Δέκα μέρες έχουν περάσει από την πτώχευση του Thomas Cook και κατά γενική ομολογία η Ρόδος διαχειρίστηκε άριστα το «κραχ» του δεύτερου μεγαλύτερου τουρ οπερέιτορ στην Ευρώπη. Σήμερα αναχωρούν και οι τελευταίοι εναπομείναντες επισκέπτες, οι οποίοι «εγκλωβίστηκαν» στη Ρόδο μετά τις εξελίξεις. Γενικώς ο επαναπατρισμός όλων των τουριστών πραγματοποιήθηκε ομαλά. Οι ξενοδόχοι και επαγγελματίες του τουρισμού απέδειξαν περίτρανα ότι η Ρόδος δίνει μαθήματα φιλοξενίας.
Στο μεταξύ, αναμένεται μέσα στις επόμενες ημέρες, μέσω του ασφαλιστικού προγράμματος “ATOL” της Βρετανικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, να καταβληθεί το 50% των οφειλών για τη διαμονή και φιλοξενία των «εγκλωβισμένων» Βρετανών επισκεπτών. Αντίστοιχα και η Versicherung Zürich αναμένεται στο αμέσως επόμενο διάστημα να καταβάλει το 50% των οφειλών για τους Γερμανούς και γερμανόφωνους τουρίστες.
«Ο προορισμός χειρίστηκε με υψηλό επαγγελματισμό την κατάρρευση του Thomas Cook. To μέγεθος του προβλήματος δεν μπορεί να εκτιμηθεί με ακρίβεια και σίγουρα δεν αφορά μόνο συγκεκριμένους κλάδους. Αντίθετα, αφορά ένα ευρύ φάσμα επιχειρηματιών που εξαρτώνται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό. Πιστεύω ότι από εδώ και πέρα θα φανούν τα …απόνερα. Βέβαια, δεν έχουν υποστεί μόνο οι ελληνικοί προορισμοί ζημιά, αλλά και ξένοι, όπως π.χ. η Ισπανία. Θέλω να πιστεύω ότι παρά τις δυσκολίες θα αντεπεξέλθει η αγορά», δήλωσε ο πρόεδρος των ιδιοκτητών τουριστικών γραφείων, κ. Κώστας Κατσίβας.
Και ενώ η σεζόν οδεύει σταδιακά προς το τέλος της με την τοπική τουριστική αγορά να έχει κλυδωνιστεί έντονα από την πτώχευση του Thomas Cook, διάχυτη είναι η ανησυχία για το μέλλον. Το 2020 προβλέπεται να είναι μία δύσκολη και απαιτητική χρονιά, καθώς θεωρείται σχεδόν απίθανο να καλυφθεί 100% το μερίδιο της αγγλικής αγοράς που κατείχε ο…πτωχευμένος τουρ οπερέιτορ.
Όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα πλέον στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού στο Λονδίνο (WTM) που θα πραγματοποιηθεί στο διάστημα 4-6 Νοεμβρίου 2019 και θα συμμετέχουν ντόπιοι επιχειρηματίες και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με δικό της περίπτερο, στο οποίο, όπως πάντα θα φιλοξενούνται οι Δήμοι της Δωδεκανήσου και των Κυκλάδων.
«Ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει τι μέλλει γενέσθαι με την αγγλική αγορά. Κανείς από τους υπάρχοντες τουρ οπερέιτορς δεν έχει προβεί σε συγκεκριμένες ανακοινώσεις σχετικά με την προοπτική ενίσχυσης των προγραμμάτων του στη Ρόδο. Το τοπίο γύρω από την επόμενη σεζόν και κυρίως γύρω από τη βρετανική αγορά, είναι θολό. Θέλω όμως να πιστεύω ότι θα έχουμε μία πιο συγκεκριμένη εικόνα στη διεθνή έκθεση τουρισμού στο Λονδίνο, όπου εκτιμώ ότι οι τουρ οπερέιτορς και οι αεροπορικές εταιρείες θα έχουν πάρει τις αποφάσεις τους», δήλωσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, Γιώργος Ματσίγκος, σημειώνοντας ότι ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και ότι δεν είναι αυτονόητο, πώς οι τουρ οπερέιτορς θα ενισχύσουν την παρουσία τους στη Ρόδο, καλύπτοντας το κενό του Thomas Cook:
«Τίποτε δεν πρέπει να θεωρείται πάντως δεδομένο, καθώς ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και οι τουριστικοί οργανισμοί θα επιλέξουν προορισμούς που θα τους δίνουν μία μεγαλύτερη κερδοφορία. Δεν θα αποτελέσει έκπληξη, εάν δώσουν έμφαση στα υπερατλαντικά ταξίδια, θέλοντας να καρπωθούν το μερίδιο του Thomas Cook στην εν λόγω αγορά», δηλώνει ο Πρέοδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, Γιώργος Ματσίγκο».
Γ. Xότζογλου: «Στη Ρόδο οι ξενοδόχοι έχουν σεβαστεί την υπογραφή τους
και εφαρμόζουν πιστά την τοπική σύμβαση»
Την αγωνία των ξενοδοχοϋπαλλήλων ανά την χώρα και κυρίως εκείνων που εργάζονται σε αμιγώς τουριστικές περιοχές και κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς ένσημα αλλά και χωρίς εργασία στην επόμενη χρονιά, εξέφρασε, με δηλώσεις του στην «δημοκρατική», ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επισιτισμού – Τουρισμού κ. Γιώργος Χότζογλου.
Στον απόηχο της κατάρρευσης της THOMAS COOK, ο κ. Χότζογλου ξεκαθαρίζει πως, αφενός τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση, αλλά, αφετέρου, απαιτείται επαγρύπνηση ενόψει των μεταρρυθμίσεων που προωθούνται με το νέο νομοσχέδιο για τα εργασιακά και ασφαλιστικά.
«Η κατάρρευση της THOMAS COOK είναι ένα γεγονός που από μόνο του, δημιουργεί πολλά προβλήματα τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στους εργαζόμενους. Δεν σας κρύβω ότι ακόμη προσπαθούμε να μάθουμε τον ακριβή αριθμό των ξενοδοχείων που συνεργάζονται με τον ‘κολοσσό’ αυτόν που κατάρρευσε ενώ δεν είμαστε σε θέση να γνωριζουμε, πόσες χιλιάδες εργαζόμενοι επηρεάζονται από αυτές τις δυσάρεστες εξελίξεις. Όσον αφορά στα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, ουσιαστικά αφορούν στις δικές μας προτάσεις σε συναντήσεις που πραγματοποιήσαμε στο υπουργείο Τουρισμού και στο υπουργείο Εργασίας με τα πρωτοβάθμια σωματεία από πολλές περιοχές, κυρίως τουριστικές, όπως η Ρόδος και η Κρήτη. Μας ικανοποιεί το γεγονός πως έγινε δεκτή η πρότασή μας να μειωθεί το πλαφόν των ενσήμων –αφού δεν είμαστε ακόμη σε θέση να γνωρίζουμε εάν στα ξενοδοχεία που επλήγησαν από τις εξελίξεις, έχουν οριστικοποιηθεί οι καταστάσεις και τα ένσημα των εργαζομένων. Όλα έγιναν πάρα πολύ ξαφνικά κι επομένως, το πρώτο μας μέλημα ήταν να εξασφαλίσουμε για τους συναδέλφους μας το εισόδημα που θα χάσουν στη δουλειά τους από την κατάρρευση της THOMAS COOK. Επιπλέον, θέλαμε να πετύχουμε την παράταση προθεσμίας της καταβολής του επιδόματος ανεργίας αφού πολλοί, θα απολυθούν νωρίτερα. Σε επόμενη φάση, πρέπει να εξετάσουμε εάν υπάρχουν οφειλές δεδουλευμένων στους συναδέλφους –κάτι που δεν έχει διασταυρωθεί μέχρι σήμερα. Ωστόσο, στη δική σας περιοχή (Ρόδος) δεν υπάρχει πρόβλημα.
