«Τα Δωδεκάνησα είναι η μεγάλη δύναμη του ελληνικού τουρισμού»

«Τα Δωδεκάνησα είναι η μεγάλη δύναμη του ελληνικού τουρισμού. Όπως έχει αναφέρει και ο περιφερειάρχης κ. Γιάννης Μαχαιρίδης το 60% του παραγόμενου τουριστικού προϊόντος είναι από το νομό σας. Είμαστε ευτυχείς για το γεγονός αυτό».
Αυτό δηλώνει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος του Συνδέσμου των Εν Ελλάδι Τουριστικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ) κ. Γιώργος Τελώνης και προσθέτει πως όλοι οι τουριστικοί προορισμοί και τα Δωδεκάνησα θα πρέπει να βελτιώσουν τις υπηρεσίες που παρέχουν στους ξένους επισκέπτες.
Σε ερώτηση σχετικά με τη φετινή τουριστική σεζόν ο κ. Τελώνης δηλώνει πως εξελίχθηκε πολύ καλά.
«Η φετινή τουριστική σεζόν πήγε αρκετά καλά .Δεν μπορώ να πω ότι είμαι τόσο ενθουσιασμένος με το ποιοτικό κριτήριο, που είναι η μέση κατανάλωση ανά εισερχόμενο, όπως και για το σύνολο των εσόδων, που είναι μικρότερο σε σχέση με πέρσι», δηλώνει ο κ. Γιώργος Τελώνης και προσθέτει πως θα είναι καλύτερη η επόμενη τουριστική σεζόν.
«Σαφώς θα είναι καλύτερη η επόμενη τουριστική σεζόν. Επιδιώκουμε να καταστεί και ποιοτικά καλύτερη. Ποσοτικά δηλαδή σε αριθμούς αφίξεων θα είναι καλύτερη. Τα ποιοτικά κριτήρια θέλουμε να αυξηθούν», τονίζει ο κ. Τελώνης.

Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Τελώνη, αναλυτικά:
• Πώς εξελίχθηκε η φετινή τουριστική σεζόν;
Η φετινή τουριστική σεζόν πήγε αρκετά καλά. Πλησιάζουμε τα 17, 5 εκατομμύρια τουρίστες για φέτος. Πέρσι οι επισκέπτες μας ήταν 15,5 εκατομμύρια. Δεν μπορώ να πω ότι είμαι τόσο ενθουσιασμένος με το ποιοτικό κριτήριο, που είναι η μέση κατανάλωση ανά εισερχόμενο, όπως και για το σύνολο των εσόδων που είναι μικρότερο σε σχέση με πέρσι.
• Αυτό σημαίνει πως τα έσοδα δεν αρκούν για τις ανάγκες των επιχειρήσεων;
Βεβαίως, τα έσοδα αρκούν για να τις καλύψουν, γιατί είναι περισσότερα από πέρσι. Τα έσοδα που περιμένει ο ελληνικός τουρισμός δεν είναι τα ποσά που έχουν προσδιοριστεί ανά άτομο. Πρέπει να ανέβει ο μέσος όρος κατανάλωσης γεγονός που σημαίνει ποιοτικότερο τουρισμό. Μετράμε τα 17,7 εκατομμύρια τουρίστες που δεν θεωρούνται μόνιμοι κάτοικοι. Σε αυτούς περιλαμβάνονται και οι επισκέπτες που δεν δαπανούν πολλά χρήματα. Θα πρέπει, για να μην πετάμε στα σύννεφα, να μιλάμε για ποιοτικότερο τουρισμό, που θα φέρει περισσότερα έσοδα και μέση κατά κεφαλή κατανάλωση μεγαλύτερη από αυτή που έχουμε τώρα και είναι καθοδική.

• Ποιες αγορές πήγαν καλύτερα φέτος;
Πήγαν καλά οι παραδοσιακές μας αγορές (Γερμανία, Αγγλία, Αυστρία, Ολλανδία, Βέλγιο και Γαλλία). Να μην ξεχνάμε πως είχαμε μια αντιστροφή του αρνητικού κλίματος για τη χώρα. Θετικά εξελίχθηκαν οι αφίξεις από την αγορά της Ρωσίας.
Οι χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης είναι εκείνες που τονώνουν τον ελληνικό τουρισμό και φαίνεται ότι κινήθηκαν ανοδικά και το 2013.
• Ποια είναι τα μηνύματα που έχετε από την τουριστική έκθεση του Λονδίνου;
Τα μηνύματα που είχαμε από την τουριστική έκθεση World Travel Market που διεξήχθη στο Λονδίνο είναι ότι είμαστε καλύτερα σε σχέση με πέρσι. Σε ό,τι αφορά τις προ-κρατήσεις την ίδια εποχή πέρσι υπήρχε μια ανασφάλεια και μια παγωμάρα. Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα έντονο ενδιαφέρον για την Ελλάδα το οποίο μας κάνει να αισιοδοξούμε ότι και το 2014 θα είναι μια πάρα πολύ καλή χρονιά για τον τουρισμό.
• Θα είναι καλύτερη η σεζόν του 2014 από την θερινή περίοδο του 2013;
Σαφώς θα είναι καλύτερη η επόμενη τουριστική σεζόν. Επιδιώκουμε να καταστεί και ποιοτικά καλύτερη. Ποσοτικά δηλαδή σε αριθμούς αφίξεων θα είναι καλύτερη. Τα ποιοτικά κριτήρια θέλουμε να αυξηθούν.

