Συμπληρωματικό υπόμνημα με ειδική μνεία στο καθεστώς της συνεργασίας μεταξύ του πρώην Δήμου Ροδίων και της Ιεράς Μητροπόλεως Ρόδου αλλά και στις επιχορηγήσεις για την κάλυψη δαπανών που δεν προέβλεπε το δημόσιο λογιστικό, υπέβαλε ενώπιον του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο αντιδήμαρχος επί των Οικονομικών του Δήμου Ρόδου κ. Νικόλαος Τσουκαλάς.
Όπως έγραψε η “δ”, σε 36 αιρετούς και 6 δημοτικούς υπαλλήλους, συνταξιούχους και εν ενεργεία, κοινοποιήθηκαν 8 φύλλα μεταβολών και ελλείψεων του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στα Δωδεκάνησα, με τα οποία διαπιστώνονται παρατυπίες σε δαπάνες, η είσπραξη των οποίων ζητείται από τον ενιαίο Δήμο. Οι υπόλογοι, που υπηρέτησαν στον πρώην Δήμο Ροδίων, στο διάστημα 1999-2006 κινδυνεύουν με καταλογισμό ύψους 9,2 εκατ. ευρώ.
Το ύψος των εικονικών επιχορηγήσεων του πρώην Δήμου Ροδίων προς την Ιερά Μητρόπολη Ρόδου ανέρχεται σε 1.788.393 ευρώ.
Στο υπόμνημά του προς τον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου ο κ. Τσουκαλάς αναφέρει τα εξής:
“Από της συστάσεως του Δήμου Ρόδου, το 1912, κυρίως όμως μετά την απελευθέρωση της Δωδ/σου, η σχέση του Δήμου, ως φορέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με την Εκκλησία, υπήρξε ΓΙΑ ΠΟΛΛΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΡΡΗΚΤΗ και παραλλήλου δράσεως.
Κι αυτό γιατί η ασκουμένη κοινωνική πολιτική εκ μέρους του Δήμου, συνασκείτο από τους δύο φορείς, (Εκκλησία και Δήμο), αφενός λόγω της οικονομικής αδυναμίας της Εκκλησίας να αντεπεξέλθει στις μεγάλες ανάγκες των συμπολιτών μας και αφετέρου γιατί η Εκκλησία δια της Ι.Μ.Ρ διέθετε το τεκμήριο γνώσης και αντικειμενικότητας στην άσκηση αυτής της λειτουργίας που έπρεπε και πρέπει να ασκείται με την μεγαλύτερη δυνατή λεπτότητα στη διαχείρισή της, γεγονός που επεδίωκε και ο Δήμος Ροδίων.
Έτσι με μακρά από τότε και ομοιόμορφη άσκηση της ίδιας πολιτικής που δημιούργησε (εθιμικό δίκαιο), ο Δήμος Ροδίων δια της εκάστοτε Δημοτικής Αρχής του συλλειτούργησαν στο μεγαλύτερο μέρος της κοινωνικής πολιτικής του Δήμου της Ρόδου.
Η συνεργασία του Δήμου με την Εκκλησία (ΙΜΡ), γινόταν πάντοτε με την καταβολή χρημάτων από το Δήμο προς την Ι.Μ.Ρ γιατί η τελευταία διέθετε εξειδικευμένη γνώση και τα όργανα (Ιερείς) και αυτή με τη σειρά της τα διέθετε στους άπορους συμπολίτες μας, τηρώντας τους κανόνες ευπρέπειας, κυρίως με την μη δημοσιοποίηση των ονομάτων των άπορων συμπολιτών μας.
Κατά τη μακρόχρονη αυτή συνεργασία, καθιερώθηκε (εθιμικά) ο Δήμος, να βοηθά την Εκκλησία, με ένα ποσοστό επί των εκάστοτε ακαθάριστων εξόδων του που εκυμαίνετο μεσοσταθμικά στο 1% επί των ακαθαρίστων εξόδων του.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στο έτος 1994 επί 6.080.016.860 δρχ πληρωθέντων (έξι δισεκατομμυρίων ογδόντα εκατομμυρίων δέκα έξι χιλιάδων οκτακοσίων εξήντα δραχμών), η ενίσχυση προς την ΙΜΡ ανήλθε σε 59.391.781 δρχ. (πενήντα εννέα εκατομμύρια τριακόσια ενενήντα ένα επτακόσια ογδόντα μια δρχ) δηλαδή ποσοστό 0.977%.
