Αποκαλυπτικό non paper για την εισφορά γης σε χρήμα

Ακρως αποκαλυπτικό των ενεργειών στις οποίες προέβησαν αιρετοί και υπηρεσιακοί παράγοντες για τη διευθέτηση της χρονίζουσας εκκρεμότητας καταβολής της οφειλόμενης εισφοράς σε γη ή σε χρήμα από ξενοδόχους που εκμεταλλεύονται μονάδες σε εκτός σχεδίου πόλεως περιοχές είναι το ΝΟΝ PAPER της Διεύθυνσης Πολεοδομίας του Δήμου Ρόδου, που αναμένεται να υποβληθεί στα πλαίσια της προκαταρκτικής εξέτασης που διενεργείται και να συνεκτιμηθεί από τον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου.
Tη διενέργεια επείγουσας προκαταρκτικής εξέτασης για τη διαπίστωση τυχόν τελέσεως του αδικήματος της απιστίας κατ’ εξακολούθηση σε βάρος ΟΤΑ, που το όφελος που πέτυχε ο δράστης ή η ζημία που προκλήθηκε ή οπωσδήποτε απειλήθηκε υπερβαίνει το ποσό των 150.000 ευρώ και το αντικείμενο της πράξης είναι ιδιαιτέρως μεγάλης αξίας, με τις επιβαρυντικές διατάξεις του νόμου περί καταχραστών δημοσίου χρήματος έχει παραγγείλει, όπως έγραψε η “δ”, στον Αντεισαγγελέα Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Ι. Μητσιόπουλο, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πλημμελειοδικών Ρόδου κ. Κ. Μπούτσικος, με αφορμή τα όσα καταγγέλθηκαν σχετικά με την κατάργηση της υποχρέωσης καταβολής εισφοράς γης σε χρήμα, ξενοδόχων στις δημοτικές ενότητες Ιαλυσού και Φαληρακίου με φωτογραφική διάταξη.
Η «δ» απεκάλυψε ότι η μη είσπραξη των οφειλομένων από το 2005 έως και σήμερα, ενέχει σοβαρές ποινικές ευθύνες για αιρετούς και υπηρεσιακούς παράγοντες των καποδιστριακών Δήμων Καλλιθέας και Ιαλυσού, για την πρώην Νομαρχία Δωδεκανήσου αλλά και τον ενιαίο (καλλικρατικό) Δήμο Ρόδου.
Στο ΝΟΝ PAPER που φέρνει σήμερα στο φως της δημοσιότητας η “δ”, αναφέρονται μεταξύ άλλων και τα εξής:

Περίοδος 2002 – 2010
ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔ/ΣΗ ΔΩΔ/ΣΟΥ – ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟΙ ΔΗΜΟΙ
Το θέμα της εν λόγω εισφοράς των ξενοδοχείων αναδείχθηκε κυρίως κατά την κρίσιμη περίοδο του 2003. Σε προγενέστερο χρόνο (το 2002) υπήρξαν τρεις αποφάσεις νομάρχη μετατροπής σε χρήμα της οφειλόμενης γης.
Μετά από καταγγελία στις 17-04-2002 και από συνεχή δημοσιεύματα στον Τοπικό Τύπο, άρχισε να παίρνει εκρηκτικές διαστάσεις το θέμα νομιμότητας συγκεκριμένης ξενοδοχειακής μονάδας.
Το αποκορύφωμα υπήρξε με το δημοσίευμα στις 30-08-2003, μετά από καταγγελία για πολεοδομική παράβαση στην δεύτερη ξενοδοχειακή μονάδα «ATLANTIKA BEACH RESORT», επίσης στα Κολύμπια, για την οποία με Υπηρεσιακό Σημείωμα στις 02-09-2003 από τον τότε βοηθό Νομάρχη και νυν Δήμαρχο κ. Κουσουρνά Ε., εδόθη άμεσα εντολή για τη διενέργεια αυτοψίας και ενημέρωσης σχετικά.