• Ποια εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στην Ισπανία;
Πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνεδρίαση – συγκέντρωση όλων των προέδρων οργανισμών ταξιδιωτικών γραφείων όλου του κόσμου. Υπήρχαν πρόεδροι ταξιδιωτικών οργανισμών από 75 χώρες. Αναλύθηκαν αρκετά θέματα που αφορούσαν τον τουρισμό. Έγινε μια γενική επισκόπηση από τον πρόεδρο του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, από τον Γενικό Γραμματέα κ. Ριφάι, που εντυπωσίασε με την ομιλία του και τον τρόπο με τον οποίο ανέλυσε τα θέματα. Είχαμε την ευκαιρία να υπογράψουμε μαζί με 117 χώρες το σύμφωνο για τον τουρισμό. Είναι κάτι που δεν δημιουργεί νομικές υποχρεώσεις. Όλες οι κινήσεις μας θα πρέπει να προστατεύουν το περιβάλλον, να δείχνουν την αειφορία.
• Ποιους στόχους έχετε θέσει για το έτος 2014;
Θέλουμε να ενεργοποιηθούν οι σχέσεις που έχουμε με τον ομώνυμο σύνδεσμο της Τουρκίας για να δημιουργηθούν τα κοινά πακέτα των δύο προορισμών. Η πρώτη τους παρουσίαση έγινε στην τουριστική έκθεση που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο. Στόχος είναι η προσέκυση τουριστών από προορισμούς, όπως η Νότιος Αμερική, η Βραζιλία, η Κίνα και η Ινδία. Οι τουρίστες αυτοί συνήθως μένουν αρκετές ημέρες. Για την αξιοποίηση των επισκεπτών αυτών δημιουργούμε κοινά πακέτα τουριστικά μαζί με τους Τούρκους που έχουν δική τους αεροπορική εταιρεία.

• Σας ικανοποιεί ο τρόπος με τον οποίο προβάλλεται η χώρα μας από το υπουργείο Τουρισμού;
Νομίζω πως γίνονται καλά βήματα για την προβολή. Καλό θα ήταν να ήταν ακόμη πιο στοχευμένα. Δεν μπορώ να πω ότι είναι το ιδανικό. Εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Θα θέλαμε να είναι ακόμη πιο στοχευμένα τα βήματα. Μόνο με μια απόλυτα συντονισμένη πολιτική ανά αγορά και ομάδα – στόχο και στοχευμένες δράσεις μπορούμε να ελπίζουμε στη βελτίωση της εικόνας της χώρας μας και κατ’ επέκταση, στην τόνωση του τουρισμού της χώρας, ενός κλάδου που αποτελεί μοχλό για την ανάπτυξη της οικονομίας. • Σας ανησυχεί η συγχώνευση της Ολυμπιακής με την Aegean Airlines;
Βεβαίως μας προβληματίζει αλλά όχι λιγότερο από την προηγούμενη κατάσταση. Είχαμε συρρίκνωση της ΟΑ. Στην ουσία είχε περιοριστεί το δίκτυο της εταιρείας με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ο ανταγωνισμός και η προσφορά σε όλα τα μέρη της Ελλάδος. Παρακολουθούμε το θέμα από κοντά.
• Είναι σε θετική κατεύθυνση δηλαδή η συνένωση των δύο εταιρειών;
Νομίζω ότι η πραγματικότητα είναι ότι η συγχώνευση αυτή μπορεί να έχει θετικά και αρνητικά αποτελέσματα. Πρέπει να υπάρχει ένας εθνικός μεταφορέας. Σε ό,τι αφορά το θέμα του ανταγωνισμού δημιουργεί και κάποιες άλλες εικόνες. Προκειμένου να μην υπάρχει αερομεταφορέας είναι θετική η ένωση των δύο εταιρειών. Και η Aegean Airlines θα πρέπει να δείξει πως φροντίζει την ελληνική αγορά με γνώμονα την ανάπτυξή της. Μόνο αν έρθει η ανάπτυξη δια μέσου της ελληνικής αγοράς μπορεί να έχει ρόλο στο παγκόσμιο γίγνεσθαι. Το πλεονέκτημα στην ελληνική αγορά θα το έχει, αν είναι ανταγωνιστική. Αν δεν είναι ανταγωνιστική δεν θα μπορεί να αναπτυχθεί πανευρωπαϊκά.
• Ποιο είναι το μήνυμα προς τους επιχειρηματίες και στην περιοχή μας;
Θεωρώ πως τα Δωδεκάνησα είναι η μεγάλη δύναμη του ελληνικού τουρισμού. Όπως αναφέρει και ο περιφερειάρχης κ. Γιάννης Μαχαιρίδης το 60% του παραγόμενου τουριστικού προϊόντος είναι από τη δική σας περιοχή. Είμαστε ευτυχείς για το γεγονός αυτό. Ξέρω και πιστεύω πως έχουμε πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες σε ό,τι αφορά το τουριστικό μας προϊόν. Μπορούμε να φθάσουμε τα 25 εκατομμύρια τουρίστες. Αυτό θα το πετύχουμε βελτιώνοντας συνεχώς τις υπηρεσίες μας. Αυτό θα πρέπει να προσφέρει η Ρόδος και τα άλλα νησιά δηλαδή τις ομορφιές αλλά και την βελτίωση της ποιότητας στις παρεχόμενες υπηρεσίες. Το έζησα πρόσφατα κατά την επίσκεψή μου στην πόλη Κόρντοβα της Ισπανίας. Αναπτύσσονται εκεί οι άνθρωποι με την ομόνοια και την συνεργασία. Διοργάνωσαν ένα μεγάλο συνέδριο. Να, μια φοβερή ευκαιρία για τη Ρόδο. Θα μπορούσε να το αναλάβει η Ελλάδα και η Δωδεκάνησος την επόμενη τουριστική χρονιά.