Επιπλέον, στα ξενοδοχεία που ανήκουν αποκλειστικά στην THOMAS COOK, μας προβληματίζει το ποιος θα καταβάλει τα επιδόματα αδείας και δώρου Χριστουγέννων και το κυριότερο, με ποιον εργοδότη θα κάνουν επαναπρόσληψη. Αυτά μας απασχολούν αυτή την στιγμή και θα παλέψουμε για να τα κατοχυρώσουμε….» είπε ο κ. Χότζογλου.
Όσον αφορά στην επιμήκυνση του χρόνου καταβολής των επιδομάτων (από τρεις σε έξι μήνες όπως και παλαιότερα) αλλά και την αύξησή τους, ο κ. Χότζογλου δήλωσε τα εξής: «Κοιτάξτε, το πάγιο αίτημα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επισιτισμού – Τουρισμού, είναι να υπάρξει ένα αναλογικό σύστημα. Δηλαδή, εργάζομαι 200 ημέρες; Γι’ αυτές να επιδοτηθώ. Εάν είναι λιγότερες ή περισσότερες, να γίνει το ίδιο. Το έχουμε καταθέσει σε όλες τις κυβερνήσεις –θα προσπαθήσουμε να το θέσουμε και στην νέα κυβέρνηση, αν και δεν σας κρύβω ότι είμαι απαισιόδοξος αφού η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, αρνείται να μας δεχτεί παρά τα αιτήματά μας, εδώ και τρεις μήνες».
Όσον αφορά στη ‘μαύρη και αδήλωτη’ εργασία, η Ελλάδα είναι «πρωταθλήτρια» στον κλάδο του επισιτισμού με πολύ υψηλά ποσοστά. «Σε εστιατόρια, καφετέριες κ.λπ., ενώ στην πραγματικότητα οι υπάλληλοι, εργάζονται από 8 έως 10 ώρες, είναι δηλωμένοι με 2ωρη έως 4ωρη απασχόληση. Όσον αφορά στα ξενοδοχεία δεν έχουν καταγραφεί τέτοια ποσοστά. Η Ρόδος π.χ. είναι σε πάρα πολύ καλό επίπεδο σε σχέση με άλλες περιοχές σχετικά με την αδήλωτη εργασία, λόγω της εφαρμογής της Τοπικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας στα ξενοδοχεία», ανέφερε και πρόσθεσε:
«Είναι πράγματι σημαντικό το γεγονός πως ο κλάδος μας, εκπροσωπεί το 80% των εργαζομένων της Ρόδου. Εάν το Σωματείο εδώ δεν ήταν τόσο δυνατό και ενεργό, δεν θα μπορούσε να παρακολουθήσει τις εξελίξεις. Μπορώ να πω ότι η Ρόδος βρίσκεται σε πολύ καλό σημείο όσον αφορά στην εφαρμογή της Τοπικής Κλαδικής Σύμβασης Εργασίας στα ξενοδοχεία. Στην Ρόδο οι ξενοδόχοι έχουν σεβαστεί την υπογραφή τους, εφαρμόζουν την Τοπική Σύμβαση και δεν υπάρχουν πολλά προβλήματα».
Μιλώντας, τέλος, για τις Συμβάσεις Εργασίας, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επισιτισμού – Τουρισμού, δεν έκρυψε την ανησυχία του για το τι μέλλει γενέσθαι: «Οι νέες μεταρρυθμίσεις που προωθεί η κυβέρνηση δίνουν την δυνατότητα να γίνονται ενώσεις προσώπων και να υπογράφουν ό,τι θέλουν με επιχειρησιακές συμβάσεις. Αυτό μας ανησυχεί και θα το παρακολουθούμε στενά. Δεν θα το αφήσουμε έτσι και θα το αντιμετωπίσουμε συνολικά» είπε ο κ. Χότζογλου.