Για δε το 1981 επί 525.052.164 δρχ (πεντακοσίων είκοσι πέντε εκατομμυρίων πενήντα δύο χιλιάδων εκατόν εξήντα τεσσάρων δραχμών) εξόδων η επιχορήγηση προς την ΙΜΡ από όσα καταφέραμε να συλλέξουμε ανήλθε σε 3.096.000 δρχ (τρία εκατομμύρια ενενήντα έξι χιλιάδες δραχμές )δηλαδή 0,6%.
Τέλος, το έτος 1975 επί εξόδων 125.574.129,15 δρχ (εκατόν είκοσι πέντε εκατομμυρίων πεντακοσίων εβδομήντα τεσσάρων χιλιάδων εκατόν είκοσι εννέα δραχμών) η ενίσχυση προς την ΙΜΡ ανήλθε σε 990.000δρχ (εννιακόσιες ενενήντα χιλιάδες δραχμές ) δηλαδή 0,88%.
Ο διαδικαστικός τρόπος που ακολουθήθηκε, ήτο:
Είτε με προφορικό αίτημα (λόγω μυστικότητας, κυρίως) είτε με γραπτό, η ΙΜΡ υπέβαλλε αίτημα, σύμφωνα με τις ανάγκες της και το δημοτικό συμβούλιο αποφάσιζε, ανάλογα με τις δυνατότητες ή απόφαση του ΔΣ, εγκρίνετο από το εκάστοτε ελεγκτικό όργανο για την νομιμότητα (της απόφασης) όργανο και στη συνέχεια εκταμιεύετο το ποσό με την παροχή σχετικής αποδείξεως εκ μέρους του νομίμου εκπροσώπου της ΙΜΡ.
Εκ των παραπάνω, καθίσταται πρόδηλο, ότι ο Δήμος Ροδίων και η Εκκλησία από την απελευθέρωση και μετά, άσκησαν από κοινού, μέρος της κοινωνικής πολιτικής της πόλης, γεγονός που λόγω της μακροχρόνιας και ομοιόμορφης άσκησης και της μη εναντίωσης στον τρόπο αυτό, δημιούργησε σ’ όλους την πεποίθηση ότι, η συλλειτουργία αυτή, ΗΤΟ ΚΑΘΟΛΑ ΣΥΝΝΟΜΗ.
Να σημειωθεί εδώ ότι, η ΙΜΡ υπάγεται στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, και το οποίο θέτει και τους κανόνες λειτουργίας της ΙΜΡ με βάση τους οποίους λειτουργεί μη υποκείμενη σε άλλες δεσμεύσεις. Επίσης πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι η συνεργασία αυτή με την εκκλησία για τέτοιους μάλιστα σκοπούς και ένεκα των παραπάνω, εκινείτο πάντα χαλαρότερα και ως προς τη διαδικασία ως προς την τήρηση των τύπων.
Τέλος και το κυριότερο, οι επιχορηγήσεις του Δήμου προς την (ΙΜΡ) Ιερά Μητρόπολη Ρόδου εκρίθη από το Ελεγκτικό Συνέδριο (δια του Β΄ Κλιμακίου του που επελήφθη του θέματος αυτού ad hoc για το έτος 2000) με τις αναλυτικές σκέψεις και την επαρκή και εμπεριστατωμένη αιτιολογία, που εμπεριέχεται στα πρακτικά της 13ης Συνεδρίασης της 20ης Ιουνίου 2006, ότι:
Αφενός είναι νόμιμες καθόσον πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 202 του ν.3463/2006, Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων (ΦΕΚ 114¶) και αφετέρου καλύπτονται ως εμπίμπτουσες στις νομιμοποιητικές διατάξεις των άρθρων 26§1 του ν. 3274/2004 και 29 §8 του ν.3448/2006.
Κατόπιν των παραπάνω και επειδή το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει αποφανθεί δια του Β’ κλιμακίου του, κατά τα προαναφερθέντα επί του θέματος αυτού, χωρίς μάλιστα να έχει ανακληθεί, ή καθοιονδήποτε τρόπο, ακυρωθεί, η άνω απόφασή του, η οποία έχει παράξει δεδικασμένο, το οποίο εκτείνεται και καλύπτει την εκ νέου ελεγχόμενη, άνευ ειδικού λόγου, νομικού ή πραγματικού, την ίδια υπόθεση”.