Ακολούθησε διακοπή οικοδομικών εργασιών, πρωτόκολλα αυθαιρέτων κλπ και διαπιστώθηκε μεταξύ των άλλων ελλείψεων οι οποίες διαβιβάστηκαν στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Ρόδου, ότι πριν την έκδοση της υπ. αρ. 223/2000 οικοδομικής άδειας, δεν παραχωρήθηκε η οφειλόμενη εισφορά γης, ούτε έγινε η μετατροπή της σε χρήμα.
Και για τις δύο περιπτώσεις ακολουθήθηκαν πειθαρχικές διώξεις με διενέργεια ΕΔΕ από την Ν.Α. Δωδ/σου καθώς και με εμπλοκή των επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης.
Στη συνέχεια ο Εισαγγελέας Πρωτοδικών Ρόδου έδωσε εντολή με το υπ. αρ. πρωτ. 2350/02-12-2003 έγγραφο του προς τον Προϊστάμενο ΤΠ & ΠΕ να προβεί σε έλεγχο νομιμότητας των οικοδομικών αδειών που εκδόθηκαν την τελευταία διετία από την ανάληψη των καθηκόντων μου (18-07-2003).
Επίσης ο βοηθός Νομάρχη, με αφορμή δημοσιεύματα στον Τοπικό Τύπο και την ανάγκη διερεύνησης πολεοδομικών υποθέσεων όπου υπήρχε υπόνοια παρανομιών ή παραλείψεων εκ μέρους της Υπηρεσίας, με το υπ. αρ. πρωτ. οικ 1/05-01-2004 έγγραφο, έδωσε εντολή:
1) Για έλεγχο όλων των οικοδομικών αδειών από τα αρχεία της Υπηρεσίας των ξενοδοχειακών μονάδων, που εκδόθηκαν σε εκτός σχεδίου περιοχές και ενέπιπταν στις προϋποθέσεις της σχετικής νομοθεσίας περί εισφοράς σε γη ή σε χρήμα και δεν εκπλήρωσαν την υποχρέωση αυτή.
2) Για τις παραπάνω περιπτώσεις να γίνει γραπτή ενημέρωση και να κινηθούν άμεσα τα προβλεπόμενα από την νομοθεσία.
Μετά την από 22-03-2004 παραγγελία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, η Εισαγγελία Εφετών Δωδ/σου διαβιβάζει την από 09-03-2004 αναφορά-καταγγελία του Κων/νου Μακρυπίδη και Αντώνη Κωνσταντίνου προς τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Ρόδου όπου με το υπ. αρ. πρωτ. 709/22-04-2004 έγγραφό του, ζητεί από τον Διευθυντή ΠΟΧΩΠΕ την συσχέτιση με την διενεργούμενη έρευνα και έλεγχο ακόμα 21 ξενοδοχειακών μονάδων εκ των μεγαλύτερων του νησιού και δη παραθαλάσσιων. Εντολή επ΄αυτού δόθηκε και από τη Δ/νση Ο.Κ.Κ. της Γενικής Δ/νσης Πολεοδομίας του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Στη συνέχεια ακολούθησαν και άλλες επώνυμες και ανώνυμες καταγγελίες, με κύρια αυτή της «ΑΤΛΑΝΤΙΚΑ ΕΛΛΑΣ Α.Ε.» η οποία συμπεριέλαβε 23 επιπλέον ξενοδοχειακές μονάδες για έλεγχο νομιμότητας και καταγραφή υπερβάσεων, με αποτέλεσμα ο συνολικός αριθμός των προς έλεγχο ξενοδοχείων να υπερβαίνει τα εξήντα (60), πέραν της γενικής αναφοράς-καταγγελίας για την μετατροπή των υπογείων σε χώρους κύριας χρήσης. (Αν και λειτουργικά με τους Ν. 2160/93 , 2741/99 και 2919/01 έχουν δηλωθεί στις Υπηρεσίες ΕΟΤ για την χορήγηση σήματος λειτουργίας).
