Αδιάφορα είναι για τους τουρίστες εμπορεύματα στην αγορά της Ρόδου

Ανθρακας αποδείχθηκε ο θησαυρός της πληθώρας των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων, τον φετινό Νοέμβριο για την τουριστική αγορά της Μεσαιωνικής Πόλης. Οι προσεγγίσεις έγιναν κανονικά, χωρίς προβλήματα, ωστόσο η αγορά ελάχιστα κινήθηκε.
Οι επισκέπτες του νησιού εξήγησαν στους καταστηματάρχες ότι ήρθαν με ειδικές προσφορές κρουαζιέρας και για τους περισσότερους αυτές οι διακοπές ήταν ένα σχεδόν ανέξοδο δώρο. Οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων απλώς έκαναν βόλτα στη Μεσαιωνική Πόλη ή συμμετείχαν σε εκδρομή μέχρι τη Λίνδο και ακολούθως, χωρίς αναμνηστικά, με τα χέρια άδεια, επέστρεφαν στο σκάφος.
Γενικότερα, ωστόσο, οι επιβάτες της κρουαζιέρας δεν αποδίδουν στην τουριστική αγορά της Ρόδου τα μεγάλα έσοδα που απέδιδαν μέχρι πριν από λίγα χρόνια. Αυτό οφείλεται στην αύξηση της χωρητικότητας των καραβιών. Οι περισσότερες καμπίνες, γέννησαν την ανάγκη για περισσότερους επιβάτες και αυτή με τη σειρά της οδήγησε σε μείωση των τιμών κρουαζιέρας. Η τελευταία, μέχρι πριν από λίγα χρόνια, αποτελούσε το προνόμιο μόνο των εχόντων οικονομική ευχέρεια.
Σήμερα, με σκάφη που έχουν τη δυνατότητα μεταφοράς 3.500 επιβατών (συν πλήρωμα), οι προσφορές έχουν διαφοροποιηθεί. Από minimum 1500 ευρώ το άτομο που επωλείτο παλαιότερα η κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο, τώρα έχει φτάσει να πωλείται από 450 ευρώ, συμπεριλαμβανομένης της διατροφής (εκτός τα ποτά και τις εκδρομές).
Το Αύριο της κρουαζιέρας κρύβει ακόμα μεγαλύτερες ανατροπές. Παράγοντες του κλάδου περιέγραψαν προς τη «Δημοκρατική» ότι «με τα καράβια να κτίζονται όλο και μεγαλύτερα, απλώς θα είναι όλο και περισσότεροι εκείνοι που θα κάνουν κρουαζιέρα με οικονομικά πακέτα». Επιπρόσθετα, οι προσεγγίσεις σε λιμάνια φθηνά (Τουρκίας, Βορείου Αφρικής) θα αυξηθούν και μαζί με αυτές θα αυξηθεί το μέτρο σύγκρισης των τιμών των προϊόντων (αναμνηστικά, χρυσό, ασήμι, πολύτιμες πέτρες).
Ολο αυτό είναι σίγουρο πως θα προκαλέσει γενική αναδιαμόρφωση του λιανεμπορίου της τουριστικής αγοράς. Ηδη, ο χρυσός και τα βαριά κοσμήματα δεν έχουν πια ζήτηση και αυτό είναι μια τεράστια ανατροπή για έναν τόπο που ανέπτυξε την αργυροχρυσοχοϊα.
Η λοιπή τουριστική αγορά είναι γεμάτη από είδη που οι χονδρέμποροι προμηθεύονται από την Κίνα, την Ινδία και την Τουρκία. Οι ίδιες αγορές τροφοδοτούν τους αντίστοιχους χονδρεμπόρους και κατ’ επέκταση τους εμπόρους λιανικής σε όλες τις τουριστικές περιοχές. Ετσι, η τουριστική αγορά της Λίνδου, της Μεσαιωνικής Πόλης, των Κολυμπίων, του Φαληρακίου, του Εμπωνα έχει ακριβώς τα ίδια εμπορεύματα (μπιζού, πασμίνες, κομπολόγια, μαγνητάκια, μικροδιακοσμητικά, πετσέτες, υφάσματα, χαλιά κλπ) με την αγορά του Μαρμαρίς, της Σμύρνης, της Αιγύπτου, του Ισραήλ, της Ιορδανίας, της Κύπρου και όλων των λοιπών τουριστικών λιμένων.
Συνεπώς, ο επιβάτης της κρουαζιέρας θα βρεθεί πολλές φορές ενώπιον των ίδιων αντικειμένων – εμπορευμάτων στα περισσότερα λιμάνια. Ο πελάτης αυτός, που είναι πεπεισμένος πως αγοράζει από το «πανέρι», δεν θα ξοδέψει παρά μόνο για κάτι που ο ίδιος κρίνει απαραίτητο και μάλιστα θα το βρει σε συμφέρουσα τιμή.
Όλα αυτά συμβαίνουν στην αγορά της Ρόδου, γι’ αυτό και οι Ρόδιοι λιανέμποροι τουριστικών ειδών παρακολουθούν τον τζίρο των επιχειρήσεών τους να πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο. Για το ίδιο λόγο, οι Ρόδιοι λιανέμποροι βλέπουν τους τουρίστες να περιδιαβαίνουν αδιάφοροι έξω από τα καταστήματά τους και αρνούνται να ξοδέψουν έστω κι ένα ευρώ.
Υπό το πρίσμα αυτό, είναι πια καιρός να αρχίσει κάποιου είδους αλλαγή. Το εάν η αλλαγή αυτή θα έχει κατεύθυνση την ποιότητα, το χειροποίητο, ή τη διαφοροποίηση σε εμπορεύματα, είναι ένα θέμα που οφείλει να το εξετάσει ο Εμπορικός Σύλλογος, το Επιμελητήριο και εκείνοι που εργάζονται προς την κατεύθυνση της υποστήριξης και ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας.