόμιση του ναυλοσυμφώνου δεν θα είναι ο ναυλωτής, αλλά ο ιδιοκτήτης του σκάφους ή οποιοσδήποτε τρίτος ο οποίος θα φέρει απλή εξουσιοδότηση από τον ιδιοκτήτη. Υπόχρεος για την τήρηση των στοιχείων θα είναι ο πλοιοκτήτης.
■ Σκάφη μέχρι τα 24 μ. υπάγονται στο καθεστώς bareboat (δηλαδή χωρίς υποχρέωση για πλήρωμα).
■ Υποβολή του ναυλοσυμφώνου και των καταστάσεων επιβαινόντων στις αρμόδιες αρχές και ηλεκτρονικά.
■ Tο Τέλος Παραμονής και Πλόων αποχωρίζεται από το παρόν σχέδιο νόμου και υπάγεται σε ξεχωριστό νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών που θα αφορά όλα τα τουριστικά πλοία.
■ Δημιουργία βάσης δεδομένων για επαγγελματικά και ιδιωτικά πλοία αναψυχής και τήρηση μητρώου με ηλεκτρονικό τρόπο, σε συνεργασία με το ΥΠ.ΟΙΚ. (σημειώνεται ότι η βάση δεδομένων ανήκει στο ΥΠ.ΟΙΚ.).
■ Η τεχνολογία αντικαθιστά τη γραφειοκρατία.
■ Επιτρέπεται στα επαγγελματικά σκάφη, όταν δεν είναι ναυλωμένα, να ιδιοχρησιμοποιούνται, χωρίς όμως να έχουν τις απαλλαγές που ισχύουν για την κατηγορία τους.
■ Επιτρέπεται στα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής να ναυλώνονται νόμιμα, τηρώντας τις προϋποθέσεις των επαγγελματικών έναντι των φορολογικών και λιμενικών αρχών (χωρίς απαλλαγές από φόρους καυσίμων και εφοδίων).
■ Το νομοσχέδιο, επίσης, αποσαφηνίζει πλήρως και εκσυγχρονίζει το καθεστώς των ημερό­πλοιων (πλοίων που εκτελούν ημερήσιες εκδρομές).
Ναύλωση ιδιωτικού σκάφους
Από το υπουργείο επισημαίνουν ότι το ιδιωτικό σκάφος που θα νοικιάζεται θα πρέπει να πληροί τις ίδιες προϋποθέσεις με το επαγγελματικό σκάφος. Ωστόσο δεν έχει το προνόμιο του transit πετρελαίου και γενικά καμία φορολογική και δασμολογική απαλλαγή που έχουν τα επαγγελματικά.
Οι προϋποθέσεις που πρέπει να έχει είναι οι ακόλουθες:
■ Να έχει ΑΦΜ. Δηλαδή να έχει κάνει έναρξη εργασιών (εφαρμογή του άρθρου 36 του κώδικα ΦΠΑ).
■ Να διαθέτει όλα τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας.
■ Να είναι ασφαλισμένο.
■ Να είναι στελεχωμένο όπως το αντίστοιχης κατηγορίας επαγγελματικό σκάφος, όπου απαιτείται.
«Σκοπός του νομοσχεδίου δεν είναι το ιδιωτικό να ανταγωνιστεί το επαγγελματικό σκάφος, αλλά, ουσιαστικά, να μπορεί να το ναυλωθεί κάποιες φορές προκειμένου να ανταποκρίνεται στα έξοδα λειτουργίας του. Αντίστοιχα, βέβαια, και ο επαγγελματίας, όταν κάνει ιδία χρήση του σκάφους του, δεν θα τυγχάνει των απαλλαγών που προβλέπονται κατά την επαγγελματική του χρήση», επισημαίνουν στο «business stories» κύκλοι του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Προϋποθέσεις ναύλωσης στο Αιγαίο για τα σκάφη που έχουν σημαία εκτός Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου
■ Να έχουν μεταφορική ικανότητα άνω των 12 επιβατών.
■ Να υπάγονται στις προβλέψεις της διεθνούς συνθήκης για ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα (SOLAS).
■ Να εφαρμόζουν τις διατάξεις της ελληνικής νομοθεσίας στους τομείς της ασφάλειας και της προστασίας του περιβάλλοντος.
■ Να είναι στελεχωμένα (όχι δηλαδή καθεστώς bareboat).

Ο θαλάσσιος τουρισμός, πέραν του ναύλου και των πετρελαίων, παράγει επιπλέον υπερδιπλάσια έσοδα για την οικονομία με έμμεσο τρόπο (αεροπορικά εισιτήρια, αγορές σούπερ μάρκετ ανά ημέρα και άτομο, καταστήματα εστίασης, διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία, ξεναγήσεις κ.τ.λ.). Ηδη ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου έχει ξεκινήσει να συλλέγει και να μελετά στοιχεία και αριθμούς που αποδεικνύουν τη συνεισφορά αυτή.