Η Υπηρεσία Πολεοδομίας προέβη στις ακόλουθες ενέργειες:
1) Διακοπή οικοδομικών εργασιών 2) Απαγόρευση έναρξης εργασιών 3) Συμπλήρωση στοιχείων φακέλου, καλώντας τους ιδιοκτήτες γι’ αυτήν τους την υποχρέωση να προβούν άμεσα στις κατά νόμου ενέργειες προς διευθέτηση του θέματος, άλλως η Υπηρεσία προειδοποιεί με ανάκληση των σχετικών αδειών.Έκτοτε γι’ αυτές τις περιπτώσεις ενέργησε τόσο στο να γνωμοδοτήσουν τα Δημοτικά Συμβούλια όσο και στο να εκδοθούν οι αποφάσεις προς το ορθόν (Διορθωτικές Πράξεις με νέες Αποφάσεις αρμόδιου Αντινομάρχη).
Η Υπηρεσία, κατά τη διάρκεια της διευθέτησης α) των εκκρεμοτήτων της τελευταίας διετίας ως προς τις οφειλόμενες εισφορές σε γη ή την μετατροπή τους σε χρήμα και β) των εν εξελίξει υποθέσεων, επέβαλε την πιστή εφαρμογή και τήρηση της διαδικασίας, των υπό έκδοση νέων αδειών ξενοδοχειακών μονάδων που εντάσσονταν στην παρέκκλιση (άνω των 4.000 τ.μ.). Παράλληλα ήδη ανέθεσε από το 2004 στον κ. Στεφανόπουλο την ευθύνη να θεραπεύσει με νέες διοικητικές συμπληρωματικές πράξεις (Αποφάσεις αρμόδιου Αντινομάρχη) όλων των εκκρεμών υποθέσεων των οικοδομικών αδειών που εξεδόθησαν μετά το από 12-05/27-06-84 Π.Δ. (ΦΕΚ Δ΄380) και μέχρι τις 18-07-2001. Οι Αποφάσεις αυτές, αφορούσαν αποκλειστικά την μετατροπή σε χρήμα της οφειλόμενης γης.
Με το υπ. αρ. πρωτ. 3010/09-05-2005 έγγραφο της Πολεοδομίας για συνεργασία με πνεύμα συναίνεσης και αλληλεγγύης στα πλαίσια της χρηστής διοίκησης και της προάσπισης της νομιμότητας, οι υπόχρεοι αρνήθηκαν να προσέλθουν προς συζήτηση και απείχαν κάθε διαδικασίας.
Παράλληλα, τα έτη 2004 και 2005 αποστέλλονταν πλήθος εγγράφων με τα ανάλογα δικαιολογητικά και στοιχεία που υποβάλλονταν στη Δ/νση ΠΟΧΩΠΕ της Ν.Α. Δωδ/σου, με τις αποφάσεις μετατροπής σε χρήμα ή και τμήματος παραχώρησης, σε μερικές των περιπτώσεων να προσδιορίζεται και η τιμή μονάδας ή σε άλλες πολλές περιπτώσεις άνευ του προσδιορισμού της τιμής. Στη συνέχεια, εκδίδονταν από την Δ/νση οι Αποφάσεις του αρμόδιου Αντινομάρχη οι οποίες και αποστέλλονταν στους αντίστοιχους Δήμους και τις αρμόδιες Πολεοδομικές Υπηρεσίες για τις κατά νόμου ενέργειες τους.
Μετά την υποβολή μελέτης της εταιρείας «Κοινωνία Αστικού Δικαίου Ηλίας Κάτρης – Νίκος Κάτρης Α.Ε.» το 2004, για την ανέγερση ξενοδοχειακής μονάδας στην θέση Φαληράκι όπου ισχύουν προσαυξημένοι ειδικοί όροι δόμησης, μετά από αμφισβήτηση του ενδιαφερομένου ως προς την υποχρέωση της οφειλόμενης εισφοράς, η Δ/νση εκθέτει τις απόψεις της για αποδοχή της εισφοράς με ερώτημα προς το αρμόδιο ΠΕΧΩ με το υπ. αρ. πρωτ. ΟΙΚ 1812/23-03-2005 έγγραφος.
