Αλλάξαμε την εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό

Σε 17 μήνες θητείας μετρά 27 ταξίδια στο εξωτερικό και πάνω από 70 συνεντεύξεις σε ξένα μέσα. Εχοντας αναλάβει ένα «φτωχό» υπουργείο Τουρισμού, που εφέτος διαθέτει για προβολή 7,5 εκατ. ευρώ, σε σχέση με τα ως και δεκαπλάσια των προκατόχων της, η υπουργός Τουρισμού κυρία Ολγα Κεφαλογιάννη επέλεξε να καλύψει προσωπικά το κενό της «έξωθεν μαρτυρίας». Το 2013 ωστόσο ήταν μια πολύ καλή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό, προσφέροντας άνω των 12 δις ευρώ στα εγχώρια έσοδα, με 17,5 εκατ. αφίξεις. Την ίδια χρονιά η υπουργός εξόφλησε τις οφειλές του παρελθόντος στους tour operators, βάζοντας νέες βάσεις στρατηγικής συνεργασίας για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Εχοντας μόλις επιστρέψει από την Αργεντινή, όπου εγκαινίασε και ξενοδοχείο ελληνικής αλυσίδας, εστιάζει στον συντονισμό της εξωστρέφειας των Περιφερειών, στέλνοντας μηνύματα ευθύνης στις επιχειρήσεις με αφορμή την έκθεση Philoxenia, ενώ την Τρίτη θα βρίσκεται στην Κωνσταντινούπολη για μια συνάντηση επαγγελματιών από τις δύο χώρες, -με απώτερο σκοπό τα ταξίδια «city break» προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
• Ο απολογισμός για την εφετινή χρονιά είναι θετικός. Πού οφείλεται;
«Το 2013 σίγουρα ήταν μια χρονιά με θετικό πρόσημο για τον τουρισμό, πράγμα που δημιουργεί καλύτερη ψυχολογία, αλλά και καλύτερη διαπραγματευτική θέση για το 2014, για το οποίο τα πρώτα μηνύματα είναι πολύ καλά. Είχαμε θέσει στόχους που επιτεύχθηκαν, γιατί τίποτε δεν γίνεται τυχαία. Ακολουθήσαμε συγκεκριμένο σχέδιο από την αρχή, πρώτα με τη θεσμική θωράκιση του τουρισμού με την ίδρυση του αυτόνομου υπουργείου. Ξεκινήσαμε με μια προσπάθεια για την αλλαγή της εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό. Χτίσαμε επίσης σχέσεις εμπιστοσύνης με τη διεθνή αγορά γιατί υπήρχαν εκκρεμότητες από το παρελθόν και έπρεπε το κράτος να επανατοποθετηθεί ως σοβαρός συνομιλητής των tour operators και όλων αυτών που διαμορφώνουν την προσφορά και τη ζήτηση στην αγορά. Παράλληλα προχωρήσαμε σε δουλειά υποδομής, με τον νόμο που ψηφίστηκε τον Αύγουστο από τη Βουλή».
• Θεωρείτε επαρκή την προβολή του EOT και ποιος είναι ο ρόλος της ιδιωτικής πρωτοβουλίας;
«Αποφασίσαμε να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα και να μη ζητάμε περισσότερα. Αρα χαμηλότερο κόστος με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Ο EOT έχει προσαρμοστεί σε αυτή την προσπάθεια και εξελίσσεται σε έναν οργανισμό που θα ασχολείται αποκλειστικά με την προβολή του ελληνικού τουρισμού. Εμείς θα παραδώσουμε ένα υπουργείο που θα έχει όλο τον στρατηγικό και επιτελικό χαρακτήρα. Ενα κομμάτι του θα ασχολείται με το τουριστικό προϊόν και το άλλο με τις επενδύσεις, ενώ ο EOT θα είναι αποκλειστικά και μόνο οργανισμός προβολής και προώθησης του ελληνικού τουρισμού. Ο ιδιωτικός τομέας με τη Marketing Greece μπορεί να αποτελέσει μια ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία. Νομίζω ότι μπορεί να συμπληρώσει το κράτος, ειδικά σε ενέργειες που χρειάζονται μεγαλύτερη ευελιξία, την οποία το κράτος δεν έχει. Στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου σίγουρα θα πρέπει να συνεργαστούμε με τους tour operators, σε επίπεδο προβολής, με κάποιες κοινές ενέργειες, θα πρέπει όμως να στείλουμε ένα μήνυμα σε όλους. Δεν αρκεί μόνο να κάνουμε προβολή και οι tour operators να φέρουν αεροπλάνα και να κλείσουν κάποια ξενοδοχεία στην Ελλάδα. Θα πρέπει και μια ολόκληρη αγορά να υποστηρίξει την προσπάθεια αυτή. Τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια, τα καταστήματα να είναι ανοιχτά και να υπάρχει ζωή στους προορισμούς. Το κράτος έχει έναν πολύ περιορισμένο προϋπολογισμό και προσπαθεί να τον αξιοποιήσει με τον καλύτερο τρόπο, μέσω Διαδικτύου. Μην ξεχνάμε όμως ότι οι Περιφέρειες έχουν πάρα πολλά χρήματα από το ΕΣΠΑ και πρέπει να συντονίζονται με τον καλύτερο τρόπο για να υπάρχει ένα κοινό μήνυμα προς τα έξω».

• Πώς φαντάζεστε τον ελληνικό τουρισμό σε πέντε χρόνια;
«Χωρίς να ξεχνάμε ότι ο μεγάλος αριθμός των επισκεπτών μας και ο κύριος λόγος που θα επισκεφθούν τη χώρα είναι το ελληνικό καλοκαίρι, για εμάς θα ήταν μεγάλη επιτυχία σε πέντε χρόνια να έχουμε κάνει γνωστή την Ελλάδα ως προορισμό και για όλα τα άλλα που μπορεί να προσφέρει εκτός από τον ήλιο και τη θάλασσα. Αυτό σημαίνει ότι δίνουμε τη δυνατότητα και σε περιοχές της χώρας που μέχρι τώρα δεν έχουν καταφέρει να προσελκύσουν τουρισμό από το εξωτερικό να αναπτυχθούν. Σε πέντε χρόνια θα ήθελα επίσης να δω μεγαλύτερη ωριμότητα στο πώς αντιμετωπίζεται ο τουρισμός από την Πολιτεία και δεν εννοώ μόνο από αυτούς που ασχολούνται με τον τουρισμό, αλλά και από όλους εκείνους οι οποίοι έμμεσα έχουν συνάφεια με τον τουρισμό και βεβαίως και από τον ιδιωτικό τομέα και τους επιχειρηματίες του κλάδου. Μας ενδιαφέρει ο εκσυγχρονισμός και ο εμπλουτισμός με νέα προϊόντα και υπηρεσίες, όμως αυτό που θα πρέπει να διατηρήσουμε σίγουρα είναι η “ελληνικότητα” του τουρισμού μας».