3 σενάρια για τη διάσπαση του ενιαίου σήμερα Δήμου Ρόδου

Μέσα στην εβδομάδα που διανύουμε, με πιθανότερη ημέρα την Τρίτη, 5 Νοεμβρίου 2013, αναμένεται, εκτός απροόπτου, να δημοσιευθεί προς διαβούλευση στον οικείο ιστότοπο της κυβέρνησης το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών για τη μεταρρύθμιση – βελτίωση του Καλλικράτη.
Όπως κατ’ επανάληψη έγραψε η “δ”, το σχέδιο νόμου θα περιλαμβάνει σαφή πρόβλεψη για τη διαίρεση των μεγάλων νησιωτικών δήμων και συγκεκριμένα της Λέσβου, της Μυτιλήνης και της Ρόδου σε επιμέρους δήμους προκειμένου να καταστούν λειτουργικοί και να αντιμετωπιστούν σοβαρές δυσλειτουργίες κυρίως σε θέματα καθημερινότητας και εξυπηρέτησης του πολίτη αλλά και ισσόροπης ανάπτυξης των απομακρυσμένων από τα διοικητικά κέντρα χωριών.
Όπως αποκαλύπτει σήμερα η “δ”, στο Υπουργείο Εσωτερικών επεξεργάζονται 3 εναλλακτικά σενάρια για τη διαίρεση της Ρόδου, αλλά και έως και χθες παρέμεινε άγνωστο ποιο από τα τρία αυτά σενάρια θα υιοθετηθεί στο σχέδιο νόμου που θα τεθεί σε διαβούλευση.
Το πρώτο σενάριο προβλέπει τις εξής αλλαγές:
Δήμος Ροδίων: Συγκροτείται από την ένωση της πόλεως Ρόδου και τμήματος των Κοσκινού προκειμένου να επιτευχθεί η επέκταση του σχεδίου πόλεως προς τις ανατολικές ακτές του νησιού.
Δήμος Καλλιθέας: Συγκροτείται από την ένωση του υπολοίπου τμήματος των Κοσκινού και των πρώην Δήμων Καλλιθέας, Αφάντου και Αρχαγγέλου.
Δήμος Λινδίων: Συγκροτείται από τους πρώην Δήμους Λινδίων και Νότιας Ρόδου.
Δήμος Ιαλυσού – Καμείρου: Συγκροτείται από τους πρώην Δήμους Ιαλυσού, Πεταλουδών, Καμείρου και Αταβύρου.
Το δεύτερο σενάριο, είναι όμοιο με το πρώτο με αλλαγές στην ενσωμάτωση του πρώην Δήμου Αταβύρου. Προβλέπει συγκεκριμένα τα εξής:
Δήμος Ροδίων: Συγκροτείται από την ένωση της πόλεως Ρόδου και τμήματος των Κοσκινού προκειμένου να επιτευχθεί η επέκταση του σχεδίου πόλεως προς τις ανατολικές ακτές του νησιού.
Δήμος Καλλιθέας: Συγκροτείται από την ένωση του λοιπού τμήματος των Κοσκινού και των πρώην Δήμων Καλλιθέας, Αφάντου και Αρχαγγέλου.
Δήμος Λινδίων: Συγκροτείται από τους πρώην Δήμους Λινδίων και Νότιας Ρόδου και Αταβύρου.
Δήμος Ιαλυσού – Καμείρου: Συγκροτείται από τους πρώην Δήμους Ιαλυσού, Πεταλουδών και Καμείρου.
Το τρίτο σενάριο, που φέρεται να είναι και το επικρατέστερο προβλέπει τα εξής:
Δήμος Ροδίων: Συγκροτείται από την ένωση της πόλεως Ρόδου και του Δήμου Καλλιθέας.
Δήμος Αρχαγγέλου: Συγκροτείται από την ένωση των πρώην Δήμων Αφάντου και Αρχαγγέλου.
Δήμος Λινδίων: Συγκροτείται από τους πρώην Δήμους Λινδίων, Νότιας Ρόδου και Αταβύρου.
Δήμος Ιαλυσού – Καμείρου: Συγκροτείται από τους πρώην Δήμους Ιαλυσού, Πεταλουδών και Καμείρου.
Σαφή ένδειξη εξάλλου των αποφάσεων που έχει λάβει το Υπουργείο Eσωτερικών είναι και το γεγονός ότι έχει αποφασιστεί η δημιουργία και λειτουργία 4 κομματικών τοπικών επιτροπών στο νησί της Ρόδου, όσων δηλαδή και των νέων Δήμων, που προβλέπεται να δημιουργηθούν.
Θυμίζουμε ότι η μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης προέβλεπε τη δημιουργία τριών Δήμων στο νησί της Ρόδου. Επρόκειτο για τη μοναδική επιστημονικά τεκμηριωμένη πρόταση που είχε υποβληθεί από επίσημο όργανο της πολιτείας κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης για τη μεταρρύθμιση του Καποδίστρια και ουδόλως ελήφθη υπόψη μετά από παρεμβάσεις και μαγειρέματα συγκεκριμένων κύκλων του ΠΑΣΟΚ και κυρίως του σημερινού περιφερειάρχη κ. Γιάννη Μαχαιρίδη, γεγονός που κατάγγειλε εξάλλου με επιστολή της στον τότε Υπουργό Εσωτερικών κ. Γιάννη Ραγκούση, η Νομαρχιακή Επιτροπή του ΠΑΣΟΚ στα Δωδεκάνησα.
Εν πάση περιπτώσει το Ινστιτούτο είχε προτείνει τη δημιουργία τριών Δήμων με τη συνένωση των πρώην δήμων Ιαλυσού, Καλλιθέας, Πεταλουδών και Ροδίων στο βόρειο τρίγωνο, των Δήμων Αρχαγγέλου, Αφάντου, Καμείρου και Λινδίων στην κεντρική Ρόδο και των Δήμων Αταβύρου και Νότιας Ρόδου στο νότιο μέρος του νησιού.
Στο μεταξύ σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διεργασίες για την επίτευξη του στόχου που έχει θέσει τοπικά η Νέα Δημοκρατία, προεξέχοντος των πρωτοβουλιών του Βουλευτή Δωδεκανήσου κ. Βασίλη Υψηλάντη για τη διαίρεση και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τρίτη με τη συμμετοχή του Γραμματέα Πολιτικής Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας κ. Ανδρέα Παπαμιμίκου, του αναπληρωτή Γραμματέα κ. Κώστα Ζωντανού, του Γενικού Διευθυντή του κόμματος κ. Κ. Τσιμάρα, του Γραμματέα Οργανωτικού κ. Γ. Λουλουδάκη, του Διευθυντή του Γραφείου του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Κώστα Μπούρα, τομεαρχών αλλά και των βουλευτών του κόμματος στο Βόρειο και το Νότιο Αιγαίο και την Κρήτη, στη Συγγρού, το ζήτημα ήλθε εκ νέου στο προσκήνιο.
Αντικείμενο της σύσκεψης ήταν η προετοιμασία του κόμματος ενόψει των νέων αυτοδιοικητικών εκλογών αλλά και των εσωκομματικών εκλογών. Σήμερα αναμένεται εξάλλου να εκδοθεί και αναλυτική εγκύκλιος για τον τρόπο διενέργειας των εκλογών για την ανάδειξη των νέων περιφερειακών οργάνων του κόμματος.
Ο κ. Υψηλάντης ζήτησε να υπάρξει στην περιφερειακή δομή του κόμματος εκπρόσωπος από τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα και υπενθύμισε το στόχο της Νέας Δημοκρατίας να αποκαταστήσει διοικητικά τα πράγματα στα Δωδεκάνησα, αλλά και της κυβέρνησης Παπανδρέου να μην αποδεχτεί τη διοικητική αυτοτέλεια της Δωδεκανήσου.
Ο κ. Παπαμιμίκος δεσμεύτηκε να μεταφέρει εκτός από την πρόταση της κομματικής διάρθρωσης στο Νότιο Αιγαίο και την πρόταση για τη διάσπαση της Περιφέρειας στον Πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά και στον Υπουργό Εσωτερικών κ. Γιάννη Μιχελάκη.
Ανάλογες παρεμβάσεις υπήρξαν και από τη ΝΟΔΕ Δωδεκανήσου.