– Το ΠΕΧΩ Περιφέρειας Ν. Αιγαίου συμφωνεί ως προς την υποχρέωση εισφοράς σε γη ή σε χρήμα με το υπ. αρ. πρωτ. 413/15-04-2005 έγγραφο του
– Με το υπ. αρ. πρωτ. 2865/09-05-2005 έγγραφο μας (ΠΟΧΩΠΕ) διαβιβάζονται οι παραπάνω απόψεις προς την Δ/ΝΣΗ Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΧΩΔΕ για γνωμοδότηση
– Το ΠΕΧΩ Περιφέρειας Ν. Αιγαίου σε σχετικό έγγραφο της Πολεοδομίας και σε αίτηση της εταιρείας «ΚΑΤΡΗΣ Α.Ε.» υποβάλλει το υπ αρ. πρωτ. 614/16-05-2005 έγγραφο προς την Δ/νση Ο.Κ.Κ. και Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΧΩΔΕ εκθέτοντας την πραγματική διάσταση του θέματος, όπου σε γήπεδο έκτασης 24.427 τ.μ. υποχρεούται σε εισφορά γης επιφάνειας 22.150 τ.μ.
– Η Γενική Δ/νση Πολεοδομίας (Δ/νση Ο.Κ.Κ.) του ΥΠΕΧΩΔΕ με το υπ. αρ. πρωτ. 22113/15-06-2005 έγγραφό του, δίνει οδηγίες να εφαρμοσθούν οι ισχύουσες διατάξεις καθ’ ότι δεν προκύπτει θέμα ασάφειας στην νομοθεσία.
– Επίσης η Δ/νση Νομοθετικού Έργου – Τμήμα Νομικών Συμβάσεων από την οποία ζητήθηκε λύση που να καλύπτει νομικά, συμφώνησε τόσο με τις απόψεις της Δ/νσης Πολεοδομίας (αρ. πρωτ. 1812/2005 ΠΟΧΩΠΕ Ν.Α. Δωδ/σου) όσο και με τις θέσεις της Γενικής Δ/νσης Πολεοδομίας (Δ.Ο.Κ.Κ.) με το υπ. αρ. πρωτ. 19006/11-08-2005 έγγραφο.
Σε συνέχεια των ανωτέρω εγγράφων και απόψεων σχετικά με το θέμα, η Δ/νση Πολεοδομίας υποβάλλει την από 16-01-2006 αναφορά – υπόμνημα που αμφισβητεί ως μη σύννομη την άποψη της υποχρέωσης παραχώρησης εδαφικής έκτασης τόσο στην περιοχή Φαληράκι Ρόδου όσο και της εκτός σχεδίου περιοχής Ιξιάς Δήμου Ιαλυσού. Η εν λόγω αναφορά αποστέλλεται με το υπ. πρωτ. 7874/17-01-2006 έγγραφο προς την Δ/νση Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΧΩΔΕ θεωρώντας ότι δεν είναι σύμφωνο με τις ισχύουσες διατάξεις αλλά και την κοινή λογική και ζητήθηκε εκ νέου οι απόψεις του ΥΠΕΧΩΔΕ, το οποίο ουδέποτε επανήλθε με νέες απόψεις επί του θέματος.
Επίσης στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της διαδικασίας που καταβάλει η τότε Δ/νση ΠΟΧΩΠΕ, συντάχθηκε το υπ. αρ. πρωτ. 3010/09-05-2005 έγγραφο με θέμα «Έλεγχος υφιστάμενων τουριστικών εγκαταστάσεων για τυχόν υποχρέωσή τους για δωρεάν παραχώρηση γης ή καταβολή αυτής σε χρήμα, στο Δήμο που ανήκουν» με αποδέκτες 1) Την Ένωση Ξενοδόχων 2) ΤΕΔΚ Δωδ/σου 3) Δ/νση Τουρισμού Ρόδου 4) Δήμοι (ΟΤΑ), με κοινοποίηση στον αρμόδιο Αντινομάρχη Δωδ/σου, τον Νομικό Σύμβουλο , το Τμήμα ΈΧΩ Περιφέρειας Ν. Αιγαίου και το ΤΕΕ Δωδ/σου. Με το εν λόγω έγγραφο ζητείται:
1) H Ενωση Ξενοδόχων να ενημερώσει τα μέλη της και για την δυνατότητα υποβολής αίτησης για μετατροπή σε χρήμα και άμεση επικοινωνία με την υπηρεσία, καθώς και την προσκόμιση σχετικών στοιχείων και δικαιολογητικών.
2) Από τις Τεχνικές Υπηρεσίες έκαστου Δήμου να συντάξει πίνακα με τις ξενοδοχειακές μονάδες που υπάγονται στην παρέκκλιση, διότι υπήρχαν στοιχεία από την υδροδότηση των μονάδων.
3) Από την Δ/νση Τουρισμού Δωδ/σου Περιφέρεια Ν. Αιγαίου να συνδράμουν με στοιχεία του αρχείου τους με τις αντίστοιχες εγκρίσεις.
Ζητείται επίσης την συνεργασία των άμεσα εμπλεκόμενων Δήμων και ιδιοκτητών ξενοδοχειακών μονάδων για την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την εφαρμογή της νομιμότητας με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ξενοδόχους, διότι έγινε χρήση της παρέκκλισης χωρίς την αναγκαία και εκ των προτέρων υποχρέωσή τους για δωρεάν παραχώρηση γης ή καταβολής αυτής σε χρήμα στον Δήμο που ανήκει η μονάδα.
Προφανώς η μη εκπλήρωση αυτής της υποχρέωσης θα σήμαινε την απαγόρευση χορήγησης οικοδομικής άδειας πέραν των 4.000 τ.μ. και ως εκ τούτου τα πέραν αυτής της δόμησης – επιφάνειας που υλοποιήθηκε θεωρούνται προφανέστατα οι ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις ως αυθαίρετες και κατεδαφιστέες και χρήζουν σύνταξης έκθεσης αυτοψίας (πρωτοκόλλου αυθαιρέτου) και επιβολή προστίμου ανέγερσης και διατήρησης. Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει σήμερα πλέον, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 4178/2013 (εάν φυσικά και αυτός ο νόμος δεν κριθεί όπως και ο Ν.4014/2011 αντισυνταγματικός), άπαντες οι υπόχρεοι να προβούν σε υπαγωγή ρύθμισης, αν και υπάρχει ο κίνδυνος γι’ αυτούς, της ανάκλησης παράνομης διοικητικής πράξης (λόγω κοινωνικού και δημόσιου συμφέροντος), με πιθανότητα να περιέλθουν σε δυσμενέστατη θέση, ακόμα και αυτή της άρσης λειτουργίας των ξενοδοχειακών μονάδων. Σημειώτεον ότι το 2005 δεν υπήρχε ούτε και αυτή η δυνατότητα περί ρυθμίσεων «αυθαιρέτων κατασκευών».
Δυστυχώς, ουδεμία επικοινωνία από τους ιδιοκτήτες των ξενοδοχείων δεν υπήρξε με την υπηρεσία, ουδεμία συνεργασία φαίνεται ότι επήλθε μεταξύ των εμπλεκομένων αφού δεν προέκυψαν στην πορεία άμεσα αποτελέσματα, ουδέποτε υποβλήθηκαν αιτήσεις και δικαιολογητικά με αποδέκτη την Υπηρεσία και κατά συνέπεια οι εκκρεμείς υποθέσεις εξακολουθούσαν να μην τακτοποιούνται και τα θέματα νομιμότητας των εκδοθέντων αδειών δεν τακτοποιήθηκαν και δεν ολοκληρώνονται οι προβλεπόμενες εκ του νόμου διαδικασίες.

Στο τέλος του 2005, με το υπ. αρ. πρωτ. οικ8538/13-12-2005 έγγραφο προς τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Ρόδου με θέμα «Περί ελέγχου καταγγελλόμενων ξενοδοχειακών μονάδων» ενημερώνεται ότι η Υπηρεσία εμφανίζεται ανεπαρκής και ανίσχυρη να ανταποκριθεί στο θεμελιώδες της καθήκον να επιλαμβάνεται και να διεκπεραιώνει τις κατά νόμου αρμοδιότητές της, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την άσκηση και λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης και το σκοπό που επιτελεί σε θέματα νομιμότητας και εφαρμογής των προβλεπόμενων κυρώσεων, προφανώς και των εκκρεμοτήτων των οφειλόμενων εισφορών.

Ο εν ενεργεία Αντινομάρχης κ. Χριστοφάκης συνέβαλε επίσης τα μέγιστα σε συνέχεια των προηγούμενων ενεργειών των πολιτικών προϊσταμένων στην εκ νέου ανάδειξη και προώθηση του θέματος. Μάλιστα είναι γνωστό σε όλους ότι προέβη σε σειρά συσκέψεων όχι μόνο με Δημάρχους και εκπροσώπους των ΟΤΑ, αλλά και σε κοινές συναντήσεις με ιδιοκτήτες ξενοδοχείων παρουσία των Υπηρεσιακών Παραγόντων, για την διευθέτηση των οφειλόμενων εισφορών σε γη ή χρήμα.
Με την από 21/02/2006, η Υπηρεσία επανερχόμενη στο θέμα, συνυπογράφεται με τον αρμόδιο Αντινομάρχη το με αρ. πρωτ. 3565,3464/ 07-0602007 έγγραφο, το οποίο αποστέλλεται προς τους ΟΤΑ – (πρώην Δήμους) στους οποίους γνωστοποιεί την διαδικασία υποβολής και ολοκλήρωσης της διαδικασίας της οφειλόμενης εισφοράς γης ή σε χρήμα.
Μάλιστα επισημαίνεται ότι «σε περίπτωση που ισχύει το αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού της αξίας του ακινήτου, δεν απαιτείται εκτίμηση από την επιτροπή του άρθρου 15 του Ν.2882/2001 αλλά έκθεση περί της αντικειμενικής αξίας αυτού από την Κτηματική Υπηρεσία» σύμφωνα με το υπ αρ. πρωτ. 1077958/7236/0010/07-10-2004 του Υπουργείου Οικονομικών της Δ/νσης Δημόσιας Περιουσίας – Τμήμα Δ΄ (Απαλλοτριώσεων) με θέμα «Εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 3193/2003».
Σημειωτέον ότι στις περιοχές Φαληράκι και Ιξιά σε οικοδομικές άδειες που εξεδόθησαν κατά την χρονική περίοδο 21-02-2006 έως και το τέλος του 2008, δεν εκδόθηκε Απόφαση Νομάρχη Δωδ/σου, διότι εκκρεμούσε η απάντηση του ερωτήματος που υποβλήθηκε στο ΥΠΕΚΑ. Μάλιστα για λόγους διαφάνειας σημειωνόταν στο έντυπο της οικοδομικής άδειας η «επιφύλαξη» της εκ των υστέρων έκδοσης Απόφασης Νομάρχη και της Απόφασης Δημοτικού Συμβουλίου εφόσον γνωστοποιείτο η εκ νέου απάντηση της Δ/νσης Νομοθετικού Έργου του ΥΠΕΚΑ γι’ αυτή την υποχρέωση, και με το δεδομένο υποβολής της σχετικής αίτησης για την μετατροπή της σε χρήμα από τον ενδιαφερόμενο.
Σύμφωνα λοιπόν με το από 07-06-2007 κοινό έγγραφο Δ/ντη και Αντινομάρχη, η Δ/νση και σε εφαρμογή των θέσεων και των απόψεων που διατυπώθηκαν, με την συναίνεση και συνεργασία κατ’ αρχήν των Δήμων Ν. Ρόδου και Καλλιθέας, κινήθηκε διαδικασία (έστω και μονομερώς αρχικά) για τον καθορισμό τιμής μονάδας για το σύνολο δώδεκα (12) ξενοδοχειακών μονάδων, αφού προηγήθηκαν φυσικά οι αντίστοιχες Αποφάσεις Δημοτικών Συμβουλίων και Αντινομάρχη, για την μετατροπή τους σε χρήμα.
Αφού λοιπόν καθορίστηκε σε κάθε περίπτωση χωριστά με έγγραφο – έκθεση από την αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία η τιμή μονάδας και υπολογίστηκε χωριστά η συνολική αξία σε χρήμα της οφειλόμενης έκτασης σύμφωνα με την αντικειμενική αξία της γης, στη συνέχεια εξεδόθησαν κοινές Αποφάσεις Δ/ντη και αρμόδιου Αντινομάρχη, σύμφωνα με τα υπ. αρ. πρωτ. 2244/15-05-2009 και 2516 – 2564/25-06-09 με τον καθορισμό τιμής μονάδας και την συνολική εισφορά σε χρήμα έκαστης ξενοδοχειακής μονάδας, για την εκταμίευση του ποσού.