Στο μεταξύ εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι τα εκβιαστικά διλήμματα που επεδίωξαν να βάλουν το τελευταίο διάστημα συγκεκριμένα κέντρα, κυρίως από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ, στον Υπουργό Εσωτερικών, απειλώντας με καταψήφιση του νομοσχεδίου, που θα προβλέπει τη διαίρεση της Ρόδου σε επιμέρους δήμους, έχουν πέσει στο κενό.
Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει μεγάλο πλειοψηφικό ρεύμα υπέρ της συγκεκριμένης μεταρρύθμισης και πέραν των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, που θα το ψηφίσουν χωρίς διαρροές, υπέρ του νομοσχεδίου τάσσονται βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ (η μόνη παραφωνία προέρχεται από τον κ. Δημ. Γάκη), βουλευτές των Ανεξάρτητων Ελλήνων ακόμη και του ΚΚΕ.
Θυμίζουμε ότι ο κ. Μιχελάκης συμμερίστηκε την άποψη – που εξέφρασε ο βουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Πάρις Κουκουλόπουλος – ότι στον «Καλλικράτη» τίποτα δεν είναι ταμπού και δέχθηκε ότι, υπάρχουν προβλήματα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Εν πάση περιπτώσει στο ίδιο νομοσχέδιο προβλέπονται ρυθμίσεις, σύμφωνα με τις οποίες κάποια δημοτική ενότητα (πρώην δήμος, που συνενώθηκε με τον «Καλλικράτη») μπορεί να αποφασίσει για την ένταξή της σε άλλον δήμο από αυτόν στον οποίο σήμερα υπάγεται.
Απαραίτητη προϋπόθεση όμως για τη συμμετοχή των κατοίκων των προσαρτημένων δημοτικών ή τοπικών κοινοτήτων στις εκλογές για την ανάδειξη αντιπροσώπων α’ βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι η ένταξη των κοινοτήτων αυτών σε υπάρχουσα δημοτική ενότητα όμορου δήμου, επισημαίνεται ειδικότερα στην αιτιολογική έκθεση.
Στελέχη της αυτοδιοίκησης εκτιμούν ωστόσο πως με τη νέα διάταξη ανοίγει ο δρόμος για μετακινήσεις δημοτικών ενοτήτων σε όμορους δήμους ακόμη και άλλων νομών, αρκεί να υπάρχει η δυνατότητα ενσωμάτωσής τους σε κάποια άλλη ενότητα.
Προσθέτουν εξάλλου ότι παρά το γεγονός πως η ρύθμιση περιορίζει τις αλλαγές μόνο σε συγκεκριμένη κατηγορία δήμων, υπάρχει ο κίνδυνος να λειτουργήσει ως ντόμινο για διεκδικήσεις και από άλλες περιοχές, όπου είχαν εκφραστεί διαφωνίες στον σχεδιασμό του «Καλλικράτη».
Σε ό,τι αφορά τους νησιωτικούς δήμους στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου αναφέρονται τα εξής:
«Καίτοι η νέα διοικητική διαίρεση της νησιωτικής Ελλάδας απεδείχθη κατά βάση ορθή και λειτουργική, τούτο δεν ίσχυσε για τα πιο μεγάλα νησιά της χώρας», επισημαίνοντας πως παρότι ήταν απαραίτητη η μείωση των προ «Καλλικράτη» δήμων στα νησιά, δεν έπρεπε να εφαρμοστεί η αρχή του ενός, ενιαίου δήμου.
«Αυτή η πρακτική απεδείχθη δυσλειτουργική», υποστηρίζεται στην αιτιολογική έκθεση και προστίθεται: «Ορίστηκαν έτσι δήμοι γεωγραφικά δυσανάλογα μεγάλοι σε σχέση με τους υπόλοιπους δήμους της χώρας και δημιουργήθηκαν ζητήματα αποτελεσματικής διοίκησης αυτών αλλά και πρόσβασης όλων των δημοτών στις δημοτικές αρχές, καθότι αυτοί συχνά θα έπρεπε να καλύψουν μεγάλες αποστάσεις μέσα από οδικό δίκτυο όχι της καλύτερης ποιότητας για να λύσουν μερικά από τα πιο βασικά τους καθημερινά προβλήματα».
Παράλληλα, ως επιχείρημα για τη διάσπαση των νησιωτικών δήμων αναφέρονται και τα ζητήματα ανομοιογένειας λόγω των διαφορετικών οικονομικών δραστηριοτήτων αλλά και της μορφολογίας.