Οι εν λόγω αποφάσεις ποσού 2.671.675,34 ευρώ κοινοποιήθηκαν στο Δήμο Καλλιθέας και 614.326,14 ευρώ στο Δήμο Ν. Ρόδου ποσού, όσο και στις αντίστοιχες Εταιρείες προκειμένου στην συνέχεια οι Δήμοι να προβούν στις κατά νόμου αρμοδιότητές τους, δηλαδή την εφαρμογή των διατάξεων περί απαλλοτριώσεων ή με οποιοδήποτε άλλο τρόπο κρινόταν.
Αυτή δε η διαδικασία γινόταν με επίσπευση από την Ν.Α. Δωδ/σου αν και ο καθορισμός τιμής μονάδας ανήκει στην αρμοδιότητα των ΟΤΑ καθώς επίσης και η είσπραξη της εισφοράς από τις Οικονομικές τους Υπηρεσίες.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στη μεν περίπτωση του Δήμου Καλλιθέας δεν υπάρχει ενημέρωση για τυχόν αποτελέσματα ολοκλήρωσης της διαδικασίας και είσπραξη της οφειλής, για δε τον Δήμο Ν. Ρόδου η τιμή μονάδας με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου προέκυψε με προσαύξηση 30% της αντικειμενικής αξίας.
Ως εκ τούτου, οι μονάδες αυτές παραπέμφθηκαν για να εξετασθούν συνολικά με τις υπόλοιπες που εκκρεμούν, ως προς το νέο καθορισμό της τιμής μονάδας.

Περίοδος 2010 – 2013
ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΙΚΟΣ ΕΝΙΑΙΟΣ ΔΗΜΟΣ ΡΟΔΟΥ
Με την εφαρμογή του σχεδίου Καλλικράτη Ν. 3852/2010, της κατάργησης του θεσμού της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και τη συγκρότηση του ενιαίου Δήμου Ρόδου, μετά την συγχώνευση των δύο (2) Πολεοδομικών Διευθύνσεων τέθηκε σε προτεραιότητα από τη νέα Δημοτική Αρχή, η ολοκλήρωση της διαδικασίας όλων των εκκρεμών υποθέσεων που έχριζαν υποχρέωσης εισφοράς γης ή μετατροπής σε χρήμα, ακόμα και αυτές των περιοχών με ειδικά διατάγματα του Φαληρακίου και της Ιξιάς και σε κάθε περίπτωση, οι αρμοδιότητες που ασκούσε ο Νομάρχης μεταφέρονται στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ρόδου, για τις ανάλογες αποφάσεις.
Μάλιστα με αφορμή ερωτήματος που υπέβαλε η Δ/νση Πολεοδομίας προς την Νομική Υπηρεσία του Δήμου (σχετικό το υπ. αρ. πρωτ. 2747/22-03-2011 έγγραφο) με θέμα «περί υποχρέωσης εισφοράς γης ή μετατροπής της σε χρήμα, στη ξενοδοχειακή ζώνη Ιξιάς και σε περίπτωση ελευθέρας δόμησης στο Φαληράκι-Κοσκινού, σε εκτός σχεδίου δόμησης πόλεων και οικισμών», κατέστη σαφές ότι μετά παρέλευση αρκετών χρόνων, χωρίς το ΥΠΕΚΑ να επανέλθει επί του θέματος με νέες απόψεις, προφανώς σημαίνει ότι εμμένει σιωπηλά στις αρχικές του απόψεις και θέσεις, που ήδη εφαρμόζει η Δ/νση Πολεοδομίας σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 8 του άρθρου 8 του ΠΔ ΦΕΚ 538/Δ/78 καθότι: «Δεν προκύπτει πλέον θέμα ασάφειας στη νομοθεσία και μάλιστα τονίζεται ότι δίνεται η δυνατότητα να καταβληθεί χρηματικό ποσό προς τον οικείο Δήμο ή Κοινότητα αυτής της παραχωρούμενης έκτασης γηπέδου».
Μάλιστα η Υπηρεσία δήλωνε ότι θα επιληφθεί και για τις περιοχές με τους ειδικούς όρους δόμησης, όπως έπραξε στη συνέχεια με σχετικές ενέργειες και με τις οποίες συμπεριλήφθηκαν στον κατάλογο των ξενοδοχειακών μονάδων προς ολοκλήρωση της διαδικασίας για τη είσπραξη της οφειλόμενης εισφοράς υπέρ του Δήμου Ρόδου.
Πιο συγκεκριμένα με την ανάληψη της νέας Δημοτικής Αρχής ανατέθηκε αρχικά η διενέργεια ελέγχου στο αρχείο οικοδομικών αδειών και η συλλογή στοιχείων, προκειμένου να εντοπιστούν οι ξενοδοχειακές μονάδες οι οποίες εμπίπτουν στις παραπάνω διατάξεις και οφείλουν εισφορά σε γη στο Δήμο. Έγινε μία αρχική έρευνα εντοπισμού των ξενοδοχείων άνω των 4.000 τ.μ. δόμησης, καθώς και των Αποφάσεων Νομάρχη που εκδόθηκαν περί μετατροπής της εισφοράς γης σε χρήμα.
Στη συνέχεια προχώρησε η ολοκλήρωση της διαδικασίας προκειμένου να γίνει ο τελικός προσδιορισμός των ξενοδοχείων που οφείλουν εισφορά καθώς και ο υπολογισμός του μεγέθους της εισφοράς για το καθένα από αυτά.
Στην προσπάθεια αυτή απεστάλησαν έγγραφα προς όλες τις Δημοτικές Ενότητες προκειμένου να χορηγήσουν σχετικά στοιχεία, με παράλληλη συνεχή επικοινωνία με την Νομική Υπηρεσία προκειμένου να αντιμετωπιστούν πολλαπλά προβλήματα που ανέκυπταν.
Από τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι ο αριθμός αυτών των ξενοδοχείων είναι εξήντα έξι (66) με συνολική εισφορά περίπου 600.000 τ.μ. Πιο συγκεκριμένα αφορά:
Για τις εν λόγω 66 ξενοδοχειακές μονάδες έχουν εκδοθεί είκοσι επτά (27) αποφάσεις Νομάρχη για μετατροπή της εισφοράς σε χρήμα, τέσσερις (4) αποφάσεις Δημοτικού Συμβουλίου στο πλαίσιο του νέου Δήμου Ρόδου, καθώς και μία απόφαση Αντιδημάρχου.
Στη συνέχεια στάλθηκε έγγραφο σε όλους τους υπόχρεους, όπου αναφερόταν η σχετική νομοθεσία, οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί και η έκταση σε γη που όφειλαν να εισφέρουν βάσει αυτών, προκειμένου εντός 20 ημερών, για τις μεν εξ αυτών όπου έχει εκδοθεί απόφαση μετατροπής σε χρήμα να προσέλθουν στην υπηρεσία για εξεύρεση λύσης σχετικά με τον προσδιορισμό της τιμής και για τις υπόλοιπες είτε να προχωρήσουν στην διαδικασία παραχώρησης γης με συμβολαιογραφική πράξη, είτε να αιτηθούν την μετατροπή της οφειλής τους σε χρήμα.

Από τα έγγραφα που αποστάλθηκαν, η υπηρεσία έλαβε έγγραφη απάντηση από είκοσι δύο (22) ξενοδοχειακές μονάδες εκ των οποίων:
-οι τρεις (3) αιτήθηκαν παράτασης της προθεσμίας που τέθηκε
-οι τρεις (3) για τις οποίες έχει εκδοθεί απόφαση μετατροπής, αιτήθηκαν εισφορά σε γη, την οποία θα προσδιορίσουν με τοπογραφικό σχέδιο προσεχώς
-οι δύο (2) ήταν απλώς διευκρινιστικές κάποιων στοιχείων
-και οι υπόλοιπες είχαν γενική ένσταση περί της οφειλής εισφοράς, εκ των οποίων κάποιες είχαν έντονο και απειλητικό τόνο.